סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

"אדום לבן וכחול מלכותי": שני גברים, שתי מדינות ואהבה אחת

תמונה מעוצבת בגוונים של אדום שחור. כתוב גופן גדול "זאת שיודעת" בגופן קטן "ספרים. אהבה. ארוטיקה." ומצד שמאל ישנם ספרים בערמה.
זאת שיודעת. התמונה הרשמית של המדור | קרדיט עיצוב: שיר תשובה

לכבוד חודש הספר וחודש הגאווה, זאת שיודעת ממליצה לכם.ן על רומן ארוטי בין הבן הראשון של נשיאת ארה"ב לבין בן המלוכה של בריטניה

ביוון העתיקה, היה נהוג שלמלומדים חכמים, כמו סוקרטס למשל, היו "מאהבים": תלמידים צעירים שקיימו איתם קשרי אהבה, גם דרך דיבור וגם באופן פיזי. מה שהיה מקובל במאות שלפני הספירה, הלך ונעלם עם השנים בחסות חוקים דתיים, ויחסי אהבה בין גברים נחשבו באופן נרחב לסטייה. רק לפני שלושים שנה, ב-1990, הומוסקסואליות הוסרה מרשימת ההפרעות הנפשיות על ידי ארגון הבריאות העולמי, ועד היום ישנו מאבק מתמשך של קהילת הלהט"ב לנראות, להכרה ולקבלה מהחברה. הסופר.ת קייסי מקוויסטון, שמשתייכת בעצמה לקהילת הלהט"ב, מתארת בספרה "אדום לבן וכחול מלכותי", שיצא במרץ השנה (2022), עולם דומה לזה שהיה ביוון העתיקה. עולם אופטימי שמאפשר הכלה וקבלה דרך הדמויות האותנטיות של הנרי ואלכס, והמשיכה ביניהם. והאם הכלה וקבלה אלו לא הדברים הנכונים לעשות במאה ה-21?

"ארון הקודש": דיאלוג לצד אידיאולוגיה
חודש הגאווה 2022: המצעדים והאירועים מצפון לדרום
"תמימות מוסווית": רומן אסור, חברה סגורה וצלקות נפשיות שלא עוזבות

הספר עוקב אחר אלכס והנרי, נערים בשנות ה-20 לחייהם, מתאר את מקומם בפוליטיקה המקומית והעולמית ואת הרגשות שלהם אחד כלפי השני. אלכס הוא סטודנט ובן להורים גרושים ממוצא מקסיקני, ואימו מכהנת כנשיאת ארה"ב. אלכס מאמין בטוב לב של אנשים, ורוצה להשתייך לפוליטיקה כדי לתרום לחברה. הנרי הוא נכדה של מלכת אנגליה, ומתואר בהתחלה כקר רוח, מאופק, וזהיר. לחתונה של פיליפ, אחיו הגדול של הנרי הנסיך, מוזמנים "שלישית הבית הלבן": אלכס, ג'ון ונורה. אלכס, ששונא את הנרי בגלל עברם, מתנגד להגיע לחתונה אך מוכרח להגיע בגלל טעמים פוליטיים. במהלך החתונה, אלכס והנרי נעמדים בשולי האולם, ליד עוגת החתונה ומזרקת השמפניה, ומתחילים להתווכח. הסופר.ת משתמשת בטריק מוכר כדי שהקוראים יתחילו לזהות את המתח המיני המתחיל להיבנות בין הנרי לאלכס, כמו מתח שנבנה בין אישה לגבר. כשהנרי פונה ללכת, אלכס מושך בשרוולו, השניים מאבדים שיווי משקל ונופלים ישירות אל עוגת החתונה שנהרסת. בעקבות הוויכוח עלול להיגרם סכסוך פוליטי בין-לאומי בין ארה"ב לבריטניה והרגע הזה קובע את כל מהלך הספר. המלוכה ובית הנשיאות הוגים תוכנית שלפיה הנרי ואלכס יבלו ביחד ויראו לתקשורת שהם חברים טובים וכך תימנע התקרית הפוליטית.

אלכס נאלץ לטוס שוב לבריטניה לסוף שבוע אחד שישנה אותו ואת עתידו. כשהשניים מבלים יחד, הם מתחילים לגלות אחד את השני ובעיקר את עצמם. הנרי מבין שהוא מאוהב באלכס ומנשק אותו לראשונה בערב השנה החדשה. רק אז אלכס מתחיל להבין שאולי הוא לא סטרייט כמו שחשב. הם נפגשים ושוכבים זה עם זה ולא מספרים על כך לאף אחד מקרוביהם בגלל הפחד מהתגובות. הם מתכתבים במיילים ומדברים בטלפון, הרומן שלהם נמשך במשך חודשים על גבי חודשים, עד שהזוגיות שלהם נחשפת בפני העולם באמצעות אמצעי התקשורת והעיתונות.

כריכת הספר "אדום, לבן וכחול מלכותי"
אהבה בשני צבעים | עיצוב מהדורה עברית : יעל מיכלסון, תרגום ספר: שרית פרקול, עריכה: שרה קרן, הוצאה : כנפיים וכתר

דרך הספר, מקוויסטון, שמזוהה כא.בינרי.ת (ללא מגדר, לא גבר ולא אישה) מנסה לתת תקווה לעולם טוב יותר, אופטימי ומקבל יותר. אולי כי הם (הסופר.ת) מחפשים זאת בעצמם. בספר מוצגות שתי עמדות עיקריות: מצד אחד, מוצגת העמדה של מלכת אנגליה, שמתנגדת לקשר בין הנרי ואלכס, לכך שנכדה גיי וטוענת כי לפי המלוכה הדבר לא מקובל. היא זו שהכריחה את הנרי, כשהיה נער מתבגר, להדחיק את רגשותיו ולא לספר לאיש על התשוקות "הסוטות" שלו, לדברי המלכה. כך, מוצגים גם הפחדים של הדמויות מול ההשלכות של מעשיהם, בדומה להרבה א.נשים ברחבי העולם כיום.

