סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

חטיפת מזל

לא היה ספק שלסרט "חטופה" של פייר מורלו מ-2008 יהיה סרט המשך. ונראה כי ארבע שנים זה מספיק זמן על מנת לכתוב סרט המשך מוצלח, כזה שיעמיק את ההיכרות השטחית עם הדמויות בעלילה הגיונית ומותחת כקודמתה – מסתבר שלא. התסריטאים (לוק בסון ורוברט קיימן) שהצליחו להבריק ולהפתיע בסרט הראשון, כנראה נחו על זרי הדפנה יתר על המידה והמשיכו לסרט פעולה מאולץ שופע קלישאות וטוויסטים כפויים, הפעם עם הבמאי אוליביה מגאטון.

נכון, סרטי המשך הם לרוב לא מוצלחים במיוחד, יעיד על כך כל סרט המשך שיצא בשנים האחרונות, מ"עידן הקרח 4" המטופש, דרך "איירון מן 2" המיותר ועד "בלתי נשכחים 2" החטיארי. בשנים האחרונות יש מגמה בהוליווד של חוסר התאמצות משווע. למה לכתוב תסריט חדש אם אפשר לבנות משהו על בסיס קיים? סרטי ההמשך ממלאים את המסך הגדול ואפשר להציץ בצפי לשנים הקרובות כדי להבין שזה רק יילך ויחמיר ("איירון מן 3", "מת לחיות 5", "מהיר ועצבני 6", "בדרך לחתונה 3", "רד 2", "ת'ור 2", וזה רק מה שמתוכנן לשנת 2013). עד מתי העצלנות ההוליוודית?

אם מסתכלים על המשוואה הנ"ל (סרטי המשך + לא צריך להשקיע בתסריט = המון כסף) ניתן להבין כיצד נוצר התוצר המזלזל באינטליגנציה – "חטופה 2". הדבר היחיד שניתן לעשות בזמנים קשים אלו הוא להחרים את הסרט בתקווה שהתסריטאים יבינו את הפואנטה. מצד שני, הסרט כבר זכה להכנסות של כמאה מיליון דולר בארה"ב לבדה ועוד כמעט 300 מיליון דולר ברחבי העולם עד סוף השבוע האחרון ועדיין מציג. אז יש לי הרגשה ש"חטופה 3" שעתידו מובטח, לא יהיה הסרט המבריק ביותר, אבל הוא בטוח יכניס הרבה כסף.

עד מתי העצלנות ההוליוודית?

לכן, לאחר צפייה בסרט "חטופה 2" והתפתלות בכיסאות הלא נוחים של קולנוע "גת" בתל אביב, אני גאה להציג את המדריך המלא לתסריטאי המתחיל; כך תכתוב סרט פעולה נדוש ומשמים בעשרה צעדים:

1. קח סרט קיים ואל תשקיע בעלילה שלו- למה לך? "חטופה" הראשון היה מבריק, הוא היה אדיר, הוא היה מותח ומרתק. הצופים כל כך מצפים לסרט ההמשך שאתה יודע שלא תוכל לעמוד בציפיות שלו, אז בוא נרסק אותם לרצפה וככה "חטופה 3" גם יראה להם מבריק! אמנם "חטופה 2" לא גרוע כמו "איירון מן 2" של ג'ון פאברו, שנכתב, צולם והופק אך ורק כדי להוות קדימון לסרט "הנוקמים", אך לפחות זה נעשה מסיבה מסוימת ולא מעצלנות בלבד.

2. בסרט הראשון שלך היה גיבור אחד? מעולה! קח את סרט ההמשך והפל גם אותו על כתפיו החסונות של הגיבור שלך, לא משנה כמה מופרך זה יהיה. אל תיכנע לזוטות כמו "היגיון עלילתי", זה נועד לתסריטאים מתחילים. אין פה משהו חדש, זה נעשה כבר קודם בשלל סרטים, מג'יימס בונד ועד מת לחיות, בכל אחד מהם יש הסבר בתחילת הסרט מדוע ואיך הם שם. אשתו לשעבר של הגיבור שכרגע נשואה לגבר אחר והבת המשותפת שלהם שעברה את טראומת חייה לא מזמן באות להפתיע אותו באיסטנבול כשהוא לא מספר לאף אחד היכן ומתי הוא מסיים לעבוד? ברור.

