סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

לרקוד כל הדרך למצוינות

"רקדנים: צוואר ארוך, אגן יציב ועמוד שידרה ארוך". כך נשמעת דניאלה שפירא עם הרקדנים רגע לפני ראיון איתה. למעשה זהו המשפט המהדהד ביותר לכל מי שרקד אי פעם בבית הספר המקצועי למחול "בת- דור" באר שבע. בית הספר מלמד ערכי מוסר עבודה, מקצועיות, דיוק וקפדנות. לרגל השקת ההופעה החדשה, "ארבע רגליים", ראיון עם דניאלה שפירא, מנהלת להקת "קמע" ובית הספר "בת דור" באר-שבע.

דניאלה שפירא. צילום: יח"צ
דניאלה שפירא. צילום: יח"צ

מה גרם לך להתאהב במחול?

"עליתי לירושלים מרומניה. כבר שם למדתי בבית ספר מקצועי למחול. בארץ לא הייתה מסגרת מקצועית ללימודי מחול. בסוף סטודיו קטן למחול הסכים לאמץ אותי. בתור עולה חדשה מרומניה לא היה לי קל להתאקלם בארץ עד שהגיע הריקוד. כשאמרו פלייה ישר הבנתי למה התכוונו".

איך הגעת לבאר שבע?

"החלטתי ללמוד באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. במשך לימודי נפתחה 'בת-דור' באר שבע והתחלתי לרקוד שם. עליזה וולף, שהייתה אז המנהלת, האמינה בי ושלחה אותי לכל בתי הספר הטובים בעולם. עברתי שם התמחויות וקורסים ללימוד בלט. הרצון שלי היה לגדול ולהעניק כמה שיותר לרקדנים שלי. קיבלתי פנייה מוולף לנהל את הבית ספר לקראת עזיבתה והחלטתי שאני ממשיכה את השאיפה שלה, מצוינות. העובדה שאנחנו נמצאים במקום מרוחק וקטן לא אומר שלילדים שלנו לא מגיע את הטוב ביותר".

איזה שינויים חוללת ב"בת- דור"?

"אני מאמינה שבית ספר למחול צריך להיות יותר פתוח מבחינת סגנון הריקוד, כך שכל ילד יכול לרקוד ולאהוב את מה שהוא עושה. אחוז מסיימי בית הספר עלה דרסטית והרבה רקדנים מקצועיים יצאו משורות 'בת-דור'. התאמנו את עצמנו לעולם. עולם מגוון הרבה יותר לעומת השנים הראשונות של בית הספר".

להקת המחול "קמע" מתוך הריקוד "step count" צילום: אבשלום לוי[/caption]

פתחת את הצוהר לרקדנים עם יכולות מגוונות למצוא עצמם בבית הספר. גם "קמע" הוא שינוי נוסף ומשמעותי שחל בעקבות ניהולך.

"בשנת 2002 אני והכוריאוגרף תמיר גינץ הקמנו את להקת 'קמע' כהמשך טבעי לפעילות בית הספר. כל הלהקות בארץ כללו רקדנים שהתחנכו אצלנו, זכו במלגות הצטיינות והיה טבעי שלבית ספר שמייצר רקדנים ללהקות אחרות תהיה להקה משלו. הציר המרכזי של הלהקה הוא היוצר גינץ (לשעבר כוריאוגרף 'בת- דור' תל אביב). הלהקה היא רפרטוארית. אנו מזמינים יוצרים שונים ליצור ללהקה. השפה התנועתית של הלהקה היא עכשווית שמנסה לרכוש קהלים רחבים. חוץ מיצירות המתאימות לקהל בוגר ישנן יצירות המתאימות לקהל הצעיר כמו 'הברווזון המכוער'. אנו מאמינים שצריך לחנך קהל צעיר למחול ולצריכת תרבות באופן כללי".

הלהקה כיום כוללת רקדנים מכל הארץ והעולם. בשנתיים האחרונות הלהקה הציגה כ- 100 מופעים וסיירה רבות בחו"ל. בשבוע האחרון הוצגה הבכורה של המופע "ארבע רגליים". המופע מורכב מעבודות כוריאוגרפיה של שלושה יוצרים.

נראה כי "בת דור" באר שבע נמצאת בשולי עשיית המחול בארץ. היא רחוקה מהמרכז ונתפסת כמרכז מחול מקומי. אך למעשה מדובר באחד ממרכזי המחול הוותיקים בארץ. להקת "קמע" שבשנים האחרונות הופיעה בכ-90 מופעים ומופיעה גם היא רבות בחו"ל משמשת כשגרירת הנגב וישראל בתחום המחול. דניאלה שפירא היא הרוח החיה שדוחפת את כל העשייה הזאת.

מתוך ההופעה "ארבע רגליים". צילום: אבשלום לוי
מתוך ההופעה "ארבע רגליים". צילום: אבשלום לוי