הידעת שהשירים "Fifteen", ו"Happiness" של טיילור סוויפט, נכתבו על חברתה הטובה? כתבה מיוחדת על הזמרת והיוצרת שהתחילה את דרכה בגיל 14 בנאשוויל והגיעה לבמות הגדולות בעולם
1. יושבת בכיתה ליד ג'ינג'ית בשם אביגל
טיילור סוויפט (32) ידועה בכתיבת שירי אהבה ופרידה. אבל את השיר "Fifteen" היא דווקא כתבה על חברתה הטובה, אביגיל לורן, אותה הכירה בגיל 15 בבית הספר החדש בו למדה. השיר מתאר את החברות שלהן, את הרגשות, התחושות והתמימות שחווים בגיל הזה, כשמתאהבים בפעם הראשונה. מאז שהכירו, לורן הספיקה ללוות את סוויפט לאירועים כמו הגראמי ואפילו השתתפה בסרט הדוקו שלה, "מיס אמריקנה" (2019). השתיים שומרות על קשר עד היום וסוויפט אפילו כתבה שיר נוסף לחברתה הטובה, בשם ,"Happiness" שעוסק בגירושין של לורן.
העולם שייך לצעירים: כוכבי הנוער משתלטים על המסכים
שלא תפספסו: מ"קוקוריקו" ועד "בנים" – הקליפים השווים של 2021
שלא תפספסו: קוריאה, מעצמת התרבות שצמחה מתחת לאף של כולנו
דניאל סאן קריאף: לא דומה לאף אחת אחרת
2. למה אתה צריך להיות כזה מרושע?
בקליפ "Mean", מופיעות סיטואציות שונות של מקרי בריונות בקרב ילדים ובני נוער. "יום אחד אגור בעיר הגדולה, וכל מה שאת/ה תהיי/ה זה מרושע/ת", היא שרה בקולם של יותר מדי ילדים וילדות שחווים השפלות, הצקות והתעללויות. מעטים יודעים שהשיר כלל לא נכתב על חוויה קשה של הזמרת בתיכון או בחטיבת הביניים, אלא על מבקר מוזיקה שכתב עליה ביקורת קשה. השיר זיכה את סוויפט בשני פרסי גראמי וכששרה אותו על הבמה בטקס, קרצה קריצה קטנה לאותו מבקר, כששינתה את המילים ל"יום אחד אשיר את השיר הזה בגראמי".
3. שומרת על הזכויות שלה
ב-2019 המפיק סקוטר בראון הודיע שהוא קונה את חברת התקליטים "לייבל" הישנה של סוויפט והותיר אותה ללא זכויות על ששת אלבומיה, מהלך שמנע ממנה להופיע ולקבל תמלוגים על שיריה. סוויפט לא נשארה אדישה והודיעה שהיא מתכוונת להקליט מחדש את כל האלבומים, כפעולה פמיניסטית שמטרתה להגן על זכויותיה כאישה וכזמרת. מזלה שיש לה את האמצעים הדרושים כדי להקליט מחדש את כל אלבומיה, You Go Taylor.
4. "ביונסה הוציאה אחד מהקליפים הכי טובים בכל הזמנים"
ב-2009, כשהייתה רק בת 19, סוויפט זכתה ב"קליפ השנה" בטקס פרסי ה-VMA. כשעלתה נרגשת לקבל את הפרס, נאום הזכייה שלה נקטע כשהראפר, קנייה ווסט, עלה לבמה, חטף לה את המיקרופון וטען שמי שהייתה צריכה לזכות בפרס היא ביונסה. סוויפט המושפלת לא אמרה מילה ולאחר זמן מה ירדה מהבמה. כתגובה כתבה את השיר "Innocent", בו היא שולחת מילים סולחות ומפויסות לקניה: "It's okay, life is a tough crowd, 32 and still growing up now", ואין כמו סגירת מעגל, כשסוויפט שרה אותו שנה לאחר מכן, באותו טקס של VMA.
5. עשה אותה מפורסמת?
המתח בין ווסט לסוויפט לא נגמר שם. חמש שנים אחרי הטקס, ווסט פרסם את שירו "Famous" ובו השורה: "I made that bitch famous". הוא אף השתמש בקליפ בבובת שעווה של סוויפט, כדי לטעון שהיא עצמה אישרה את השורה הזו בשיר והיא כמובן הכחישה. לסכסוך המתוקשר הצטרפה קים קרדשיאן, בזמנו אשתו של ווסט, שהעלתה לרשת שיחת וידאו מזויפת בה סוויפט מאשרת את הדברים ואף קראה לה "נחשית ושקרנית". סוויפט, שרגילה לכתוב שירי נקמה על מאהבים לשעבר, השתמשה בנחשים בקליפ שלה "Look What You Made Me Do". השיר, שבהתחלה היה נדמה כנקמני ומוגזם, התגלה כמוצדק כשכמה שנים אחר כך, השקר נחשף וסוויפט התגלתה כדוברת אמת.
