סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

זה שיר פרידה

ה 23 ליולי 2011, יום עמוס באירועים, היה יום מעונן חלקית אך נעים לעונה. חגית יאסו זכתה בכוכב נולד, מעמד הביניים צעק "צדק חברתי" בהפגנת המיליון ובוטלה מדיניות אפליית ההומוסקסואלים בצבא ארה"ב. לצד כל האירועים החשובים האלה, לא היה ניתן להתעלם מהידיעה על מותה הפתאומי של הזמרת איימי ויינאהוס. מאז, רבים ניסו להבין את הסיבה למותה: האם מתה ממנת יתר? האם קיבלה התקף לב? התשובה נמצאה דווקא ברמת אלכוהול גבוהה בדמה של ווינאהוס.

"Lioness: Hidden Treasures" הוא שם האלבום החדש של ויינאהוס אותו הפיקו חבריה, המפיקים רמי סלאם ומארק רונסון, בהסכמה מלאה של משפחתה. הסגנון המאפיין את האלבום הוא גם המזוהה ביותר עם ויינאהוס: הג'אז. רצועות האלבום כוללות קאברים לשירים מוכרים (ביניהם דואט עם זמר הג'אז טוני בנט), גרסאות חדשות לשירים שלה, שירים חדשים ושיר ראגאיי אחד.

חששות רבים עלו טרם יציאת האלבום הזה. הרי בסופו של דבר, כשלון מסחרי או אמנותי עשוי להכתים את מה שהותירה ויינאהוס אחריה. מאז ומתמיד הייתה בעייתית מבחינת ייצוגה התקשורתי, אך האלבומים שלה חיפו על כך ומקבלים עד היום ביקורות טובות ושבחים. החששות התבדו. האלבום הזה הוא מחווה הולמת שמזכירה לנו את הכישרון יוצא הדופן של היוצרת והזמרת הזו.

Lioness Hidden Treasures - החששות התבדו (צילום: יח"צ)
Lioness Hidden Treasures - החששות התבדו (צילום: יח"צ)

ויינאהוס הגיעה להישגים רבים במהלך הקריירה שלה, ביניהם אלבומי פלטינה וחמישה פרסי גראמי. אך לצד כל ההישגים, זכורות גם לא מעט כותרות על שערוריות שיצרה: התמכרות לסמים, כניסה חוזרת ונשנית למרכזי גמילה, דיכאונות ופרידה מפורסמת מבעלה, בלייק. ויינאהוס נכנסה למועדון "27 לנצח", השייך למוסיקאים שמצאו את מותם בגיל 27, ביניהם קורט קוביין, ג'ניס ג'ופלין, ג'ימי הנדריקס וג'ים מוריסון. בנוסף להצטרפות זו, נכנסה ווינאהוס למועדון נוסף: מועדון הזמרים שהוציאו דיסק לאחר מותם, ביניהם מייקל ג'קסון, ג'ון לנון ופרדי מרקורי.

בדיסק החדש מספר שירים נהדרים מבחינת העיבודים המוסיקלים הודות למארק רונסון, מפיק שירים שעבד עם ויינאהוס בעבר ורמי סלאם, מפיק מוסיקלי העוסק בעיקר בהיפ הופ ואר אנד בי. השניים לקחו הקלטות ישנות של ווינאהוס וסקיצות שעמדו לגניזה והצליחו להעמיד אותם כיצירה שלמה. באלבום 12 רצועות חדשות ביניהן "Our Day Will Come", שפותח את האלבום בגירסת ראגיי לשיר המוכר משנות ה-60; הסינגלים הידועים שלה "Valerie" ו "Tears Dry" במקצב שקט יותר על גבול הלייב ו "Body and Soul" הדואט המוכר שלה עם הזמר טוני בנט וההקלטה האחרונה של ויינאהוס לפני מותה.

האלבום של ויינאהוס נשמע מצויין, הרעיון להוציא את האלבום לא רחוק מזמן מותה וביום הולדתה ה-28 רק הופכים אותו ליותר רלוונטי ובעיקר מרגש: מרגע שמתנגן השיר הראשון, מתחילה חוויה של האזנה קסומה לצלילי ג'אז, בלוז ונגיעות של ראגאיי. כל אלה גורמים לגעגוע ומזכירים שלא נשמע ממנה עוד.