סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

חודש הגאווה 2022: המצעדים והאירועים מצפון לדרום

חודש הגאווה מציין את הדרך שיש לקהילה הגאה לעשות עד להכרה מלאה, לצד האפשרות לחגוג יחד את החיים ואת הניצחונות שבדרך. "מעמול" מרימות לחודש הכי צבעוני שיש עם האירועים והמצעדים בכל הארץ

ביוני 1969 שוטרים מקומיים פשטו על הבר הלהט"בי, ה"סטונוול אין", בניו יורק. כתגובה לפשיטה האלימה, יצאו מבקרי הבר ותושבים מהשכונה לסדרה של הפגנות ספונטניות, שנחקקו בהיסטוריה כאחד האירועים המשמעותיים שהובילו להקמת התנועה לשחרור הגאה. בעקבות המהומות בסטונוול, מצוין חודש יוני ברחבי העולם כחודש הגאווה ומתרחשים בו שלל מצעדים ואירועים שונים. האירוע הגדול ביותר בישראל הוא כמובן מצעד הגאווה בתל אביב, שיחול השנה ב-10.6. אך גם מחוץ לעיר הגדולה מתקיימים אירועי גאווה בהובלת הפעילים המקומיים, ובתמיכת "האגודה למען הלהט"ב" והמשרד לשוויון חברתי.

רן דנקר: הפרפורמר המציא את עצמו מחדש
Raining Men: לא תוכלו להישאר אדישים לגשם הזה
"2019": מראה חברתית נוקבת מאת אוהד נהרין
"כל דבר שאעשה לא יהיה טוב כמו 'חזרות'": נועה קולר בראיון בלעדי

יחד עם התמיכה ניתן לראות את הפערים בין רשויות עם כסף, שתומכות בקהילה הגאה המקומית, לאלו שבהן הקהילה עוד צריכה להיאבק לטובת העניין. בשבועיים האחרונים איימו בדרכים שונות על מארגני אירוע הגאווה בנתיבות, ונשמעו קולות שקראו לאירועי הגאווה להתרחש בבית פרטי או בתל אביב. מסתבר שהדרך להכרה וקבלה נרחבת עוד ארוכה, אך עם זאת יש מקום לחגוג ולהרים ליותר מ-60 האירועים שכן מתקיימים מדן ועד אילת, למען קבלה, שייכות ונראות. הנה כמה מהאירועים ששווה להכיר.

ירושלים והשפלה

ירושלים תפתח רשמית את אירועי הגאווה השנה ב-2.6 ותציין 20 שנה למצעד הראשון בבירה. ההתכנסות להפנינג תתקיים ב-15:00 בגן הפעמון, ב-16:30 יוזנק המצעד ויעבור במסלול המסורתי דרך רחוב קרן היסוד, לצד בית ראש הממשלה, כיכר פריז ומרכז העיר, וב-19:00 יגיע לסיומו בגן העצמאות עם הופעות וחגיגות בבמה המרכזית. המצעד, אותו מפיק "הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות", יציין שבע שנים להירצחה של שירה בנקי ז"ל.

אירוע הגאווה באשקלון יתקיים ב-30.6 החל מ-17:00 בחניון אשקלונה. רון בוטבול, מפיק האירוע, מספר שהאירוע "יכלול דוכנים ממגוון ארגונים בקהילה הלהט"בית. כיאה למסורת, גם השנה תתקיים תחרות העוגה הגאה בה התושבים/ות יוכלו להביא מאפים בנושא גאווה אשר הכינו והמאפה הגאה ביותר יזכה. בנוסף, יהיו תערוכת אמנות להט״בית, מתחם פעילויות לילדים ומתחם נוער שמובל ע״י הנוער באיג"י – ארגון נוער גאה באשקלון, עם כל התכנים והשאלות לנוער הלהט״בי בעיר. גולת הכותרת של הערב היא הופעה בשילוב אמנים מקומיים".

