סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

איך אומרים טלנובלה בטורקית? חמש הסדרות הטורקיות שמככבות על המסך הישראלי

השחקנים אדה (אפסנור סנקטוטן) ויוסוף (דניס קן אקטס) מחובקים
אהבה שגורמת לבכות | מתוך עמוד האינסטגרם ask_aglatir_show_tv

הן מוקצנות, קיטשיות ולעתים בנאליות, אבל אנחנו לא יכולות להפסיק לבהות בהן. זה כבר כמה שנים שהדרמות הטורקיות מככבות על המסך הישראלי ומתחדשות בקצב מסחרר, עד שקשה לעקוב אחריהן. אנחנו כאן כדי לעשות קצת סדר

"גורנישט": המופע החדש של רועי אסף

יום הרדיו: הוא עוד כאן ולא רק לדרך

"לשדוד את סבתא": לא על הדיבר החמישי לבדו

טלנובלות הן לא דבר שחדש לנו. בעבר הרחוק, כיכבו על המסך הטלנובלות הישראליות שהיינו מחכים להן כל ערב בשעה המדויקת, כשעוד לא הייתה אפשרות לצפות בהן מתי שרק נרצה. ביניהן "רמת אביב גימל", "מיכאלה", "האלופה", "משחק החיים" והרשימה עוד ארוכה. אחריהן כיכבו אינספור טלנובלות ספרדיות, שגם אליהן התמכרנו, כמו "תשוקת הנצים", "יאגו", "בובה פראית" ו"סלסטה". מאז, סדרות הטלוויזיה מנסות דווקא להתקרב למציאות, עם משחק ריאלי ואמין ותסריט מתוחכם. אבל הטלנובלות הטורקיות שמככבות בימים האלה, מחזירות אותנו אחורה. הן דומות לאגדה- לרוב עם עלילה בנאלית, מנגינה מלנכולית, מימיקות קיצוניות, משחק מוגזם, נקמות דרמטיות ואהבה בלתי אפשרית. בקיצור, מלאות בקיטשיות. אבל נראה שטוב לנו עם זה. אולי אפילו התגעגענו אליהן. אולי המציאות היא לא הדבר האולטימטיבי ואם יש אפשרות להתנתק ולשכוח ממנה, אז למה לא בעצם? יכול להיות שהטלוויזיה הישראלית צריכה לחזור לעבר ולייצר לנו עוד טלנובלות. בינתיים, נישאר עם תוצרת טורקיה, שללא ספק עובדת. אז לטובת חובבי הז'אנר וגם אלה שרוצים להדביק את הפער: הנה חמש הסדרות הטורקיות המדוברות כרגע.

 

"עוף החול | Zumruduanka": אהבה חזקה מהמוות? 

על מה? על שני אהובים שנאלצים להיפרד. זומרוט (ג'רם ילמז) עובדת באחוזת משפחת דמירקאן העשירה, כדי לפרנס את משפחתה. אדיל דמירקאן, בן המשפחה המבוגר ממנה, מאוהב בה, אבל זומרוט בכלל מאוהבת בחשאי בסרהאט (אלפ נברוז), האחיין שלו. זומרוט וסרהאט מאוהבים ומתכוונים להתחתן, אחרי שיסיים את השירות הצבאי שלו. הוא מבטיח לזומרוט שיחזור, אבל מסתבר שהגורל חזק יותר מהבטחות. סרהאט והפלוגה שלו מופצצים בסוריה ומודיעים למשפחה שלו על מותו. זומרוט כואבת את לכתו של אהובה, אך בעקבות אימה שלוחצת עליה להתחתן עם אדיל, היא נאלצת לעשות זאת. אבל במעמד החתונה, עוף החול מופיע, כלומר סרהאט, ומסתבר שההודעה על מותו הייתה שגויה. אם הדרמה לא מספיקה- אדיל נרצח בליל החתונה, מסתבר שגם אחיו רוצה את זומרוט וסרהאט כועס עליה בגלל זה, וריבים מתרחשים באחוזה. מי רצח את אדיל ולמה? איך זומרוט וסרהאט יממשו את האהבה שלהם, עם הקשיים שסובבים אותם? הפרקים יגידו.

למה לצפות? קודם כל כי שם הסדרה, שמשלב את המיתולוגיה, הוא כבר מעניין (למרות שסרהאט לא באמת מת ולכן גם לא קם לתחייה). וגם כי למרות שצפוי שהאהבה שלו ושל זומרוט תתגשם בסוף, מסקרן לראות איך זה יקרה ולהיחשף לדינמיקה המתוחה בבית משפחת דמירקאן.

