סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

האשליה הגדולה של ש"ס

"לא נחשלים אלא מנוחשלים" כך הציג ב 1980 שלמה סבירסקי את מערכת היחסים בין אשכנזים למזרחים בישראל. לטענתו, האשכנזים הפכו את המזרחים שהגיעו עם יכולות רבות לישראל, לחוטבי העצים ושואבי המים של המדינה כדי לשמור על עליונותה של ההגמוניה האשכנזית. השיח הביקורתי הזה בנוגע לדרך בה התקבלו המזרחים בישראל והשלכותיו על ההווה, שהלך והתפתח בשנות השמונים היווה תשתית מתאימה להקמתה של ש"ס.

ש"ס התחילה את דרכה כהבטחה גדולה. סוף כל סוף קמו מזרחים שהחליטו להילחם כנגד הגזענות הרווחת בחברה הישראלית בכלל ובחברה החרדית בפרט ולהשיב מלחמה שערה בדמות יצירת מערכת מקבילה בה המזרחים הם המרכז. המהלך הזה הוכיח את עצמו לאורך השנים, כאשר ש"ס לא נעלמה אלא חיזקה את כוחה והפכה לאחת המפלגות הגדולות והמשפיעות בפוליטיקה הישראלית. היא החליטה להשיב ל"מנוחשלים" את מה שנגזל מהם.

מזרחיות אשכנזית

אך במקום למנף את הכוח העצום הזה ואת המהפכה בדפוסי ההצבעה, ש"ס הלכה והתרחקה מהמטרות הראשוניות שלה ובמקביל חזרה והתקרבה אל העולם ממנו ביקשה להיבדל – העולם האורתודוקסי-אשכנזי עד כי נראה כי "המנוחשלים" הפכו למנחשלים בעצמם והפעם הם עושים זאת מבפנים לעצמם. התנועה שמדברת על העצמה מזרחית ונותנת לבוחריה תחושה שהיא מחזירה להם את הכבוד האבוד למעשה מאמצת אל לבה אידיאולוגיה ליטאית-אשכנזית ודוחה בשתי ידיים את המתינות והפתיחות של היהדות הספרדית וכך בעצמה "מנחשלת" ומקבעת את התפיסה כי האורתודוקסיה הליטאית ודרכיה עדיפות.

ומעבר לכך – אחד הנושאים המרכזיים במהלך זה הוא החינוך – בימי היישוב הארץ-ישראלי, בזמן שרבנים אשכנזים ניהלו מלחמת חורמה נגד החינוך העברי החדש ונגד הכנסת עברית ולימודי חול לתוכנית הלימודים, רבנים ואנשי ציבור ספרדים תמכו בכך, ובמקרים רבים אף יזמו את השינויים וכך שילבו בין דת ומסורת לבין לימודי חול. תלמודי התורה הספרדיים כללו גם לימוד עברית, חשבון, היסטוריה, ערבית וטורקית ובתי ספר שהוקמו ביוזמות של רבנים ספרדים שילבו גם הם לימודי קודש וחול. גישה זו של חכמי הספרדים לציונות המשיכה גם לאחר קום המדינה.

אנשי ש"ס, במקום לחדד תפיסות אלו ולהציב אלטרנטיבה אמיתית לשמרנות של הליטאים-אשכנזים, הפנימו את תפיסותיה והחלו לשחזר קנאות הלכתית, הבדלות והסתגרות. ברשת החינוך של ש"ס מתרחקים מלימודי ליב"ה ואת המקום של אנגלית, מתמטיקה, מדעים, וטכנולוגיה מחליפים לימודי דת. במקום לחזק את האלמנטים שיאפשרו לבוגרי המערכת לצאת אל עולם העבודה עם כלים מתאימים להשתלבות במקצועות מכניסים, המערכת של ש"ס (למעט יוצאי דופן כמו המכללה החרדית שהקימה עדינה בר-שלום, בתו של הרב עובדיה יוסף) מנטרלת את הפוטנציאל האדיר הגלום בשכבת מצביעיה.

עורו ספרדים

בהתייחסות למצביעי ש"ס מהעשירונים התחתונים בחברה – כל אותם מקצועות שאמורים להיות בסיס למהפכה אמיתית, שיכולים היו לייצר כאן דור חדש שפורץ את מסגרת המעמד הסוציו-אקונומי של הוריו, נדחקים לשוליים. ש"ס מגדלת בישראל דור חדש של מצביעים, שעם החינוך שהיא נותנת להם לא יוכלו לעולם לשנות את מעמדם בחברה. היא דורסת יכולות של קבוצה שלמה, של דור העתיד, בכך שהיא איננה מעניקה לילדים ולנוער במערכת החינוך שלה את הכלים שיאפשרו להם, מאוחר יותר, להשתלב בשוק העבודה במקצועות של צווארון לבן.

התוצאה העתידית תהיה ברורה – בוגר מערכת החינוך של ש"ס שינסה לצאת לשוק העבודה ולהתברג במשרות של המעמד הבינוני ומעלה, ידחה מכיוון שלא יהיו לו הנתונים הבסיסיים שיש לאשכנזים ולמזרחים חילונים בגילו. כאשר אותו אדם יחזור אל קהילתו מובס, קשה להאמין שמנהיגיה יכו על חטא. סביר יותר שהם יסבירו לו שהבעיה טמונה בחברה האשכנזית הגזענית וישלחו אותו להסתגר שוב בתוך דלת אמותיה של התנועה, לשלוח את ילדיו למערכת החינוך שלה וחוזר חלילה.

ש"ס מאמצת אל לבה אידיאולוגיה ליטאית-אשכנזית. (מתוך דף הפייסבוק: "חרדים חושבים אמסלם")

ש"ס מציעה גאווה במורשת, התפתחות רוחנית והוספת טעם לחיים הקשים דרך הדת, ולאחר שנים של הזנחה, נישול ונחשול – אלו פרקטיקות חשובות עבור ציבור גדול. אך עד שש"ס לא תשנה את מערכת החינוך שלה, תהפוך את לימודי הליבה למרכז, ותיתן לילדים ולנוער המתחנך אצלה את הכלים הלשוניים והטכנולוגיים הבסיסיים להשתלב במקצועות שהם מעבר למעמד הפועלים – היא איננה יכולה לדבר על מהפכה ואם היא מתהדרת בקריאה "עורו הספרדים" ורומזת על האפשרות של צאן מרעיתם לפרוץ ולהשיג – היא מוליכה שולל את מצביעיה מהעשירונים הנמוכים. מעבר לכך – אם אכן יש הגמוניה אשכנזית "מנחשלת" הרי שש"ס משרתת אותה נפלא – היא מקבעת שכבה שלמה של מזרחים בעשירונים הנמוכים מבלי יכולת שלהם ושל ילדיהם להיחלץ ממנה.

מצביעי ש"ס – רוצים מהפכה אמיתית? רוצים לאפשר למזרחים בשכבות הנמוכות לצאת מתוך הבוץ הכלכלי והמעמדי? תלחצו על מנהיגי התנועה להתרחק מהקודים של הליטאים האשכנזים ולשנות את מערכת החינוך שלה, אחרת תמשיכו להתבוסס בפתרונות לטווח קצר – כאן ארוחה חמה, שם הקלות בדיור – אך בטווח הארוך דעו שאתם חורצים את גורל ילדיכם ומקבעים אותם, עוד מגיל צעיר, בתוך מערכת שלא נותנת להם שום עתיד.