6. החברה הטובה
לסוויפט הרבה חברות מתעשיית המוזיקה והדוגמנות, אחת מהן היא הזמרת והיוצרת, סלינה גומז. השתיים הפכו לחברות טובות בנערותן ושומרות על קשר עד היום. סוויפט הזמינה אותה מספר פעמים לשיר איתה על הבמות, אבל החברות שלהן לא מסתכמת כאן. גומז תמכה בה כשהחליטה להוציא מחדש את כל אלבומיה ולהילחם על זכויותיה ואפילו רקדה לצד אמה של סוויפט, כשהיא הופיעה בטקס הAMA וזכתה ב"אמנית העשור". גם סוויפט הביעה תמיכה בגומז כשהיא התאשפזה והתגלה שהיא סובלת מהתקפי חרדה.
7. יש ביניהן דם רע
לסוויפט הייתה אויבת אחת מושבעת בתעשייה- קייטי פרי. הסכסוך בין השתיים החל כשפרי הודיעה לרקדניה שהם יכולים לרקוד אצל כל אמן אחר, בתנאי שהם יחזרו אליה אחרי שנה. הרקדנים רקדו בהופעות של סוויפט וכשהיו צריכים לחזור לפרי, סוויפט כעסה והאשימה אותה בכך. בתור נקמה, סוויפט כתבה את השיר "Bad Blood", אותו ביצעה עם קנדריק לאמאר, ובקליפ משתתפות חברותיה מהתעשייה: סלינה גומז, אלי גולדינג והיילי ויליאמס. פרי לא נשארה חייבת וכתבה את השיר "Swish Swish". לבסוף, השתיים השאירו את הריבים מאחור והפיוס ביניהן נראה ברגע מרגש, כשפרי הופיעה בסוף הקליפ של סוויפט,"You Need to Calm Down".
8. אתה לא מצטער
לזמרת אקסים מפורסמים רבים וביניהם טיילור לאוטנר, הארי סטיילס וג'ו ג'ואנס. סוויפט והזמר, השחקן והיוצר, ג'ואנס, יצאו לזמן קצר ב-2008, עד שהוא נפרד ממנה בשיחת טלפון שערכה 27 שניות בלבד. היא כתבה עליו את השירים "You're Not Sorry" ו-"Last Kiss", אותו היא מתחילה לשיר החל מ-27 שניות. בראיון לאלן דג'נרס, אמרה שכשהיא תתאהב, היא לא תזכור את הבחור שנפרד ממנה בשיחת טלפון קצרה כזו. סוויפט גם יודעת להתנצל בעצמה, כשלאחר סיום מערכת היחסים שלה עם השחקן לאוטנר, התנצלה בפניו על כך שפגעה בו דרך השיר "Back To December".
9. מנערת קאנטרי לאישה פרועה
בתחילת הקריירה שלה, סוויפט הייתה נערת הקאנטרי החמודה שכותבת שירי אהבה ונקמה על מאהבים לשעבר. היא הוצגה בקליפים שלה באופן נאיבי ואפלטוני, כמו ב-"Love Story", בו היא לובשת שמלה לבנה ונראית כמו נסיכת דיסני וכשהיא פוגשת את אהובה ומתכוונת לנשק אותו, התשוקה שלהם נקטעת. אך עם הזמן, סוויפט התבגרה והחלה להראות את המיניות והנשיות שלה, שמתבטאות באופן מובהק בקליפים שלה "Wildest Dreams", בסצנה בה היא מתנשקת עם גבר בחדר המיטות, וב-"Style", בו היא מתנשקת עם גבר בתאורה אפלולית.
10. #מאמינות_לך
בסיבוב ההופעות שלה, "Reputation", סוויפט שיתפה שהוטרדה מינית על ידי שדרן רדיו שתפס לה בישבן. היא סיפרה על פחדיה כשחשבה שלא יאמינו לה, למרות שהיו לה הוכחות חותכות. סוויפט כאבה והתנצלה בפני הבנות שעברו הטרדה מינית ולא זכו שיאמינו להן. היא התלוננה מול מנהלי הרדיו ואלו פיטרו את השדרן. בתגובה, הוא תבע אותה במילוני דולרים וסוויפט תבעה אותו חזרה על דולר בלבד, שגם מופיע בקליפ "Look What You Made Me Do", וזכתה במשפט.
