סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

עשר על עשר | מיטב יוטיוב 2012

כשעלה לאוויר ערוץ המוזיקה MTV, הווידיאו קליפ הראשון ששודר היה השיר "Video killed the radio star" ובישר בכך על מותו של זמר הרדיו לטובת זמר הקליפים הצבעוניים בטלוויזיה. ערוץ MTV, היה הבשורה לחובבי מוזיקה לועזית שמאותו רגע יכלו לצפות בזמרים האהובים עליהם מרקדים ומקפצים על גבי המסך בשלל צבעים ותפאורות. שלטונו של הערוץ היה מורגש והצורך לחדש הביא ליצירתם של כמה מהקליפים הטובים שראינו. תעשיית המוזיקה הבינה שלא מספיק לשיר יפה, ושצריך למשוך את הצופה בכל דרך אפשרית על מנת לקדם רווחים.

התפתחות הקליפים הביאה לכך שההשקעה, ומכך גם התקציב לקליפים, גדלו. השירים הפכו לסרטים קצרים וחלקם אף בלתי נשכחים (ראו ערך Thriller של מייקל ג'קסון המנוח). ואז הגיע הדבר הבא- היוטיוב. האתר, הבנוי על סרטונים, הביא להתפתחות קיצונית של תעשיית הקליפים. מעתה יכול כל אחד ליצור שירים קטעי וידאו בביתו ללא השקעה כלכלית. מכך, נגזר על תעשיית המוזיקה לייצר קליפים עוד יותר מושקעים שיניבו מספר גדול של צפיות, שכן צפיות שוות רווחים ובטח בעידן בו כל ילדה סינית שלישית עושה קאבר מרגש לשיר של אדל וגורפת על כך מיליוני צפיות. התוצאה היא תיבת הפנדורה האולטימטיבית המכילה הכל מהכל וקצת יותר מזה.

כאן, אחשוף בפניכם את פלאי היוטיוב של שנת 2012. היה לא קל בכלל לבחור רק עשרה קטעים, אבל זה חלק מהקסם של יו טיוב. כל קטע שתבחרו לראות באתר יציע לכם בתחתית העמוד עוד עשרה סרטונים נוספים שאולי ימצאו חן בעיניכם ושם טמון חלק ניכר מהקסם, בהמלצות לסרטונים שאולי לא הכרתם עדיין. אז כמו שהיוטיוב המליץ לי, אני מעבירה את זה הלאה ומציגה בפניכם את עשרת ההצעות שלי המורכבות מהמיטב של שנת 2012- תיהנו.

הקליפ הפריקי של 2012:

Die Antwoord – I Fink u freeky
הצמד הבלונדיני מגיע אלינו מדרום אפריקה (אף שקל לחשוב כי הם מאחת מארצות אירופה הקרירות) ובשביל להבין מה הם עושים נדרש מילון מושגים שלם. ז'אנר השירה הוא 'רייב-ראפ'; שילוב של ראפ המושמע ברייבים שהם בעצם מסיבות שמקורם במסיבות ההאוס ההמוניות של שנות השמונים. הם מערבבים אנגלית יחד עם 'אפריקנ'ס' – שפה שמקורה במזרח גרמניה של המאה ה-17 שהובאה על ידי ההולנדים לדרום אפריקה, ומשייכים את עצמם ואת יצירותיהם לזרם תנועתי הנקרא 'זף'. "Zef, היא מעין תת תרבות המוסיפה נופח סקסי ומושך לעוני וללכלוך. ההסבר הטוב ביותר הוא צפייה בכמה קליפים של הלהקה.

