סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

משפיעניות או לא להיות

מאת מור יצחקי

 Alexander Shatov

שנת 2020, השנה ה-20 במאה ה-21, יכולה היתה לסמל התחלה חדשה – אבל זו השנה שבה פרצה מגפת הקורונה. העולם עצר מלכת. מקומות עבודה נסגרו, חלקם עברו למסגרת עבודה מהבית. מסעדות, קניונים ומקומות בילוי ננעלו ללא תאריך פתיחה. כשכל זה קרה, פתאום נולד הצורך להפיג את השעמום בבית, ולחשוב באופן יצירתי איך להכניס כסף. כן, מהבית.

והנה, היות שכולם ממילא נשארו בפיג'מות וגללו כל היום באינסטגרם ובטיקטוק, עלתה ובאה כעוף החול מתוך המשבר הגדול ישות חזקה ומרשימה: משפיעניות הרשת. אנחנו עוקבים אחריהן, חברות מסחריות מחזרות אחריהן, והן מדברות אלינו, מחזיקות את תשומת לבנו, ועושות מזה כסף. המשפיעניות אולי לא חשבו שמגפה עולמית היא זו שתהפוך אותן לדבר החם, אבל הן בהחלט יכולות להודות לה.

עכשיו, כשהדברים נרגעו מעט, וחזרנו ללימודים ולעבודה, יצאנו מהטרייניג והתרחקנו קצת מהזום, יצאתי לבדוק: האם המעמד של "משפיענית" ברשתות החברתיות הוא באמת קריירה לכל דבר? האם זהו אפיק הכנסה אמיתי לבנות הדור שלי? איך עושות את זה?

ההצלחה הגוברת של אינסטגרם, יישום חינמי ורשת חברתית לשיתוף תמונות וסרטוני וידאו, הפכה אותו לאתר מרכזי של פרסום ושיווק. מותגים וגופים מסחריים משתמשים באינסטגרם למטרות פרסום, נפתחו משרדי פרסום שמתמחים בדיגיטל ואפילו קורסים המציעים את הנוסחה 'איך להפוך למשפיענית'. כאן במכללת ספיר כבר מלמדים קורס בניהול סושיאל

              אבל זה לא תמיד היה כך. אלה שהיום נחשבות כמשפיעניות התחילו בתור בלוגריות ללייף סטייל ולאופנה. הן אולי נהנו ממתנות חינם, בתמורה לתיוג באינסטגרם, אבל עדיין לא הבינו את משמעות התפקיד שלהן. וכך גם בעלי המותגים לא באמת העריכו את מה שהן מציעות. עינב כהן, אושיית רשת מוכרת, המחזיקה כיום בכמאה ועשרים אלף עוקבים, סיפרה לבר זגה בראיון למאקו על ההתחלה החדשה. "זוועה. התעלמות מוחלטת. היינו שולחות הודעות ולא היו עונים. עד היום יש לי שיחות עם אנשי יח"צ שסיננו אותי שנים" (זגה, 17 בדצמבר, 2021). כך גם סיפרה קורל מיכאלי, בעלת כשבעים אלף עוקבים, "אנשים היו אומרים 'הן לא עושות כלום, הן לא עובדות'. ואני רוצה להגיד להם, זו עבודה שהיא עשרים וארבע שבע ברמות הכי גבוהות" (זגה, 17 בדצמבר, 2021). 

השינוי בא עם הסגר הראשון. חנויות נאלצו להיסגר, קניונים אולצו לחתום שעריהם, והקהל הצרכני נשאר עם הרשתות החברתיות ואתרי הקניות באונליין. כל העולם חווה קריסה טוטאלית בעוד שבלוגריות האופנה סוף סוף קיבלו את הבמה שחיכו לה. "פשוט לקחתי מצלמה והתחלתי לדבר", מספרת עדי כוהנים, שמתחזקת קהילה של כ-15 אלף עוקבות, "דידיז" כהגדרתה, שמחכות בקוצר רוח לתכנים שלה. "בהתחלה פרסמתי המלצות בלי לקבל שקל. לאט לאט, התחילו לפנות אליי מותגים".

