סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

התמכרות לקניות – איך יוצאות מזה?

מאת קרן קלמיס

Photo by freestocks on Unsplash

פותחת את מסך הפלאפון, נכנסת לאפליקציה ומתחילה לגלול. מסתכלת על המסך הראשי ורואה בכתב גדול, שחור, ממוסגר בצבע ניאון אדום, "80% הנחה על כל המחלקות". מסדירה נשימה ולוחצת על מחלקת הנשים. אוספת פריטים שאהבתי ושנראים לי במחיר טוב. מוצאת ג'ינס גבוה, כמה סוודרים ומעיל עור. המחירים סבירים, זאת אומרת זולים יותר מאשר בחנות. מציצה במחלקת הגברים כי הטישרטים שלהם הכי איכותיים. מחפשת מציאות שוות במחלקת הבית כדי לאבזר את הדירה החדשה. מסתכלת על עגלת הקניות, רואה 25 פריטים ונעצרת. עוברת בשנית על הרשימה ובוחנת מה לסנן. מנהלת משא ומתן עם עצמי "יש לי ג'ינס דומה לזה, אז לא צריך" ומורידה מהסל. "לצעצוע שמיועד לכלבה אני נותנת חצי שעה לשרוד" ומורידה. "המעיל עור לא נראה כזה איכותי" מורידה. לפתע, שמתי לב שעברו 40 דקות מהרגע שאמרתי שאחזור ללמוד. עוזבת את הטלפון והולכת להדליק סיגריה. 

"המרכז הלאומי להתמכרויות", הפועל לצמצום תופעת ההתמכרויות ונזקיהן בחברה הישראלית, מעריך שלפחות 6% מהאוכלוסייה בארץ מכורים לקניות. מומחים משווים את התנהגותם לזו של מכורים לעישון, סמים ואלכוהול. אל, נוטים לקשר את ההרגל המגונה שלהם עם תחושת אושר. זה בא לידי ביטוי באמירות כמו "אני אעשן ג'וינט כדי לפתוח את היצירתיות שלי" או "עצבנו אותי בעבודה. אני חייבת לצאת היום לשתות".  

 למעשה, רגשות באמת מהווים מרכיב מרכזי בתחילת ההתמכרות אבל מרבית מהזמן הם כלל לא חיובים. התמכרות לקניות היא דפוס מתמשך של צריכה, תחת דחף בלתי נשלט שגורם לבזבז המון כסף על פריטים מיותרים שחורגים מהתקציב הכלכלי של אותו אדם. או במילים פשוטות, ניסיון לפצות על תחושת בדידות, ריקנות, אשמה, כעס, חרדה, דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון, מתח, דכדוך וכן גם על חסכים מהעבר ורצון לנחמה. 

תרבות הצריכה, כלומר הרצון של תאגידים להגדיל את השוק, להשיג עוד ועוד קונים, והרצון של קונים להשיג יותר בפחות כסף, היא גורם שמאפשר בקלות לפתח התמכרות לקניות. תעשיית האופנה המהירה מייצרת בכמויות אדירות, משתמשת בחומרים פחות איכותיים אשר מוזילים משמעותית את המחיר הסופי של המוצר. לאחרונה, פורסם שענקית האופנה העולמית SHIEN גורמת נזק אקולוגי בלתי הפיך ושרוב פריטי הלבוש שלהם עשויים מנפט. גם החנויות עצמן הפכו להיות נגישות בזכות האינטרנט, הזמינות הפכה להיות אין סופית, השפע והמבחר מתחדש בקצב מסחרר ועל הדרך, הורס את העולם. לא רק מהפכה תעשייתית מהירה ומזיקה התפתחה כאן אלא היא גם מנוהלת על ידי מוחות שיווקיים שיפצחו לנו כל אסטרטגיה כדי לגרום לנו לקנות. לפי תעשיית האופנה ישנן 31 עונות בשנה כאשר מרבית הבגדים נקברים באדמה יחד עם טיקט המחיר, ייצור הפלסטיק והזבל מוחלף כל כמה חודשים בגלל גימיקים כמו מדבקת קיר שהיא מתלה למגבת ידיים, ובתעשיית מוצרי החשמל מייצרים בעולם מיליארדים של מוצרים ורק מאות מיליונים מיוצאים לשימוש.

אם להיות כנה, אצלי בדירה אפשר למצוא את כל הגימיקים הללו ומוצרים שעוד לא השתמשתי בהם, למשל סיר שקיבלתי לחג מאמא שלי שעדיין נמצא בקרטון, מוצרי קוסמטיקה שעוד לא נפתחו ומשקפי שמש בכמויות, למרות שאני תמיד מרכיבה רק את הזוג האחד המועדף. על ההתמכרות לבגדים אני מרגישה שהתגברתי, או למעשה רק החלפתי אותה באחרת?

 על פי המומחים, במקרה של התמכרות, מיד לאחר תחושת ההקלה הרגעית, מגיעות תחושות קשות של אכזבה ואשמה. מה שיגרום לנו לצאת לסיבוב נוסף בחיפוש תחושת ריפוי מהתחושות האלה, ללא יכולות שליטה. קניות באונליין פותחות דלת לא מחושבת, לא שקולה ושלא מתאימה מבחינה כלכלית לאדם המכור לקניות. "אני רואה את זה כמו השקעה לטווח הארוך", אמרה לי יובל ט', בת 27, חברתי למשרד, כשדיברנו על מבצעי הבלאק פריידי. "אני ארצה את המוצר הזה גם בעוד כמה חודשים ועכשיו הוא ממש זול". היא מספרת שיש לה בארון בגדים עם טיקט ומה שאבסורד הוא שהזמן היחידי שלה "לדפוק הופעה" עם הבגדים החדשים שהזמינה, זה רק בסופ"ש, בתנאי שנותרו לה עוד כוחות לצאת. "גם מוצרים לשיער הזמנתי בכמויות ואם אני בסופר-פארם, אף פעם אני לא אצא רק עם הסיבה שלשמה נכנסתי". לצערי, הזדהיתי לגמרי עם האהבה לסופר פארם.