בעיר רחובות יתקיים ב-14.7 מצעד גאווה בפעם החמישית ברצף בעיר. עלמה קלברמן, מובילת הקהילה ברחובות, מספרת ש"בשנים קודמות היו מצעדים של 2000-4000 איש. חוץ מזה יש פעילות כל השנה של הקהילה הגאה המקומית 'קוויר בעיר' שזו קהילה ששילשה את עצמה ועכשיו זה רגע השיא. השנה יתקיימו שיתופי פעולה לראשונה עם אוניברסיטאות ומכללות בעיר. יהיו סלבס להט"בים על הבמה. העירייה תממן כל מה שצריך לאירוע".

גוש דן והשרון

בעיר נתניה יתקיימו מספר אירועי גאווה לאורך החודש הקרוב כשאירוע השיא ב-1.7: פיקניק משפחות עם פינות יצירה, הפעלות לילדים מתנפחים ועוד. האירוע יתקיים בין השעות 15:00-18:00 ומתאים למשפחות, לצעירים ולקהל הרחב. בשנה שעברה העירייה שמרה על ניטרליות ביחס להשחתות שלטים ואיומים על המארגנים. גלעד שמיר, פעיל מרכזי בקהילה הגאה בעיר, מוסר שהשנה האירועים ממומנים על ידי המשרד לשוויון חברתי והעירייה.

ברעננה יתקיימו שלל אירועים כאשר השיא הוא מצעד הגאווה בעיר ב-7.6 בהשתתפות תנועות הנוער. את אירועי הגאווה המקומיים מובילים "גאוונה – בית רענני גאה", המשרד לשוויון חברתי ועיריית רעננה. המצעד יחל ב-17:30, יעבור לאורך הרחוב הראשי, אחוזה, ויסתיים בעצרת בפארק רעננה במעמד ראש העיר, חיים ברוידא. ינון ערב, פרויקטור אירועי הגאווה הארציים מטעם האגודה למען הלהט"ב, מוסיף ש"עצם זה שיש אירועי גאווה בשרון ולא רק בתל אביב, מוריד מבלעדיותה של תל אביב. זה חשוב מאוד שבכל שנה אנחנו מצליחים לייצר יותר ויותר אירועים. גם אם זה לא בכמות, אלא שזה בערים שלא היו בהן אירועים אף פעם, היחס של הרשות השתנה כלפי אותם תושבים והם מבינים שהקהילה היא כוח".

ברמת גן האירוע המרכזי, פסטיבל הגאווה, יתרחש ב-16.6 בשיאו של שבוע גאווה עמוס בכל טוב. הפסטיבל, שיתקיים במתחם הבורסה בעיר, יחל בשעה 20:30 ויכלול הופעות, לייב סט של דיג'יי רן זיו, הנחיה של מלכת הדראג טקילה קוסטר, הקרנת מיצג שייתן כבוד לארגוני הקהילה הגאה והעשייה בעיר, ודבר ראש העיר, כרמל שאמה הכהן. יום לפני כן, ב-15.6 ב-19:30 בערב, עיריית רמת גן מזמינה לאירוע ייחודי במינו, סיור לילה ברכבת של הספארי בסימן גאווה עם הרצאה על זוגיות ומיניות בקרב בעלי חיים.

טרילילי טרללה, שיר הגאווה האלטרנטיבי של בר ה"שפאגט" מחודש הגאווה 2021 שייזכר לעוד שנים רבות | מתוך: YouTube

צפון

בעיר חריש תתקיים מסיבת רחוב ב-30.6 בין 18:00-21:00 בפארק בשכונת אבני חן. היא תכלול נאומים, זמרים מהקהילה הגאה, עמדות פלייסטיישן וצילומי מגנטים. מדובר בהתארגנות עצמאית של הקהילה הגאה המקומית, בשיתוף פעולה עם העירייה. מעיין גלעד, מארגנת האירוע, משתפת שיש התנגדויות לקהילה הגאה בחריש, "יש פה ושם פוסטים בגנות אירוע גאווה אבל זה קורה בכל מקום וזה בטח ובטח לא גורם לי לקחת צעד אחורה".

בחיפה יתקיים השנה מצעד הגאווה ב-24.6, בפעם ה-15 ברציפות. האירוע, שמופק בחסות העירייה, יוזנק ב-10:00 ולאחר הצעדה, שתחל בשעה 13:15, יתקיים האירוע המרכזי עם הופעות מוזיקה והרמות. פרטים על מיקום יפורסמו בהמשך.

