סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

"מתוך שלא לשמה בא לשמה"

הסרט "הנסיכה הקסומה" נפתח בסצנה בה הסבא פוגש את נכדו החולה ומבקש להקריא לו סיפור, הנכד שואל את סבו "ספר?", והסב עונה:" אכן כך, כשאני הייתי בגילך הטלוויזיה נקראה ספר". דו-שיח קצר זה מבטא את הילדות המודרנית, הילדים מחפשים דברים דינמיים ולכן פונים לטלוויזיה ולמשחקי המחשב והספרים נשארים די בודדים על המדפים בחנויות הספרים.

בישראל ישנן שתי רשתות גדולות המוכרות ספרים, הן מתחרות אחת בשניה על ידי מכירה של ספרים במבצעים כמו ארבעה ספרים במאה שקלים או שלושה ספרים בשישים ותשעה שקלים. רבות דובר על נושא זה, האם יש לאפשר לרשתות למכור ספרים במחירים זולים כל כך, על הפגיעה בסופרים ובהוצאות לאור הקורסות וכמובן על "החוק הצרפתי" שמנסה לדחות את המבצעים המטורפים על ספרים ישראלים ואוסר על מכירתם במשך שנה מרגע ההוצאה במבצע.

המחיר של ספרים לאחר המבצעים הוא די מגוחך, אך כאשר ספר עולה כ-30 שקלים, כמות הספרים הנמכרים היא גדולה יותר וכך גדלה גם כמות הקוראים. במדינת ישראל כיום, כאשר הדברים הבסיסיים בחיים עולים יקר כל כך, יש היגיון בכך שאם ספר יעלה הרבה כסף אז אנשים יבחרו לקנות דברים אחרים. בעוד שכאשר ספרים מוצעים במבצע ומחירם זול יותר, הספר לא יחשב עוד כמותרות אלא כדבר שניתן לקנות לכל ילד ולכל מבוגר.

במסכת סנהדרין ק"ה נאמר "מתוך שלא לשמה בא לשמה". משמע, אדם שלומד תורה רק על מנת לקבל את השכר על כך, לאחר זמן מה הוא יתחיל ללמוד את התורה לא רק על מנת לקבל שכר אלא משום שהוא נהנה מכך ומבין את החשיבות של קיום מצווה זו. כך גם בקריאת הספרים, ילד שיהיו לו ספרים בבית יתחיל לקרוא בהם מתוך חובה (להכין עבודה לבית הספר) או מתוך שעמום ולאחר זמן מה הוא יתאהב בקריאה וירצה להמשיך ולקרוא ספרים רק בשביל ההנאה שמספקת הקריאה. דבר זה יתאפשר כאשר המחיר על הספרים יהיה נמוך מלכתחילה, וכך הורה ישמח לקנות לילדיו ספר על מנת להרגיל אותם לקריאה ולאחר שהילד ירצה להמשיך ולקרוא הוא יהיה מסוגל לקנות לעצמו ספר מדמי הכיס שלו או לבקש מהוריו עוד ספרים, ובמחיר זעום כל כך הם יוכלו להרשות זאת לעצמם.

המחיר הנמוך אמנם לא מצדיק את קיומם של הוצאות הספרים וכן סופרים לא יכולים כיום להתקיים מכתיבת ספרים, אך יש במחירים אלה יצירת שוויון חברתי. כיום במדינת ישראל מעמד הביניים הופך עני יותר ודורש צדק חברתי, וספר במחיר נמוך מעניק הזדמנות שווה לכל ילד. כאשר הספר נמכר במחיר זעום כל כך הורה יכול לראות את הספר כפריט חובה ולא כמותרות שהוא לא יכול לקנות. כל ילד יהיה מסוגל לקנות לעצמו ספר ולספק לעצמו הזדמנות שווה מבחינת ידע כללי ואפשרות הצלחה בהמשך דרכו בחיים.

חג ספרים שמח!