סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

בין הדפים ובין הסדינים: לגלות את הספרות הארוטית

תמונה מעוצבת בגוונים של אדום שחור. כתוב גופן גדול "זאת שיודעת" בגופן קטן "ספרים. אהבה. ארוטיקה." ומצד שמאל ישנם ספרים בערמה.
זאת שיודעת. התמונה הרשמית של המדור. קרדיט לעיצוב לשיר תשובה.

אלו ספרים שהודבקו בסטיגמה בגלל המחשבה שמדובר בספרי סקס. אבל אם תתחילו לקרוא אותם, תגלו עלילה בנויה היטב, דמויות נשים חזקות, אישיות ובעיקר רגעים שיגרמו לכם לחוות את כל קשת הרגשות. הספרות הארוטית כבשה את העולם ואת ישראל ואלו חמשת הדברים שאתם חייבים לדעת על הז'אנר המסתורי

"50 גוונים של אפור": הספר שכבש את העולם

איך אפשר להתחיל לדבר על הספרות הארוטית, בלי לדבר על הספר שהתחיל את ה"באז" הגדול? כמובן שמדובר על "50 גוונים של אפור" (2012) מאת איי. אל. ג'יימס. הספר מביא לנו את סיפור האהבה של כריסטיאן גריי, איש עסקים מצליח, ואנסטסיה, "אנה" סטיל, בוגרת קולג' ובהמשך עובדת בכירה בהוצאה לאור בעיר סיאטל.

הוא זכה להצלחה בגלל הסצנות המיניות המפורטות ובעיקר בגלל העסקה המגונה שכריסטיאן מציע לאנה, הכוללת משחקי מין בנוסח שולט-נשלט, המכונה "BDSM". הספר תפס תאוצה, תורגם לשפות שונות ברחבי הגלובוס ואף הופק לסרט, כשהשיר שמלווה את הראשון הוא "Love Me Like You Do", ששרה הזמרת הבריטית, אלי גולדינג (Ellie Goulding). עם זאת, סיפורם של כריסטיאן ואנה לא היה הראשון בז'אנר. סופרות שונות כמו מאיה בנקס הוציאו ספרים בעלי אופי מיני עוד לפני שידענו מה זה "חדר המשחקים".

אז למה דווקא הספר של אי.אל. ג'יימס סחף את העולם כולו? אולי בגלל משחקי השליטה? הרומנטיקה בין הזוג? או בגלל שאנחנו נמצאים בעידן ה-METOO, בו השיח על המין חופשי ומותר ולא צריך להיות מוסתר.

המדור שיחשוף בפניכם עולם חדש

איפה המהפכה: בפרסומות נשים הן עדיין מוצר צריכה

ראיון עם הסופרת דנה לוי אלגרוד

 

וכן, גם לא ניתן להתכחש להצלחת הספר ובעיקר לזו של הסרט, שהפך לשובר קופות והכניס למעלה מ-158.3 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנתו. הספר יצא בהוצאת "ידיעות ספרים" והטרילוגיה כולה נמצאת ב- "צומת ספרים" וב"סטימצקי", ואם אתם לא אוהבים לצאת מהבית, אפשר להיכנס לאתר "עברית" ולרכוש עותק דיגיטלי.

 

כריכת הספר של "50 גוונים של אפור"
חמישים גוונים של שחרור מיני. ספרה של א ל ג'יימס. צילום: הוצאת "ידיעות ספרים". תרגום: ורד ארביב. שנת הוצאה: 2012.

ג'יי קיי רולינג הישראלית : דנה לוי אלגרוד

הז'אנר הארוטי זכה להצלחה והכרה עולמית וגם בארץ יש סופרות שהן אבן יסוד למה שנקרא- "הז'אנר הארוטי הישראלי". אחת מהן היא דנה לוי אלגרוד, סופרת עצמאית ובין הראשונות שהוציאו ספר ארוטיקה בעברית. "התשוקה לשרוד" (2014) הוא הספר הראשון מתוך סדרת התשוקות (2014-2016) שעוסקת באסונות טבע במסגרתם רוב אנשי כדור הארץ נהרגים. השורדים מתחילים לחפש אחר יקיריהם ובדרך מגלים כמה אסונות טבע יכולים להפוך את האדם לחיה הישרדותית, נקמנית ורעה. עם זאת, הסדרה גם מלמדת שהם יכולים להביא לאיחוד, חמלה, אהדה, קרבה ואהבה בין בני אדם ממדינות שונות. הסדרה תורגמה לאנגלית ונמכרת באמזון.

