סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

מ"רפאליס" ועד "הבוזגלוס": למה דוקו משפחות מעניין אותנו?

ג'קי אזולאי יושבת ואומרת: "אין את הצורך הקיומי לקום ולעבוד"
אצל משפחת אלחרר רגילים לגור בבית | מתוך YouTube

דוקו-ריאליטי ישראלי שעוקב אחרי משפחות הוא תופעה מוכרת במחזותינו. איזה מודל משקפת כל משפחה ומה העניין שהיא מייצרת?

ידוע שהסקרנות גוברת לגבי הנסתר. עידן המדיה מאופיין באותה סקרנות, במציצנות ובחודרנות אל חיי הפרט. הפורמט "האח הגדול" הוא דוגמה אחת לכך, כשבמסגרתו מספר אנשים נסגרים לתקופה בבית מרושת במצלמות, כשעליהם מיקרופונים והם מצולמים 24/7. להיות סגור בבית עם אותם אנשים במשך שבועות או חודשים יכול לחבר וליצור רגעים מרגשים ביניהם, אבל גם טבעי שיתעוררו מחלוקות וריבים- וזו המטרה בטלוויזיה, לייצר עניין. במובן הזה, המסגרת המשפחתית מאוד דומה לפורמט. מספר נפשות חיות בבית אחד והיחסים ביניהם נעים תמיד בין אהבה לכעס, בין ריבים ומחלוקות לרגעי אושר.

משפחה היא עניין שהיה בעבר אינטימי, שמבקשים לשמור את היחסים בה הרחק מעיני אחרים ואפילו לפעמים מתביישים בהם. דווקא בגלל זה, כל נושא המשפחה והאינטריגות בתוכה תמיד היה מעניין. לא בכדי נוצרו סביב הנושא לא מעט סרטים וסדרות, כמו הדרמה "משפחת טננבאום", קומדיית המצבים האמריקאית, "אריזה משפחתית" והקומדיה "נשואים פלוס". לסדרה הייתה גם גרסה ישראלית ששודרה ב-2012 ומאז גם שודרו "זגורי אימפריה", "הבורר", "סברי מרנן" ועוד. בשנים האחרונות, אנחנו עדים ליותר ויותר תוכניות ריאליטי על משפחות. אפשר לסמן את הפריצה הגדולה ב-2007, כשקים קרדשיאן חשפה את משפחתה בדוקו ששודר בערוץ E! ומאז שידרה 20 עונות. גם המסך הישראלי אימץ את הדוקו-ריאליטי המשפחתי. אילו מודלים משפחתיים שונים מציעות לנו המשפחות הישראליות ואיך הן מייצרות עניין ביחסים העולים ממנה? לפנינו חמש דוקו-ריאליטי משפחתיים בניסיון להבין.

לשדוד את סבתא: לא על הדיבר החמישי לבדו

שעת אפס: ההוכחה שהרשתות החברתיות הפכו לבית המשפט העליון

העונה השנייה של "ברידג'רטון": איפה כל הסקס?

"פוליאקובים": לא הכל דבש

יעל פוליאקוב, שחקנית, קומיקאית ותסריטאית, יצרה את הדוקו על משפחתה, יחד עם יונתן קוניאק ואילן עבודי. המשפחה מציגה את האמא, שושנה פוליאקוב, שבעלה, ישראל פוליאקוב ("הגשש החיוור", חתן פרס ישראל), נפטר, וילדיהם: יעל, איתמר ואריאל. בני המשפחה לא יודעים שיעל עושה עליהם תוכנית וזה למעשה מעיד על אופייה שעושה לרוחה, וגם על הקשר המרוחק בין הנפשות במשפחתה. כמו בסדרה הקומית שיצרה בעבר, "הכל דבש", המציגה מצבים מחייה, גם עכשיו בני המשפחה הם השחקנים בדוקו שלה. בהתחלה המשפחה התנגדה לצילומי התוכנית, אבל אולי בגלל זה היא יוצרת עניין, ולא פחות בגלל העובדה שהיא שמה את הכל על השולחן. שוש, בעלת לשון חדה, כנה ולא חוסכת בקללות ותלונות. כשהיא רואה את המצלמות המוצבות בביתה, היא אומרת ליעל שיצאה לה מהתחת. הלשון הכנה והמשעשעת מאפיינת גם את יעל, שכאמור, קומיקאית בחייה, וגם האחים האחרים משדרים אותנטיות. הסיבה ליצירת הדוקו הוא כסף והמוטיב הזה חוזר ומעסיק את בני המשפחה, וגם גורם לריחוק וללא מעט מחלוקות ביניהם. סוגיית מכירת הבית של שוש, ששווה הרבה כסף, מביאה לסכסוך בין יעל לאיתמר שאף מוביל לתביעה ולדיון בוררות.