הבחורה המתוסבכת שלעולם אינה מאכזבת:

Fiona Apple – Every Single Night
כבר כמה שנים טובות שאני עוקבת אחר גברת תפוח ותמיד היא מצליחה להפתיע במורכבות הצלילים, הקולות והמילים. אלבומה השני של הזמרת נושא שם באורך 90 מילים(!) וגרף על כך שיא גינס, זו אולי דוגמה קטנה לעיסוקה המתמיד במילים ובמורכבותן. מילותיה המורכבות כמעט כמו המוח האנושי מותירות את המאזין מוקסם ושבוי בתוך עולם של מטאפורות שחלקן מתעסקות בעברה הלא פשוט של הזמרת שכלל גם אונס בגיל צעיר. לאחר שתיקה של כמעט שמונה שנים, מוציאה פיונה אפל דיסק חדש כדי שנחזור להפעיל שוב את מוחנו בניסיון להכיל את היצירות שלה.

ההפתעה המפתיעה של 2012:

Justice – On n' on
שני הצרפתים מציגים מהי אלקטרוניקה במיטבה כשהם מערבבים בתוכה גיטרות מחשמלות וצלילים שמעולם לא נשמעו בערוצים המקובלים. העניין איתם שהם קצת כמו חצילים – או שאתה ממש אוהב את זה, או שרק הריח מעורר בך בחילה. כל סינגל ששחררו השניים עומד היטב בפני עצמו, את החוויה המוזיקלית שאתם ראויים לה תקבלו כאשר תשמעו את האלבום שלהם ברצף ותגלו סיפור שעוד לא שמעתם מעולם. מומלץ בחום להאזין לאלבומם "Cross" במלואו, אלו יהיו 48 דקות שלא תשכחו זה בטוח.

השיר הטוב של 2012 שעדיין אין לו קליפ:

Fun – One Foot
אותם אתם בטח כבר מכירים מהלהיטים "Tonight We Are Young" ו- "Carry On" שהושמעו ללא הפסקה בתחנות הרדיו. אך את השיר הזה לבטח טרם שמעתם – וחבל. הלהקה כבשה בשנה האחרונה מצעדים וגרפה עשרות מועמדויות על השיר הטוב ביותר, האמן הטוב ביותר ואלבום השנה. הלהקה היא כמו פלוגה היוצאת למלחמה, ואכן רבים משיריה ואף מהקליפים נותנים תחושה שהם אכן הכריזו על מלחמה, ובינתיים המצב שלהם נראה מעולה. לשיריהם ההרמוניים הסוחפים מתבקשת הופעת אצטדיון. איפה קונים כרטיסים?
http://www.youtube.com/watch?v=efGMdKAX5kU

האלקטרו-פאנק-גרוב של שנת 2012:

Skip The Use – Ghost
הלהקה הבאה מגיעה אלינו מצרפת וייתכן מאוד שעוד לא שמעתם עליה ולכן אני שמחה מאוד להציגם בפניכם: הזמר- מאט בסטרד הוא מתכון מנצח: הכניסו שתי כוסות של להקת גוריל'ז, הוסיפו מעט רופוס ויינרייט ולמתכון הספציפי הזה הוסיפו גם חצי כוס של להקת MGMT והתוצאה- מעדן, פשוט ללקק את האצבעות!

הלהקה הישראלית המפתיעה של שנת 2012:

The Angelcy – Dreamer
הסיפור של הלהקה מזכיר מעט את סיפורו של אסף אבידן והמוג'וז. בשנתיים האחרונות הופיעה בעשרות מועדונים שונים, הן בפריפריה והן במועדונים במרכז והצליחה לצבור לה קהל מעריצים נאמן. הלהקה, ששרה באנגלית של מטיילים (כך הם טוענים בעמוד הפייסבוק), משלבת סגנונות של פולק אמריקאי, קאנטרי, בלוז ורוק ועושה זאת בהצלחה מרובה. הסינגל Dreamer נכנס הישר אל המצעד בגלגל"צ, דבר שהשאיר את חברי הלהקה בפה פעור גם כשהוא נשאר במצעד במשך כמה שבועות רצופים. שווה לעקוב אחריהם ולראות מה העתיד צופן להם.