לוי אלגרוד אחראית גם לספרים נוספים כמו "סחרור גורלי" (2016), "התנגשות" (2016), דואט "בין חושך לאור" (2017) ו"פלר דה ליס" (2018). הסופרת מוכרת ברשתות החברתיות כ"אם הטנקים", בגלל הדמויות הגבריות עליהן היא כותבת וכל ספר שלה הוא עולם מלא. הספרים מציעים ז'אנרים שונים ומגוונים, כמו היסטוריה, מתח, אופל, פשע וקומדיה, ובכל אחד מהם, כמובן, תוכלו למצוא את האלמנטים הרומנטיים והארוטיים.

לוי אלגרוד פתחה שער לעולם הרומנטיקה והארוטיקה לסופרות חדשות ועצמאיות ואף עולם מלא דמיון וקסם, מסרים חיובים ופנטזיות נשיות לקוראות שלה. בכך היא מספקת לנשים רבות בריחה מהמציאות ומהשגרה ומאפשרת תהליך עמוק של שיח ביניהן ופתיחות במערכות יחסים עם בני זוגן. תוכלו למצוא אותה ברשתות החברתיות ואת ספריה באתר שלה (בהוצאה עצמית). באתר שלנו – אפילו תוכלו למצוא ריאיון אישי איתה.

הסופרת דנה לוי אלגרוד מחזיקה מחשב ומחייכת למצלמה
כותבת את הספר הבא. אלגרוד לוי | צילום: שי שטיינשניד

הוצאה לאור: מקום חם למגרש הביתי ולמגרש העולמי

בשנים האחרונות, הספרות הארוטית החלה לתפוס תאוצה וקמו עוד ועוד הוצאות לאור, שהביאו לארץ ספרים וסופרות מהז'אנר, מכל רחבי תבל. אך הוצאה אחת מיוחדת במינה, הייתה בין הראשונות שהחלו להפיץ את הז'אנר בארץ ומשמשת עד היום בית חם לסופרות ישראליות ולסופרות מחו"ל.

"יהלומים-אדל" הוקמה על ידי לינדה מזרחי ב- 2015 והיא בנויה משתי הוצאות שונות – האחת היא "אדל", שמתרגמת ומפיצה סופרות ארוטיקה בסדר גודל עולמי, כמו אל קייסי, מריאנה זאפטה, נשודה רוז ועוד. השנייה היא "יהלומים", שמשמשת בית חם לסופרות ישראליות, כמו שרון צוהר ("כשהגלים מתחזקים"), שובל מימון ("דואט העולמות") סנדרה הבה (סדרת "עשי ש…"), שרון חיון גינת (סדרת "הלביאה הלוחמת והאריה האגדי"), אבישג צ'רחי ("כמו שהיינו פעם") ועוד. הוצאה זו נקראת "יהלומים" בגלל כתבי יד לא מלוטשים שהופכים לספרים שלמים ומודפסים. ובואו נודה באמת, ספרים הם לגמרי יהלומים ששווה לקנות.

הוצאת "יהלומים-אדל" לא רק נחשבת לאבן יסוד להוצאות לאור נוספות בז'אנר הארוטי-רומנטי שהוקמו בישראל, אלא מביאה ספרים בעלי פן רומנטי, מותח, קומי וארוטי, ומשלבת בין הסופרות המקומיות לסופרות מחו"ל. בעיקר, היא מציגה לנו כיצד הז'אנר תפס תאוצה בקרב נשים רבות בארץ, כשאך ורק עבורו, נדרשת מערכת שלמה של הוצאה לאור. את הספרים השונים שלה תוכלו למצוא ברשתות החברתיות ובאתר הרשמי "ביבוקס".

