סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

שלא תפספסו: קוריאה, מעצמת התרבות שצמחה מתחת לאף של כולנו

מימין לשמאל: אלה לי-להב, ג'יסו, ג'ני, רוז, וליסה
החברה החמישית של "בלאק פינק"? אלה -לי להב ולהקת Blackpink הקוריאנית | צילום מסך מתוך YouTube

ראיתם "משחק הדיונון" וחשבתם שאתם יודעים הכל על קוריאה? תחשבו שוב. כי אם אתם לא יודעים מי אלה "BTS", אז כדאי שתשלימו פערים ומהר. רגע לפני ש-2021 נגמרת הבאנו לכם את הצדדים הלא מוכרים של מעצמת התרבות שמשתלטת על העולם

 

K.pop : החלוצה הישראלית, אלה לי להב

מה זה?

המוזיקה הקוריאנית, המכונה "קיי.פופ", החלה לתפוס תאוצה בשנים האחרונות בקוריאה, יפן, אירופה, וארצות הברית. קיימות להקות שונות ומגוונות שמורכבות מכמה שיותר חברי להקה, ששרים באנגלית ובקוריאנית. גם כאן, בארצנו, יש לנו ייצוג של מוזיקה קוריאנית והיא הזמרת הצעירה אלה לי להב. מאיפה הגיעה ההשראה שלה למוזיקת הקיי.פופ? כנראה שאחת הלהקות ממנה שאפה השראה הן "בלאקפינק" ("Blackpink").

"בלאקפינק" היא להקת בנות דרום קוריאנית שגובשה על ידי חברת הבידור, "YG Entertainment" והיא מונה ארבע חברות, שתיים דרום-קוריאניות, אחת תאילנדית ואחת ניו-זילנדית. הלהקה משלבת בשירים שלה את השפה האנגלית והקוריאנית. היא הצליחה לכבוש את יפן עם האלבום "Blackpink in Your Area", משפט ההיכר שלה. עם זאת, החברות לא נשארו רק בגבולות המזרח הרחוק, אלא גם חצו יבשות והגיעו למצעדים של אירופה וארצות הברית, וזכו לעשות שיתופי פעולה עם זמרות בין-לאומיות כמו דואה ליפה, ליידי גאגא וסלינה גומז. האלבום שהביא אותן להכרה עולמית היה המיני אלבום השלישי שלהן "Kill this love", שדורג במקום ה-24 במצעד ה"בילבורד 200".

למה חשוב שתכירו?

כדי לגלות מאיפה אלה לי שואבת השראה ובעיקר כי אחרי שנתיים של קורונה זה הזמן להכניס קצת צבע לחיים עם שירים קופצניים, לוקיישנים משתנים, בגדים ופאות צבעוניות וארבע בנות מוכשרות שיודעות לרקוד ולשיר ושיגרמו לכם לנסות להבין על מה הן בכלל שרות. וחוץ מזה, מה רע בשחור וורוד?

איפה רואים\שומעים?

בערוץ ה- YouTube שלהן "Blackpink", הכולל כ- 70.2m מנויים ובו הלהיטים "How You Like it", "Lovesick Girls" ו-  "DDU-DU DDU-DU".

 

פופיות וצבעוניות, רוקדות ושרות, אי אפשר שלא להתאהב. Blackpink | מתוך YouTube 

 

נועה קירל, מאחורייך 

מה זה?

