סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

העולם שייך לצעירים: כוכבי הנוער משתלטים על המסכים

אוליביה רודריגו, טייט מקריי, גייל
אוליביה רודריגו, טייט מקריי, גייל. | מתוך YouTube

זה לא חדש שבני ובנות נוער משתלטים על המסכים שלנו ועל העולם בכלל. אם פעם חברת "דיסני" ייצרה כוכבי ילדים, היום כולם יכולים להיות להיט בטיקטוק- אז מה הפלא שקשה לעקוב? תכירו את השמות הכי חמים של הדור הצעיר, שכבשו את כל המצעדים, את במות הפסטיגלים ואת הלב של כולנו

טיילור סוויפט, דמי לובאטו, מיילי סיירוס, ג'סטין ביבר, אריאנה גרנדה וסלינה גומז, הם רק חלק מהשמות הגדולים שהתחילו את הקריירה שלהם בגיל צעיר מדי. חברת "דיסני", שעזרה להפוך צעירים אנונימיים לזמרים ושחקנים מפורסמים, אמנם הובילה אותם לקריירות משמעותיות וארוכות שנים, אבל לחדירה לפרטיות שלהם היו השלכות קשות ולפעמים גם מסכנות חיים. אפשר לראות את זה במקרה של לובאטו, שכמעט מתו ממנת יתר, או במקרה של סוויפט שעד היום מוציאה מחדש את האלבומים שלה, כדי להשתחרר מהחוזה הדרקוני שחתמה בנעוריה. למרות זאת, התופעה הזו לא נעלמת, אלא רק הולכת וגדלה בחסות הטיקטוק והפסטיגלים, ונדמה שהקהל הצעיר אוהב לראות סופר סטארים בני גילם על הבמות. הגיע הזמן שתכירו את השמות החדשים בברנז'ה.

בין תודעה לטכניקה: תנועה בישראל על קצה המזלג

טלנובלות טורקיות: חמש הסדרות הטורקיות שחייבים להכיר

יורדים מהבמה: נפרדים מ"העיר הזאת" אחרי עשור

אוליביה רודריגו: המייצגת של דור ה-Z

יש שיכנו אותה "הבייבי של טיילור סוויפט" ויש שיקראו לה "ילדת דיסני", בגלל השתתפותה ב"היי סקול מיוזיקל"- הסדרה. למען האמת, אוליביה רודריגו (Olivia Rodrigo) היא אחת מהמייצגות הבולטות של דור ה-Z. ב- 2021, כשהיא רק בת 17, היא הוציאה את הסינגל הראשון שלה "Driver's License", שהפך לאחד השירים המושמעים ביותר בכל הפלטפורמות הקיימות בתקופת הקורונה והסגרים. אחרי הצלחת השיר, רודריגו השיקה את האלבום הראשון שלה, "Sour", שכמעט כולו עוסק בפרידה מהאקס, ג'ושוע באסט ("היי סקול מיוזיקל"). באלבום יש את כל קשת הרגשות שמלווים פרידה- מעצב, כאב וכעס להשלמה. אבל אחד השירים הבולטים בו הוא "Brutal", שעוסק דווקא בגיל הצעיר של רודריגו. השיר, בסגנון הפופ-רוק שאופייני לה, מתאר במדויק את תקופת הנעורים של הדור הנוכחי. בין פילטרים ונצנצים של אפליקציות לבין המילים הכנות, היא מצליחה לייצר קליפ שמייצג לא רק אותה, אלא דור שלם, דור ה-Z. הקליפ האותנטי על גיל הנעורים, נע בין הזיוף של הרשתות החברתיות לבין החרדות, הפחדים והקשיים שחווים בני הנוער בתקופה הזו.

עייפה מגיל 17. אוליביה רודריגו | מתוך YouTube

שחר טבוך: ילד הפלא החדש

את שחר טבוך בטח תזהו מהסדרה "שעת הנעילה", בתור אבינועם, החייל החנון שניסה להזהיר מפני המלחמה המתקרבת. אבל מי שעוד לא עבר את גיל 18, יזהה אותו מסדרות נוער שונות כמו "האוצר שלנו", "תברחו" ו"משפחה בהנפקה". בשנה האחרונה, הוא השתתף גם בסדרה החדשה "סקיי", של נועה פניני וגיורא חמיצר (יוצר "השמיניה", "האי", "החממה", "שכונה"), וכמובן בפסטיגל, לצד חלק מכוכבי הנוער הגדולים בישראל, כמו קים אור אזולאי, נועה קירל ואליאנה תדהר. אבל לצד קריירת המשחק שלו, טבוך מתגלה גם כזמר, כשבינואר האחרון הוציא את הסינגל השני שלו, "מישבאלי". הקליפ, בהשתתפות כוכבות נוער רבות ולי בירן אחד, זכה ל-860 אלף צפיות ב- YouTube. הוא בנה לעצמו פרסונה עליזה וצבעונית והכניס את עצמו לתוך הברנז'ה המוכרת, שמשתלבת בנוף של זמרים בני זמנו, כמו סטטיק ובן-אל ורן דנקר. בזכות הקליפ והרבה בזכות החברוּת הקרובה עם כל כוכבות הנוער, טבוך מצליח לכבוש את ליבם של בני הדור הנוכחי.

