סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

שלא תפספסו: מ"קוקוריקו" ועד "בנים" – הקליפים השווים של 2021

הרבה יותר מפופ | משמאל לימין בכיוון השעון: UR&SAZ, רביד פלוטניק, מיכאלה ג'יי, נונו, ג'סי וור
הרבה יותר מפופ. משמאל לימין בכיוון השעון: UR&SAZ, רביד פלוטניק, מיכאלה ג'יי, נונו, ג'סי וור | מתוך YouTube

האם נונו היא פארודיה או דמות אמיתית? אם אתם לא יודעים על מה אנחנו מדברות, כדאי להשלים פערים. אין לנו ספק שאת מרגי ונועה קירל לא פספסתם, אבל מה עם הקליפים שעברו לכם מתחת לרדאר? רגע לפני שממשיכים ל-2022: אלה הקליפים שאין מצב שפספסתם מהשנה החולפת

"קוקוריקו": מוציאים את הקרביים של ההיפ-הופ

על מה מדברים?

שיר הראפ של רביד פלוטניק "קוקוריקו". טוב נו, הוא ממש מיינסטרים, אבל יכול להיות שכשהעליתם עוד סרטון שלכם דופקים את הראש לצלילי "השמלה החדשה שלי" של רן דנקר (הפקה מהשורה הראשונה), פספסתם את הבטן הפתוחה של פלוטניק בבית החולים. 

מה, אתם לא מכירים?

הקליפ בוים על ידי נאור סוקי ומציג את שותפיו ליצירה של פלוטניק, כמו ג'ימבו ג'יי ותמיר בר. לקליפ אין סוף רפרנסים לתרנגולים קודם כל, ומכאן לגבריות, אבל דרך גיחוך ופארודיה שלא נגמרת. החשיבה האמנותית בקליפ, דרך הוויזואליות של החללים, חריפה והלבוש בהתאם. כל תנועה ומבט מדויקים. העריכה, הסצנות והלוקיישנים מבהירים שהייתה פה הפקה שהתנהלה ממש טוב ליצירת קליפ שצוחק על הגבריות הישראלית המוגזמת. על הדרך, פלוטניק וחבריו מעקמים את הרצינות של ההיפ-הופ.

אז עכשיו אתם יודעים: הקליפ התפרסם ב-11 באוקטובר ב-YouTube ועומד על למעלה מ-415k צפיות.

כבוד לתרנגול. רביד פלוטניק | מתוך YouTube 

 

"Munfas": ערבי ויהודי נכנסים לחדר – זאת לא התחלה של בדיחה

על מה מדברים?

קליפ הראפ "Munfas" של הצמד "דוגרי", הידועים גם בתור UR&SAZ, שביים ענאן קסים, מתעסק בשוני בין יהודים לערבים בתפיסת כל אחד מהצדדים כאוייב.

מה, אתם לא מכירים?

Ur ו-Saz או בשמם המלא, אוריה רוזנמן וסמאח זקות, יושבים גב אל גב על כיסאות בחלל קטן וקצת מחניק, אור שמש נכנס מהחלונות הצרים והמון צבע זרוק על כל הקירות. הם לבושים בשחור, מדברים למצלמה שמסתובבת סביבם ומנסים להשתחרר מהחבלים שקושרים אותם יחד כאילו היו אסירים בחקירה. נוצר מתח בין הקירות הצבעוניים ואור השמש החיצוני לבין האסירים, שהם בסוף אנחנו, ישראלים ופלסטינים, יהודים וערבים. הם דורשים אוויר ותקווה ואומרים שיש דרך אחרת. השניים ממשיכים בקו מהסרטון הקודם שלהם, שאותו הפיצו במקרה בזמן "שומר החומות" והפך ויראלי, ובו הטיחו דעות קדומות אחד על השני. הארט בקליפ הנוכחי (וגם בקודם) עשוי בקפידה והמצלמה המסתובבת מסחררת ועובדת ללא לאות, אך גם דואגת שנראה את פניהם של הזמרים ששרים במבט חודר לתוכה, עם מסר חד אלינו.

אז עכשיו אתם יודעים: הקליפ התפרסם ב-14 בנובמבר ב-YouTube ועומד על למעלה מ-12k צפיות.

לא מפחדים מעימות, באים דוגרי. UR&SAZ | מתוך YouTube

 

"בנים": פופי, פארודי, פאן

על מה מדברים?