ספרי הוצאת יהלומים
הצצה לספרי ההוצאה. מתוך עמוד האינסטגרם  "diamonds_publishing"

 

תתי ז'אנרים: הרבה מעבר לארוטיקה

עולם הספרות הארוטית, שנחשב בעיני רבים כמכיל רק כספרי פורנו, מביא לקהל שלו תתי ז'אנרים שונים. זה עולם שיש בו ספרים קומיים, דרמטיים, אפלים ואפילו ספרי פשע, ספרים שחלקם יגרמו לכם לצחוק, להתאהב וליהנות וחלקם יגרמו לכם לתהות כמה העולם הזה מעוות. הספר "ממזר שחצן" (2016) הוא דוגמה מצוינת לספר הומוריסטי, כנראה בגלל התיש שהגיבורים מאמצים במהלך המסע שלהם. הוא יצא בהוצאת "בוקטיק" ונכתב על ידי שתי סופרות: וי קינלד ופנלופי וורד. הספר מביא לנו את סיפורם של צ'אנס ואוברי, שני זרים הנפגשים במקרה בתחנת דלק. כשההראלי (האופנוע) של צ'אנס מתקלקל, הוא נאלץ לתפוס טרמפ עם אוברי והם עוברים מסע דרכים עד היעד שלהם בקליפורניה. השניים מתאהבים ואפילו מתחתנים. אך כשהיעד מתקרב, צ'אנס עוזב ואוברי נותרת שבורת לב. מה הסוד שצ'אנס מסתיר והאם הוא יחזור אל אוברי? את זה תגלו רק אם תקראו את הספר. צחוק במהלך הקריאה? מובטח.

כריכה של ספר בשם 'ממזר שחצן', רואים יד מכוסה בכפפה מחזיקה באופנוע
מסע של מסתורין, קסם וצחוק. וכן, גם אהבה וסקס. קרדיט עיצוב הכריכה: לירז עמר, דפוס רפי דימונה.

די לסטיגמה: רבי המכר מביאים גם פן אישי, רגשי ונפשי

הספרים הארוטיים מכילים סצנות מיניות שונות, מפורטות ומגוונות וכך הסטיגמה עליהם מהדהדת ונשארת איתנו. אך לרוב, סקס הוא לא העניין המרכזי בעלילה, אלא רק התבלין. בספרים רבים תוכלו למצוא דמויות בעלות מורכבויות, עם התמודדויות אישיות, נפשיות ולרוב גם עם מחלות שונות. לדוגמה, הספר "סקלרט סטון", שנכתב על ידי ג'ול אי. אן, עוסק באישה חזקה שמתמודדת עם מחלת הסרטן. סקלרט היא דור שלישי לגנבים וחיה בלונדון עם בן זוגה. כשהיא מבינה שנשאר לה רק חצי שנה לחיות, היא עוזבת את כל מה שהכירה ועוברת לגור באי קסום בסוואנה, ג'ורג'יה.

למרות המחלה, סקלרט מוצגת כאישה חזקה ועצמאית ומראה לנו את החוזק הנפשי, הדעות והרצונות שלה. לא סתם שם המשפחה שלה הוא "סטון" (אבן). אולי כשסביבנו אירועים בהם נשים נרצחות ועוברות התקפות מיניות, חשוב לזכור ולהזכיר שגם לנשים יש כוח לפעול. "קוראים לי סקלרט סטון. יש לי שבעים אלף מחשבות ביום והן שייכות לי. הן זכותי כאדם. לא אתבייש בכך שיש לי דעה" (עמ' 108). הספר יצא בהוצאה "ספרות שנוגעת" ב- 2018 ותוכלו לרכוש אותו ברשתות השונות ובאתר הרשמי שלהן.

 

כריכת הספר "סקרלט סאון"- אישה עומדת בגבה, פניה מופנות למצלמה ושיערה מתופף באוויר
אישה חזקה וגם יפה, עם קשת תחושות ורגשות. צילום מסך מעמוד הפייסבוק "ספרות שנוגעת"