הזמן הדרוש: 84 פרקים

זמינות לצפייה: ערוץ "ויוה" |  ערוץ "ויוה פלוס". משודרת בימי א'-ד' ב-21:15

השחקנית זומרוט (ג'רם ילמז) יושבת בשמלה בצבע תכלת ומניחה את ראשה על כתפו של השחקן סרהאט (אלפ נברוז), היושב בחולצה ירוקה, משפיל את ראשו ומשלב את כפות ידיו
אהבה בלתי אפשרית? | מתוך עמוד האינסטגרם viva.tvchannels

"נבגדת | Sadakatsiz" : על אהבה ובגידות אחרות 

על מה? על חיים מושלמים, לכאורה. אסיה ארסלן (ג'נסו דרה, "הסולטן", "אימא") היא רופאה, אישה חזקה ומוצלחת המסורה לעבודתה. היא אמנם מקרינה קשיחות כלפי חוץ, אבל היא למעשה אישה חמה. אבל עד שמשקרים לה. הוריה נהרגו בתאונת דרכים בילדותה, ווולקן ארסלן (ג'נר ג'נדווק), איש טוב ואמפתי שהכיר אותה והתחתן איתה. הם מתגוררים בעיר הולדתו, טקירדאג, וחיים באושר עם בנם המשותף בן ה-11, עלי (אלפ אקר). עד שהתמונה משתנה. אסיה מבחינה בשערה בלונדינית על הצעיף של וולקן ומגלה על הרומן הסודי שהוא מנהל, לא פחות משנתיים. המאהבת שלו היא דרין (מליס סזן), צעירה בת 24, בתו של איש עסקים ידוע וראש העיר לשעבר. אסיה כמובן לא נותרת חייבת ומתחילה במסע הנקמה שלה.

למה לצפות? כי למרות שאסיה נבגדת, כיף לראות אישה חזקה שלא שותקת ונותרת חייבת. ובכלל, הסדרה חושפת אותנו אל בגידות ואל מעמד האישה בתרבות הטורקית, ובעיקר מלמדת אותנו שגם אם הכל נראה מושלם, עדיף להישאר עם היד על הדופק.

הזמן הדרוש: 78 פרקים (צפויה לעלות עונה שנייה)

זמינות לצפייה: "ערוץ הדרמות הטורקיות +" | אפיק 10 Yes | אפיק 36 HOT | אפיק 39 פרטנר TV |  אפיק 44 סלקום TV. משודרת בימי א'-ה' ב-21:15

השחקנית אסיה ארסלן (ג'נסו דרה) יושבת על ספה ומביטה לצד ימין בפנים רציניות
נבגדת, אבל חזקה | מתוך עמוד האינסטגרם sadakatsizdizi

"עקרב | Akrep": מלחמה בין אם לבת

על מה? על יחסי שנאה בין אם לבת. פריהאן (דמט אקברג') היא אישה עשירה ואימא לברנה. אבל יש לה בת נוספת, פרדה (אברים אלאסיה), אותה נטשה כשהייתה בת שנה. כשפרדה נעשית לאישה, היא חוזרת לחייה בהפתעה ודורשת לדעת למה נטשה אותה, אבל פריהאן לא רוצה להכיר בה. פרדה עברה חיים לא פשוטים, שהובילו אותה להיות נקמנית וחסרת רגשות. היא מקנאה בברנה, אחותה החורגת, ובטוחה שהחיים הטובים שהיא חיה אמורים להיות שלה. עניין שמוביל אותה לנקום בה ולנסות לסכסך בינה לבין בעלה, אבל היא לא מצליחה. ואם לא די בזה- בעקבות ריב פיזי שמתקיים בין שתי האחיות, פרדה דוחפת את ברנה ומביאה אל מותה, ללא כוונה. מלחמה קשה מתפתחת בין פריהאן, האם שלא רוצה בבתה, לבין פרדה, הבת שמתעקשת על מקומה. לאיזה מקומות הנקמה תיקח את פרדה? ולמה אימה נטשה אותה? נצפה ונראה.

למה לצפות? כי למרות שהסדרה כמעט טרגית, היא מלמדת בדרכה שסודות סופם להתגלות. ואולי היא גם מעוררת אמפתיה כלפי פרדה הנקמנית, למרות שהמעשים שלה נבזיים, כי הם בכל זאת נובעים מתוך כאב וקושי. כמו שאומרים- "אין ילד רע, יש ילד שרע לו".