3. קח שחקנית מבוגרת והכרח אותה לשחק נערה מתבגרת- כן, זה אמין. אל תטרח ללהק לסרט הראשון מישהי מתאימה לגלם דמות של בת 16, ואל תטרח להחליף אותה כאשר היא כבר בת 30 ואמורה לשחק בת 18, זה נראה מצויין! בנוסף, תקע לה סצנה לא קשורה בבריכה על מנת שהקהל יוכל ליהנות ממחמדיה. אפשר לעשות זאת גם אחרת, קח לדוגמה את סדרת הסרטים "האוייב שבפנים". זאת שחקנית! מילה ג'ובוביץ המהממת נראית בסרט החמישי (2012) בדיוק כמו שנראתה בסרט הראשון (2002). בנוסף היא מוצבת בשלל סצנות עירום, אף לא אחת מהן נראית מיותרת. פול אנדרסון יודע מה הוא עושה.

4. השחקנית שלך לא הכי אמינה? אין בעיה! הצב אותה בשלל סיטואציות קלישאתיות של סרטי אקשן וכך לא ישאר לה זמן לשחק כמו קרטון, הישר מבית הספר למשחק של קריסטיאן סטיוארט. היא נכשלת בטסט על אוטומט בתחילת הסרט? תן לה ניידת גנובה על הילוכים ברחובות צרים והומי אדם, היא כבר תהפוך לנהגת נסקאר. אפילו נטלי פורטמן ב"ליאון" נראית יותר אמינה.

קח את סרט ההמשך והפל גם אותו על כתפיו החסונות של הגיבור שלך. צילום:יח"צ

5. היא לא נגעה מעולם בכלי נשק ולמעשה אמורה להיות בטראומה? שטויות. אז היא נחטפה על ידי מאפיית סוחרי נשים לפני שנתיים, זה לא משפיע על התפקוד היומיומי. למעשה כשייאמר לה שהיא נרדפת על ידי חוטפיה שהצליחו לשבות את אביה, סוכן הסי.איי.איי לשעבר, אין מה להילחץ! צ'יק צ'ק היא תפתח סקאלת כישורים שלא תבייש אפילו את אבאל'ה. תוך שלוש דקות היא תזחל על אדן חלון צר, תרוץ על גגות איסטנבול ותזרוק רימונים במקצועיות (איפה המשטרה האיסטנבולית? הם כולם מושחתים בהתאם למסמך "כך תהייה גזען כלפי ערבים" שניתן לעיין בו במשרדי התסריטאים לוק בסון & רוברט קיימן) תוך חוסר פאניקה מובהק, ההולם כל צעירה בת 18 שהוריה הרגע נחטפו. די! עשיתם את זה כולכם יחד כבר ב"קולומביאנה" המגוחך, עד מתי תפיצו את הזבל שלכם ללא הפרעה?

6. הרעים מתעסקים פה עם סוכן סי.איי.איי לשעבר שרצח במו ידיו את מיטב בניהם? שומר אחד ישנוני יהיה סבבה. קודם כל, לא צריך שהם יחפשו אם במקרה יש לו אביזרי סוכן מגניבים כמו טלפון. לא, אין צורך לקשור לו את הרגליים או משהו, שיקשרו לו את הידיים עם אזיקוני פלסטיק בתוך מרתף מלא פינות חדות וימקמו בחוץ שומר מנומנם שלא ישמע כלום (גם לא שיחת טלפון על רמקול שתתבצע תוך פרסומת לאפל כמוטיב המרכזי בסרט). נכון, זה נשמע כמו כל סרט "ג'יימס בונד" מאז תולדות האנושות, אבל שם אף אחד לא מעוניין לנקום בבונד באופן אישי תוך הכרה מלאה של המיומנויות הבלתי נלאות שלו.

