סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

"חתונה ממבט ראשון": מפגש הזוגות חושף פורמט מעייף שמסרב להתחדש

דני ויעל הפסיכולוגיים יושבים ומדברים
פסיכולוגיים שיודעים פחות מהצופים | צילום מסך מתוך אתר mako

חמש עונות, 32 זוגות ורק זוג אחד ששרד. למה הפקת "חתונה ממבט ראשון" מסרבת להבין שנדרש שינוי?

אתמול (שבת 26.6) שודר הפרק השני בסדרת הפרקים של מפגש הזוגות. מדובר ברגע השיא, לדברי הפסיכולוגים, של התוכנית "חתונה ממבט ראשון". אבל שיא לא היה שם. מי שראה את העונות הקודמות יכול לדמיין בדיוק איך זה היה נראה- מינגלינג מביך, זוג אחד שהמטרה שלו היא להראות שהכי טוב להם, כל הזוגות שפתאום מאוד אוהבים ושני זוגות שמנסים להבין איפה טעו.  הבטיחו לנו דרמה סביב העובדה המפתיעה שיש שני אנשים שיצאו פעם, בפועל היה יותר מביך שלימור לא זכרה את משה. הבטיחו לנו דרמה בפרומו עם צילום של בן צועק "בואי תנחתי" שנראה כאילו זה ריב, ובפועל, זה דווקא היה חלק מאחת השיחות הכי טובות בפרק, שלא היה בה שום כעס. הרגעים  שהכניסו מעט עניין למפגש היו רכבת ההרים הרגשית שלימור נמצאת בה, העובדה שהיא שכחה לגמרי את ליעד למרות שבאה איתו לשירותים ושיחת הבנים-בנות שליעד ולימור עברו בה כל אחד טיפול בנפרד.


"מאסטר שף" עונת העשור: אין חדש תחת הפסטה
"האח הגדול": שוב פסיפס קלישאתי של החברה הישראלית
"חתונה ממבט ראשון": למה ב-2022 מידה 44 עדיין חריגה?

הפרק הקודם, שבעצם היה פרומו לפרק ששודר אתמול, היה ניסיון לספר לנו שני דברים. הראשון שמשהו הולך להיות מעניין הפעם – הכנת האוכל, השיחות המעודדות של כל זוג בדרך והחשש של כולם מהמפגש. השני, שהפסיכולוגים דני ויעל מדברים על כל זוג שנכנס משל הם יודעים מה יקרה ועם מי יש להם עסק. הפרק השני הוכיח לנו ששני הדברים לא נכונים. לפחות ההכנה המעמיקה שעשו עזרה לקשת 12 לנצח הפעם במלחמת הרייטינג, עם 18.4 אחוזי צפייה לעומת  17.8 אחוזים ל"אח הגדול" בערוץ המתחרה. לא סתם השנה מפגש הזוגות הגיע אחרי 18 פרקים ולא 26 כמו בעונה הקודמת.

ארבעת הנשים בתוכנית יושבים מול מדורה עם בקבוצה וודקה עם הכיתוב "הופה, לא צריכים אף גבר"
השאלה שהטרידה את כולנו נפתרה- איפה זוג הגייז ישבו בשיחת בנים-בנות | צילום מסך מתוך אתר mako

הרבה דברים אפשר לומר על העונה החמישית שעלתה לפני חודש וחצי – עריכה מוגזמת, מוזיקת טלנובלות, גיוון בזוגות שהבטיחו ולא קיימו ועוד. התוכנית משעממת ומזלזלת באינטליגנציה של הצופים. אנחנו לא צריכים שתסבירו לנו מה להרגיש עם מוזיקת רקע, ואנחנו לא נמשיך להאמין לפרומואים כשכל פעם מחדש אנחנו מגלים שהם ערוכים בצורה שקרית. אבל יותר מהכל – ההפקה שכחה את מטרת הפורמט המקורי –  זוגיות. רק זוג אחד מתוך ארבע עונות בחר בחיים משותפים, ולא נראה שהעונה הקרובה הולכת לשנות את הממוצע, ולכן היא כבר לא מעניינת. מי שמחפש לצפות בדרמה מוזמן לעבור לערוץ 26. 