הקליפ המקורי (ולא פלא) של שנת 2012:

OK Go – Needing Getting
להקת הרוק האלטרנטיבית כבר מחזיקה בפרס גראמי לקליפ הטוב ביותר של שנת 2007 – "Here It Goes Again". בקליפ הנוכחי, כל צלילי השיר מופקים ממכונית המתפקדת ככלי מוזיקלי. המכונית נוסעת לאורך מסלול של שני קילומטרים, במהלכו היא נפגשת עם שלל אביזרים שמפיקים דרך המפגש צלילים. כך לדוגמה, עשרות גיטרות התלויות על גדר או חביות המפיקות את צלילו של הבס כשהמכונית נפגשת בהם. כל קליפ שהחבורה הזאת יוצרת, מורכב מעשרות אנשים מתחומים שונים ופחות שגרתיים בתעשיית הקליפים. לצורך צילומי הקליפ הנוכחי למשל, הם היו צריכים לחשב את מהירות קצב הנגינה בשיר אל מול קצב הנסיעה של המכונית על מנת ליצור רצף מושלם. שאפו!

השיר האמנותי של שנת 2012:

Regina Spector – All The Rowboats
את גברת ספקטור אתם לבטח מכירים מהערוצים המוכרים ואולי אפילו יצא לכם לראות אותה באחת משתי ההופעות שלה בישראל. הסיבה לכך שהיא נמצאת פה  במיטב, היא לא רק בזכות העיניים הגדולות והיפות שלה, או עצם היותה יהודייה, אלא בזכות המילים לשיר המופלא הזה. בשיר היא מדברת על יצירות האמנות הנצחיות שנאלצות להישאר במסגרות הזהב לנצח נצחים כשהן בודדות ועצובות. והכינורות, בבקשה אלוהים, "רחם על הכינורות המשתעלים בארונות הזכוכית".

הבחורה הקולית של שנת 2012:

M.I.A – Bad Girls
מיה היא בריטית, בת למהגרים מסרי לנקה ונמצאת בתעשייה כבר מספר שנים, הן כזמרת והן כבעלת חברת תקליטים קטנה. הסגנון המוזיקלי שלה מורכב מסגנונות שונים החולשים על כל הגלובוס. מהיפ-הופ לדאנס ג'מייקני ועד למוזיקה הודית. כמעט כל שיר מתאפיין בסגנון מוזיקלי שונה אך לכולם היא מוסיפה קוליות ומעט גנגסטר סטייל שהופך את השירים ללהיטים, ויש לומר שאף למדבקים.

קליפ האנימציה המתוק של שנת 2012:

She & Him – Baby, Its Cold Outside
לרוב אינני מסוגלת להאזין לשירי חג הכריסמס מרוב הדביקות הורודה והקיטש הנודף מהם, אך הצמד הבא הצליח להפוך את שיר הכריסמס שלהם למתוק בצורה חיובית – כמו סרטון של גורי חתולים. She & Him הם בעצם מאט וורד המוכשר עד אין קץ וזואי דשנאל שהיא גם שחקנית, גם ממש יפה וגם שרה בצורה שכובשת כמעט כל מאזין פוטנציאלי. הצלילים והקליפים שהשניים מפיקים מחזירים אל שנות הארבעים והחמישים דרך קולות מלטפים וקליפים בסגנון של פעם. הקליפ הנוכחי יצא לרגל חג המולד והקליפ שלו מזכה אותו בפרס הנחשק.

עכשיו, כל שנותר לכם לעשות, הוא להיכנס ליוטיוב, לכתוב שם של שיר, אמן, להקה או אפילו סתם קטע מסרט שאתם אוהבים ולתת לקליק העכבר לסחוף אתכם יחד איתו אל מעמקי המאגר הגדול בעולם. לגלות דברים שלא ידעתם ולשמוע מוזיקה שמעולם לא שמעתם.
נסתרות הן דרכי היוטיוב.