מספר עונות: 2

תקופה וערוץ שידור: 2016-2017, HOT3

מודל משפחתי: המשפחה פחות מציגה יחסים חמים ואוהבים ויותר מחלוקות, ריבים ועיסוק בחומר. זו לא המשפחה ה"חמה" שאנחנו מכירים, שמגוננת מהעולם החיצוני, החומרי והמנוכר שבמרכזו עומד כסף, אלא מכניסה אותו אל המשפחה. כמו שיעל אמרה, כסף קונה את העולם ונראה שגם את הקשר בין בני משפחתה.

המשפחה עוסקת בעיקר בכסף | מתוך YouTube

"הבוזגלוס": היררכיה ואחדות

הדוקו עוקב אחרי משפחת בוזגלו הגרעינית- ההורים יעקב וחני בוזגלו, וילדיהם- מאור, אסי, אלמוג ואוהד. גם נשותיהם – מירן, עדי, נטליה ופאני, שאמנם כבר גרושתו של אוהד, לוקחות חלק דומיננטי בתוכנית. חני אמא שקטה, נוהגת להכין ארוחות לבעלה ולדאוג לו, יעקב מאופיין בלשון חדה וקשוחה, מרבה לצעוק, להתעמת ולהביע את דעתו. הוא גם לא דואג להסתיר את היחס המועדף שלו למאור. קנאה על כך עולה מצד האחים ובולט שיש ביניהם היררכיה ותחרותיות על הדירוג בסולם ההצלחה. גם בין הנשים יש סכסוכים, כמו בין פאני לעדי בעונה השלישית ובין עדי למירן, שהתחיל בעונה החמישית. לא סתם שידרה הסדרה שש עונות ועובדת בימים אלה על העונה השביעית. נראה שהסיבה היא בעיקר כי הבוזגלוס הם לא משפחה שגרתית- יעקב וחני התגרשו בעבר והתחתנו שוב, אוהד ופאני התגרשו ועשו מסיבת גירושין ואפילו השתתפו יחד ב"הישרדות" (רשת 13). בני המשפחה מספקים רגעים אמיתיים מהחיים- פציעות, שינויי קריירות, קשיים, משברים, ריבים ועימותים. לצד המחלוקות ביניהם, הם דואגים להתאחד כשיוזמים טיסות משותפות, מנסים לגשר על מחלוקות ודואגים לכנס את המשפחה המורחבת לארוחות שישי משותפות אצל חני ויעקב.  

מספר עונות: 6 (7 בדרך)

תקופה וערוץ שידור: 2017-2022, Yes

מודל משפחתי: המשפחה מציגה היררכיה, תחרותיות וספק-יריבות, שהתחילה מאבא יעקב ונראה שעברה גם לכלות. אימא חני היא שקטה ורוצה שיהיה שלום בין בני המשפחה. לצד הריבים והמחלוקות, בני המשפחה שואפים להתאחד. שילוב בין ריבים לרגעי אחדות נראה לגיטימי ובריא, ואף על פי שהבוזגלוס הם לא המודל השגרתי, הם מזכירים לנו שבמשפחה כמו במשפחה- רבים ומשלימים.

