סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

לא סתם קציצה

ההמבורגר. באמצע יש קציצת בשר, מעל מונחת חתיכה ירוקה של עלה חסה, שני עיגולי עגבנייה מושלמים, כמה עיגולי בצל סגול וגם מלפפון חמוץ למי שאוהב. יש גם אופציה לתוספות ושתי חתיכות לחם שאוספות את כל המהומה לכדי יצירה אחת צבעונית. אפשר כבר להודות שההמבורגר תפס חלק בלתי נפרד מהתפריט שלנו והוא נמכר בכל מקום; בין אם בדיינר אמריקאי, מסעדת דרכים או מסעדת יוקרה על צלחת, בין אם זה מעל ההגה בזמן הנהיגה, מטפטף קצת על המכנסיים. ההמבורגר הוא בכל מקום.

זה לא רק מאכל, אלא אימג' איקוני תרבותי מובהק. יצירתו של אנדי וורהול "המבורגר" הראתה כבר בשנת 1986 כיצד המאכל משתלב בעולם אמנות הפופ-ארט, תנועה אמנותית העוסקת בקשר שבין התרבות הפופולרית לבין מאפייני החברה שלאחר מלחמת העולם השנייה: תרבות הצריכה, שיווק ושפע כלכלי. דיוויד לה-שאפל שהיה מקורב לוורהול יצר גם הוא יצירה העוסקת בביקורת חברתית ובתצלום נראה המבורגר ענק מועך דוגמנית דקיקה.

גם בקולנוע משמש ההמבורגר כמניע עלילות שלמות. סרטו של מורגן ספרלוק "לאכול בגדול" (2004) הוא סרט קולנוע תיעודי הבודק אילו שינויים יתחוללו בגופו וברוחו של הבמאי ושפן הניסויים אם יאכל במשך חודש ימים, אך ורק ארוחות במקדונלד'ס. סרט נוסף בו מככב ההמבורגר הוא "הרולד וקומאר" (2004) בו מנסים השניים במהלך כל הסרט להגיע אל מזללת ההמבורגרים האהובה עליהם.

http://www.youtube.com/watch?v=zz4mnWFrB8k

אבל מה באמת המשמעות של ההמבורגר לאמריקאים? האם זו המידיות שבמנה? האם ישנו חומר ממכר בתוך ההמבורגר שבגללו הם רוצים אותו כל כך? האם זו ההרמוניה בה מונחים הירקות על ההמבורגר בשלווה אינסופית שבלעדיה אייל שני יאבד את מקצועו? התשובה טמונה בעברו המתגלגל של ההמבורגר.

אז מאיפה ה 'M'?

קצת היסטוריה על הקציצה: האבטיפוס הקדום של ההמבורגר הוא סטייק הטרטר שהיה המאכל האהוב על הטטארים (צאצאי שבטים מונגוליים שפלשו לאירופה במאה ה-13). סטייק הטרטר הגיעה לגרמניה לקראת אמצע המאה ה-17 ושם בעיר המבורג קיבל את שמו (בורג=טירה בגרמנית וכך יצא – 'הטירה של המבורג'). רק במאה ה-19, הם עלו על הרעיון שאולי כדאי לקצוץ קודם את הבשר. התיעוד הכתוב הראשון מופיע במילון אוקספורד האנגלי שיצא בשנת 1802 תחת השם 'סטייק המבורגר'.

ואיך אמריקה קשורה? בסוף המאה ה-19, חיילים אמריקאים ששירתו בבסיסים בגרמניה ומהגרים גרמנים שהגיעו לארצות הברית באותן השנים, החלו להפיץ את הבשורה. התהליך הגיע לשיאו בשנת 1940 כשהאחים ריצ'רד ומוריס מקדונלד הקימו את מסעדת ההמבורגרים הקרויה על שמם, זו שכעבור 20 שנה הפכה לאימפריית המבורגרים מצליחה. בבעלותה כיום עשרות אלפי סניפים ברחבי העולם.

