סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

פסח 2022 בדרום: איפה מטיילים, אוכלים ומבלים?

בתמונה נוף מהמקום "כפר הנוקדים"- נוף מדבר עם עצי דקלים
שלווה במדבר. כפר הנוקדים | צילום: ליאת אלמיו

ידוע שתמיד שואלים את המקומיים איפה כדאי לאכול, איפה לטייל ומה אסור לפספס. במיוחד לכבוד פסח, אספנו את ההמלצות מהיישובים שבהם אנחנו גרים בדרום וריכזנו את ההמלצות הכי שוות. מגיעים לדרום בחול המועד? אל תפספסו את המלצות המערכת שלנו

אשקלון

אשקלון היא עיר חוף שנמצאת בין אשדוד לשדרות ונחשבת לאחת הערים הדרומיות העתיקות בישראל. מה תוכלו לעשות בה? 

מקום לטייל

הגן הלאומי באשקלון שייך לרשות הטבע והגנים, מפגיש בין העבר לעתיד ומושלם לבילוי משפחתי. במקום ניתן למצוא אתר עתיקות מהתקופה הכנענית התיכונה, שמוקף בסוללת עפר גדולה המתנשאת לגובה של 15 מטרים. בסוללה שוכן שער כנעני שנבנה מלבני בוץ וכורכר ונחשב לשער המקושת הקדום בעולם. גם תוכלו למצוא בה נוף לים ולשקיעה וחוף רחצה שמתאים לשחייה. באזור הדרומי של האתר נמצא החלק הצומח והטבעי של המקום, שבו יש צמחי מדבר כמו רותם המדבר, לענה חד-זרעית וצמחים ים-תיכוניים כמו קידה שעירה. גם בקרבת החוף תוכלו למצוא צמחים מיוחדים כמו חבצלת החוף ולבנונית ימית. בילוי משפחתי שאסור לפספס הוא "מרחב בריחה"- סודות תל אשקלון. זהו משחק משימות שמתרחש ברחבי הגן הלאומי וכולל חידות ומשימות שמזכירות את חדרי הבריחה.

איך מגיעים? "גן לאומי אשקלון" ב-Wase
שעות הגעה מומלצות: האתר פתוח בחול המועד עד השעה 22:00. מומלץ להתעדכן באתר לפרטים נוספים

..

משהו לאכול

"ארצ'י" הוא מקום איכותי וייחודי המציע אוכל בסגנון אירופאי ואמריקאי ומעוצב בסגנון בר-מסעדה. המסעדה ממוקמת בחוף דלילה, ממש ליד קו החוף של אשקלון, ומציעה ארוחות בוקר מפנקות, מנות חלביות, מנות בשר, דגים ואפילו פירות ים וקינוחים תוצרת הבית. תוכלו למצוא בה גם קוקטיילים מיוחדים, מגוון רחב של בירות מהחבית ובירות ישראליות. המקום מעוצב בסגנון מיוחד שכולל בר גדול, ספות מרווחות וחצר שמאפשרת נוף לים. דבר עיקרי נוסף הוא המוזיקה בסגנונות שונים כמו בלוז וג'אז, שמייצרת אווירה משפחתית וחברית בו זמנית. המקום אינו כשר, אך עם אופציות לשומרי כשרות בפסח.  

איך מגיעים? "ארצ'י" ב-Wase. חוף דלילה אשקלון
שעות הגעה מומלצות: ארוחות צהריים או בילוי לילי. בימי חול, המסעדה פתוחה מ-12:00-1:00 ובימי חמישי, שישי ושבת בין 12:00-3:00

..

משהו לראות

פארק אגמים הוא יחסית חדש בשכונת "אגמים" והוא כולל מתקני ספורט, עצים גבוהים ומדשאה גדולה בה תוכלו לשבת על מחצלת למנוחה קצרה, לפיקניק או לעשות על האש. מול הפארק נמצא גן שעשועים גדול עם מתקנים לילדים (3-12) ואפילו מגרש כדורסל וכדורגל. כך תוכלו לשבת בשלווה בזמן שהילדים מוציאים אנרגיות ולקראת הערב, תוכלו ליהנות מהשקיעה.

איך מגיעים? "פארק אגמים" ב-Wase. בקעת רימון, אשקלון
שעות הגעה מומלצות: במהלך היום כשנדרשת הפסקה

יד שנייה בדרום: מהמחסן לאונליין- תתחדשי בדרך שלך
דרום אדום לצעירים: לא רק כלניות, בואו להכיר את הסצנה המקומית
פסח 2022 בצפון: איפה מטיילים, אוכלים ומבלים?

