סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

"צד אחד נוצץ צד אחד שקוף"

"יהלומים הם חבריה הטובים של האישה", שרה מרלין מונרו בסרט – "גברים מעדיפים בלונדיניות", ב-1953. האמנם? מסתבר שכן. עד היום הקנייה הכי פופולרית בקרב גברים היא טבעת אירוסין עם יהלום, נשים מחכות להצעת נישואין גרנדיוזית, והדובדבן שבקצפת הוא היהלום. לא ניתן להתעלם מהמשמעות המשתנה של היהלום בהתאם לשינוי מקומה של האישה בחברה, כיום לנשים יש חלק בלתי נפרד כמשפיעות ציבור והן כבר לא מתפקדות רק "כעקרות בית"

"יהלומים הם חבריה הכי טובים של האישה". מתוך: Youtube.

שירלי באסי – "Diamonds are forever"

סרט הפעולה השביעי של ג'יימס בונד ,"יהלומים לנצח" מ1971, תרם את הביצוע האלמותי של באסי. השיר מתאר את מה שהתכוונה אליו מונרו שני עשורים לפני כן, היהלומים הם חבריה הטובים של האישה. היא לא זקוקה לאהבה, כי היא זמנית, לעומת היהלומים הנצחיים. הם לא יעזבו אותך בלילה, או יחליטו שהקשר לא מתאים להם יותר. היהלומים בתקופה ההיא היו המושא הנכסף של כל אישה,. מרבית הנשים העדיפו כסף ותכשיטים יוקרתיים על פני אהבה אמיתית ונכספת – כמו בסרטים, אהבה עובדת עם מזומנים ועדיף שהם ירשרשו ממרחק.

האהבה היא זמנית היהלום הוא נצחי. מתוך: Youtube.

 

אייל גולן – "לקנות לך יהלום"

מארי אנטואנט אמרה – "אם אין לחם, תאכלו עוגות". במקרה של אייל גולן – "אם אין לחם אין אהבה, אני נוסע לסדר לנו עתיד". על איזה עתיד הוא מדבר בדיוק? כזה שיש בו יהלומים. השיר שכמעט כל ישראלי ידע לדקלם את הפזמון שלו מתוך שינה, מסביר לנו ששמחה אמיתית נובעת ממעמד וסטטוס. רק כשהנסיכה תקבל מהאהוב שלה יהלום, היא תצליח לחייך ולהתאהב בו מחדש. בהמשך אייל גולן לא שוכח לשיר – "הכסף לא קובע, אבל אני יודע שאם חסר יש בעיות". הוא לא רוצה לקנות לה דירה קטנה בחיפה, עבורו ההישג הנכסף זה להעניק לה טבעת יהלום, אחר כך כל הבעיות ייפתרו מעצמן.

אם אין יהלום אין אהבה. מתוך: Youtube.

ריהאנה – "Diamonds"

אי אפשר לדבר על יהלומים בלי להזכיר את השיר האגדי , שיצא ב -2012. אם עד עכשיו דיברנו רק על המילים, כצפוי מריהאנה קיבלנו בנוסף קליפ שהושקע בו המון כסף, ובלינג בלינג נוצץ במיוחד.
ריהאנה לוקחת את המשמעות צעד אחד קדימה – היהלום הוא לא המפתח למערכת היחסים – הוא הדבר עצמו. האהבה הנחשקת נוצצת בשמיים באמצעות שני היהלומים – האישה והגבר. היהלום עולה רמה, הוא כבר לא מוצר שטחי שמסמל רק כוח ומעמד. מושא היהלום עמוס רבדים רומנטיים, שמלווים את השיר לאורך כל הקליפ. אבל ריהאנה דואגת להזכיר לנו, שכל הנוצץ הזה הוא רק אשליה. אולי האהבה מסנוורת, אבל במערכת יחסים אמיתית זה לא מספיק. הוא מתחיל באופטימיות; ריהאנה מביטה אל ניצנוץ הזוהר הצפוני, מדמיינת את האהבה שלה נוצצת כמו כוכבים. היא מגלגלת ג'וינט גדוש ביהלומים – שאולי ישכך את הכאב שעתיד לבוא. יש אנרכיה מאחוריה – הכל נשרף, הידיים שלה ושל הגבר נפרדות והיא נשארת לבד צפה על המים, עמוק בתוך המציאות שמטביעה אותה, שרחוקה מלהיות נוצצת. גם לאהבה יש מחיר.

האהבה עולה שלב. מתוך: Youtube.

