סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

רדו כבר מעל מסך הטלויזיה שלי

בכל שנה רשתות הטלוויזיה האמריקאיות מעלות לשידור מסה של סדרות טלוויזיה לעונת הסתיו – חורף שלהן. בכל שנה הן מנסות להתעלות מעל השנה הקודמת ולהציג סדרות שיימשכו את הקהל האמריקאי. חצי שנה אחר כך, בחודשי הקיץ המשמימים, תצפו בעיקר בפרומואים המנסים להלהיב אתכם על אותן סדרות, שכבר שודרו, רק בשביל לשבור עוד שיא רייטינג.

כשעונת הסדרות מגיעה ומזג האוויר גשום בחוץ, זה הזמן הכי טוב להתכסות מתחת לשמיכת הפוך החמה, להחזיק כוס תה חם ולראות סדרה שהסתיימה בשנה שעברה ומבטיחה סוף שישאיר אתכם פעורי פה. אבל משהו משתבש: הסדרה שבעונה הראשונה הייתה אהובת הצופים, עם רייטינג בשמיים ועלילה מעניינת, הופכת לשיממון אחד גדול. כן, זה קורה די הרבה בסדרות אמריקאיות. כדי לחסוך לכם את הציפיה והאכזבה, הנה רשימה של חמשת הסדרות שנפתחו בקול תרועה ואחרי עונה אחת התדרדרו באופן דרסטי עד שירדו מהמסך, היישר לבית הקברות של הסדרות.

GLEE

רשת פוקס, המוכרת גם כרשת בעלת גרזן ביטול הסדרות, החליטה לפני שנתיים ליצור סדרה בעלת תקדים טלוויזיוני – סדרה המשלבת עלילה ושירים כאחד. אחרי פצצת הרייטינג, אמריקן איידול, הגיחה GLEE היישר ללב הפריים טיים. במאי הסדרה, ריאן מרפי, הפיק בעבר סדרות כמו "ניפ טאק" ו"סיפור אימה אמריקאי" הביזארי. כדי ליצור באזז וציפייה לסדרה החליטה הרשת בצעד נדיר, לשדר את הפרק הראשון בלבד, חמישה חודשים לפני שידורו המקורי וזאת מיד אחרי הגמר של אמריקן איידול. הקהל האמריקאי התלהב, אפילו מאוד.

GLEE היא הסדרה שההמונים חיכו שתתחיל כבר, אך הפופולאריות שלה לא נגמרה בכך. אחרי שידור כל פרק, שירי הסדרה היו המורדים ביותר ב ITUNES . המוסיקה היתה מגניבה עד כדי כך שהעלילה לא באמת עניינה מישהו. בתום העונה הראשונה, התלהבות הצופים התחילה לרדת. חוסר העלילה כבר התחיל להציק וכמות השירים שגדלה בכל פרק המאיסה את הסדרה על הצופים.

כמו כדור שלג מתגלגל, גם הרייטינג פחת כך שהפרק האחרון ששודר בארה"ב היה עם הרייטינג הכי נמוך שלה. לאחרונה, הסדרה קיבלה אישור להפקת עונה רביעית, אך אם הרייטינג ימשיך לרדת, פוקס חסרת הרחמים תשלח אותה ישר אל מחסן הביטולים.

http://www.youtube.com/watch?v=thB8WoJMjOM

נמלטים

דוגמא קלאסית לסדרה שייצרה מתח ובאזז עד לשמיים, עד כדי כך שהכוכב הראשי שלה הפך אליל בנות הארץ, בוטלה אחרי ארבע עונות בבושת פנים. נמלטים שייכת לסוג התוכניות של עונה אחת בלבד. העלילה עוסקת באדם הנכנס לכלא על פשע שלא ביצע, אחיו הקטן נכנס גם הוא לכלא במטרה להוציא את אחיו מהכלא ולחשוף את הקונספרציה.

אז נכון, היה אקשן ומתח והיו שחקנים טובים אבל אחרי היציאה מהכלא בפרק האחרון, לא היה בשביל מה להמשיך. העלילה הלכה לאיבוד, הצופים קיבלו תשובות ופתרונות פאתטיים, מצב שלא איפשר למישהו לסחוב פרק מתחילתו ועד סופו. הסדרה בוטלה עם רייטינג ברצפה והפרק האחרון שודר רק בארץ, כי בחו"ל היא כבר לא שרדה.

http://www.youtube.com/watch?v=KRgGR3DliDg

גיבורים

"חלמתם על סדרה מרגשת, סוחפת, מעניינת ומרתקת? אז החלום שלכם התגשם, קבלו בבקשה את הסדרה "גיבורים", סדרת המתח–דרמה המצליחה בארה"ב", כך הוצגה גיבורים לפני שידורה בארץ. אנשים עם כוחות על כמו חיזוי העתיד, תעופה, חיי נצח ויכולת לייצר קרח, הם רק חלק מהדמויות שמרכיבות את הסדרה. העונה הראשונה תיארה כיצד הדמויות נפגשות אחת עם השנייה והציגה סיפורים המשתלבים זה בזה באופן משכנע.