..

שדרות

העיירה הקטנה שדרות גדלה בשנים האחרונות ויחד איתה גם העסקים והתרבות בפריחה. ואם חשקה נפשכם לצאת מהעיר אל המרחב הפתוח, קיבוצי העוטף הם בול בשבילכם!

מקום לטייל

בקיבוץ בארי שמחוץ לשדרות יש מסלולים רבים לטייל בהם ברגל, באוטו או באופניים. ב"לה מדווש" תוכלו לשכור אופניים ולצאת למסלול אתגרי לכל המשפחה- המקום מציע אופניים בכל המידות, כולל כיסא לילד, נגרר, עגלה או אופניים זוגיים – רק תבחרו. סינגל בארי הוא מסלול של 24 ק"מ למנוסים ומסלולי המשפחות המסומנים הם בין 8.5 ל-10 ק"מ. המסלולים עוברים ליד טחנת קמח עתיקה, שדות החוחובה של הקיבוץ, בתרונות בארי, מכרות הגופרית הבריטיים ואפילו נקודת תצפית על כל האזור. לאורך המסלול המשפחתי הכתום יש פריחה יפהפייה וצל בחלקים רבים.

איך מגיעים? "לה מדווש" ב-Wase. יער בארי
שעות הגעה מומלצות: טיול בוקר. "לה מדווש" פתוח בימי חול מ-9:00-18:00 ובימי שישי ושבת מ- 7:00-14:00. המקום סגור בימי ראשון

.

משהו לאכול

הגרין פאב בקיבוץ ניר-עם הוא המקום לבלות בו בשעות הערב וגם להתפנק באוכל מעולה. המקום מציע מגוון רחב של מנות- מסלטים וכריכים ועד פיצות. אנחנו ממליצים על המבורגר טלה בתוספת גבינת סנט מור, ביצת עין ופלפל חריף. ואם נפשכם צמאה למשהו טעים ומרווה, מוחיטו תותים יעשה את העבודה. המקום לא כשר ופתוח במהלך חג הפסח.

איך מגיעים? "גרין פאב" ב- Wase. קיבוץ ניר-עם
שעות הגעה מומלצות: ארוחת ערב. המקום פתוח בימי שלישי עד שבת מ-19:00 ועד שעות הלילה המאוחרות

.

משהו לראות

פסטיבל פסח במרכז התנועה "אדמה שדרות" הוא המקום להיות בו בחול המועד. הפסטיבל שיתרחש בין ה-18-20.4, יערך משעות אחר הצהריים ועד הלילה ויכלול מגוון מופעי מחול ופרפורמנס, סדנאות והופעות מוזיקה. בין היתר, יופיעו שם הרכב המוזיקה האקספרימנטלית "Buttering Trio" ויוצרת המחול, אוליביה קורט מסה. כמובן שגם להקת "אדמה" המקומית תופיע בפסטיבל.

איך מגיעים? "מרכז התנועה שדרות אדמה" ב-Wase. רחוב הפלמ"ח 11

.

אופקים

אופקים שוכנת בדיוק בין שדרות לבאר שבע. למרות שהיא עיר שקטה, היא מחביאה בתוכה לא מעט דברים שאפשר לעשות, לראות וליהנות מהם.

מקום לטייל

בגן לאומי "הבשור- פארק אשכול" תוכלו למצוא מדשאות, חורשות ואת מעיין עין הבשור- האטרקציה המרכזית של הפארק. יש בו שני אגמים קטנים הניזונים מהמעיין ואפשר לשכשך בהם רגליים. הכניסה כרוכה בתשלום וקיימת נגישות לנכים.

איך מגיעים? "גן לאומי הבשור- פארק אשכול" ב- Wase
שעות הגעה מומלצות: הגן פתוח במהלך חול המועד עד השעה 18:00. מומלץ להתעדכן באתר לפרטים נוספים. לטיולים נוספים בסביבת אופקים ניתן להכנס ללינק הבא.

.

משהו לאכול

"רחלה" באופקים היא מסעדת בשרים איכותית. תוכלו למצוא שם דיל משתלם להזמנה זוגית, מנות ילדים, מגוון מנות עיקריות וקילו וחצי של בשרים, לאוהבי בשר רציניים. במסעדה יש אפשרות של חדרי אירוח אינטימיים ומקומות ישיבה VIP. בנוסף לטייק אווי בכל יום שישי, המסעדה מציעה אוכל מוכן לשבת או לערבי חג. המסעדה כשרה וסגורה בשבתות.

