סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

מפריטים את הבית

בזמן שרובנו חגג את תחילתה של השנה האזרחית החדשה, 300 עובדי עמותת ענב, המפעילה מסגרות חוץ ביתיות לנוער בסיכון, קיבלו מכתב פיטורים. בין העובדים נמנים מדריכים, עובדים סוציאליים ואימהות בית. על פי המכרז החדש של משרד העבודה והרווחה, בראשו עומד השר חיים כץ, מעונות העמותה הנמצאים כעת במימון ופיקוח הממשלה, יופרטו. משמעות הדבר היא שבמסגרת המכרז החדש יכולות להתמודד גם חברות בעלות מטרות רווח. בימים האחרונים נודע כי מי שזכתה במכרז היא חברת כוח האדם דנאל משאבי אנוש.

"אני רואה בזה לא פחות מהכרזת מלחמה של משרד העבודה והרווחה על העובדים של חסות הנוער ועל התחום בכלל," אומר יו״ר ועד עובדי חסות הנוער, אלברט סופר. "נראה שמי שמנהל את המשרד שלו, זה לא הוא, אלא הפקידים שלו״. המכרז החדש אינו מבטיח לקלוט את כל העובדים המטפלים בנערים במעונות השונים, ובנוסף חברת דנאל לא מבטיחה לקיים את ההסכם הקיבוצי המתקיים כיום בין העובדים וההנהלה. במוצאי יום השבת האחרון יצאו אנשי העמותה להפגין מול ביתו של השר כץ.

צילום: אלברט סופר

"בהתחלה חשבתי שיגיעו להפגין איתי כמה אנשים, אבל הגיעו קרוב ל-100. עשינו מלא רעש והייתה אנרגיה מעולה. בשלב מסוים חלק גדול מהאנשים הלכו, ועדין נשארנו קבוצה של 30 איש וחיכינו לו. הוא הגיע, ישב והקשיב לנו, ואמרתי לו את מה שצריך להגיד לגבי המכרז הזה; כמה הוא פוגעני, כמה הוא לא לוקח בחשבון את העובדים, כמה שזה הופך את הטיפול בנוער בסיכון לעסק כלכלי ומתנגש עם האמירות שלו לגבי הרצון שלו להעביר את המעונות לאחריות המדינה באופן מלא. הוא ענה שהוא לא בקיא בפרטי המכרז כי הוא לא יכול להיכנס לכל מכרז ולראות את הפרטים שלו, שהוא בעד הלאמה ושזה בכלל האוצר שמתנגד. הוא ביקש שנשלח לו את הפרטים ואמר שיעשה ככל שביכולתו".

ואיך הנוער מגיב לתהליך המאבק?

״זה פוגע בבני הנוער שאנחנו מטפלים בהם; הדבר הכי חשוב נקרא בשפה המקצועית 'רצף הטיפול' – בניית קשר, דבר שקשה ליצור גם ככה, בטח עם נוער בסיכון. אתה בונה ותופר את הקשר הזה, תפר אחר תפר, סופג קללות ואקטים אלימים, ומה אתה בא ואומר לבני הנוער? שכל כמה שנים יחליפו את הצוות שלו. זה גורם לאירועים די קשים כבר עכשיו, בעיקר אצל הנערות; איומים באובדנות, ונדליזם, שבירה של חפצים. הן שואלות את הצוות 'מה, אתם הולכים לעזוב את המעון?'; הן מבקשות מהעובדות הסוציאליות לסגור את הדלת כשהן יושבות איתן בחדר הטיפול, בשביל שלא יכנסו ויבשרו להן עוד בשורה רעה. זה באמת מצב של חרדה קיצונית".

לדבריו של סופר, המכרז נולד כניסיון להתמודד עם בעיה ארוכת שנים של חוסר בצוות, דבר המקשה על קליטת כל הנערים והנערות למעונות העמותה. "נכון לעכשיו, אנחנו עובדים כמו שבית המשפט קבע. יש אנשי צוות וועידת חריגים שמאשרת תגבורים של כח אדם לפי הצורך. הנטייה שלנו היא לאשר, פחות או יותר, כל בקשה. אנחנו לא משחקים עם זה, כי מדובר פה בביטחון של הנערים והנערות״.

צילום: אלברט סופר

סופר מאוד נחוש ורואה את המאבק כפתרון לא רק ל-300 המדריכים העובדים בעמותה, אלא גם לסיום מאבק הנכים, הקשישים והאוכלוסיות המוחלשות ומספר על עצמו כי הוא איש מאמין שאינו יכול שלא להיות אופטימי. זה הזמן לעצור את האבסורד שפוגע באוכלוסיות החלשות במדינת ישראל, להצטרף ולחזק את המאבק בשביל העתיד של כולנו.

 

ניתן להתעדכן בהתקדמות הפרשה בפרופיל הפייסבוק של אלברט סופר וכן בעמוד הפייסבוק של ארגון כוח לעובדים.