סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

איך אנחנו עושות את זה

"שולפות ציפורניים, ותלושים"

ביקור קצר בעמק הלק ג'ל

מאת עידן ברנדלר

"אפשר לשלם בביט?" שאלה השחקנית בפרסומת לאפליקציית איזי את המניקוריסטית שלה במהלך טיפול לק ג'ל. "מממ… לא" ענתה זו בחזרה, וקיבלה בתשובה "חבל, בעלי עסקים, עכשיו באפליקציית easy ניתן להעביר תשלום בביט ללא עמלות!"

נראה שהמפרסמים של easy (מנוע חיפוש מקומי למציאת עסקים ובעלי עניין אחרים) לא לבד כשהם בטוחים שבלק ג'ל מתפרנסים יפה. "זה הסכום שמרוויחה עלייך זו שמורחת לך לק ג’ל", "ציפורניים זה ההייטק של הבנות", " איך להרוויח מבניית ציפורניים כמו בהייטק תוך 60 יום בלבד!" הן רק שלוש כתבות שעולות כשמחפשים בגוגל את השאלה "כמה מרוויחים בלק ג'ל?"

הסוציולוג  ארווין גופמן קבע שיותר ממה שהפרסומות משפיעות עלינו, הן מספרות לנו על עצמנו. ובכל זאת, האם באמת נבנה כאן עמק של לק ג'ל במקום עמק הסיליקון?

 הממוצע לשכר בתחום  לק ג'ל עומד על 12,234₪ על־פי אתר  AllJobs, קצת פחות מהשכר הממוצע במשק. והעבודה לא קלה בכלל, מספרת הקוסמטיקאית ש' משכונת הנחלים ביפו. "מדובר בישיבה לא נוחה וממושכת. אני אישית עובדת משמונה עד חמש." על דלת הקליניקה של ש', שעובדת במקצוע כבר 15 שנה, קבוע שלט – "החדר של אמא היקרה" המעיד על הימצאות הקליניקה בבית, תופעה שכיחה בתחום. הכל נקי ומתוקתק, תעודות רבות מסודרות בשורות תלויות על הקיר ומעידות על שלל של השתלמויות, ועשרות אם לא מאות של בקבוקוני לק קטנים ונוצצים כמו סוכריות מונחים על מדפים שחורים ממתכת, ורק מדי פעם כלבלב בשם פנדה מסוג פקינז ראש אריה נכנס לנבוח ומגורש לסלון.

 "יש הרבה קוסמטיקאיות שסובלות מכאבים בידיים ובגב מזה, ואצל חלקן זה גם מגיע לדלקות מפרקים. אני אישית הולכת לפיזיותרפיה ודיקור על חשבוני בגלל הכאבים בגב." נראה שלא מדובר בתופעה שמגיעה רק לאחר שחיקה של שנים. ס' משכונת הכלניות בבאר שבע שנכנסה לתחום הלק ג'ל רק לפני שלוש שנים מספרת, "כשאני עובדת אני לא נשענת על הכיסא בכלל, בעצם כשלקוחה מגיעה למריחה החודשית אני צריכה לרכון מעל הידיים והגב לא נתמך בכלל, וכשאת מתכופפת ככה 7-9 שעות ביום זה גומר אותך, לי זה פיתח לכאבי גב ושכמות שהולכים איתי לכל מקום." 

מלבד הכאבים המלווים את העבודה נראה שכמו בכל הקמת עסק עצמאי העבודה לא נגמרת בהתמחות המקצועית, כי אם גולשת לעבודת ניהול שמתעסקת גם בתיאום תורים, התנהלות מול לקוחות וכמובן שיווק ופרסום. "בתחום הזה את חייבת להיות קצת אושיה, לכן אני ממליצה לכל תלמידה שלי לתחזק תוכן ברשתות החברתיות", מספרת אביב שוקרון, מנהלת בית ספר פרטי על שמה ללימוד תחום הציפורניים באזור השפלה. שוקרון הגיעה לתחום במקרה לאחר שבכלל הייתה ספורטאית מצטיינת בכדור יד וחשבה שאלו יהיו כל חייה.

לא מעט מרימים גבה על העלייה של המחירים בתחום, בהתחלה המחירים ללק ג'ל עמדו על 60₪ בממוצע והיום יש גם כאלו שלוקחות 200₪ למריחה , כמה מרוויחים היום בלק ג'ל?