משפיעניות הרשת מניעות לפעולה וגורמות לנשים, בעיקר, לקנות הכול מהכול. וסוף כל סוף, המותגים שמים לב לעבודתן הקשה, למכירות הענק שקורות בזכותן. הן מצלמות סרטונים ומסבירות על המוצרים, המותגים וקודי הקופון שלהן. הן מוסיפות לינק לרכישה, דרך העמוד שלהן, על מנת שהמותג יצליח לראות את כמות הכניסות לעמוד הרכישה. אחת מאושיות הרשת המוכרות והמוכרות ביותר באינסטגרם היא קורין גדעון. קהילתה מונה למעלה משלוש מאות אלף עוקבות אדוקות, וכיום היא מתפרנסת בעיקר מתוצרי הרשתות החברתיות.

כוהנים עובדת בריטיינרים – יחסי עבודה בתשלום חודשי קבוע – עם קסטרו, איב רושה ואינטימה. אבל יש דווקא מי שהסתייגו מהעבודה החדשה שלה. "ההורים שלי בלשון המעטה פחות התחברו. במיוחד אבא שלי, שהיום מבין שזה תחום שעובד ומכניס כסף. אבל אם תשאלי אותי, עד היום הוא פחות מתלהב מהרעיון ונראה לי שדי ישמח אם אחליט ללמוד עריכת דין".

ותתפלאו, יש להן אפילו סוכנויות. גלי בראון היא אחת מסוכנות המשפיענים הידועות בתעשייה. היא סיפרה בראיון לווינט על יכולותיהן של משפיעניות הרשת. "בחודש נובמבר האחרון, בזמן החגים, קורין גדעון עשתה פרויקט עם 'קלינק' ומכרה ביותר משבע מאות אלף שקל", מספרת בראון. משפיענים מוכרים במאות אלפי שקלים, וקוד הקופון שהם מציעים הוא המדד לחברה לדעת לכמה מכירות הגיעו (2021). "הן עובדות על שכר בסיס ולפעמים מעדיפות להשתכר מאחוזי המכירות, מה שמעודד אותן למכור ולהפוך לשותפות".

ומה בנוגע לתחרותיות בין משפיעניות, זה קיים?

"תחרות? לא נראה לי", אומרת כוהנים. "אני חושבת שזה תחום שברגע שאת פוזלת הצידה לצדדים, זה מוריד אותך. את נורא צריכה להתמקד בעצמך, כי יש אין סוף, במיוחד בעולם הרשתות החברתיות. תמיד יהיו אנשים שהם פחות או יותר באותה הנישה, אבל כל אחד מביא את הערך המוסף שלו. אני משתדלת גם פחות להישאב להשראות, אפילו מחו"ל. והטיפים שלי, זה לגמרי קריאייטיב שאני בונה. אני קמה בבוקר, חושבת מה לכתוב ואיך לבנות את הסרטון ומאחדת את הכל ביחד".

את מרגישה שזו עבודה לכל החיים?

"אני כן רואה את האינסטגרם כעבודה לטווח ארוך. גם כשיהיו לי ילדים. אבל, אל תשכחי שיש לי את הנישה של הסטיילינג, אז זה לא מלחיץ אותי. גם אם המקצוע ייעלם, והוא לא כי הוא ממשיך להתפתח, יש לי את עולם הסטיילינג שמשם הגעתי גם לאינסטגרם. ויש לזה ביקוש אדיר".

מאי כהן היא משפיענית שמחזיקה בכשישים אלף עוקבות. לאחרונה, עיצבה קולקציה לטרמינל איקס ומשמשת כמשפיענית וצלמת אופנה של מגוון מותגים, ובהם פוט לוקר, קליניק והודיס. בסוף היום היא כאן כדי להמליץ לנו, העוקבות, על מוצרים קיימים וחדשים.

איך התחושה כשמישהי באמת קונה מוצר שאת ממליצה עליו?

"ואו. זה מדהים. תחושת סיפוק מהממת. פידבק טוב ומספק למה שאני עושה. בכללי, אני מאוד אוהבת לעזור ולייעץ לעוקבות שלי כשהן צריכות עזרה עם לוקים ליומיום או לאירועים ואני נהנית מזה. ובכלל, עצם העובדה שאני נותנת השראות לבנות אחרות, זה שווה הכל" מספרת מאי.