7. הגיבור הראשי נחטף? צור לו תוכנית פעולה מטופשת בזיהוי הדרך. תן לגיבור להקשיב לתיקתוקי השעון שלו במקביל לקולות ורעשים מבחוץ, כי ידוע שברחובות איסטנבול דבר אינו משתנה מיום ליום. הזקן שניגן בבוזוקי ברחוב? הגיוני שיום למחרת הוא ישב בדיוק באותו מקום וינגן בדיוק את אותה מנגינה, הוא הרי ערבי. שלא לדבר על השיעמום המוחץ שתנחיל על צופייך בעשר דקות של צילומי שעון ושוטים מאורכים של רחובות איסטנבול. איך הם ידעו אחר כך שהגיבור הולך בדרך הנכונה?

8. ואיך אפשר בלי סצנת מרדף נדושה? קח את נהגת הנסקאר וגרום לה לדהור ברחובות הלא מוכרים של איסטנבול לעבר השגרירות (שבכלל ממוקמת בעיר הבירה, אנקרה) וכמובן שהיא תאבד את רודפיה בזכות תאונת רכבת קטלנית. לעומת זאת, אין זה גרוע כמו מייקל ביי, שבסרטו "רובוטריקים 3" (2011) הגדיל לעשות והשתמש בדיוק באותה סצנת מרדף הלקוחה מסרטו "איילנד" (2005), ושכח כנראה שבאינטרנט יש כאלו משועממים מספיק כדי לגלות את זה.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=H7kcqB3thJM

9. התעלם מפצעיו של הגיבור. הגיבור אינו נפצע לעולם. הגיבור לא ירים גבה כשיורים לעברו. מזל שהרעים מקפידים לירות בגובה מותניים ומעלה בלבד, אחרת הגיבור המשתטח היה זוכה לגורל פחות נעים. עכשיו למקרה שלא ידעת, את הדמות הנשית המשנית ניתן לפצוע באורח קשה. אל דאגה! היא תחלים באורח פלא. כן, הרעים יכולים לכסות את ראשה בשק ולהכות בו חזק כך שהשק לא רק יתמלא דם אלא אפילו יטפטף, אך כאשר הגיבור החסון והמסוקס מצילה, לא יישאר ולו סימן קטן! שלא לדבר כמובן על המחסנית של הגיבור שאינה נגמרת לעולם. נדמה לפעמים שבסון וקיימן שכחו שהם לא מביימים סרט מדע בדיוני ושניסן, למרות היותו קרוב מאוד, למעשה אינו גיבור על.

10. למה להשקיע בסצנת סיום כשאפשר לרמוז על סרט המשך? אל תשכח להציג את גיבורך כאדיב ומלא חמלה שאינו רוצח את אויבו הראשי, למרות שלא היה לו בעיה עד עכשיו. הצג את האויב הראשי כנחש תחמן שמנסה לירות לגיבור בגב (אין מה לדאוג, נגמרה המחסנית סוף-סוף!) ואל תשכח לגלות לצופים שלאויב הראשי יש שני בנים שיבואו לנקום. למה הם לא באו למסע נקמה הזה? אם הייתי מתחילה לספור חורים בעלילה עדיין הייתי שם באולם. אמנם היא אינה מטופשת כמו לדוגמה סצנת הסיום של "סיינס", אך מ. נייט שאמלאן מבין שעדיף לסיים ברע סרט טוב מאשר לכתוב לו המשך מגוחך ומופרך.

המסקנה היא שאפשר לוותר. הסרט נועד אך ורק למעריצים שרופים של "חטופה" בכלל, וליאם ניסן בפרט. לא שהיה ספק כזה קודם, אבל הסרט גרם לי לרצות לא לדרוך על אדמת איסטנבול לעולם. ניתן רק לקוות ש"חטופה 3" יזכה לתסריט קצת יותר טוב ובשם האלוהים, מספיק עם מגי גרייס! אם ילהקו אותה שוב כשהיא כבר בצד הפחות יפה של השלושים, אני בוודאות כבר לא אהיה שם.

למה להשקיע בסצנת סיום כשאפשר לרמוז על סרט המשך? צילום:יח"צ