"BTS" היא הלהקה הדרום הקוריאנית המצליחה ביותר בעולם כיום. היא הוקמה על ידי חברת התקליטים Bighit" Entertainment" ומורכבת משבעה חברי להקה. הם נכנסו אל התודעה העולמית עם האלבומים "The Most Beautiful Moment In Life" ו- "Young Forever" שגם פרצו אל מצעד האלבומים ב"בילבורד 200". אך האלבום שבזכותו פרצו לתודעה העולמית היה השביעי, "Map of the Soul", עם הסינגל "On". האמנים הצעירים זכו בפרסים בין לאומיים כמו "אמן השנה" בטקס "AMA", ועקפו זמרים גדולים בתחום כמו אריאנה גרנדה ודה וויקנד. הלהקה, שידועה בהופעות מוצלחות ומלאות קהל, זכתה להופיע על במת הגראמיז יחד עם הראפר ליל נאס אקס ,לביצוע השיר "Old Town Road", והייתה ללהקה הקוריאנית הראשונה שזכתה להופיע על במה זו. על הדרך, חבריה הספיקו לשתף פעולה עם ניקי מנאז', הלסי, וכמובן קולדפליי, איתם הוציאו את הלהיט "My Universe".

למה חשוב שתכירו?

זוהי להקת הבנים המוכרת בעולם כיום, ולא להכיר אותה יהיה כמו לא להכיר את נועה קירל בישראל. חברי הלהקה שותפים לכתיבת השירים ולחלק מהפקת הקליפים, עניין שמאפשר לקהל שלהם להתחבר אליהם באופן אישי ובעיקר חושף אותנו אל תרבות הפופ הקוריאנית.

איפה רואים\שומעים? 

בערוץ ה- YouTube שלהם "BTS", שמנויים בו כ-61.5m צפיות.

 

חברי להקת BTS מתוך הקליפ "Permission to Dance"
רוקדים כל הדרך לטקס הגראמי. BTS | צילום מסך מתוך YouTube

יופי מזויף: הסדרה החדשה שתתמכרו אליה

מה זה?

למרות שלקוריאה יש מוזיקה פופולרית מצליחה וממכרת, יש לה גם סדרות דרמה מוצלחות שלא זוכות לאותה חשיפה כמו שזכתה לה "משחק הדיונון". דוגמה לסדרה כזו היא "יופי מזויף" ("Shadow Beauty"). הסדרה מגוללת את סיפורה של קו אה ג'ין (השחקנית דאל גי), תלמידת תיכון שעוברת בריונות בבית הספר בגלל מראה החיצוני. אך כאשר היא חוזרת אל ביתה, אל המחשב, היא מישהי אחרת – ג'יני. ג'יני היא אושיית רשת מצליחה עם מיליוני עוקבים שאוהבים כל תמונה שהיא מעלה, ומקבלת מתנות מחברות שונות כדי שתפרסם ותשווק את מוצריהן. היא משתמשת ביכולות האיפור שלה ובעריכת תמונות כדי לעצב זהות חדשה, שאיש אינו יודע מי היא באמת, וכך היא חיה חיים כפולים – עד שיום אחד מישהו מגלה את סודה האפל. האם היא תגלה מי שלח לה את ההודעה? והאם סודה ייחשף? תצטרכו לצפות בסדרה כדי לגלות.

למה חשוב שתכירו?

אמנם הסדרה עוסקת בדרמת תיכון, אך היא נוגעת לכולנו מהסיבה הפשוטה שכולנו חיים ברשתות החברתיות, ותופעות כמו בריונות והתעללות קיימות בכל מקום, גם בהן, לא משנה אם אנחנו חיים בתרבות הקוריאנית או הישראלית. אנחנו שוכחים מה אמיתי ומה מזויף, כמו שם הסדרה, ושמאחורי כל מסך ומקלדת יש אדם אמיתי עם רגשות. הסדרה מנסה להעביר מסר על כך שיופי ופרסום הם לא הדברים שיגרמו לנו להיות מאושרים.

איפה רואים?

הסדרה עלתה לשידור ב-20.11.21 וכוללת 13 פרקים, שעוד לא כולם יצאו לאור. היא משודרת ברשת השידור "דום קקאו.טי.וי" (dom kakao.t.v), ובארץ תוכלו לצפות בה באתר "תרגומים צוות אסיה".

