סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

הדבר הבא: מיקס מוסיקלי עד קצה העולם

קולאז' של יאיר דלאל, רון פרץ ותהילה סממה
משב רוח חדש במוסיקה הישראלית. יאיר דלל, רון פרץ ותהילה סממה | צילום: שמוליק בלמס, שי פרנקו ואמנון וינר

יוצרת עיוורת שמשלבת בין עברית לערבית, הרכב מוזיקלי שמחבר בין מוסיקה מסורתית בדואית ליהודית, ראפרית שמביאה את המרוקאית לקדמת הבמה – הכירו את היוצרות וההרכב שפורצים מחסומים ומביאים בשורה למוזיקה הישראלית.

 

חיבור לאדמה ולרוח: להקת "עזאזמה" ויאיר דלל

דלל בן 66, ממושב אמירים הוא מלך הכלים. מנגן על כינור, עוד וחליל, חולם לשמר את המוזיקה העתיקה בעזרת יצירות מוזיקליות חדשות ויוצר חיבורים בין מזרח למערב. דלל בכלל התחיל את דרכו כקיבונציק ועבד ברפת והתגלגל להדרכת טיולים בשמורות הטבע בערבה וסיני, ואז טען ש"המוזיקה קוראת לו". הוזמן בשנת 1993 להופיע באוסלו עם ילדים ישראלים ופלסטינים ושם הבין כי מוזיקה היא הדרך היחידה שהוא יכול ללכת בה. הוא הקים בית ספר למוזיקה אותנטית ביפו, השתתף בפסטיבלים שונים ברחבי העולם ומופיע באירועים של מוזיקה ערבית מסורתית. דלל יצר פרויקט מוזיקלי ייחודי בשם "עזאזמה" שמכיל ארבעה נגנים בדואים ושלושה נגנים יהודים שיושבים באוהל בשבט עזאזמה ויוצרים ביחד ז'אנר חדש של מוזיקה בדואית ויהודית מסורתית בנינוח מדברי. הולך להיות חם כמו במדבר ב2021, או שזה רק אנחנו?

 

פס קול לעולם. יאיר דלל | מתוך YouTube

 

 

היפ הופ מרוקאי: רון פרץ

בת 27, ילידת קריית-גת, כיום גרה בתל אביב ומתמקדת ביצירה שלה, בוגרת תואר למוזיקה במכללת קריית אונו.
פרץ פרצה לעולמנו עם הסינגל "מה אבחר היום" שיצא בינואר השנה, אותו כתבה והלחינה, היא מופיעה עם חומרים בעברית שחלק מהם תורגמו למרוקאית בעזרת ד"ר משה כהן, אתו גם עבדה על הדיקציה וההגהה של השירה בשפה הזו. אין ספק שהשפה המרוקאית לא זרה לפרץ. בבית הוריה מרוקו חיה ובועטת וחלק מהחומרים באלבום החדש, היא מבטיחה, הולכים להיות מפתיעים!

אמנם בקורונה ההופעות נכנסו לשגרת הדממה, אבל פרץ כבר הספיקה להוציא שני חידושים בהפקה עצמאית לשירים, "השיכור" של ג'ו עמר, "כמה נורמלי" של תומר יוסף, בנוסף היא הופיעה במופע זום בפסטיבל "ליבי במזרח", מול אלפי צופים בביט מרוקאי קצבי, היפהופי ואתני.
אחרי שנת 2020, זה בדיוק מה שאנחנו זקוקים לו.

 

היפהופ מרוקאי/ רון פרץ | מתוך YouTube

 

 

מנצחת את המגבלה: תהילה סממה

בת 22 מירוחם, זמרת, כותבת, מלחינה ומורה מחליפה בתיכון. תהילה שומעת אך לא רואה, מגבלה שמלווה אותה מילדותה. היא שרה בעברית שירים ישראליים ושרה בערבית עיבודים חדשים לשירים ישנים.
במאי 2021 יצא הסינגל הראשון של סממה מתוך אלבום הבכורה "תקופה שתעבור", תחת ידיו של המפיק המוזיקלי, נדב ביטון. האלבום מכיל 11 שירים שאותם כתבה והלחינה עם שני אחיה, אורן וניסן סממה.
בעקבות האלבום, שלושת האחים העלו מופע בשם "עניין של בחירה" שמשותף למסע ולדרך המשותפת שהם עוברים. שני האחים מלווים את תהילה בפסנתר וכלי הקשה.
בשנת 2021 נדע לבחור נכון לאיזו מוזיקה להאזין.

 

פורחת מתוך השממה. תהילה סממה | מתוך YouTube