אחד מהדברים שהופכים את התוכנית למשעממת הוא ללא ספק הליהוק. אולי מושיק ישראל, שמתפקד כמלהק ההפקה מאז העונה השלישית, צריך לקבל הוראות ברורות יותר מאשר למצוא אנשים שמחפשים זוגיות, גרים בתל אביב ועובדים בעבודה משמעותית. ובל נשכח מסודרים כלכלית. אולי צריך לשים דגש על למצוא אנשים שלא רק אוהבים לדבר כל-כך הרבה על כמה הם רוצים זוגיות, אלא בפועל מוכנים להתמודד עם שעון מעורר לא שלהם? אולי – והנה רעיון רדיקלי –  המשתתפים יעברו הכנה פסיכולוגית לזוגיות לפני החתונה? דווקא יהיה מעניין לראות את התהליך האישי והעבודה שאפשר וצריך לעשות בשביל להיות מוכנים לזוגיות.

בן ומעיין עומדים ליד סיר שמונח על שולחן וצוחקים
הדבר הכי מעניין שלא גילינו- מה בן ומעיין הכינו לאורחים | צילום מסך מתוך אתר mako

מפגש הזוגות האיר לנו דבר נוסף חשוב לא פחות שדורש שינוי – לפסיכולוגים אין מושג את מי הם מלווים. או כמו שיעל אמרה, "פעם ראשונה שאנחנו רואים אותם בחיים האמיתיים". אותנו, הצופים, ממש לא הפתיעו שינויי מצב הרוח של לימור, כבר ראינו אותה קופצת מסירה בירח הדבש שהיא עלתה עליה מחייכת. אבל ההפתעה של יעל ודני מבהירה שהם רק עוד חייל במשחק הדרמה של התוכנית כרגע והתפקיד שלהם מיותר. איך יכול להיות שאנחנו יודעים יותר מהם על מה שקורה בבתים של הזוגות? הרי הם הדמויות המקצועיות, הם אמורים להנחות אותם, לעזור להם להישאר יחד. תושיבו את המתמודדים מול אירועים שקרו ושהפסיכולוגים ינתחו את זה יחד איתם- מה יותר מעניין מזה? למה לא לנצל את העובדה שכל החיים של הזוגות והתהליך שהם עוברים מתועדים לטובת הצלחת הזוגיות?

הפורמט זקוק להחייאה, וכדאי שמישהו עם הרבה חמצן יעשה את זה כי הוא על סף גסיסה. למרות שהפקת התוכנית מסרבת להבין זאת, את הצופים כן מעניין התהליך הרומנטי, הזוגי, ולא דרמה שמנסים למכור לנו. וכן אנחנו נשמח להפי-אנד גם בראליטי, סיפורי פרידות יש לנו בשפע. לא סתם הסיפור של ניר והגר הוא התקווה של אמא של ליעד, הוא התקווה של כולנו. ביום רביעי, 29.6, ישודר הפרק הבא של מפגש הזוגות ואנחנו כבר יודעים ששום דבר לא הולך להשתנות. אפילו את הפסקות הפרסומות הקצרות, שעזרה למתחרה לנצח בערב כניסת המתמודדים לבית "האח הגדול", קשת 12 סירבו לאמץ. לנו נותר רק לקוות שלמרות שהמפגש הגיע מוקדם השנה, זה לא יגרום לעונה הזאת עוד להאריך ימים ושאולי, רק אולי, בעונה הבאה יפיקו לקחים ולא ימכרו לנו שוב את אותה הגברת בלי שינוי אדרת.