 

אושיות רשת בקוריאה, לא מה שחשבתם הטריילר הרשמי של  Shadow Beauty | מתוך YouTube

משימה אפשרית: הכירו את טום קרוז הקוריאני 

מה זה?

"משימה אפשרית" ("Mission: Possible") הוא סרט ריגול קומי דרמטי שמגולל את סיפורה של יו דה הי (לי סון בין), סוכנת חשאית מתלמדת הנשלחת למשימת ריגול בה עליה להשיג מידע על הברחות נשק בדרום קוריאה, שידועה כמדינה שכביכול אין בה נשקים. בטעות היא נפגשת עם או סו האן (קים יונג קוואנג), בלש פרטי ללא ניסיון שעיקר העיסוק שלו הוא למצוא כלבים אבודים ושתמיד חייב כסף לכולם. הוא לא הסוכן שאליו הייתה אמורה לחבור, אך לוקח לה זמן להבין זאת, והוא מצידו מנצל זאת לטובת קידום אישי וכסף. כשהעניינים מסתבכים וחפים מפשע מתחילים להיהרג אחד אחרי השני, השניים הופכים לחשודים העיקריים והמיידים. האם יצליחו במשימתם ויגלו מי מבריח הנשק? והאם בכלל יישארו בחיים?

למה חשוב שתכירו?

לצד האקשן, היריות וההרוגים הרבים, בשונה ממשחק הדיונון, הסרט מביא פן קומי וזאת בזכות דמותו של או סו האן והטעויות שלו בזמן המשימות. בנוסף, דמותה של יו דה הי היא נשית, חזקה וחד פעמית שאנחנו לא זוכים לראות הרבה על המסך ופשוט משמח לדעת שיש גל גדות גם בקוריאה.

איפה רואים?

הסרט יצא ב-17.02.21 ותוכלו למצוא אותו מתורגם לעברית באתר "תרגומים צוות אסיה".

 

כמו טום קרוז, אבל לא הטריילר הרשמי של  Mission: Possible | מתוך YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=pKuI631JhY0

 

"LIE": אופנה שלא משקרת  

מה זה?

ואיך אפשר לסיים את 2021 בלי לדבר על אופנה תוצרת קוריאה? אם נשארתם עד החלק הזה של הכתבה- הרווחתם. הכירו את המעצב הקוריאני LIE, בן להורים מעצבים והבעלים של "Lie Sangbong". כנראה שכישרון עובר במשפחה כי גם הוא ואחותו הקימו מותג אופנה בשם "LIE". מאחורי המותג שלהם עומדת אמירה כלכלית וחברתית והיא להגמיש מחירים לקהל הרחב ולעצב יצירות קלאסיות ואלגנטיות שמותאמות לגברים ולנשים כאחד. העיצובים שלהם מוכרים בעיקר בקוריאה ובאסיה והצליחו להגיע גם לניו יורק וללונדון.

למה חשוב שתכירו?

בעיקר בגלל העיצובים המיוחדים ומעוררי ההשראה. מדובר בעיצובים מעט צעקניים, אך הם עדיין יצליחו לשמור על אלגנטיות מסוימת. בו בזמן תמצאו עיצובים קלאסיים ושמרניים שיסתירו את רוב גופם של הלובשים אותם, אבל הם עדיין ירגישו כאילו הם על מסלול דוגמנות.

איפה קונים?

בדף האינסטגרם שלו "_liecollection" שמחזיק 22.4k עוקבים. אתם עוד לא שם?

https://www.instagram.com/p/CG9kmJDgZXE/?utm_source=ig_web_copy_link

מעיל חום מעור : משדר אלגנטיות | מתוך עמוד האינסטגרם liecollection_

https://www.instagram.com/p/CD371Omn8V7/?utm_source=ig_web_copy_link

שמלות צבעוניות ליום כיף בקיץ | מתוך עמוד האינסטגרם liecollection_