סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

מחדש ומרגש; עמיר בניון והאלבום שבדרך

חידושים של שירים ישנים זוהי נישה שיוצרת עניין הולך וגובר במוזיקה העולמית ובמוזיקה הישראלית גם יחד. ב-1998 יצא פרויקט ראשון מסוגו בארץ שנקרא "עבודה עברית", פרויקט זה הוקם כדי להעלות לתודעה התרבותית, שירים מהמוזיקה העברית הישנה והטובה. זאת על ידי 51 גרסאות כיסוי של זמרים ויוצרים עבריים.

הפרויקט זכה להצלחה וכעבור עשר שנים הוחלט להמשיך אותו, הפעם – אלבום גדול יותר בן 60 גרסאות כיסוי. כחלק מהשירים שחודשו אפשר למצוא שירים של מאיר אריאל ועוזי חיטמן, אלבום שירי מחווה למשוררים יהודים שנקרא "יהודה הלוי פינת אבן גבירול" והאלבום האחרון שיצא במסגרת הפרוייקט הוא "לילה של כוכבים" של שלום חנוך העוסק כולו בשירי ילדים. אפשר להגיד על הפרויקט הזה רק טובות, הוא נותן כבוד למוזיקה הישראלית.

למסגרת חידושי השירים מצטרף בימים אלו הזמר עמיר בניון, שעובד על אלבומו החדש "שירי ארץ אהבה". האלבום כולו בנוי על חידושי שירים ישנים בסגנון הפרויקט, רק שהפעם – בסגנון מזרחי. שלושה שירים מתוכו שוחררו כבר ליוטיוב, בין השירים: "שדות גולדברג" של מאיר אריאל ו"התור לאהבה" של עוזי חיטמן שהגיעו לכ-60 אלף צפיות.

אותנטיות מתפרצת

עמיר בניון הוא פייטן וזמר מזרחי בין הנפלאים בארץ, בשלושת השירים הללו הוא הופך כל שיר שקט לתפילת הלל מרגשת. למאיר אריאל יש טעם שונה במוסיקה וסגנון אחר בשירה, אריאל יצר את השיר "שדות גולדברג" בשנת 1984 לפני 29 שנים באלבומו "וגלוי עיניים". השיר הוא שיר קופצני ושקט בסגנון הייחודי של אריאל. החידוש של בניון הוא מפתיע ומקורי מאוד. הוא מצליח לשמור על האותנטיות בלחן של השיר, אבל יחד עם זאת ליצור מוזיקה מזרחית עם הרבה סלסולים כיאה לזמר המזרחי.

השיר השני שחידש "עכשיו התור לאהבה" של עוזי חיטמן במקורו, הוא שיר שקט ונוגה. בניון, בניגוד לשיר של אריאל, לא שינה בכלל את הלחן של השיר, הוא פשוט שר אותו בדרכו, ומעניק לשיר נגיעות עמוקות של רגש ועוצמה שלא היו בו לפני.

"הופך כל שיר שקט לתפילת הלל מרגשת" (צילום: מתוך אתר mizrahit-orginalfm)
"הופך כל שיר שקט לתפילת הלל מרגשת" (צילום: מתוך אתר mizrahit-orginalfm)

השיר השלישי שיצא ליוטיוב וגם לתוכניות הרדיו האזוריות, הוא השיר של יעקב גלעד "ילדות נשכחת". המבצעת של השיר המקורי היא יהודית רביץ. השיר הוא שיר שקט, כזה מסוג השירים, שמתאימים לאירועים עצובים כמו יום השואה או יום הזיכרון. בניון שומר על האותנטיות של השיר, כששוב הוא מכניס אלמנט של מזרחיות ויחד עם זאת גם רגש שלא נשמט מן האוזן.

לשמוע ולבכות

בניון, שומר על אופי השירים, ומצליח בדרכו הייחודית להשאיר את טעמם המקורי. יחד עם זאת, הוא משלב כלי נגינה מזרחים כיאה למוזיקה המזרחית שבה הוא מתמחה. המשותף לאלבום החדש של עמיר בניון ולפרוייקט "עבודה עברית", הוא ששניהם מכבדים זמרים מוערכים מאוד במוזיקה הישראלית. פרויקטים מהסוג הזה, מנציחים אמנים ושירים ישנים בצורה יפה וייחודית.

הרגש אצל בניון הופך את האלבום הזה למשובח, בניון חי את המילים של השירים ומוסיף להם מרקם ייחודי, מעין תמהיל של פיוטים דתיים, נגיעות של עומק אלוהי וצניעות פנימית. לשברירים שבינינו – ראו הוזהרתם, אלבום זה מכיל תכנים שעלולים לגרום לכם להזיל דמעה (וגם לקשוחים שבינינו), אז תכינו את המטפחות או את הטישו, אתם תצטרכו אותם.