איך מגיעים? "רחלה" ב-Wase. רח' המסגר 12, אופקים
שעות הגעה מומלצות: המסעדה פתוחה בימי חול מ-10:00-23:00

.

משהו לראות

הבית ברחוב ירמיהו שייך לאמן חיים טדגי ז"ל. בתוכו אינספור פסלים ויצירות שלו. אשתו ממשיכה את דרכו וביתם הוא מעין מוזיאון לא רשמי, שאפשר לסייר בו ולראות מקרוב את הצבעוניות של יצירותיו, שזכו להיות גם חלק מנופה של העיר עצמה. יש לתאם סיור מראש.

איך מגיעים? "בית האמן – חיים טדגי" ב- Wase. ירמיהו 2-6, אופקים
שעות הגעה מומלצות: לתיאום סיורים יש להתקשר למספר: 08-9924449

..

באר שבע

עם כל הכבוד לעדן בן זקן, ויש כבוד, עיר הבירה של הדרום היא לא אילת. העיר המרכזית והגדולה ביותר בנגב (כרבע מיליון תושבים) עשתה קפיצה ענקית בשנים האחרונות מבחינת היצע של תרבות, קולינריה ותיירות. עד כדי כך שהמקומיים כבר לא מזהים אותה מלפני עשור. באר שבע לא מסתכמת בתחנה המרכזית שבה עברתם כחיילים והיא בהחלט שווה עצירה אם החלטתם להדרים במהלך החג.

מקום לטייל

תל באר שבע הוא אחד מעשרת האתרים בישראל, שהוכרזו כאתרי מורשת עולמיים על ידי אונסק"ו. המבנים בתל מתוארכים למאות ה-9 וה-10 לפני הספירה והם שמורים בצורה מדויקת. באתר הרבה דברים ששווה לראות, אבל אנחנו הכי ממליצים, במיוחד בימי חום מדבריים, לבקר במחסני המים. יותר מ-20 מטרים בתוך האדמה, מבנה מוצל ומקורר שניתן לטייל בתוכו בין החללים, בהם נהגו לאחסן מי תהום ולדמיין איך נראו החיים לפני יותר מ-2,000 שנים. מרשים לכל גיל ואטרקציה אדירה לילדים. תל באר שבע מתוחזק ומופעל על ידי רשות הטבע והגנים והכניסה כרוכה בתשלום.

איך מגיעים? "תל באר שבע" ב- Wase. האתר ממוקם מזרחית לבאר שבע, בכניסה ליישוב "תל שבע". הכניסה דרך כביש 60
שעות הגעה מומלצות: שעות הבוקר. בחול המועד, האתר פתוח מ- 8:00-18:00. מומלץ להתעדכן באתר לפרטים נוספים

.

משהו לאכול

ניסינו למצוא את המקום הכי מומלץ בעיר, אבל באמת שיש יותר מדי אופציות. אז במקום זה, צמצמנו לכם את החיפוש לאזור קולינרי מסקרן: העיר העתיקה בבאר שבע. ב-2005 הוקמה מנהלת העיר העתיקה, ששמה לעצמה למטרה להחיות את האזור שנזנח במשך שנים ולממש את הפוטנציאל התיירותי האדיר שבו. כך בשנים האחרונות העיר העתיקה הוצפה במזנוני אוכל רחוב, מסעדות עדתיות, בתי קפה וברים. אז הנה הנבחרים.

"צ'אצ'א בר"- מגיש מכל טוב המטבח הגרוזיני המסורתי, חצ'פורי במגוון צורות ותוספות, בצקים נפלאים וגבינות בשפע. לא כשר לפסח

איך מגיעים? "צ'א-צא בר" ב-Wase. הפלמ"ח 65, באר שבע
שעות הגעה מומלצות: ארוחת ערב או בילוי לילי. המקום פתוח כרגיל בחול המועד. אמצע שבוע מ-16:00 עד 1:00, בימי שישי ושבת נפתח ב-19:00

"בוצ'רי אחוזת הבשר"– קרנבל אמיתי לאוהבי הסטייקים, הבשר האדום והיין. כשר לפסח

איך מגיעים? "בוצ'רי אחוזת הבשר" ב-Wase. ההסתדרות 22, באר שבע
שעות הגעה מומלצות: ארוחת ערב מפנקת. המקום פתוח בימי חול מ-12:00-23:00, בימי שישי וערבי חג מ-12:00-15:00 ובימי שבת מ-19:45-23:00

