סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

מישהו לרוץ איתו

"לרוץ עירומים" הוא ספר קצר, בסך הכל 138 עמודים, והוא נכתב על ידי אדם מן השורה. הוא הודפס בכ-400 עותקים בהוצאה עצמית, וחולק בעיקר למכרים ולמתעניינים ספציפיים ביותר. מקסים גוזמן נולד בבלרוס ב-1984, עלה לישראל בשנות התשעים עם העלייה הגדולה לאחר התפרקות ברית המועצות. כיום הוא עובד בתור מהנדס אלקטרוניקה, מלמד מתמטיקה, וכמובן – כותב ספרים.

הספר מכיל פילוספיות שונות שאותן אסף גוזמן במהלך חייו. למעשה, הוא מוכיח כי לא צריך להיות סופר על מנת להוציא תחת ידיך יצירה טובה ואיכותית. מדובר בספר פשוט ביותר, הכתוב בשפה פשוטה וזורמת. הכותב, אולי במודע, בחר כך כדי לא לבלבל את הקורא, והוא לרגע לא משתמש בשפה גבוהה, משפטים מסובכים וגם לא בתוכן מסובך. זה הופך את היצירה למשהו שמתאים לכל אחד, לא רק למיטיבי קרוא. אין פה תלאות מיותרות, וקל מאוד להזדהות. ספר פשוט לאנשים פשוטים.

למה שורפים אדומים

הסיפור עצמו מגולל את מערכת היחסים של שתי דמויות עיקריות: שרונה, הבחורה שנפרדת מבן הזוג שלה וחוברת מיד לדמות הגבר בעלילה. זו הדמות העיקרית השנייה (שמו לא מצוין לכל אורך הספר, וזאת נעשה בכוונה על מנת שכל קורא יוכל להזדהות עם הדמות, כאילו הוא עצמו הדמות הראשית בספר). מתחיל ביניהם סיפור רומנטי פשוט, אבל לא פשטני ובהחלט מעניין.

הספר, כאמור, מלא בתובנות ופילוסופיות קטנות מאירות עיניים. אחת מהן, אולי הבנאלית ביותר, אבל בהחלט אמיתית שהתרחשה כמעט בחיי כל אדם על פני האדמה, במיוחד בישראל, היא "כנראה שזה חוק טבע, שכשאתה עצבני ונוהג ברכב, תקבל גל של אדומים ברמזור. ואחרי זה מתפלאים שאנשים שורפים אדומים?" הדוגמה הזו מדגישה פילוסופיה שיש בה עובדה מסויימת לסיטואציה בחיים. סיטואציה שקורית לכל אחד, וכמו חוק מרפי – תמיד במצב נפשי מסוים.

סיפור אהבה פשוט

היבט נוסף בספר אשר מדגיש את פשוטותו ואת איכותו הוא העלילה עצמה. זה סיפור קטן ופשוט שלעיתים נראה לקוח מתוך סרט אמריקאי קיטשי; סיפור אהבה של שני אוהבים חדשים, בעלי תשוקה מינית ונפשית אחד אל השני, שיש בו סוף, אמצע והתחלה קצת מפתיעה.

העלילה הקטנה מדגישה למעשה את הבעיה העקרית של הספר – הוא פשוט קצר מדי. אם הכותב היה מאריך ומשנה בכמה מובנים את עלילת הספר – אך עדיין היה משאיר את עקרונותיו והשקפותיו – ההנאה מן הספר היתה גם ארוכה יותר.

לרוץ עירומים / מקסים גוזמן. הוצאה עצמאית.  138 עמ'. 2010