סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

הדבר הבא: הכירו את הזמר מבית שאן שכבש את תחנות הרדיו

אור כהן שר מתוך הקליפ
במקום גיטרה קנה עוד. צילום: לירון מלול

בזמן שאמנים רבים עדיין חושבים איך להמציא את עצמם מחדש בהתאם לתקופה, אור כהן שחרר לאוויר העולם סינגל חדש – "עכשיו". אחרי שהשיר הגיע לכמעט מאה אלף צפיות ביוטיוב, ויש אלבום בדרך, נראה ש- 2021 תהיה שנת הפריצה שלו

שברת את ה-YouTube עם 100 אלף צפיות, איך התחושות?
"אני גר בבית שאן, וכמות האהבה שקיבלתי היא מטורפת, כמובן שביקשתי ממכרים ומשפחה לשתף את הסינגל אבל זה הגיע לממדים עצומים, בקנה המידה שלי. ביום הראשון היו 200 שיתופים לשיר – סיפור סינדרלה קלאסי שהיה הכי לא צפוי בעולם. אני ואשתי ישבנו יחד וספרנו עד שלוש לאחור, כמו ילדים קטנים ולחצנו שיתוף".

"השתתפתי בעונה הראשונה של דה וויס וזה החזיר אותי לתקופה ההיא, לא יכולתי לצאת מהבית לאוטובוס. וכשנגמר הדבר המדהים הזה הייתי צריך קצת זמן לחפש את עצמי. תמיד הייתי מוזיקאי, כותב ומלחין לזמרים אחרים, אבל כל הזמן חיפשתי דרך ליצור שירים שמסמלים ומספרים את הסיפור שלי, וזה לקח המון זמן. שמונה שנים, אולי קצת יותר, אשתי שאלה אותי אם הקלטתי כבר אלבום ומתי הוא יוצא".

הזמר והיוצר אור כהן
"עכשיו אפשר כבר לספר": אור כהן. צילום: טל כהן.

"גם ההשראה שלו לטקסטים היא אישו בפני עצמו, הוא מושפע משיחות עם אנשים ומחיי היומיום, אך בעיקר מתכני הקריאה שהוא צורך, מגדיר עצמו כתולעת ספרים -מספרי פילוסופיה ועד התנ"ך שעבורו "הוא ספר הספרים לא בכדי".

"כתבתי להמון זמרים וביניהם אלבום למישל כהן, זוכה התוכנית "בית הספר למוזיקה", ובתוך כל הטקסטים המשכתי לחפש. יש לי עניין רציני עם טקסטים, הם חשובים לי ואני מאמין באמונה שלמה שבטקסטים יש עניין מיסטי, אני כותב ואני אומר לעצמי לא יכול להיות, קיבלתי את זה כמתנה מאלוהים".

אור גדל והתחנך בעיירה קטנה, בבית שאן. הוא מתאר אותה כעיר בה הסיפורים דומים לסרטים רומנטיים משנות ה-60, שכנות ומשפחה אלו מילים נרדפות. את רוב ילדותו העביר יחד עם אביו בבית הכנסת ולמד מספר קטעי חזנות, שעדיין מבצע אותם בערבי שישי, באותו בית כנסת. אור גדל לצלילי מוסיקה מרוקאית אסלית מזרחית, אך בגיל ההתבגרות הוא בחר ללכת יחף להופעות של אביב גפן ולהעריץ את היהודים, רוק טהור.

איך נולד הסינגל החדש?
"הגעתי לאולפן וישבנו כמה חבר'ה שהם קבוצת מיקוד עבורי, אני מרשה לעצמי לקבל חוות דעת מאחרים, לא להטיל דיקטטורה אלא להקשיב לאנשים סביבי. זה השיר הכי אישי שלי שמספר על שאלות מול אלוהים. למשל השורה "רק אל תגיד לי תלך" שמופיעה בפזמון אומרת, כלומר אני זקוק כל הזמן לאחיזה של הקב"ה. למרות שאני נראה חילוני, אני מחובר והאמונה שלי היא ידיעה תפיסתית שהשם עושה לנו ניסים גלויים, לוקח אותי יד ביד, כמו אבא שאומר לבן שלו שלא יעזוב אותו לעולם".

ממרוקאית אסלית לנגיעות רוק טהור. מתוך: יוטיוב.

הדבר הבא: מה הילדים שלנו יקראו בעוד עשור?

הדבר הבא: מהטיקטוק לספוטיפיי 

הדבר הבא: לצפות או לחיות?