משפחת בוזגלו מימין למעלה: יעקב בוזגלו, מירן בוזגלו, אסי בוזגלו, עדי בוזגלו, נטליה בוזגלו, פאני בר מוחה. מימין לשמאל למטה: חני בוזגלו, מאור בוזגלו, אוהד בוזגלו ואלמוג בוזגלו
בוזגלו היא לא משפחה שגרתית | מתוך עמוד האינסטגרם ohad_buzaglo_official

"קוקה בע"מ": חמה, מצחיקה ותומכת

הדוקו, בהפקת יוני פארן, מציג את משפחתה של ליאור קוקה, שהשתתפה בעבר ב"בייק אוף" (קשת 12). חברי המשפחה המצולמים הם גלית, אימא מסורה, תומכת ואוהבת ובמקביל דואגת לטיפוח שלה, משה, אבא טוב לב שמעורר שעשוע וחיבה בתלונות שלו, והילדים, ליאור, שכיום הוציאה מותג לחומרי ניקוי, רוי, צעיר עם אופי מאמין ואופטימי, ונועם, צעירה שחוגגת את החיים. היחסים בין הנפשות במשפחה קרובים, אוהבים ופתוחים. למרות שליאור כבר עזבה את הבית ועברה למרכז, היא נוהגת לבקר הרבה בבית הוריה שבמעלה אדומים והמשפחה מרבה להיפגש, לתקשר ולתמוך זה בזה ברגעי משבר. הרגעים המרגשים בתוכנית הם באחדות שלה, למשל כשהם תומכים בליאור בהתמודדותה עם תביעה בעסקיה, או כשמשה עוצר את הטיול שלו באמריקה, עליו תמיד חלם, וחוזר לישראל כדי לתמוך בגלית, כשאביה נמצא בבית החולים. לצד אלו, משפחת קוקה היא קלילה, מצחיקה, שנוהגת לשמוח ולעורר שעשוע בעיקר ב"ירידות" של האחים אחד על השני, שגם הן נעשות בחיבה.

מספר עונות: 3

תקופה וערוץ שידור: 2020-2022, HOT3

מודל משפחתי: אין ספק שמשפחת קוקה עונה על ההגדרה של משפחה "חמה", עוטפת, מגנה ומנחמת. היא נוהגת לקיים ארוחות משפחתיות, ואוכל הוא עניין שמקשר מיד למשפחתיות, חום וביתיות.  

משפחת קוקה מימין לשמאל: גלית קוקה מחזיקה כלבה, ליאור קוקה מחייכת אל המצלמה, רוי קוקה יושב, נועם קוקה מחייכת אל המצלמה ומשה קוקה מביט אל המצלמה
משפחת קוקה | מתוך עמוד האינסטגרם hotbiduronline

"אחותי ג'קי": ריבים, מחלוקות וצחוקים

ג'קי אזולאי מוכרת מאז שזכתה במקום השלישי ב"מאסטר שף" (קשת 12) בשנת 2012. היא מגיעה ממשפחה חרדית, יש לה 13 אחים, אביה נפטר ואימה מתגוררת בבית שמש עם רוב ילדיה. התוכנית עוסקת בעיקר בג'קי, באימה מרים אלחרר ובאחיותיה- ג'ולי, הודיה, פאריה, אושרת, שמחה ומרגלית. לפעמים גם מופיעה הסבתא, שמשעשעת ברצון שלה להחביא את עצמה מהמצלמות. כמו שג'קי אומרת, אצלם רגילים לגור בבית, אבל הבעיה שאין את הצורך הקיומי לקום ולעבוד. אחרי מותו של האב, האמונה של חלק מהילדים התערערה וגם האחדות ביניהם. מרים מבטאת את הקושי בגידול הילדים בבית, אבל אומרת שזה "קשה וכיף". היא מנסה לדחוף את הילדים שלה להתקדם ולהמשיך הלאה, כמו שמעודדת את אושרת, אם צעירה חד הורית, לשכור דירה משלה וכשפונה לרב שיברך את ילדיה. העניין בדוקו נובע בעיקר מהרגעים הפשוטים מהיומיום, הקשיים העולים ממנו וההתמודדות עמם, ולא פחות מהצעקות והריבים בין בני המשפחה, שמקבל ווליום גדול יותר בעיקר בגלל מספר הנפשות המרובה בה. לצד אלו, הריבים עוברים מהר מאוד לאווירה משעשעת ושמחה ובני המשפחה שוכחים על מה רבו.