נונו היא לגמרי פריצת השנה מבחינתנו, דווקא בזכות היותה קצת שונה בנוף. אל תתנו לקליפ "בנים" בבימויו של אדם גבאי (הבן של ששון גבאי) להטעות אתכם. הוא נראה בהתחלה קצת מעפן, כאילו דל תקציב וחסר חשיבה אבל חכו לפעם השמינית – אתם עוד תיסחפו לזה!

מה, אתם לא מכירים?

הזמרת בת ה-23, נעמי אהרוני גל או בשמה הבימתי, נונו, לצד המפיק עיליי אשדות (הבן של יזהר), נותנים לקליפ את כל האווירה שצריך. המוזיקה מתנגנת כשנונו באמצע ברקע של שמיים קצת מעוננים, שבהמשך מתחלפים לשוט שלה עם רקע של גלים בים. צבע התמונה משתנה עם הרגש המוזיקלי שאנחנו שומעים והמראה החריג שלה תופס את העין. היא דואגת לגחך את עצמה ולהפוך את השיר שלה לפארודיה מופלאה. הכוריאוגרפיה הטיקטוקית הפשוטה, המעברים בין לוקיישנים וצילומי האווירה השונים, מתאחדים לקליפ של נונו שלא הייתה כבר "שלוש שנים עם בנים" ומצליחה להיות פופית ורלוונטית בדרכה הייחודית.

אז עכשיו אתם יודעים: הקליפ התפרסם ב-17 ביוני ומחזיק למעלה מ-170k צפיות ב-YouTube.

"ליבינג דה דרים" שיצא ב-17 בדצמבר ב-YouTube הוא הקליפ החדש שלה. כבר ראיתם? אם לא, אז גם אותו תשלימו דחוף!

כזאת עוד לא הייתה לנו פה. נונו | מתוך YouTube

 

"Hot N Heavy": לא חייבים להיות צלמים או רקדנים כדי לעוף על זה

על מה מדברים?

נחצה את הים התיכון לקליפ "Hot N Heavy" של ג'סי וור (Jessy Ware) הבריטית, שבוים על ידי I Could Never Be a Dancer.

מה, אתם לא מכירים?

הקליפ מציג זוג רקדנים שרוקדים באופן מפליא וגם האוניסונו (הריקוד המסונכרן) בתוך הכוריאוגרפיה מדויק ועשוי טוב מאוד. הקליפ אורך שלוש דקות וארבעים שניות וצולם בוואן-שוט נודד עם הרקדנים הלבושים בשחור בין חללים בבית לבן, גדול, ישן, לא מרוהט וקצת מתפורר. הוא כמו מספר סיפור על היחסים שלהם ואליו נוספות מעט סליזיות ומיניות כמו ש-וור אוהבת בקליפים שלה. היא זמרת מעולה עם קליפים שאתם חייבים להיכנס לצפות בהם עכשיו, הם פשוט יגרמו לכם לרצות לעוף באוויר ולרקוד. וזה בלי קשר לייצוגים הקווירים והצבעוניים שהיא מביאה לפנים.

אז עכשיו אתם יודעים: הקליפ התפרסם ב-14 ביוני ב- YouTube  ועומד על למעלה מ-813k צפיות.

פלואידיות בבית מתפורר. ג'סי וור | מתוך YouTube

 

"Something to Say": לא עוד בחורה שמתאהבת בבחור מחוספס

על מה מדברים?

ב-"Something to Say" שהופק על ידי PWP, מיכאלה ג'יי (Michaela Jaé) מביאה את הזהות הטרנסית השחורה לקדמת הבמה.

מה, אתם לא מכירים?

הזמרת התפרסמה בענק כדמות מרכזית בסדרה זוכת פרסי האמי, "פוזה" (Pose), שעלתה ב-FX Networks ב-2018. בקליפ המדובר, היא מגלמת בחורה שמתאהבת בבחור מקועקע עם המראה המחוספס, כמו הרבה זמרות שכבר ראינו לפני. ההבדל כאן הוא הזהותי. !She's got something to say – פשוט יש לה את זה. ג'יי לא מתביישת בזהות הטרנסית שלה לרגע, היא מהממת ויודעת שיכולה לכבוש את ליבו של כל בחור, גם בעידן שבו לצערנו, הטרנספוביה עדיין חוגגת. הריקוד שמשלב ווגינג הישר מהנשף הקווירי-ניו-יורקי, יעשה לכם את השנה.

אז עכשיו אתם יודעים: הקליפ התפרסם ב-12 באוגוסט וזכה ללמעלה ממיליון צפיות ב-YouTube.

באה עליכם בפוזה. מיכאלה ג'יי | מתוך YouTube