11. סוויפט VS. הרפובליקנים
ב-2018, הזמרת חשפה את עמדתה הפוליטית בפני המעריצים שלה והעולם. זאת בעקבות מועמדותה של מרשה בלקבורן לסנאטורית בבחירות לסנאט טנסי, בה סוויפט מתגוררת. היא כינתה את בלקבורן כ"טראמפ שחובשת פאה" והתנגדה לה כי הצביעה נגד שכר נשים, נגד האישור החדש של חוק האלימות כלפיהן ובעד איסור כניסה לזוגות להטב"ק למסעדות. הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, טען שעכשיו הוא "אוהב את המוזיקה של סוויפט 25 אחוז פחות". צעירים רבים הצביעו בבחירות למועמד אחר ולמרות זאת בלקבורן ניצחה בהן. בכל זאת, סוויפט עשתה שינוי עבור הדור הצעיר שהחליט ללכת להצביע בעקבותיה. היא גם כתבה שיר שמוקדש לבחירות ומבינים ממנו שרק הצעירים יכולים לשנות את פני המצב.
12. לא מתחבאת מאחורי שם עט
ב-2015, היא ניהלה מערכת יחסים עם הדיג'יי, קלווין האריס. אבל כמו שכולם יודעים, לערבב בין ביזנס לפלז'ר זה מתכון לאסון. סוויפט השתתפה עם האריס בכתיבת השיר "This Is What You Came For", עבור ריהאנה, תחת שם העט שלה, "Nils Sjöberg" (נילס סיברג). לאחר הפרידה ממנו, סוויפט רצתה קרדיט והכרה על השיר. כמחאה, היא כתבה את שם העט שלה על קבר שמתפורר בקליפ "Look What You Made Me Do", וכך חשפה את האמת. סוויפט ראתה בשיר הזה שלה והחלה לשיר אותו בהופעותיה.
13. מסרים שרק המעריצים מבינים
לסוויפט שלושה חתולים: אוליביה, מרדית' ובנג'מין ומספר המזל שלה הוא 13, אותו היא תמיד כותבת על ידה בהופעותיה. אלו שתי עובדות שהיא דואגת להכניס לקליפים ולמילות השירים שלה, כדי שהמעריצים יתלהבו ויחפשו סימנים להן. למשל, בקליפים "Ours", "Blank Space" ו- "Me", החתולים שלה מופיעים. מדי פעם, המספר 13 מופיע בקליפים באופן מובהק, כמו ב-"Cardigan" (בו המספר מופיע על השעון) וב-"End Game" (בו המספר מופיע בלוחית מכונית), ולפעמים באופן מוסתר, כך שרק המעריצים יכולים לגלות אותו, למשל כשהיא נופלת 13 פעמים בקליפ "Out Of The Woods", במהלך ריצתה ביער כשהיא בורחת מזאבים.
14. היא מתערבת שאתה חושב עליה
סוויפט זכתה לשיר ולשתף פעולה עם אמנים רבים מהתעשייה, ביניהם אד שירן, ברנדון יורי ושון מנדס. גם בתחום הבימוי, שיתפה פעולה עם חברתה הטובה- השחקנית בלייק לייבלי (סרינה בסדרה "אחת שיודעת"), שביימה את הקליפ שלה "I Bet You Think About Me" כשסוויפט חידשה את אלבומה הרביעי "Red". גם בשירה "Gorgeous", אפשר לראות שיתוף פעולה קטן בין השתיים, כשהוא נפתח עם התינוקת של לייבלי שאומרת בתחילתו "Gorgeous".
15. האישה של הגראמי
בשנת 2010, סוויפט זכתה לראשונה בפרס "אלבום השנה", שנחשב ליוקרתי בטקס הגראמי, על האלבום השני שלה, "Fearless". בשנת 2015, זכתה בו בפעם השנייה על אלבומה החמישי, "1989", וכך הפכה להיות האישה הראשונה והיחידה בהיסטוריה שזוכה בו פעמיים בטקס. בנאום הזכייה שלה אמרה: "אני רוצה לומר לכל הנשים הצעירות, שיהיו אנשים שינסו להקטין את ההצלחה שלכן או לקחת קרדיט על ההישגים שלכן, אבל רק אם תתמקדו בעבודה ולא תתנו לאנשים האלה לעכב אתכן, יום אחד, כשתגיעו לאן שרציתן להגיע, אתן תסתכלו מסביב ותדעו שאלה אתן והאנשים שאוהבים אותך, ששמו אתכן שם". מאז, סוויפט זכתה שוב ב"אלבום השנה" בגראמי עבור אלבומה השמיני "Folklore" וקבעה שיא חדש. סך הכל זכתה סוויפט ב-11 פרסי גראמי על אלבומים, שירים, קליפים מוזיקליים וביצועים.