"קפה לולה"- ה-מקום לארוחות בוקר מפנקות, סלטים וכריכים מיוחדים. המקום לא כשר לפסח, אבל אפשר למצוא בו אופציות רבות שאינם חמץ

איך מגיעים? "קפה לולה" ב- Wase. סמילנסקי 13, באר שבע
שעות הגעה מומלצות: ימי חול 16:30-00:00, ימי שישי 9:00-16:30 וימי שבת 12:00-23:30

"כפרה"- בר טאפאסים, יין וקוקטיילים עם אוירה רועשת ושמחה

איך מגיעים? "כפרה" ב-Wase. סמילנסקי 23, באר שבע
שעות הגעה מומלצות: ימי חול 19:30-1:00, ימי שישי ושבת 12:00-1:00

.

משהו לראות

אם אתם מהמשפחות שמחפשות גם הנאה וגם תרבות, עיריית באר שבע סידרה אתכם. במהלך חול המועד העירייה מזמינה אתכם להסתובב בין אתרי תרבות ותיירות בעיר העתיקה, תוך כדי משימה מלהיבה לכל המשפחה. יחד תטיילו בין האתרים השונים (מרחקי הליכה), תבצעו משימות ותעברו בין תחנות במטרה להשיב לגיבור העל אפיקומן (AfikoMan) את כוחות העל שלו. בנוסף למשימה שתבצעו בכל מוקד, ניתן גם לבקר באתרים השונים ללא תשלום או בהנחה. הפעילות היא בתשלום של 50 ₪ לכל המשפחה, אין צורך בהרשמה מראש.

איך מגיעים? ניתן להתחיל את הפעילות בכל אחת מהתחנות: מרכז מבקרים "באר אברהם", "מתחם המוזאונים", מרכז הנצחה "אנז"ק", תאטרון "הפרינג" באר שבע, "מתחם הקטר" או "בית האמנים"
שעות הגעה מומלצות: חול המועד פסח, יום ראשון עד רביעי, 10:00-13:00

.

ערד

בין באר שבע לים המלח נמצאת ערד, שגם אותה אתם כנראה מכירים מהצבא ולא מעבר. זו עיר קטנה ושקטה השוכנת בלב מדבר ומסביבה תוכלו למצוא מקומות יפים לטייל, שמתאימים לכל המשפחה.

מקום לטייל

מה יותר כיף מלהתרענן במים טובים אחרי מסלול ביום חם? "בירכת צפירה" היא גב מים עמוקים שהתמלאו מהגשמים של החורף ויצרו בריכה מרעננת. היא נמצאת במדבר יהודה ומשלבת מסלול הליכה שבסופו נחים ומתרעננים. שימו לב שהמסלול כולל ירידות תלולות, כולל לבריכה עצמה, על כן יש לנהוג בזהירות ולא מומלץ לילדים קטנים. המסלול עד לבריכה וחזרה אורך כשלוש ק"מ, מתחיל בסימון ירוק, שחור וירוק. מומלץ להצטייד במפת שבילים או באפליקציית ניווט. לפירוט נוסף מומלץ לקרוא באתר רשות הטבע והגנים.

איך מגיעים? "בריכת צפירה" ב- Wase. נוסעים מערד בכביש 3199 עד ל"כפר הנוקדים". ממשיכים צפונה בעקבות הסימון השחור, עד שמגיעים לחניון הלילה של הבריכה, משם יוצאים למסלול. הדרך מתאימה לרכב פרטי.
שעות הגעה מומלצות: מסלול חם ללא צל. מומלץ להגיע בשעות הבוקר או אחר הצהריים

.

משהו לאכול

בבקעת הקנאים שבמדבר יהודה, כחצי שעה מהעיר, שוכן לו "כפר הנוקדים"- מקום אולטימטיבי למשפחות עם ילדים. זהו כפר בסגנון מדברי המציע אירוח וסוגי לינה שונים הפזורים ברחבי הכפר- קמפינג עם אוהלים אישיים, אוהלים משפחתיים עשויים יריעות בד וחדרי אירוח המעוצבים בעבודת יד. המקום מציע ארוחות בוקר וערב כשרות עם אפשרויות טבעוניות וצמחוניות.

איך מגיעים? "כפר הנוקדים" ב-Wase
שעות הגעה מומלצות: מומלץ להגיע לביקור כולל לינה. קישור לאתר, למידע על זמינות ועלויות.