מצד שני, הספר מציג את התמיכה של האזרחים בבריטניה, בארה"ב ובכל העולם, דבר המעורר תקווה באלכס ובהנרי, ומאפשר סיכוי לעולם קצת יותר נעים. "למטה, מול מלון בקינגהאם, נראו המוני בני אדם, ובידיהם כרזות, שלטים, דגלי ארצות הברית, דגלי בריטניה, דגלי גאווה שהתנופפו מעל ראשיהם. זה לא היה המון רב כמו זה שנאסף בחתונה המלכותית, אבל הוא היה גדול ועצום, מילא את המדרכה ונלחץ אל השערים" (עמ' 334).

דגל הגאווה, עיצוב קנבה
"ובידיהם כרזות, שלטים, דגלי ארצות הברית, דגלי בריטניה, דגלי גאווה שהתנופפו מעל ראשיהם" | עיצוב: canva

גם לסצנות הסקס יש חשיבות באמון העלילתי של הספר. אחת הסצנות הרגישות בספר היא הסצנה שמתרחשת כאשר אלכס מגלה שסנטור שהיה אמור לתמוך באימו, בוגד בהם ומתאחד עם המתחרה. אלכס רוצה להאמין שאנשים הם טובים, שהם נכנסו לפוליטיקה כדי לעשות את הדברים הנכונים, ורוצה להאמין שהוא בעצמו כזה. אך דווקא הנרי, רואה אותו באמת ולא רק את מה שהוא מייצג. "אלכס נשם נשימה עמוקה, הייתה להנרי דרך להקשיב לזרם התודעה הפרוע שנפשך מפיו ולומר את האמת הברורה והצלולה ביותר שאליה ניסה להגיע. אם ראשו של אלכס היה סופה, הנרי היה הנקודה שבה הברק פוגע באדמה. אלכס רצה שזה יהיה נכון. הוא הניח להנרי לדחוף אותו אחורה על המיטה, ולנשק אותו עד שראשו התרוקן, תודה לאל, והניח להנרי להפשיט אותו באיטיות, הוא דחק את עצמו לתוך הנרי והרגיש איך כתפיו המתוחות מתחילות להתרפות, כמו מפרש שנפתח, לפי תיאורו של הנרי" (עמ' 221-222). דרך הסצנה הזו, אפשר לראות את הפגיעות של אלכס, את הרצון שלו להרגיש נאהב ולאפשר להנרי לקחת את הכאב והאכזבה שחש באותם רגעים, כדי שלא יצטרך להתמודד עם זה לבדו.

הסצנה הזו, כמו שאר סצנות הסקס השונות במהלך הספר, מצליחות להעביר חוויה דומה לזו של סצנות סקס בין נשים לגברים בספרים ארוטיים אחרים הכוללות תשוקה, גוף ובעיקר הרבה רגשות ותיאורים מטאפוריים. כך נדמה כי אין הבדל ביניהם, דבר שמדגיש שלכולם מגיעה אהבה. עם זאת, הבחירה של הסופר.ת לכתוב על גבר, בן מלוכה-שצבע עורו לבן, לבין הבן של נשיאת ארה"ב – שצבע עורו שחום, היא בחירה שמרכיבה בתוכה משמעויות פוליטיות, אתניות ומגדריות.

זוג גאה לבושים בחליפות, עיצוב: canva
"כשהשניים מתחילים לבלות יחד, הם מתחילים לגלות אחד את השני ובעיקר את עצמם" | עיצוב: canva

גם להחלטה של ההוצאה לאור יש משקל בעניין. הוצאת "כנפיים" נחשבת להוצאת ספרים של ילדים ונוער, אך דווקא הבחירה להוציא ספר שעוסק בקשר בין גבר לגבר מציגה את המורכבות ואת הצדדים המוארים והחשוכים של המציאות בקהילת הלהט"ב. זוגות להט"ב עדיין צריכים להילחם על הזכות לאהבה, קבלה ותמיכה. "כנפיים" חושפת את הנוער לספר הזה, בכך מאפשרת להם ההזדמנות לדבר על נושא שעלול להיחשב טאבו- היציאה מהארון מול המשפחה והחברים הקרובים, ונותנת להם אפשרות להרגיש טוב ונוח עם עצמם ועם הזהות המינית שלהם.

במיוחד בזמנים אלו במאה ה-21, ובחודש הגאווה, כשהמצעדים מתרחשים בכל רחבי הארץ והעולם- האם זה לא הזמן והמקום לקבל ולהכיר בכל אחד ואחת? האם המציאות שהסופר.ת כותבים עליה רחוקה מאיתנו? לפי המצעד שהיה בתל אביב ביום שישי האחרון (10.06) שנכחו בו עשרות אלפי א.נשים, מהקהילה וגם לא מהקהילה, מסמן לנו כי המציאות הזו אולי לא רחוקה כמו שאנחנו חושבים.