ההמבורגר שקיים כבר יותר ממאה שנים, החל לחדור גם אל תוצרי התרבות. במספר לא מבוטל של סדרות טלוויזיה נוהגים לאכול באותה מסעדת ההמבורגר או דיינר גם במשך עונות שלמות ולא לדבר על כך מילה ("סיינפלד", "שולחן לחמישה" ואפילו "סופרנוס"). למה? פשוט כי זה מה שקורה להמון אמריקאים, הם אוכלים יום יום באותם המקומות ולא חושבים על כך כלל. ההמבורגר בקולנוע, כמו הרבה מאכלים אחרים (ואוכל בכלל) טומן בתוכו שפע של משמעויות נסתרות ולעיתים רבות מופיע כדי להביע ביקורת על תרבות הצריכה של ההמונים.

המבורגר לארוחת בוקר

במגזין 'זאגאט' (מדריך אוכל נחשב מבורגון שבצרפת) פורסם בחודש נובמבר האחרון סקר ההמבורגרים הראשון בתולדות המגזין. הסקר חשף את המקומות האהובים על אמריקאים לאכילת ההמבורגר ולימד הרבה על הרגלי האכילה שלהם. ולהלן הממצאים: אמריקאי אוכל בממוצע כארבעה המבורגרים בחודש ורובם מעדיפים לאכול את ההמבורגר לארוחת ערב לעומת שני אחוזים מתוך 1,077 שמעדיפים לאכול אותו לארוחת בוקר.

תופעת ארוחות הבוקר המוגשות בסניפים השונים של רשתות ההמבורגרים נראית לי מפליאה. אמנם, ארוחות הבוקר האלה יכולות לכלול בפנים גם ביצים שנחשבות למזינות, אך מלבד הביצים, מופיעה לה גם לרוב חתיכת בשר בין שתי לחמניות (בעיקר בסניפים מעבר לים). נראה שרבים נשענים על רשתות אלו כחלק מהתפריט היומי שלהם ולא כחוויה של אכילה מחוץ לבית.

שאלה נוספת שמעלה ההמבורגר לסדר היום היא למה אי אפשר לאכול ארוחת בוקר בערב? מה העניין להפסיק להגיש ארוחות בוקר בדיוק בשעה מסוימת? מגוון סצנות בקולנוע האמריקאי מתעדות את אכלני ארוחות הבוקר ברשתות ההמבורגר המגיעים דקה או שתיים לאחר שהופסקה הגשת ארוחות הבוקר. ניתן לראות, כי החוויה מעוררת בהם היסטריה מוגזמת שלא הייתה מתרחשת בכל מסעדה רגילה שהייתה מפסיקה להגיש את ארוחותיה בשעה מסוימת. הפונקציונליות של רשתות המזון המהיר הרגילה את הצרכנים שלה לקבל את הארוחה המוכרת להם בשונה ממסעדות בעלות תפריט מגוון שמאפשרות בחירה לצרכן המזדמן. האם רשתות ההמבורגר המידי מנסות לחנך אותנו? גם אם כן, לא נראה לי שזה עובד.

כוכב סרטים חדש

בין ארצות הברית לבין צרפת ישנה מתיחות הנמשכת כבר מאות שנים, בשלב שאמריקה עוד לא באמת הייתה אמריקה, וכולם שיחקו בתותחים וכיבוש יבשות שונות. בינתיים ביבשת אחרת מצליחה הקציצה למצוא את מקומה במטבח ואת ההמשך אנחנו כבר מכירים. כתוצאה מיריבות ארוכת השנים בין המדינות, חלחל לו הסכסוך אל הקולנוע והטלוויזיה ונהיה מעין עובדה בשטח. אולי זה לא הסכסוך היהודי-ערבי אך הוא בהחלט מהווה בסיס לסצנות מבריקות כמו זו הלקוחה מתוך סרטו של קוונטין טרנטינו- "ספרות זולה".

http://www.youtube.com/watch?v=DIvUGUzR9N0

ההמבורגר הוא יותר מסתם קציצה. הוא סמל לחברה שלמה. ואני לא מדברת רק על האמריקאים, אנחנו גם עמוק בתוך זה. גם בארצנו ניתן למצוא את הקציצה בכל מזללה שנייה, וזה לא כולל את הסניפים של האות הצהובה הגדולה. אולי זה רק עניין של זמן עד שההמבורגר יחליף את מקומו של הבורקס הישראלי ויככב על מסכי הטלוייזיה והקולנוע. בינתיים, אני לא יודעת מה איתכם אבל אני נהייתי רעבה.

 

עוד סצנות המבורגר:

"ביג דדי"

"סימפסון" עונה 7

"הפנתר הוורד"