סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

ליל נאז: השטן לובש קלווין קליין

ליל נאז אקס (Lil Nas X) רוצה שתתחילו לקרוא לו בשמו; ראפר, שחור, קוויר גאה. השיר החדש שלו "MONTERO (Call Me By Your Name)" מבשר על חד הקרן הראשון של דור ה – Z, וכל הבומרים בעולם לא יצליחו לבטל אותו

ליל נאז אקס לבוש תחתונים ונעול מגפיים נשען על עמוד
ליל נאז אקס – למד לרקוד בשביל הקליפ. מתוך עמוד האינסטגרם – lilnasx

בעבר זמר לפני פריצה היה מופיע בכל חור נידח שהיה מסכים לקבל אותו, מחכה להזמנות להפוך לסיפור סינדרלה. היום כל מה שצריך זה ליצור סרטון או אתגר טוב מספיק, כדי שזה יהפוך לוויראלי. מונטרו לאמאר היל, או בשם הבמה המוכר יותר שלו – ליל נאז אקס (Lil Nas X),  מבין את זה טוב מאוד. כבר בגיל 13 הוא התחיל ליצור סרטוני ממים בניסיון להפוך וויראלי, בגיל 19 הוא פרש מלימודיו באוניברסיטה כדי לפתח את קריירת המוסיקה שלו, מצא את עצמו ישן על הספה של אחותו וקנה ביט של יוצר הולנדי ב – 30 דולר מחנות אונליין. עם הביט הזה הוא יצר את השיר קאנטרי טראפ – "Old Town Road". אחרי שייצר 100 סרטוני תוכן קצרים כדי לקדם את השיר, אחד מהם תפס כאתגר וויראלי בטיקטוק כשהשיר ברקע, והפך אותו לאחד הלהיטים המושמעים ביותר של קיץ 2019.

הלהיט שאי אפשר היה להתחמק ממנו. ליל נאז אקס | מתוך YouTube

 

כבר בשיר הזה ליל נאז יצר מהומה קטנה בתעשיית המוסיקה. בטענה שהוא לא עומד בסטנדרטים של הז'אנר, בילבורד החליטה להוריד את "Old Town Road" מרשימת להיטי הקאנטרי החמים. ההחלטה עוררה הדים רבים על הגזענות הקיימת בעולם הקאנטרי הלבן, ועל הקשיים של אמנים שחורים לצאת מגבולות ז'אנר ה- R&B וההיפ-הופ. בתגובה – הלימון הפך ללימונדה, כשזמר הקאנטרי המצליח בילי ריי סיירוס (אבא של מיילי), הקליט רמיקס מחודש לשיר, ששבר שיא כשנשאר 17 שבועות במקום הראשון במצעד להיטי בילבורד העולמי. בהמשך ישיר לדרמה סביבו ולפרסונה הקולית שטיפח, בחודש הגאווה של שנת 2019, כשהוא בשיא ההצלחה ליל נאז יצא מהארון. הוא ממש לא עשה את זה תוך התייפחות בראיון בלעדי, אלא פשוט פרסם בטוויטר – deadass thought i made it obvious"".

בינתיים עברו שנתיים, והיה נדמה שליל נאז הוא זמר של להיט אחד. ואז הגיע השיר – "MONTERO (Call Me By Your Name"). בזמן שהשיר טס ישירות אל המקום הראשון במצעד הבילבורד האמריקאי, ארצות הברית גועשת מהקליפ הפרובוקטיבי שנלווה אליו. השמרנים בצד אחד, וכל השאר בצד הנגדי. השם מרפרר לסרט ולספר באותו השם, ולתקופת התבגרותו של הראפר. ביום יציאת הקליפ ליל נאז פרסם מכתב שכתב לעצמו בן ה – 14: "אני יודע שהבטחנו אף פעם לא להיות הסוג 'הזה' של הומוסקסואלים, אני יודע שהבטחנו למות עם הסוד הזה, אבל זה יפתח דלתות בשביל כל כך הרבה אנשים כמונו, פשוט להיות".

פוסט שפרסם ליל נאז ובעמוד האינסטגרם שלו
כתב מכתב לעצמו. מתוך עמוד האינסטגרם – lilnasx

ברסטות, נצנצים ונוצות, ליל נאז הוא אדם וחווה יחד, בגרסה הלא מצונזרת של סיפור גן העדן. במקום התפוח, הנחש ספק מציע ספק דורש נשיקה, ששולחת את ליל נאז מעלה לעולם הבא. רק במקום להגיע אל המלאך שמחכה לו, עמוד חשפנות נשלח הישר מלמטה, וליל נאז רוקד עליו כל הדרך לגיהינום. חמוש במגפיי עור עד הברכיים ותחתונים צמודים, הוא מתיישב לריקוד לאפ דאנס על ברכיו של השטן בכבודו ובעצמו, הורג אותו ומחליף אותו על כס המלכות. כן, זה מוגזם ומעולה בדיוק כמו שזה נשמע.

ניקי מינאז', מאחורייך. ליל נאז אקס | מתוך YouTube

 

באצבע משולשת אחרונה שהונפה ישירות לפנים של שמרני ארצות הברית, ליל נאז הוסיף עוד פרובוקציה. בשיתוף פעולה עם קבוצת האומנות – "MSCHF",  שש מאות ששים ושש דגמי נייק אייר מקס 97, הפכו ל- "נעלי שטן" בצבע אדום ושחור, כשהם כוללים צלב מהופך וטיפת דם אדם אמיתית. כולם אגב, נמכרו תוך דקה. הרשת גועשת, דרשות שלמות הוקדשו כנגד השטניות שבסניקרס, נייק כבר הגישה תביעה על שימוש לא חוקי במוצר שלה, ובתגובה – ליל נאז שואל איך זה שכולם מתמקדים בזוג נעליים, בזמן מגפה עולמית משתוללת וארה"ב חווה ירי המוני כל שבוע. בכל מקרה, זה לגמרי השתלם לו – פחות מחודש אחרי שיצא הקליפ הוא עבר את ה- 130 מיליון צפיות ביוטיוב, וחטף את המקום הראשון במצעד הבילבורד הוט 100 מג'סטין ביבר אחרי שבוע אחד בלבד.

ארבע תמונות של ליל נאז אקס מחזיק את הנעליים שיצר
דם אדם מישהו? מתוך עמוד הטוויטר – LilNasX

וחשוב יותר, מרגש, ומסקרן שליל נאז עושה בקליפ הזה ובסדר גודל שלו – הוא עף על עצמו, והעולם, או לפחות דור העתיד שלו – עף עליו בחזרה. משחק ללא הרף במיניות ומגדר, ליל נאז משחק במגרש של היפ-הופ וראפרים, בו מיניות קווירית מובהקת כזאת עוד לא הייתה. הוא נמצא בלב הקונצנזוס של התרבות הפופולרית העכשווית, מביא לקדמת הבמה ייצוג חדש של מיניות גברית שחורה. את מי שנמצא ברשתות החברתיות זה לא כל כך מפתיע, אינסטגרם אוהבת אנשים יפים באשר הם, טוויטר את אלה שכותבים בלי רסן, וטיק טוק מחבקת כל מי שנחשב לשונה או מוזר. הייצוג משתנה, וליל נאז אקס הוא הסנונית הראשונה שמבשרת על השינוי המבורך הזה.

 

סיבת המוות: רוקנרול – טיילור מומסן עוברת עוד שלב

חמש הזמרות הכי לוהטות בטיק טוק – שיכבשו את הספוטיפיי שלכם

משב רוח חדש במוסיקה הישראלית