סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

"מוזיקה מגשרת בין פערים תרבותיים"

"עשן הזמן", באר שבע, שלושים אנשים ישובים על כיסאות פלסטיק, שלושה מוזיקאים מוכשרים על הבמה במרחק נגיעה מהקהל. על עוּד וגיטרה מנגן יניב טייכמן ב"לוק מטאליסטי", מה שהופך את זה לאפילו יותר מעניין. בקאנון אריאל קסיס ועל כלי ההקשה ישובה בקדמת הבמה נועה וקס. הם פותחים בקטע אינסטרומנטלי טורקי קלאסי, ובלי מילים לשירים, רק עם מנגינה, סוחפים את הקהל אל הקסם המיוחד שלהם.

ההרכב "טריו איסטיקלאל" הוקם לפני שש שנים וניגנו בו נועה ויניב ביחד עם נגן הקאנון דרור שמש. לאחר שלוש שנים, כששמש עזב, פגשו נועה ויניב את אריאל שניגן בקונצרט של המרכז למוזיקה מן המזרח בירושלים ומשם כבר הכל היסטוריה. האהבה שלהם למוזיקה האתנית בכלל ולטורקית בפרט, הגיעה לכל אחד מכיוון שונה.

יניב הגיע ממוזיקת המטאל ונחשף למוזיקה הטורקית הקלאסית בגיל מאוחר יחסית ומאז התאהב בה. נועה, ששורשי משפחתה טורקיים, טסה להודו ושם נחשפה למוזיקה הקוואלית ולכלי ההקשה המיוחדים שהיו להודו להציע כמו הקנג'ירה – תוף עשוי עור של לטאה. אריאל חי את סגנון המוזיקה הזה כבר שנים, והוא מנגן בכל מיני הרכבים בארץ ובעולם.

בשנה שעברה יצא לאור האלבום הראשון "istiklal trio" שמשלב יצירה מקורית עם עיבודים ליצירות קלאסיות. את האלבום ניתן למצוא ברשת, בחנויות המוזיקה ואפילו בסניפי סטימצקי.

כיצד נתפס סגנון המוזיקה שלכם בתרבות הישראלית?

יניב: "לדעתי זה תמיד יהיה משהו נישתי, זאת לא מוסיקת פופ ולא מוזיקת רוק, מוסיקה קלאסית היא תמיד בשוליים ופה זה לא כמו ארה"ב, שגם מהשוליים אפשר להתפרנס בכבוד".

לפני שבועיים השתתפתם בפסטיבל הסופי הראשון באשרם במדבר ביחד עם ההרכב של הראל שחל, מה חשבתם על האירוע?

יניב: "יש את הקוראן, יש את ישו ויש את היהודים. זה חשוב שלפני הכל מסתכלים עלינו כאל בני אדם ומוזיקה יכולה ואף מגשרת בין הפערים התרבותיים האלה".

יש שמועות שאתם עובדים על אלבום נוסף?

אריאל: "כן, אנחנו רוצים להתחיל להקליט אלבום נוסף, יש לנו כבר חומרים ואנחנו מקווים שזה יצא לפועל בתקופה הקרובה".

נועה, רצועה 12 באלבום שייכת לך, זה קטע מתוך מופע שלם שנקרא "סבתא ממי" ספרי קצת על הפרוייקט

נועה: "הרעיון נולד בהודו, סבתא שלי שהיא בת 84, היא חית במה ואהבה מאוד להופיע ואני הושפעתי ממנה. החלטתי שאני מקליטה אותה ומוסיפה לזה קטעים של כלי הקשה. ומכאן נולד הרעיון של סבתא ממי".

את המופע "סבתא ממי" יהיה אפשר לראות בצוללת הצהובה הירושלמית בתאריך 12.6.12 ובפסטיבל העוּד של תל אביב באוגוסט הקרוב. ובינתיים טעימה קטנה…

טריו איסטיקלאל יופיעו ב"האיזור" בתל אביב בתאריך 23.6.12 בשעה 21:00 עם חומרים חדשים. מומלץ בחום.

טריו איסטיקלאל בפייסבוק