לאורך כל העונה הדמויות מעוצבות באיפוק תוך שימוש מנימלי באפקטים. האקשן היחיד אולי נמצא בסצינת נשיקה או בריחה פה שם ואילו פרק סיום העונה היה מצוין, אולי אחד מפרקי סיום העונה הטובים ביותר: כאשר הגיבורים הראשיים מתמודדים מול הנבל. פרק זה סיפק את כל מה שהעונה לא הצליחה לעשות, שילוב של מתח, אקשן, דרמה ופנטסיה.

גם גיבורים לקתה בתסמונת העונה השנייה, שהייתה טובה פחות מקודמתה, עד להידרדרות מוחלטת. הצופים הלכו לאיבוד בתוך עלילות המשנה והדמויות סירבו להיפרד גם כשלא היו רלוונטיות. כנראה שהתסריטאים חששו להרוג דמויות חשובות, בלי קשר לסכנת המוות שדמות עמדה בפניה. במקרה הזה, לתסריטאים לא היו כוחות על, כי הם לא הצליחו לכתוב סדרה טובה בעונה השנייה. גיבורים בוטלה בתום העונה הרביעית, אחרי שצברה בעונות הראשונות 14 מילון צופים ואיבדה כמעט חצי מהם בעונה האחרונה.

אבודים

תוכנית המסתורין הטובה ביותר ששודרה עד היום בטלוויזיה, סיימה את דרכה הטלוויזיונית באופן מאכזב. המפיק האגדי ג'יי ג'יי אברהמס שאחראי על תוכניות כמו "פליסטי" ו"זהות בדויה", הצליח להציב רף חדש. במקום עוד סדרת דרמה או פעולה, החליט אברהמס להפיק סדרת מתח בשאיפה להדביק את הצופה למסך בכל שבוע.

השחקנים, שהיו אנונימיים יחסית לסדרות אחרות, נכנסו היישר אל לב הצופים. אבודים הייתה כל כך מדוברת שקשה להאמין שמישהו לא מכיר אותה ובכל זאת: נוסעים הטסים מסידני שבאוסטרליה בחזרה לארה"ב, מתרסקים ונופלים לאי בודד. בהמשך מסתבר שהאי לא בודד בכלל, אלא בעל סגולות מיוחדות וקשה מאוד לצאת ממנו. הסדרה העלתה שאלות רבות, לחלקן ניתנו פתרונות ולרובן הגדול לא ניתן כלל. יותר מכך, לכל פתרון שניתן התווספו שאלות נוספות, למשל, מהי מפלצת העשן? מה משמעות המספרים? ואיפה האי לעזאזל?

בהרבה סדרות, אחרי מספר עונות, קופצים מעל הכריש כלומר, ממשיכים לעונה אחת יותר מדי. באבודים, התסריטאים הצליחו לטפל בעניין זה בחוכמה וקבעו סוף מוגדר. אבל, גם העונה השביעית והאחרונה, סבלה מירידת רייטינג והעלילה הייתה חלשה יחסית לקודמותיה. בניגוד לתשובות שסיפקו התסריטאים לאורך הסדרה, הפרק האחרון אכזב רבים עקב חוסר התשובות שחיכו לו כל כך.

http://www.youtube.com/watch?v=_vrNyC25-8Q&feature=youtu.be

אמריקן איידול

פצצת הרייטינג של ארה"ב המכנסת כל שבוע כ 30 מיליון צופים סביב הטלוויזיה, התחילה לאבד את זה, היא כבר זקנה. בעונתה ה – 12, כשמתחרות חזקות כמו "אקס פקטור" ו"דה וויס" נושפות בעורפה, היא לא מצליחה לספק את הסחורה ולעמוד בקצב המתחרות.

העונה הנוכחית ספגה ירידה דרמטית מבחינת הרייטינג. 20 מיליון צופים בעונה הנוכחית הם אמנם כמות נכבדת אך הנתונים יורדים בכל שבוע. בפרק האחרון צפו בסדרה רק 14 מיליון צופים. הניסיון לייצר דרמה כבר לא עובד, למרות הנסיונות. הדחת אחד המשתתפים עקב עבר פלילי שאותו מתמודד "הסתיר" מההפקה, לא עזרה להעלות את הרייטינג. גם לא החלטת השופטים להשאיר מתמודדת שהייתה מיועדת ללכת הביתה, עוזרת להציל את הסדרה פשוט כי הקהל האמריקאי לא קונה את זה יותר.

הבעיה באמריקן איידול היא שהסדרה לא מחדשת שום דבר. אם נשווה את העונה הראשונה ואת זו הנוכחית, נגלה אותם שטיקים: סגנון שירים זהה, מתמודדים דומים היושבים על אותן משבצות תדמית ואודישנים מוזרים שינסו לבדר את הקהל. אולי דווקא הירידה ברייטינג של אמריקן איידול תיתן סימן לכך שלקהל נמאס מתחרויות שירה זולות שממילא לא יוצא כלום מהזמרים שלהם.

http://www.youtube.com/watch?v=Qz80NuRtoVY