אגם בוחבוט – "יהלום"

אגם בוחבוט לא זקוקה לכסף או יהלומים פיזיים, היא לא צריכה גבר שיחליט להעניק לה. היא מבקשת מישהו שיבין שהיא עצמה היהלום, ולא סתם אחד – היהלום של המדינה. הבחורה הופכת להיות הנחשקת, השווה, זו שצריכים לרצות אותה. בתחילת הקליפ אגם היא ברבי, ומסביבה עוד כמה ברביות שיוצאות מתוך קופסת המשחק. קן – בן הזוג שלה, נשאר מאחור וזז כמו בובה על חוט לפי הקצב שהיא קובעת. כזמרת שפונה אל קהל יחסית צעיר, זה מסר בהחלט מעודד. אבל הכוונה לא מקדשת את האמצעים, והשימוש בבובות משחק קצת מקטין מערכם של הגברים. לא צריך להקטין כדי להביע עוצמה נשית, להפך.

בקליפ של אגם אפשר לראות את הבחירה בהעצמה הנשית, כשרוב המצולמות בקליפ הן נשים שמקיפות אותה. כמחווה לאייקון הפמיניסטי רוזי המסמררת, בחלק מהקליפ הן עוטות סרט אדום לראשן, עם חולצת ג'ינס מכופתרת מול הכיתוב הידוע "we can do it". בין המילים נכנס הלחן לשירו של אייל גולן – "מלכת היופי שלי", שנועדה לערער על התפיסה האבסורדית לפיה נשים הן רק בובות ברבי יפות ומתוקות. אגם בוחבוט מבהירה, שנשים הן דעתניות, בעלות עומק ואג'נדה. המשפט "תהיי יפה ותשתקי", כבר לא עובד. אך עם כל הכוונות הטובות להפסיק לקטלג נשים כחומריות, השימוש במותגים כמעניקי חסות שימוש במותג רשת האיפור Sacara – וחנות בגדים בשם – Shuuk. אז תחליטי – או שאת לא זקוקה לכל החומריות הזו, או שהכסף בהחלט מסנוור והמטרה מקדשת את החסויות עבור אחרים, ולא עבור האג'נדה.

יופי זה לא הכל בחיים? מתוך: Youtube.

נועה קירל – "יהלומים"

יהלום נתפס כמוצר יוקרתי, אך גם ביהלום הנוצץ ביותר, יש פגם קטן. נועה קירל מציגה בשיר החדש את עצמה כבעלת שני צדדים – האחד נחמד והשני חצוף. קירל שרה על הלב שלה שמלא ביהלומים, הלב זה מה שחשוב והיא זו שנוצצת – "אני כולי צ'ינג צ'ינג צ'ינג, אני כולי בלינג בלינג בלינג". היא מתארת את הצלילים של הכסף והיהלומים, ומנכסת אותם לעצמה, למרות שיש בה שני צדדים מה שחשוב הוא הלב שלה, האמנם?

הקליפ לא מבשר טובות, ולא רק שהוא סותר בתכלית את הכוונות הטהורות שלה הוא מתעסק בפרסום תכשיטי יהלומים של חברה גדולה ומוכרת, "רויאלטי", ובקרדיטים ביוטיוב יש גם קישור מיוחד לתכשיט "הלב של נועה". "אני לא יודעת כמה זה עולה לי, אבל למי אכפת כמה זה עולה לי?" לרוברטו הסוכן שלה ולאביה שאחראיים על כל הצד העסקי. בשביל הבלינג בלינג קירל עובדת קשה, אבל מי שמנהל את זה עבורה הם שוב הגברים. אם בשיר שלה "מיליון דולר" החסות ניתנה לחנות טרמינל איקס, אז כאן קירל עולה רמה – החסות היא עבור רויאלטי שמסמל מעמד, עוצמה וכוח. אם כסף ואולי גם כמה יהלומים לא היו מגיעים לכיס של קירל כנראה ששום יהלום לא היה נוכח בליבה והשיר הזה גם לא היה נכתב.

למי אכפת כמה זה עולה לי? מתוך: Youtube.

 

באופן מודע אך לא ישיר, גם המוזיקה מייצגת את העולם הפטריארכלי  – עולם שלא משנה בו הקידמה ואיך נשים צעדו צעדים גדולים ששינו את פני ההיסטוריה. נשים עדיין נתונות למחשבות השטחיות והחיצוניות שכובלות אותן אל הגבר. אולי הוא כבר לא צריך לקנות להן יהלום כי הן מסוגלות לרכוש אחד כזה לעצמן, אך הן מרשות לעצמן ליפול שוב ושוב בפח הממוסחר והממותג, גם כשזה פוגע במוזיקה ובתדמית שהן מנסות לייצר לטובתן של נשים ולפעמים זה טו מאצ'.