סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

"האח הגדול": שוב פסיפס קלישאתי של החברה הישראלית

כיתוב: האח הגדול, לצד עין כחולה, שהיא הסמל של התוכנית.
נא לעקוב בהתאם | צילום מסך מתוך אתר רשת 13

הפרומואים לעונה ה-12 של "האח הגדול" הבטיחו לנו שהדיירים החדשים בבית "יכולים להיות כל אחד", האמא של יובל מהגן, ההוא שעשה אקזיט וזה שיושב לידך ברכבת. אסופת האנשים שנכנסה אתמול לבית היא הכל חוץ מ"כל אחד". הליהוק כולו נועד להרכיב פסיפס ישראלי סוחט רייטינג, שהזכיינית "רשת" כה הייתה צריכה.

אחרי עונה של קורונה ללא קהל באולפנים, הגלאם חזר לנווה אילן. פרק הבכורה של העונה ה-12 של "האח הגדול" (רשת) הייתה חגיגית ונוצצת, עם לירון ויצמן וגיא זו-ארץ המנחים המוכרים בבגדי ערב חגיגיים, קהל צווח וצי של צלמים. גם המתמודדות לא חסכו בשואו, עם שמלות שלא מביישות את האוסקר. הבית עצמו גם הוא הוצג בפאר והדר, עם עיצוב חדש שמזכיר, ברוח התקופה, משרדי הייטק, עם עיצוב נקי של קווים ישרים וצבעים תואמים.

אישה מבוגרת עם משקפיים עגולים וגופיה שחורה מסתכלת לכיוון המצלמה, כיתוב למעלה: אני כשחברה שלי שולחת הקלטה של 2 דקות ו-54 שניות. כיתוב למטה: אין זמן לבלבולי מוח
רק שלא יהיו בלבולי מוח | מתוך עמוד האינסטגרם bigbrotherisrael

ואז נכנסו הדיירים. אחרי עונת VIP הפקת "האח" חזרה לחפש את האנונימיים, והבטיחה לנו שלא יהיה לרגע משעמם. ומה המתכון לתוכנית ריאליטי מלאה ויכוחים, ריבים ובעיקר – סיפורי אהבה ומתח מיני? כור היתוך ישראלי שנראה בערך ככה: שמונה צעירים – שלוש נשים וחמישה גברים – צעירים וצעירות (20-33), יפים ויפות, רווקים ורווקות ממגזרים שונים; אישה מבוגרת אשכנזייה-סוציומטית שתריב עם כולם; אישה מבוגרת מסורתית וחמה שתכיל את כולם (לא תאכיל, היא לא מבשלת); שתי אחיות שכאילו נשלפו מ"היפה והחנון" (שלום 2008); ימנית פריפריאלית גאה, וערבי-ישראלי גאה עוד יותר. את הכל מתבלים ברקעים אתניים שונים, משפחות הרוסות, אמא צעירה אחת ומה קיבלנו? התשובה תגיע במהלך העונה, אבל קשה שלא לתהות האם "האח הגדול" הצטרפה לסאגת ריאליטי האהבה, אחרי ש"אהבה חדשה" של אותה זכיינית לא סיפקה את הסחורה עם אחוזי רייטינג שלא עוברים את המתחרים.

יש מצב שאתם מכירים? לא בדיוק "כל אחד". פרומו לעונה ה-12 של "האח הגדול"

ואתמול, למרות הניסיון הכושל של קשת 12 להכריז על הפרק של חתונמי ששודר במקביל כפרק המהפכים, רשת 13 רשמה ניצחון מוחץ. 21.4 אחוזי רייטינג ל"אח הגדול" לעומת 14 אחוז בלבד ל"חתונה ממבט ראשון". אחד מהדברים החכמים שעשו רשת 13 היה הפסקות הפרסומות הקצרות. למרות שהיו יותר מעשר הפסקות לאורך הערב, אורכן לא עלה על דקה ועשר שניות והפך את אפשרות הקאצ'אפ והעברת הפרסומות הארוכות לנוחה יותר בערוץ המתחרה. היום בערב נגלה אם קשת 12 יאמצו את הפורמט החדש ויפסיקו עם הפסקת הפרסומות המיושנת, שעוברת את גבול הטעם הטוב.

המשימה הסודית הראשונה מגלה לנו שההפקה עדיין חוששת למקומה אל מול המתחרה. מטרת המשימה הסודית, שמזכירה את סיפור הילדים המוכר, "זהבה ושלושת הדובים", היא למצוא אהבה לדוגמנית הצעירה דיאן וליצור מתח מיני כבר בערב הראשון, בתקווה שבסופה דיאן תמצא את המיטה שמתאימה בדיוק למידותיה. ייתכן גם שהפקת "האח" בישראל הולכת בקו דומה לתוכניות האחיות ברחבי העולם, שבמהלך העונות הציגו מפגשים אינטימיים וקרובים בין משתתפים למשתתפות. אולי ככה הרייטינג יעלה? שהרי נראה שזה מה שהקהל הישראלי אוהב.

תמונת אישה צעירה למעלה, סביבה לבבות, מתחתיה כיתוב: מי הדייר שהכי מתאים לדיאן", ומתחת שלוש תמונות של שלושה גברים שונים, צעירים
שינו את הפורמט ולא סיפרו לנו? | צילום מסך מתוך אתר רשת 13

אבל ההפקה כמובן לא משתמשת רק בנשק אחד במלחמת הרייטינג, והם ממש לא זנחו את מערבולת הרייטינג מספר אחת במדינה: פוליטיקה. בית"ריסטית מקריית שמונה, מוסלמי-הומו שגר במרכז תל-אביב, בת לצד"לניק, עולה חדשה מרוסיה ותימנייה שלא בוחלת בדעות על אף תרבות, גזע ומין. מה כבר יכול להשתבש? הכל. אבל מה שצרם אפילו יותר מהחיכוך הבלתי-נמנע, שכנראה עוד יסעיר את המדינה, היה הניסיון הנואש לגרום לקהל הישראלי לחבב את כל דיירי ודיירות הבית ללא יוצאים מהכלל. כאילו מישהו לחש להם בהפקה, "מה שלא תעשו, תאהבו את ישראל. תדברו על 'שייכות' ו'בית', אם צריך אפילו תיכנסו לבית עם דגל ישראל". קאזם, הצעיר בן ה-22, לקח את העניין צעד אחד קדימה עם נעל מקושטת במגן דוד. שנתיים אחרי שח"כ הימין אורן חזן זכה במקום הראשון בתוכנית, הכי מתאים שהדייר הראשון בבית יהיה המוסלמי-אוהב-ישראל שכולנו נלמד לאהוב.

מחר (ה'), וביום שבת ישודרו החלקים הנוספים של משדר הפתיחה, ויש לקוות שדייר או דיירת נוספת יהיו גם הם מעל גיל 40, אולי עוד יהיה תוכן בעונה הזו ולא רק משולשי אהבה. בעיקר, נקווה לעונה מפתיעה, שלא תיפול לקלישאות של עצמה, ושאולי אולי תצליח לייצר שיח אמיתי בין ייצוגים שונים של החברה ותהיה דוגמא ראויה לעם ישראל כיצד אפשר לחיות ביחד.