באוטובוס עיניים אליו. שחר טבוך | מתוך YouTube

שיר זוארץ: לא, לא הבת של גיא זוארץ

היום כל אחת יודעת שכדי להיות חלק מהסצנה, צריך לדעת איך להתלבש ולהתאפר ובעיקר  באילו סדרות נוער להשתתף. אבל המקרה של שיר זוארץ הוא אחר.  אפשר לזהות אותה מפסטיגל 2020, שבעקבות הקורונה הופק כמחווה לפסטיגלים מפעם, ומסדרת הנוער המוזיקלית "זיגי", בה גילמה תפקיד מרכזי כתמוז. זוארץ ידועה גם כזמרת. היא הוציאה סינגלים שונים כמו: "סתם ככה", "טיפה אחר", "קוסמוי", והסינגל האחרון שלה "מלכה", שמביא פן אחר. פן פמיניסטי שמראה לנו שאישה יכולה להשיג את מה שהיא רוצה. בקליפ, רואים אותה מורידה את השמלה, כמי שטוענת שאישה לא בהכרח צריכה ללבוש אותה, כדי להרגיש שלמה ויפה. המחווה מזכירה את הקליפ של רן דנקר, "השמלה החדשה שלי", בו הוא לובש שמלה, כמי שטוען שגברים כן יכולים ללבוש אותה. באמצעות הלבוש והאיפור של זוארץ, הסטינג והרקדניות ומעל הכל- מילות השיר, היא מציגה דמות נשית אמיתית ושונה מכל מה שהכרנו עד עכשיו. קצת בדומה לקליפ "יהלום" של אגם בוחבוט, שגם הוא מביא פן פמיניסטי מהצד של מערכות יחסים וקשרים עם בנים. אין ספק שזוארץ מצליחה להעביר בשיר שלה מסר חשוב לדור ה-Z והוא שכולן מלכות.

מהפכת הלחישה. שיר זוארץ | מתוך YouTube

גייל: שני צבעים בשיער ושיר אחד מוכר לכולם

אם בחודשים האחרונים שמעתם.ן אנשים מזמזמים את אותיות ה- ABC, הסיבה היא לא אחרת מהשיר של הזמרת האמריקאית הצעירה, גייל (Gayle). היא  הוציאה שירים בהפקה עצמית, עד שהתגלתה בפני השופטת לשעבר בתוכנית "אמריקן איידול", קארה דיוגוארדי ((Kara DioGuardi), והוחתמה בחברת הענק "Atlantic Records". הסינגל הראשון של גייל, "abcdefu", עוסק בזוגיות רעה שהסתיימה וזכה להצלחה בזכות אפליקציית טיקטוק, ששייכת בעיקר לדור ה-Z. למרות שהזמרת ילידת 93', היא עדיין נחשבת לכוכבת נוער. השיר הגיע למקום השמיני ברשימת ה-"100 Billboard Hot" וגם לראש המצעדים בפינלנד, גרמניה, נורבגיה, שוודיה, בריטניה ואירלנד. בסגנון הפופ-רוק שלו, הלבוש של טום-בוי והשיער הצבוע בשני חלקים, השיר מזכיר שירים של תחילת שנות ה-2000 ושל זמרות כמו אבריל לאבין, עם מילים שבני הנוער של היום יבינו ויזדהו איתן. וזה לא השיר היחיד שלה- לאחרונה גייל הוציאה סינגל שני בשם "Ur Just Horny", שגם הוא זכה להצלחה.

אוהבת רק את הכלב שלו. גייל | מתוך YouTube

טייט מקריי: ביילי אייליש הקנדית

טייט מקריי (Tate McRae) הקנדית רק בת 18 והיא זמרת, כותבת שירים ורקדנית. בגיל 13, היא השתתפה בתוכנית האמריקאית "So You Think You Can Dance" והגיעה למקום השלישי, הקנדית שהגיעה הכי רחוק בתחרות הזו. מקריי בלטה כרקדנית מוכשרת ואפילו זכתה לרקוד בהופעה של הזמרים דמי לובאטו, בטקס פרסי המוזיקה האמריקאית. השיר הראשון המקורי שהוציאה היה "One Day", שכתבה כשהייתה רק בת 14, והוא הגיע ללמעלה מ-37 מיליון צפיות ב- YouTube. אבל מה שהוביל אותה להכרה עולמית היה השיר "You Broke Me First", שעוסק גם הוא ביחסי זוגיות שהסתיימו. השיר שיצא בתקופת הקורונה (2020), הפך ללהיט בין לאומי ומקריי הופיעה איתו בטקסים הנחשבים ביותר כמו: "VMA" ו-"EMA". גם היא, בתור בת דור ה-Z, לא נשארת מאחור והשירים שלה מושמעים ומצליחים בטיקטוק. לדוגמה, השיר That Way"", הפך ויראלי באפליקציה ובעקבות כך צבר למעלה מ-140 מיליון האזנות ב-"Spotify" וזכה להצלחה גם במדינות כמו בריטניה ואירלנד.

מרקדנית קנדית, לזמרת מפורסמת, לכוכבת בינלאומית. טייט מקרי | מתוך YouTube