מספר עונות: 3

תקופה וערוץ שידור: 2016-2020, HOT3

מודל משפחתי: המשפחה משלבת אחדות, ארוחות משפחתיות משותפות, ריבים וקשיים וגם צחוק, פשטות ושמחה. היא מלמדת שמשפחה נושאת קשיים והתמודדויות, ולצד זאת לא לשכוח לשמוח ולא לקחת קשה.

משפחת אלחרר בתמונה משותפת מימין לשמאל: הודיה, אושרת, שמחה, מרים, ג'קי אזולאי, פאריה, מרגלית וג'ולי
ריבים שמתחלפים במהרה בצחוק | מתוך עמוד האינסטגרם hotbiduronline

"רפאליס": ריחוק וקרבה בהתהוות

דוקו על משפחת רפאלי הוא עניין מפתיע. בגלל שהמשפחה דאגה להרחיק את עצמה מעיניי המצלמות, יותר מסקרן לדעת עליה. התוכנית, בהפקה של יואב גרוס ומעיין אברהם, מציגה את ההורים, ציפי ורפי רפאלי, וילדיהם- בר, שמנהלת חיי משפחה משל עצמה (ולא נראית בתוכנית), דור, רווק שמתגורר בתל אביב, ואון שמבקש לפתח את הקריירה שלו. רפי אוהב להיות עם הילדים והנכדים ומבטא מסירות אליהם. ציפי, שהשתחררה לא מזמן מהכלא, שימשה במשך שנים כסוכנת של בר ועד לא מזמן גם של און. כבר מכך אפשר ללמוד על האמא שהיא, שבשונה מהמקובל בחברה, היא אשת קריירה. נראה שתפקודה כאם וכמנהלת השפיע על היחסים במשפחה. בר משתפת אותה שלפעמים כשהיו רבות על הפן המקצועי, הרגישה שאין לה אמא, דור מודה שהיה מקנא בתשומת הלב הרבה שניתנה לבר, עניין שריחק ביניהם, בר לא יודעת כלום על און וגם לפיו הם אחים על הנייר. הקשרים במשפחה הם יותר יחידניים- רפי מחובר יותר לדור, און מחובר לציפי, ומבחינתה- בר היא החברה הכי טובה שלה. אבל בר לרוב מבקרת את ציפי על תפקודה כאם, כסבתא ועל הרגישות היתרה שלה. למרות הריחוק והפיצול, נראה שהמצלמות מאחדות את המשפחה וגורמות לבניה להכיר אחד את השני, לקיים ארוחות משפחתיות, לצאת לחופשות, ולא פחות- היא גורמת להם לנסות לגשר על הפערים ולנהל שיחות אישיות, שלמרות שלפעמים מעוררות ויכוחים, הן דווקא מקרבות.

מספר עונות: 1

תקופה וערוץ שידור: 2022, HOT3

מודל משפחתי: אמא אשת קריירה ואבא שיותר מחובר לבית מלמדים על מודל משפחתי שונה מהמוכר, וכך גם הקשרים המרוחקים בין האחים. המשפחה מראה שלפעמים אפשר לא להכיר אנשים שחיים איתך, אך גם מעלה את האפשרות לתקן, לדבר ולדעת שריבים וויכוחים הם גם חלק מקשרים משפחתיים. זה מותר ואפילו מקרב ומשפחת רפאלי לומדת לעשות את זה.

משפחת רפאלי מביטה אל המצלמה. מימין לשמאל: און רפאלי עומד, בר רפאלי יושבת, רפי רפאלי עומד, דור רפאלי יושב וציפי רפאלי עומדת ומחייכת אל המצלמה
אף פעם לא מאוחר מדי להתקרב | קרדיט: באדיבות HOT