יום לאחר המצעד בחיפה, ב-25.6 ב-7:00, יתקיים בעמק הירדן משט גאווה , אותו מארגנת ה"ימיה" בכנרת. מדובר בשייטים מקצועיים שמקדישים אימון אחד על קיאקים לטובת האירוע, כאשר הם ילבשו חולצות צבעוניות וברקע יתנופפו דגלי גאווה. לכך מתווספים תליית דגל ענק במועצה אזורית עמק הירדן ודגלים רבים לאורך כבישי המועצה. בשנים קודמות אזרחים שהתנגדו לאירועי הגאווה הורידו דגלים וראש המועצה, עידן גרינבאום, הכריז שבתגובה לכך תיתלה כמות כפולה ודאג לכך.

דרום

במצפה רמון, העיירה הקטנה בלב המדבר, יתקיים ב-1.7 מצעד גאווה, בפעם השנייה בהיסטוריה, עם הופעות ונאומים. לעומת המצעד שהתקיים בשנה שעברה על כביש 40, השנה המצעד יקרה בתוך היישוב, זאת למרות אמירות מפורשות מצד המועצה שאין מקום לקהילה הגאה בעיר. המצעד הוא חלק מסופ"ש גאווה, שיכלול הקרנה של סדרת הדיגיטל החדשה "ארון הקודש" ("כאן"), הופעה והפנינג קווירי. אירועי השנה שעברה חוללו סערה ציבורית והקהילה הגאה המצפאית, "מרחב גאווה", אספו תרומות שאפשרו להם לקיים עוד שלל אירועים וסדנאות לאורך השנה. מ"מרחב גאווה" נמסר: "אנחנו נשמח להזמין את כל מי שרוצה מכל הארץ לבוא ולהשתתף, כל תמיכה כזאת מסייעת ומשמעותית".

בנתיבות היה אמור להתקיים מצעד גאווה ב-3.6. לאחר איומים על חייהם של הפעילים ומשפחותיהם, ולאחר הפגנה שקיימה הקהילה הגאה כנגד איומים אלו, החליטו הפעילים המקומיים לארגן אירוח של "גאווה בסלון" בבתי משפחות ברחבי העיר. נופר זוהר, ממובילות האירועים בעיר מוסרת: "הבתים יארחו 2-3 חברי קהילה שיספרו את הסיפור שלהם. כמובן שלצד הסיפור האישי יהיה גם שלב שאלות והתייעצויות. נכון לעכשיו יש שבע משפחות המעוניינות לארח". לו"ז יפורסם בימים הקרובים.

באר שבע, בירת הדרום, תזניק את מצעד הגאווה שלה שכבר זכה לתהילה משלו ב-16.6 בהפקת "בית גאה בבאר שבע". הוא יתחיל ב-17:00 ביריד גאווה ויימשך עד לרחבת העירייה עם אירוע חגיגי לסיום.

כרזה של כל אירועי הגאווה בארץ לשנת 2022 על פי האגודה למען הלהט"ב
רשימת האירועים בכל הארץ. קרדיט: האגודה למען הלהט"ב

אירועים קוויריים נוספים ששווה להכיר

"יולדות" בתיאטרון "החאן": "חי.ה – פורום להטב"קי מזרחי", בשיתוף עם "הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות" מזמינים להצגה "יולדות", שמספרת את סיפור האימהות מחטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן ועד היום. בסיומה תתקיים שיחה על להטב"יות ומזרחיות עם ירון ג'קסון ויהל אזולאי שרעבי. האירוע יתרחש ב-28.06, בתיאטרון "החאן", דוד רמז 2, ירושלים.

ולבסוף, מסתבר שיש עוד מעמולים אי שם חוץ מאיתנו. אז קבלו את ליין ה"מעמול" שעושה את מסיבת הגאווה של הדרום. המסיבה תתקיים ב-23.6 ב-22:00 בסמילנסקי 4 בעיר העתיקה בבאר שבע, שבה תתארח מלכת הדראג עליזה וון ג'ורה והדיג'ייז עמי יחזקאל ושקד דודוביץ'.