חברה לספסל הלימודים סיפרה לי שבזמן שהיא הורידה את המזוודות בכניסה לביתה, אחרי שחזרה מחופשה באירופה, חיכה לה ארגז מלא בבגדים שהזמינה באונליין. "איזה מזל שהזמנתי כי בחופשה לא מצאתי כלום!" התמכרות לקניות לא בהכרח קשורה רק בבגדים אלא יכולה להופיע גם כהתמכרות לבילוי רב במסעדות, רדיפה מתמדת אחר חידושים טכנולוגיים או צריכה מופרזת של מוצרי איפור וקוסמטיקה. לא רק שהאדם המכור פוגע בעצמו שוב ושוב אלא הוא יכול לפגוע גם במשפחתו, חבריו ולסכן את מקום עבודתו בשל חובות, הוצאות מוגזמות או אפילו הלוואות.

אז מה עושים? יוצאים למסע גמילה. בדומה להתמכרויות אחרות, הפתרון מתחיל בפיתוח מודעות עצמית למצב שבו האדם המכור נמצא. היכולת להודות בכך שקניות משפיעות עלי לרעה ולהבחין בתסמינים גופניים והתנהגותיים הקשורים באופן ישיר לצורך האובססיבי בדבר ואי היכולת להימנע ממנו. אז אספתי כמה עצות בניסיון להתגבר על הדחף; כך נראה המאמץ שלי להיגמל מקניות.

קודם כל, אומרים לי, נסו לזהות מהו הצורך הרגשי שהקנייה ממלאת עבורכם. האם אני משוטטת באתרים כי משעמם לי? אולי הכעיסו אותי ובגלל זה מגיע לי פיצוי? האם טוב לי ואני רוצה להעצים את התחושה הזו? נסו לזהות לשם מה אתם מבזבזים כסף. תשאלו את עצמכם "בשביל מה? האם אני באמת צריכה את המוצר? האם אעמוד מבחינה כלכלית בהוצאה הזאת? במה המוצר יועיל לי?" ולבסוף, נסו לחשוב על פעילויות אחרות שיעלימו את מגוון התחושות הללו כמו פעילות גופנית, צריכת תוכן תרבותי מסוים או אפילו סידור הבית. 

עצה נוספת, היא למחוק את כרטיסי האשראי שלכם מהאתרים והאפליקציות, זה יעניק לכם זמן לעצור ולחשוב אם הקנייה הזאת הכרחית. אם אתם מרחיקי לכת, אפשר גם למחוק לגמרי את כל האפליקציות מהפלאפון. פעולת הקנייה תתהפך, מצד אחד, פחות נוחה וזמינה ומצד שני, תעניק הזדמנות להיות יותר מחושבים ומכוונים. 

לכאורה אפשר לעקוף את המגבלה הזאת, ולחזור לדפוסי ההתמכרות אם פשוט נחזור לקניון. אבל מניסיון אישי, הפעולה הזאת לא חוזרת להיות הרגל. החיים עמוסים בבעיות ממשיות אחרות שאנחנו כבר לא בדיוק זוכרים איך זה לצאת לקניון. מה שמאתגר באמת, הוא הפיתוי לחזור לקניות באונליין בשל זמינות אינסופית למסך. זאת הנקודה הרגישה, הטריגר והמאבק של מכורי הקניות. 

זה האתגר אני מציבה לעצמי ומציעה גם לכם, לצאת לאתגר הפסקת קניות. לפני שאתם נבהלים, זה לא חייב להיות הכול או כלום. תתחילו בהחלטה להפסיק לקנות דברים ספציפיים לתקופת זמן מוגדרת. צאו לקניות עם תקציב מוכן מראש, במזומן ותשאירו את האשראי בבית. תערכו רשימת קניות של מה שבאמת צריך לפני היציאה מהבית. תאתגרו את עצמכם בצורות יצירתיות למשל תערכו סבב שבו כל יום לובשים ג'ינס אחר מהארון, עד שלא לבשתם את כל הג'ינסים שלכם – אל תחזרו לאותם ג'ינסים שכבר לבשתם בסבב הזה.  

פתרון נוסף יכול לבוא מכיוון אחר, אתם אוהבים קניות? אין בעיה. המשיכו כך אבל עברו למוצרי יד שנייה. לרוב, תמצאו את המוצרים שאתם צריכים במחירים מוזלים ובאיכות לא רעה בכלל. יש המון חנויות פיזיות או אינטרנטיות של בגדים, מוצרי חשמל, אקססוריז וריהוט שיעזרו לחסוך. בעזרת מיליוני מדריכי "עשה זאת בעצמך" ביוטיוב, תוכלו אפילו ליצור את הדברים בעצמכם. יש אפשרות ללמוד לעשות כמעט כל דבר כיום באונליין, החל מסרטוני בישול ואפייה, מדריכי איפור, יצירת אמנות כמו תפירה, סריגה, נגרות ועד סרטונים שמסבירים כיצד לתכנת או ללמוד פיזיקה. בנוסף, לכו לאירועי "יד שנייה" המתקיימים כיום בכל עיר או ערכו מסיבת החלפות בין חברים ומשפחה. לפי מחקרים יש מספיק בגדים המיוצרים כיום שמספיקים ל-50 השנים הבאות, אז מעבר לחיסכון כספי, המעבר לקניית יד שנייה בעל ערך מוסף: ככה גם תשמרו על הסביבה ועל כדור הארץ.