סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

יד שנייה בדרום: מהמחסן לאונליין – תתחדשי בדרך שלך

בגדים על קולבים, נעליים מסודרות מתחת בחנות עם פרקט עץ
מגוון חנויות מסודרות ונעימות לרכישה. "דנדשה" קריית גת | צילום: רביד ביתן

עונת האירועים, החגים והאביב בפתח. זו תקופה שבה כולנו מחפשות בגדים חדשים ויפים לאירועים הפוקדים אותנו. רגע לפני שאתן קופצות לקניון או מזמינות באינטרנט, הגיע הזמן לגלות את כל האפשרויות בדרום לקנות ירוק וזול יותר

כשאומרים לך "יד שנייה", על מה את חושבת? לחלקכן קופצת תמונה של מחסן בגדים ישנים ובלויים או חסרי סטייל לחלוטין, וחלקכן כנראה תחשבו על וינטג' ופריטי אספנות. בשנתיים האחרונות נוצרה מהפכה סביב היחס לבגדי יד-שנייה. המחיר האקולוגי של האופנה המהירה והרצון לצאת מהמרוץ אחרי הכסף, דוחפים יותר אנשים לפנות לצרכנות סביבתית וזולה יותר. הרבה נשים כבר עשו את הסוויץ' שיד שנייה זה איכותי לא פחות, או אפילו יותר, מבגדים בחנויות האופנה המהירה. ומה איתך?

שלא תפספסו: הפתרונות הכי חמים למשבר האקלים
מ"רפאליס" ועד "הבוזגלוס": למה דוקו משפחות מעניין אותנו?
העונה השנייה של ברידג'רטון: איפה כל הסקס?

לזאת שחייבת למדוד

בין כולנו מסתובבות נשים שמהפכת הקניות אונליין עוד לא הגיעה אליהן, או שהיא הגיעה והן סירבו לקבל אותה. אם את מעדיפה ללכת לקניון ומסרבת להזמין מהאינטרנט כי זה אף פעם לא בדיוק לטעמך, מדובר עלייך. חנויות בגדי יד שנייה באזור הדרום, ממש בקרבת הבית, הן בדיוק בשבילך. מדובר על חנויות מסודרות שאוספות וקונות בגדים ממקומות שונים, מכבסות, מקפלות וממיינות אותם. הבגדים באיכות טובה והחנויות מציעות מגוון רחב של סגנונות, מבייסיק ועד וינטג' ייחודי.

"ויו"- בית קפה וחנות יד שנייה

את המקום מנהלת אביטל אשל, ויו (כינוי שאחותה הדביקה לה עוד מהילדות). היא רכשה את העסק, שהוקם שבע שנים לפני, והקימה בתוכו גם בית קפה. אביטל מאמינה שהחלפות הן הפתרון הטוב ביותר ולכן רוב הבגדים מגיעים ממקומיים שמביאים בגדים לחנות ומקבלים זיכוי לרכישה. שאר הבגדים מגיעים ממכירות של ארגוני צדקה ברחבי הארץ וממש עכשיו אביטל בדרך עם בגדים מאיטליה וסרביה.


מיקום: רחוב הר בוקר 10, רובע דרכי הבשמים, מצפה רמון
שעות פתיחה: שני עד חמישי, 10:00-17:00, שישי, 9:00-15:00 (עד ה-12.4 החנות פתוחה רק בימי חמישי ושישי בשעות שונות, אפשר להתעדכן בפייסבוק)
טווח מחירים: 5-60 ₪

"דליה יד שנייה"

החנות נקראת על שם האישה שייסדה אותה וכיום מנהלת ומתופעלת על ידי מתנדבות מהקיבוץ. היא נפתחה מתוך הבנה שאנשים מחפשים לאן להעביר את עודפי הקניות שלהם ורוב הבגדים בה מגיעים מהקהילה בקיבוץ וביישובים מסביב.


מיקום: כפר עזה
שעות פתיחה: שישי ושבת, 10:00-12:30
טווח מחירים: 25-30 ₪.

"דנדשה"

דנדשה היא רשת חנויות חברתית של בגדי יד שנייה, שמופעלת על ידי עמותת "שכולו טוב" ומתפקדת גם כמרכז תעסוקתי לנשים בתהליכי שיקום. לרשת יש שבעה סניפים, הצפוני ביותר בעפולה והדרומי בקריית גת. הבגדים בחנויות מגיעים מהלקוחות שלהן. רביד, מנהלת הסניף, מספרת שבנות שמעוניינות לקנות יד שנייה יכולות לקבל שובר של 50 ₪ למימוש בחנות, על כל עשרה פריטים שהן מביאות. בניגוד לאופנה המהירה והזולה, המטרה היא לעודד צרכנות בריאה- את נפרדת מעשרה פריטים ומתחדשת בפריט אחד בסכום הזה.