השוואות בשדה המוזיקה המצומצם שלנו הוא בלתי נמנע וכך גם במקרה של כהן, מהאזנה לקולו אי אפשר שלא לתהות על קווי הדמיון לעמיר בניון. בהקשר הזה אור מתאר התמודדות קשה מול ההשוואות שאחרים עושים, ומרגיש שהכניסו אותו למשבצת שמקשה עוד יותר על תהליך היצירה.

"עמיר בניון אדם ענק, אחד הגדולים בני זמננו. בחרתי לא לשמוע חומרים שלו, הרבה פעמים אני נכנס לאולפן ומפיק מוסיקלי מבקש ממני לשכוח מעמיר ואני בכלל לא חשבתי עליו. שם הקושי עולה, אני חושב פעמיים איך להביא את אור ולא משהו דומה. הקולות שלנו דומים רק מבחינה טכנית, קל לומר גם על איתי לוי ואייל גולן שהקולות דומים, אבל כל אחד מייצר חומרים משל עצמו".

אבל הפעם זה לא מהווה עבורו מכשול, הייחודיות המוסיקלית שלו תופסת מקום במרחב הציבורי ותחנות רדיו רבות משמיעות את הסינגל שלו בכל יום. עידן חביב תיאר את יצירתו באופן שמרמז על עתידו המבטיח "שימשיך להכות בסלע הזה כי מתישהו יתפרצו ממנו מים ביג טיים".

"הוא העניק לי חותמת שאומרת שאולי אני צריך להאמין טיפה יותר. לצערי הדרך במוסיקה הישראלית קשה ובחרתי בדרך שונה, אני לא עובד על להיטים ומוציא שירים כל חודשיים, אני מאמין בדרך שלי ומקווה שעם הזמן יגיעו קהלים שיתחברו, אני אוכל לייצר קהילה ולאו דווקא תרבות האינסטנט".

המקום בו גדל שופך אור על המוזיקה שלו. אור מאמין שלהיות זמר מהפריפריה זה לא דבר של מה בכך, אולי תל אביב היא בירת ההזדמנויות ואפשר להוציא שיר תוך שעות ספורות, אך בפריפריה מתמקדים בתהליכים ועוברים חספוס, לא רצים בקצב מהיר מידי. עבור אור, הסינגל שיצא, מוכיח את אהבת התושבים ולכל אחד מהם מגיעה מנייה בשיר.

אז איך היית מגדיר את המוזיקה שלך?
"אני מרגיש ששני העולמות נפגשו, הערבית מרוקאית, יחד עם הצד השני של הרוק הישראלי. כל שיר שאני כותב מקבל אופי משלו. יש לי שירים שאוציא שהם מוזיקת ג'אז ויש סטייל איימי ווינהאוס, ויש שירים ערביים עם מקצבים דרום אפריקאים וכלי נגינה עתיקים."

אילו אמנים אתה מעריך?
"אין זמרים שעברתי איתם דרך ארוכה, עברו בחיי המון אמנים. אני חושב שלפחות בישראל זכינו. עם מוכשר כמעט כל אדם שני שר, כותב ומלחין. אני מתחבר למוזיקה עתיקה ועכשווית- מזוהרה אלפסיה ועד לליידי גאגא, אני באופן אישי לא שם את המוזיקליות בטייפ קאסט סגור. גם בישראל, שלמה ארצי, אביב גפן והיהודים היו חלק נכבד בהתפתחות הנעורים שלי, הטקסטים והאמירות המחאתיות זה משהו שאני מתחבר אליו".

תגדיר את עצמך בשני משפטים.
"מאוד קשה לי להגדיר אבל אם בכמה משפטים – אני אדם שמכור למילה הכתובה, אני מתקשר ומייצר את התפילות שלי מול אלוהים באמצעות מנגינה, כל השאר זה פשוט להמתין שהעולם יחזיר לך את האהבה הזו בחזרה".

הוא לא מתכנן לטרוף את העולם ומתרחק מתרבות ההמונים, עבורו כל שיר שיוציא זו ההצלחה הענקית, שיר שיבטא את שעל ליבו בצורה המדויקת ביותר. עכשיו זה התחיל בסינגל, בקרוב מאוד גם ייצא האלבום המלא ושיתופי פעולה שהוא עובד עליהם. השנה הקרובה חייבת להיות שנת הפריצה שלו, מוזיקאי ישראלי שמפתיע בדרך שלו, הכרחי שיהיה קול משפיע במוזיקה.

אור שר מתוך הוידאו קליפ של הסינגל החדש.
לא תרצו לכבות את האור. צילום: לירון מלול.