סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

שגריר הראפ הישראלי: סדנת הראפ הווירטואלית של ניר אשכנזי

ברביעי האחרון (20.05) הגיע ״פסטיבל מדרום״ לסיומו לאחר חודש גדוש אירועים. ניר אשכנזי הגיע אל מרחבי הזום, אל ביתם של לא פחות מ-70 משתתפים, והעביר סדנת ראפ מלאה בפלואו.

האירוע התחיל בלי עיכובים או בעיות טכניות בשעה 17:00. אשכנזי תחילה הציג את עצמו, אך נדמה היה כי רוב הצופים כבר הכירו אותו. בין המשתתפים היתה אמו של אשכנזי שהגיעה לתמוך ולעשות על הדרך קצת פדיחות ל-mc המתחיל. למי שלא מכיר: ניר אשכנזי הוא ראפר וחבר בהרכב היפ-הופ המצליח, ״שאזאמט״. הוא סיפר שנחשף לעולם הראפ בגיל 8, דרך שיריו של טופאק, והתחיל לכתוב שירים כשהיה בצבא, בין שמירה לשמירה.

ניר אשכנזי
שגריר הראפ הישראלי. צילום: דור שרון

הראפ היה רק תחביב עבורו. הוא בכלל תכנן לעשות תואר בפסיכולוגיה עד שהטיול הגדול בהודו שינה את התמונה. ״הרגשתי שם תחושת חירות אמיתית וזה גרם לי להבין שאני רוצה בעצם להתעסק בראפ״, הוא שיתף. אשכנזי חבר לגדעון טרנגו והשניים החלו לכתוב מוזיקה ביחד. לאט לאט התגבש ההרכב שכיום כולל חוץ מהשניים עוד חמישה נגנים. אלבום הבכורה שלהם, ״רכב מפורק״, יצא ב-2019 ועל הצלחתו מעידה הופעת סולד-אאוט במועדון הבארבי – ״הערב הכי טוב בחיים שלי״ מעיד אשכנזי.

לאחר שהסביר את ה״אבולוציה של הראפ הישראלי״ שכלל מגוון דוגמאות, מנייג׳ל האדמור ועד לסאבלימינל, הגיע אשכנזי לעיקר האירוע: איך בעצם כותבים ומבצעים ראפ? הוא אמנם לא חידש הרבה והציג את הכללים הבסיסיים (תשתמשו בחרוזים ותשמרו על הפלואו) אבל התשוקה והלהט שלו לסגנון היו מהנים ומעוררי השראה.

ניר אשכנזי בזום
 אירוע מלא בפלואו. צילום מסך מה-zoom

קצת כמו מירי רגב שחשפה את שם השיר שיבוצע בטקס יום העצמאות, גם אשכנזי פלט את תאריך יציאת האלבום החדש של ההרכב לאחר שאמר שאסור לו לגלות עדיין. אז תפתחו את היומנים: ב-14 ביוני ״שאזאמט״ משחררים אלבום EP שיכלול ארבעה שירים חדשים. ולא רק זה, ב-4 ביולי תתקיים הופעה במועדון הבארבי לכבוד צאת האלבום.

סדנת הראפ של ניר אשכנזי אמנם הרגישה יותר כמו הרצאה, אך היא מתווספת לרשימת האירועים המעולים שארגנו הסטודנטים מהמחלקה לתרבות יצירה והפקה במסגרת פסטיבל מדרום הווירטואלי. בתום האירוע, השיב לשאלות והפרגונים הרבים של הקהל וכשנשאל מה הויז׳ן שלו לעתיד ענה אשכנזי שהוא רוצה להפוך למוזיקאי במשרה מלאה ולהמשיך לקבל הכרה על כך.