סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

מסע עולמי רוחני

הרבה לפני ש"המירוץ למיליון" ו"מאסטר שף" שלחו את מתחרי הריאליטי שלהן לרחבי העולם בחיפוש אחר משימה כזו או אחרת, כשערוץ 2 והזכיינית "טלעד" צעדו את צעדיהם הראשונים בטלוויזיה, כולנו התרווחנו בסלון בציפייה שהחדשות יסתיימו, כדי שנוכל לצאת למסע עולמי בין שלל מדינות העולם בהנחייתו של מדריך הטיולים הטלוויזיוני אייל פלד.

"מסע עולמי" זכתה להצלחה גדולה של 20% במדרגי הרייטינג במשך 13 שנים ברציפות בהנחייתו ועריכתו של אייל פלד והובילה במקום הראשון. עד שבאפריל 2008 קרה דבר נורא. פלד לקה בשבץ מוחי ששינה את רצף תכניות חייו, הוא נעלם מעיני הציבור לתקופה של ארבע וחצי שנים ויצא למסע אחר, מסע של בנייה מחדש. במשך תהליך השיקום פלד סירב להתראיין או להצטלם, ורק השנה החליט לשנות את דעתו כשהסכים לספר את סיפורו בתכניתו של אמנון לוי "פנים אמיתיות". חשיפת סיפורו האישי נעשתה על מנת להעלות את המודעות הציבורית לשבץ מוחי.

מסע למציאת המילים

כמנחה "מסע עולמי", פלד ניחן בכישרון מופלא, הנחייה בעלת דיבור רהוט, כריזמה, עריכה מקצועית והרבה אופטימיות וחיוך. היה לו ניצוץ בעינים שכבש רבים מאיתנו, הוא היה בזמן הנכון ובכל המקומות הנכונים, ואנו הצופים רצינו להיות במקומו. אמנון לוי אמר עליו: "האיש שכל העולם, כולל אני, אני מודה, קינא בו על הג'וב הכי טוב בטלוויזיה". צוות ההפקה של תוכנית "מסע עולמי" הוסיף שפלד ניחן בכישרון טלוויזיוני ייחודי; כשהמצלמות פעלו המילים זרמו מעצמן. הוא ידע בדיוק מה הוא רצה להגיד ובאיזו צורה ללא צורך בכתיבת טיוטה. התוצאה על המרקע הייתה רהוטה.

באפריל 2008 בשנה ה-13 לשידור "מסע עולמי", פלד לקה בשבץ מוחי שגרם לשיתוק פלג גופו הימני. הוא היה בסכנת חיים ונאלץ לעבור ניתוח מיידי בראשו, האזור במוח שנפגע היה זה שאחראי על מרכזי השפה. פלד ניצל, אך הוא כבר לא היה אותו אייל מ"מסע עולמי"; פעיל, כזה שהמילים יצאו מפיו בשטף, אלא היה לאיש שיצא למסע חדש של שיקום, שעיקרו היה חיפוש אחר המילים הנכונות. אייל לקה באפזיה, מחלה נוירולוגית הגורמת לקושי בזיהוי המילה הנכונה בראש והבאתה לידי ביטוי בדיבור. תהליך השיקום הוא ארוך, איטי ולא קל פיזית ונפשית, מה שמסביר מדוע סירב להתראיין לעיני הציבור. יש לדייק כי האינטליגנציה של פלד לא נפגעה ומהצפייה בתהליך השיקומי בתכנית ניתן להבחין שהוא עדיין מהיר מחשבה.

המשפחה, החברים והצוות המקצועי שמלווים את אייל במהלך השיקום מספרים שהתקדם יפה מהמצב החמור בו היה בתחילת השיקום. הוא אפילו חזר לנהוג בעצמו, דבר שהיה אהוב עליו בעבר ובמהלך השיקום שיחרר אותו ותרם לעצמאותו. פלד מספר על מצבו לצופים בצורה שונה, שמועברת בשפת גוף ומדובבת על ידי אמנון לוי ביחד עם שאלות מנחות. פלד עונה במשפטים קצרים כמו: "כן", "לא" ו"צריך כוח ואופי כדי להמשיך". עצם הראיון הלא שיגרתי משאיר את הצופים ממוסמרים למסך ועל אף המחסור במילים, הצופים ולוי מבינים את המסר שפלד רוצה להעביר.

http://www.youtube.com/watch?v=qd7SJx7XKYw

הכוח להמשיך לצעוד

מראה מיוחד שכבש את הצופים הוא פלד הצופה בתכניתו "מסע עולמי" ומזמזם את נעימת הפתיחה של התכנית וחוזר במאמץ עם כמויות גדושות של אנרגיות חיוביות על מילותיו. בתכניתו של אמנון לוי צויין כי אמו של פלד תרמה להתקדמות נוספת בשיקום דיבורו כשהציעה שהוא יצפה בתכניות המוקלטות של "מסע עולמי" – פלד של אז בעל השפה הרהוטה נחלץ לעזרתו של פלד של היום, אחרי השבץ. תחילה הוא סירב בשל הקושי הרגשי אך לבסוף הסכים וניכר כי התכניות מטיבות עימו. למרות שהדרך עוד ארוכה והשאלה היא בעצם עד כמה אפשר להשתקם, אם תשאלו את פלד, לדעתו השמיים הם הגבול ומעבר להם.

מי שצפה בתכניתו של אמנון לוי זכה לראות את אייל פלד לפני השבץ מקביל לאייל פלד שלאחריו בשל שתילת הקטעים מ"מסע עולמי" לאורך תכניתו של לוי. מעניין יותר הוא שהאייל שלפני והאייל שאחרי, שניהם מתהדרים באופטימיות רבה ומרשימה. אייל של היום מוכיח כי המנחה האופטימי שהופיע על המסך עדיין אופטימי במצבו. כנראה, או שיש לך את זה או שלא. לאחר השבץ הוא גילה את הכוח הפנימי העצום וכמויות האנרגיות שנמצאות בו ומובילות אותו צעד אחר צעד להתקדמות במצבו. מדהים לראות עד כמה האופטימיות וכוח הרצון שלו אינם תלויים במילה שבעבר שירתה וייצגה אותו.

התחושה שעולה תוך כדי הצפייה היא אומץ אדיר וצמרמורת לגבי שבריריות החיים. ולמרות זאת, סיפורו של פלד וסיפורם של ספורטאים כמו איימי מולינס (אצנית ושיאנית אולימפיאדת הנכים, דוגמנית, שחקנית, עו"ד ושותפה בעיצוב הדור הבא של פרוטזות), פסקל ברקוביץ' (ספורטאית נכה אלופת מקצה אופני היד של מרתון ת"א) ונעם גרשוני (מקום שני בעולם בטניס נכים בדרגת הנכות הגבוהה) מוכיחים לנו שגם ברגעים קשים החיים ממשיכים בדרכים אחרות ומרשימות לא פחות, הפותחות את דלתות כוחות הנפש שמובילות לניצחון הרוח על הגוף.

"חיפוש אחר המילים הנכונות" (צילום: מוריס בן-הרוש)