.

משהו לראות

באזור ערד נמצא הגן הלאומי "מצדה", השייך לרשות הטבע והגנים. מבצר עתיק המציע מגוון פעילויות כמו טיולי רכבל, צפייה בחזיון אורקולי ונופים מרהיבים. בצד המערבי של מצדה נמצא  "שביל הסוללה", טיפוס של 15-20 דקות יוביל אתכם אל פסגה ממנה אפשר לצפות בזריחה, או בשקיעה, תלוי איזו שעה ביום אתם מעדיפים.

איך מגיעים? "מצדה מערב גן לאומי" ב-Wase. נסיעה על כביש 3199.
שעות הגעה מומלצות: טיול יום, משעות הבוקר או הצהריים. האתר פתוח עד 17:00. מומלץ להיכנס לאתר להתעדכן לפני ההגעה

ירוחם

בלב מדבר שוכנת עיירה, לא כל-כך קטנה, מלאה באוצרות. לא תמצאו בה בתי קפה רבים אבל אם אתם מתרגשים לראות תופעות טבע, פרחים נדירים ושקיעה שצובעת את כל השמיים, ירוחם חייבת להיות תחנה בטיול שלכם.

מקום לטייל המסלול המעגלי "נחל שועלים" מתחיל ונגמר בירוחם. אורך המסלול כולו הוא 10 ק"מ ולמרות שאנחנו ממליצים על הדרך כולה, אפשר גם ליהנות מהליכה קצרה בחלקים המעניינים של המסלול בתקופה הזו בשנה. למסלול יוצאים מרחוב רש"י בירוחם וסימונו ירוק. צבע המסלול התחלף לאחרונה, לכן במפות ובאפליקציות הניווט הסימון הוא עדיין אדום. כקילומטר וחצי לאחר תחילת המסלול ולאחר שעברתם ערוץ של נחל קטן המכונה "נחל עקב", תגיעו לאתר עתיקות (הסימון לאתר שקוף). משם מומלץ להמשיך כקילומטר נוסף עם עלייה קלה עד לתצפית יפה. מכאן ניתן לחזור חזרה או להמשיך עם המסלול עוד כ-7 ק"מ בערך, עד לסוף המסלול בכרם ירוחם.

איך מגיעים? "אצטדיון עירוני" ב- Wase. ירוחם, קצה רחוב רש"י
שעות הגעה מומלצות: מתי שמתאים לכם בשעות האור, מומלץ לא לצאת בשעות חמות. מידע נוסף על המסלול

.

משהו לאכול

החומוסייה "אינתי" שעל הכביש הראשי בירוחם ברחוב בורנשטיין, היא מקום שלא כדאי לפספס. המקום טבעוני לחלוטין ומציע מגוון רחב של מנות חומוס, סלט, פלאפל, צ'יפס וכל מה שבא ליד. בנוסף, נמכרים במקום מוצרים מקומיים מרחבי הדרום כמו שמן זית, עציצים, זיתים, ערק ועוד. לכבוד חג הפסח- דותן, בעל המקום, דואג להכשיר את המסעדה ובמקום פיתות תוכלו לנגב חומוס עם מצה.

איך מגיעים? "חומוס אינתי" ב-Wase או נוסעים ישר ברחוב הראשי של ירוחם, עד שרואים את החומוסייה מצד ימין
שעות הגעה מומלצות: לפני השנ"צ. שעות פתיחה- 10:30-20:00

.

משהו לראות

אם יש משהו שחייב לראות בירוחם זה השקיעה והתצפית בהר אבנון. במקום תזכו לראות את המכתש במלוא תפארתו, כולל הגבולות שלו, ולהקשיב לשקט של המדבר. ההגעה דרך כביש עפר שמתאים גם לרכב פרטי נמוך, רק לנסוע לאט ובזהירות. אחרי שחניתם, אל תוותרו על הטיפוס הקצר לגבעה שמצד ימין לחניה. מומלץ להביא משהו חם ללבוש ולהגיע לפני השקיעה, כדי לראות את המכתש גם באור יום.

איך מגיעים? "הר אבנון" ב-Wase. ביציאה מירוחם לכיוון המכתש, ממש לפני הירידות אליו, פונים שמאלה לכביש עפר, קיים שילוט ברור לפנייה. חניה צמודה לתצפית
שעות הגעה מומלצות: כחצי שעה לפני השקיעה. התצפית יפה גם בכל שעות היום