"לא מדובר בעליה קיצונית, אבל אני חושבת שהכל עלה, וחלק מהעלייה מורכבת מזה שנשים התחילו להעריך את עצמן ואת מה שהן עושות.  אגב זה גם חלק מהקושי בתחום הזה – כשמישהי  משלמת לך כסף היא בטוחה שהיא קונה אותך, וללקוחות תמיד יש מה לומר. בכללי אני לא נכנסת לזה. הכל שאלה של כמה כל אחת לוקחת וכמה שעות היא עובדת. זה לא מדע מדויק."

ס' ממשיכה את הקו של שוקרון ואומרת "יש הרבה שאומרים 'כן, אלה מרוויחות עשרים ומשהו אלף בחודש', אני לא יודעת איך מגיעים לסכום כזה, אני אף פעם לא הגעתי לסכום של שלוש עשרה אלף בחודש." וש' מוסיפה "זה מאוד תלוי באזור המגורים שאת עובדת בו ובקהל שלך, לא הרבה נשים יכולות לשים כל שלושה שבועות 200 שקל על ציפורניים, ויש גם גבות שפם, שעווה  וכל המסביב, זה חתיכת הוצאה."

כסף קל כנראה שלא, אבל אולי מהיר? הרי בסופו של דבר מדובר בקורס של ארבעה מפגשים – חודש ואת מוכנה? ש' משכונת הנחלים ביפו מפוצצת את הבועה, "לוקח לפחות שנתיים עד שאת בונה את קהל הלקוחות שלך, צריך לפחות 150 לקוחות שחוזרות ובאות, זה לא קל. יש הרבה כאלו שמתחילות ולא מצליחות להביא לקוחות ומתייאשות. אני רואה כל הזמן נשים שמוכרות את הציוד שלהן, הן חושבות שהן פותחות עסק ומתחילות לעבוד, זה לא עובד ככה."

ס' מסכימה "אני רואה הרבה בנות בפייסבוק שמוכרות את הציוד. אני בהתחלה גם מאוד פחדתי כי השוק גדול, ובהתחלה התחלתי עם לקוחה שתיים בשבוע, ועבדתי בעבודה נוספת. רק אחרי שנתיים יכולתי לעזוב את העבודה ולהתמקד בלק ג'ל. בהתחלה חשבתי שזאת תהיה עבודה מהצד למהלך התואר שרציתי ללמוד בחינוך מיוחד, אבל בסוף החלטתי להמשיך עם הציפורניים כמקצוע. יש כאלה שאומרים שזה מקצוע של סתומות ויגידו 'למה היא לא לומדת?', אבל יש שיגידו 'כל הכבוד לך, עשית בשכל' ". לעומתה ש טוענת שהיחס השתנה, "היום יודעים שזה מקצוע מוערך, זה לא מה שחשבו פעם שזה מיועד לבנות שאין להן ראש על הכתפיים. הרבה נשים שלמדו תואר באות ללמוד את התחום בגלל שיש בזה הרבה מעבר, ובעיקר הרצון לעבוד מהבית, והחופש תעסוקתי והכלכלי."

אז הכסף לא כל כך קל ומהיר, ולא פעם אפילו מכאיב, אז למה כולנו בטוחים שמתגלגלים מיליונים מתחת לציפורניים של בעלות הקליניקות ללק ג'ל ברחבי הארץ? יכול להיות שזו תודעה שמשרתת את שלל המכונים ברחבי הארץ שמציעים קורס בלק ג'ל וממנים לא מעט כתבות שעוסקות בנושא, הרי קורס בלק ג'ל שאורך חודש וכולל ארבע מפגשים עולה בממוצע כ-4,000₪, תכפילו את זה בחמש, שבע, עשר תלמידות בחודש, ותקבלו סכום יפה, שלא נדבר על על כך שניתן להעביר בחודש יותר מקורס אחד. ואולי זה קשור גם לכך שקשה לחברה לקבל את העובדה שמקצוע לא אקדמאי ראוי למשכרות מכובדת שאינה גובלת ברעב? ראו ערך המטפלות במעונות היום. אי אפשר לדעת בוודאות אבל מה שבטוח, דיי מגוחך לראות פרסומת על אפליקציה בעלת שתי מיליון משתמשים שפותחת עיניים על משכורת של מניקוריסטית.