הזמן הדרוש: 91 פרקים

זמינות לצפייה: ערוץ "ויוה פלוס", משודרת בימי א'-ד' ב-20:15

השחקנית פרדה (אברים אלאסיה) לבושה חולצה שחורה עם שיער אסוף ואודם אדום, מביטה לצד שמאל בפנים רציניות
החיים שהיו צריכים להיות שלה | מתוך עמוד האינסטגרם akrep.dizi

"אהבה בוכייה | Ask Aglatir": סינדרלה טורקית

על מה? על אהבה שגורמת לבכות. אדה (אפסנור סנקטוטן) היא בחורה צעירה ויפה המתגוררת בכפר. היא איבדה את הוריה בצעירותה וגדלה עם דודה המבוגר (דורול בזן). מתוך אהבתו הרבה לכסף, הוא מתכוון לחתן אותה עם פושע ואדה כמובן לא רוצה בכך. ההצלה שלה מגיעה במקרה (ואולי לא במקרה בכלל), כשיוסוף (דניס קן אקטס) מוצא את הארנק שלה, ובו מכתב שכתבה לאימה המנוחה. בגלל שגם הוא יתום מהורים, המכתב מעורר בו אמפתיה ורגש והוא מרגיש חייב להשיב אותו לבעליו. כשהוא אכן מחזיר לה אותו, יוסוף מזהה שאדה נמצאת במצוקה וגם מתאהב בה. הוא משכנע אותה לבוא אתו לאיסטנבול ומשם הכל היסטוריה. אדה מגלה את עצמה בעיר הגדולה ומתחילה לחיות חיים מאושרים שלא היו לה בכפר, אבל גם מתמודדת עם רגשות חדשים שלא הכירה קודם. אילו רגשות היא תחוש? ולמה האהבה בוכייה?

למה לצפות? כי למרות שכבר שם הסדרה מלמד על עלילה סוחטת דמעות, לפעמים כיף לבכות ולהתרגש מול המסך. ובכלל- בחורה חסרת אונים, שדבר שהיא מאבדת נמצא על ידי גבר שמתאהב בה, הוא תסריט אגדתי מוכר. אבל נראה שבכל זאת שווה להיחשף לגרסה טורקית של סיפור סינדרלה.

הזמן הדרוש: 48 פרקים

זמינות לצפייה: "ערוץ הדרמות הטורקיות 2", משודרת בימי א'-ה' ב-20:40

יוסוף (דניס קן אקטס) מסתכל על אדה (אפסנור סנקטוטן) כשהיא בוכה
אהבה שגורמת לבכות | מתוך עמוד האינסטגרם ask_aglatir_show_tv

"לאהוב שוב |  Aşk Yeniden": טיסה גורלית

על מה? על אהבה לא צפויה. זיינפ (אוזגה אונפירנז'י, "אישה") מתחתנת עם גבר ללא אישור משפחתה. השניים עוזבים לאמריקה ומביאים ילד. אבל בן-זוגה לא מוכן לקבל אותו והנישואים שלהם נכשלים. היא מחליטה לעלות על טיסה ולחזור לטורקיה, יחד עם בנה. פאטיח (בוהרה גולסוי, "יש לי בת") הוא בחור צעיר שגם הוא עבר להתגורר באמריקה, כדי ללמוד שם. כשהוא מציע נישואין לחברתו האמריקאית, היא מסרבת כי היא לא אוהבת אותו. הוא כמובן נפגע, מחליט לעזוב הכל ולחזור אל ארץ מולדתו. טיסה משותפת מחברת בינו לבין זיינפ. ולא רק זה- אחרי הפגישה הקצרה הזו, שני שבורי הלב מחליטים להתחתן ולחיות יחד.

למה לצפות? כי למרות שהחלטה של שני זרים להתחתן, ועוד בפגישה בטיסה, היא די מופרכת, היא מלמדת שלפעמים לא צריך לחשוב יותר מדי. והיא גם נותנת תקווה שאהבה חדשה עשויה ללדת, ברגע הכי לא צפוי ומתוך הלב השבור.

הזמן הדרוש: 170 פרקים

זמינות לצפייה: ערוץ "ויוה פלוס", משודרת בימים א'-ד' ב-20:15

זיינפ (אוזגה אונפירנז'י) מחזיקה את התיק שלה בידה הימנית ואת בנה התינוק בידה השמאלית, כשפניה עצבניות ופאטיח (בוהרה גולסוי) מחזיק את ידה הימנית כדי לעצור אותה. מאחוריהם, אישה בצד ימין ואישה נוספת מצד שמאל, מסתכלות עליהם
לפעמים לא צריך לחשוב יותר מדי | מתוך עמוד האינסטגרם ask_yenidendizii