בחודש נובמבר האחרון, נראה שהאינסטגרם הופך לזירת מבצעים. "חודש נובמבר הוא חודש נורא קשוח, יש המון ציפייה. גם מצד הקמפיינים, וגם מבחינת מכר. בגלל המבצעים והמחירים האטרקטיביים, יש ציפייה מהחברות למכור יותר. וזה מה שיוצר את הלחץ. תמיד יש רגיעה אחרי חודש נובמבר. אבל זה לא באמת". עדי מסבירה "אני למשל, עובדת בריטיינרים, זה לא דברים חד-פעמיים. זה או קמפיין שנתי או רבעוני אז בכל מקרה אני ממשיכה עם העבודה שלי כמו שהיא. הציפייה אומנם לא אותה ציפייה אבל העבודה לגמרי נשארת". 

גם מאי הרגישה שהיא קורסת תחת לחץ חודש נובמבר, "ואו היה חודש קשוח. עמוס במבצעים. ובגלל שאני עובדת עם כמה חברות, הייתי צריכה לתקשר לעוקבות שלי את כל המבצעים, שמן הסתם נפלו על אותם הימים. זה מה שיצר את העומס, גם עליי וגם בפרסום שהעליתי, שבאופן אישי הרגיש לי קצת מעבר. והיום, ברור שיש רגיעה, יש כרגע פחות מענה לבגדים וזה הגיוני".

קיבלת מוצרים שפחות התחברת אליהם? ובחרת שלא לפרסם?

"האמת שקרה לי לא מזמן. התחלתי שיתוף פעולה עם חברת טיפוח, הם שלחו לי מוצרים וסיכמנו על המחיר וסגרנו את הבריף אבל המוצרים שלהם פשוט עשו לי פריחה. במקביל, סירבתי לקמפיין אחר, של חברה מתחרה, אבל הייתי חייבת לוותר על הקמפיין שלהם. אין סיכוי שאני אמליץ על המוצר. בטח שלא בשביל כסף. זה השם שלי וזה לא יכול לקרות מבחינתי. אני מרגישה שעם הזמן אני גם יותר מתחדדת בתוכן שלי, עם המותגים שאני בוחרת להזדהות איתם".

וכשניגשות אלייך בנות בקניון או ברחוב? "ואו זה הכי מוזר. מוזר בקטע טוב כמובן. אבל זה לגמרי הזוי לי. כאילו מי אני? אני מרגישה שאני לא יודעת איך להגיב לסיטואציה, זה הכי מרים לי ומחמיא לי אבל בא לי להגיד להן 'יא אחות, תביאי חיבוק'".

ובכל זאת, כהן מעדיפה להישאר עם ראש על הכתפיים ולפנות גם לפלטפורמות נוספות. "בסופו של דבר זו אפליקציה, אני לא יכולה לדעת מה יהיה איתה בעתיד הרחוק. זו הסיבה שיש לי עוד נתיבים שאני עוסקת בהם. אם זה הצילום, או עמוד טיקטוק שאני מתפעלת. יש לי עמוד אינסטגרם לסניקרס וקבוצה בטלגרם. אני כן מנסה להתפתח לעוד ערוצים, כי חשוב שיהיו עוד כיוונים. בלי קשר, גם יש לי תואר בתקשורת, תוכן ויצירה. ואני מאחלת שנמשיך לעבוד באינסטגרם עד 120, אבל תמיד חשוב שיהיו עוד דברים, כדי לא להסתמך על זה". בסוף הרי מדובר בחברה אחת של איש אחד, שאחראי על כולנו, מטה של צוקרברג.

אז איך באמת תוכלו להפוך למשפיעניות? רובן העידו שללא ההתמדה והעבודה הקשה, לא יכלו להגיע לאן שהגיעו. כדי להגיע למעמד שהגיעו הן עבדו קשה, העלו תכנים ללא הרף, הציפו את עמוד האינסטגרם שלהן בקניות, במסעדות ואפילו בסיפוריהן האישיים. עבודתן לא מסתכמת רק בצילום ארוחת הבוקר שלהן, או בתיעוד יום בקניון, אלא ביצירת תוכן באופן קבוע, תוכן שמתאים ומעניין את העוקבות שלהן. תוכן מתחדש, שיגרום לעוקבות שלהן להישאר, כי בכל שעה ביום הן יכולות להחליט ללחוץ על UNFOLLOW ולהיעלם מהקהילה שבנית לעצמך.