מיקום: דרך הדרום 9, יוסף סנטר, קריית גת
שעות פתיחה: ראשון עד חמישי,  10:00-18:00, שישי, 9:00-13:00
טווח מחירים: 10-70 ₪

המחיר הסביבתי של "אופנה מהירה". כאן | מתוך YouTube

לזאת שאוהבת לקחת לחברות

כולם יודעים שהדשא של השכן ירוק יותר וחלקנו מאמינות שכך זה גם עם בגדים. אם את מאלה שמקפידות בכל ביקור אצל חברה או אחות לצאת עם פריט חדש "שהשאלת", האופציה הזאת היא בדיוק בשבילך- מכירות בגדי יד שנייה בהן בנות אחרות פותחות את הארון שלהן בפנייך. המכירות קורות מידי סוף שבוע במקומות שונים בארץ ומציעות קנייה באופן ישיר ופשוט, כמו לקחת מהארון של חברה, רק עם יותר אפשרויות. אלה הפקות פרטיות, לעיתים של ארגון מסוים, אבל לרוב של נשים (למען הסר ספק-לא רק צעירות) שרוצות למכור את הבגדים שלהן והן פותחות את החצר לשם כך. איך תוכלי לדעת מתי מכירות כאלה קורות? תעקבי אחרי הקבוצות והאנשים הנכונים.

"דרומיות מכורות ליד שנייה"

קבוצה פייסבוק אזורית המונה K1.3 חברות וכל עיסוקה הוא יד שנייה. החברות בה מפרסמות מכירות שמתארגנות ולעתים מזמינות נשים למכור בהן. קיימת קבוצה ארצית מקבילה הנקראת "מכורות ליד שנייה" ומונה K37 משתמשות, למי שמעוניינת להתעדכן במכירות באזורים רחבים יותר.

"מתלבשות"

קבוצת פייסבוק ארצית המונה K11 משתמשות. היא דומה לקבוצות "המכורות", אבל  העיסוק בה הוא סביב נושאים רחבים יותר של שימוש יד שנייה, מעבר למכירות בגדים. בקבוצה מתפרסמות מכירות רבות שנשים מארגנות וגם יוזמות שונות לשימוש חוזר בבגדים וחפצים.

"Thegreenshulla"

שלי בן זאב זוס היא פעילה חברתית סביבתית, שעיסוקה המרכזי הוא קידום שימוש חוזר בבגדים, רהיטים וכל ציוד שהוא. היא ממקימות קהילת ה"קריית-גתיות" אשר מובילה, בין היתר, מסיבות החלפות בגדים בעיר. באופן קבוע, שלי מפרסמת בפרופיל האינסטגרם שלה מכירות ומסיבות החלפת בגדים שמתקיימות בדרום וגם תוכן על קידום שמירת הסביבה ואורח חיים, שבמרכזו פחות צריכה חומרית.

בגדים מסודרים על קולב בגדים
ממש כמו לקחת מארון של חברה | צילום: May Adika

לזאת שהתמכרה לקניות אונליין

כשמהפכת הקניות באינטרנט התחילה, איפה את היית? אם את מאלה שהתמכרו להזמין מ-ASOS SHEIN וכל החבורה, אלו בדיוק האופציות בשבילך. לקנות באתר בגדי יד שנייה זה בדיוק כמו לקנות ב-ZARA אונליין, רק נדרש לעשות סוויץ' בראש ולהבין שפה דווקא יש לך יתרון- את בחיים לא תגיעי לחתונה בה מישהי תלבש את הלוק שלך. יחד עם חנויות האונליין של בגדי יד שנייה, קיימות גם קבוצות פייסבוק בהן ניתן לרכוש ולקנות בגדים באופן ישיר, כמו אתר רק מול מישהי שלא עושה עלייך קופה. בקבוצות והאתרים הללו אפשר למצוא מגוון רחב של סגנונות וסוגי מכירה.

"סיפורי בגדים- סטייל בר קיימא"

חנות אינטרנטית בניהולה של רויטל אללוף, שמאמינה שמאחורי כל בגד יש סיפור. המחירים בחנות נעים מ-19 ₪ ועד 369 ₪. משלוח יעלה בין 20 ₪ ל-47 ₪, תלוי בסוג שלו, ובקנייה מעל 349 ₪ תקבלי משלוח חינם. ניתן גם לבוא לאסוף או לקנות בחנות הנמצאת בירוחם.

"זה לא יושב בול"

קבוצת פייסבוק למכירת וקניית בגדים באופן ישיר, הנושאת כיום K57.1 חברות. הקבוצה נבחרה, על ידי הקהל, לקהילת הנשים המשפיעות בפייסבוק של מגזין "את" ומטא בישראל לשנת 2022, בקטגוריה "לייף סטייל". דותן הרשקוביץ, מנהלת הקבוצה, לא מגדירה אותה כיד שנייה, אלא כמכירת פריטים שנקנו אך לא נלבשו מעולם, כאלה שלא יושבים בול. כל אחת יכולה למכור וכל אחת יכולה לקנות. איך קונים? מדברים עם מי שפרסמה וסוגרים את כל הפרטים- עלות ואיסוף או משלוח. ממש כמו לקחת מארון של חברה, רק שצריך לשלם.

"בגדים שווים בין חברות בבאר שבע"

קבוצה פרטית המונה K3.6 חברות. כל אחת יכולה לפרסם בה פריט למכירה או לכתוב פוסט חיפוש, ממש כמו בקבוצה "זה לא יושב בול". היתרון בקבוצה הזו היא שכולן נשים מהדרום, באזור באר שבע בעיקר, כך שגם האיסוף או המשלוח של הפריט שנקנה הוא פחות מורכב.

מסך הבית של האתר "סיפורי בגדים"
קניות אונליין גם ביד שנייה. "סיפורי בגדים" ירוחם | צילום מסך מדף הבית של "סיפורי בגדים"