סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

מהמסך הגדול למסך הקטן: כולם רוצים טייץ וגלימה

גיבורי העל הפכו בשנים האחרונות לגיבורי התרבות, ומושאי ההערצה שנמצאים בצמרת הפסגה ההוליוודית. אחרי שכבשו כל פינה בקולנוע, הם יוצאים לכבוש את המסך  הקטן

שישה שחקנים עומדים בסט צילומים לבושים בגלימות ותחפושות של גיבורי על
כמה שרירים בתמונה אחת. מתוך עמוד האינסטגרם "dccomics"

נראה שיש דבר אחד שאי אפשר להתחמק ממנו בעשור האחרון – גברים ונשים (בעיקר גברים), חטובים ואמיצים, שכל תכליתם היא להציל את האנושות מהנבל התורן. ז'אנר גיבורי העל כבש את התרבות הפופולרית, ולא נראה שמתוכננת הפיכה בקרוב. אולפני הפקות גדולים כמו "מארוול" ו – "DC", הוציאו בזה אחר זה סרטים שהפכו לשוברי קופות מפלצתיים ברגע שיצאו לאקרנים.

התגובות לגל הסרטים שהחריבו פעם אחר פעם את מנהטן, היו כנאמר נלהבות מאוד מבחינת רווחים, אבל לא תמיד מעבר לכך. מלבד יריבו הניצחי של באטמן; הסרט "הג'וקר" שביים טוד פיליפס וכיכב בו חואקין פינקס, או ההופעה הבלתי נשכחת של הית' לג'ר כג'וקר ב – "אביר האפל", סרטי גיבורי העל הוגדרו יותר לשלילה מאשר לחיוב על ידי המבקרים ומחלקי הפרסים. שחקנים ובמאים מוערכים כמו ג'ודי פוסטר, דיוויד פינצ'ר ומרטין סקורסזה יצאו בזה אחר זה כנגד הסרטים כרפטטיביים, חסרי רגש ועומק, וכאלה שהורסים את הקולנוע בשם הרווחים.

תמונה של השחקנים המשחקים את חבורת גיבורי העל "האוונגרס" בשדה
אנחנו הורסים? מתוך עמוד האינסטגרם "avengers"

לא רק שהביקורות לא ממש הזיזו לאנשי האולפנים, ההפך קרה. אם היה נדמה שהקולנוע הפך לסמל שלטון החנונים על התרבות הפופולרית, בשנה וחצי האחרונות גיבורי העל יחד עם השחקנים שמשחקים אותם, יצאו בזה אחר זה מהמסך הגדול אל המסך הקטן. ערוץ הסטרימינג "דיסני פלוס", שיושק בארץ בספטמבר הקרוב, הפך למתחרה העיקרי של נטפליקס, עם מספר מנויים שעבר כבר את המאה מיליון. סדרות הדגל המאוד מדוברות של הערוץ, מוקדשות כמעט ורק לדמויות לבושות בגלימה עם כוחות על.

אחת הסדרות המצליחות ביותר בז'אנר היא "הבנים", שזכתה בשישה פרסי אמי. בקריצה מחושבת לסרטי גיבורי על כמו "ליגת הצדק", ו – "הנוקמים", סדרת הרשת של אמזון פריים ווידאו, מציגה עולם בו גיבורי העל הם הסלבריטאים הכי גדולים ונערצים בעולם. המפורסמים ביותר מתוך מגוון גיבורי העל הם קבוצה שנקראת – "השבעה". כמו השם, מדובר בשבעה גיבורי על שפועלים תחת תאגיד כוחני ועשיר. הסדרה מציגה מה באמת קורה לאנשים עם כוח, השפעה, כסף, ומעמד סלבריטאיות שכל מנהיג מדינה יכול רק לחלום עליו. רמז – העניין הוא ממש לא לרוץ אחרי שודד רעול פנים בשדרה השישית. אחרי פאשלה הרסנית ומדממת אחת יותר מידי, קמה מנגד קבוצה שקוראת לעצמה "הבנים", שמבקשת להפיל את השבעה, ולחשוף את האמת מאחורי הדמויות ההרואיות.

משחקים מלוכלך | מתוך YouTube

ועדיין, גודל המסך הוא לא הדבר היחיד שהשתנה. במקום לפוצץ בניינים רבי קומות שוב ושוב בגלל השתלטות חייזרים, הנושאים בסדרות הפכו לעמוקים וחברתיים יותר, כששאלות על זהות, גזע ואובדן נמצאות על הפרק.

כך למשל בסדרה "וונדה וויזן", הראשונה שהביאה את השחקנים מהקולנוע אל מסך הטלוויזיה. המיני סדרה המקורית של דיסני פלוס, מתבססת על דמויות (יחסית משניות) מהיקום של מארוול. בהומאז' אוהב לסיטקום האמריקאי, כל פרק מתבסס על תקופה אחרת בז'אנר. החל ממחווה בפרק הראשון ל – "I love lucy", ועד לסדרות כמו "משפחה מודרנית".

וונדה (אליזבת אולסון) היא מוטנטית טלקינטית שיכולה לשנות את מרקם המציאות, ווויז'ן (פול בטאני) בן זוגה, הוא אנדרואיד בעל בינה מלכותית שקם לתחייה. לאחר אירועי הסרט האחרון של מארוול – "הנוקמים: סוף המשחק", השניים שינו כיוון ועברו להתגורר בעיירה פרברית אמריקאית. כצפוי, מהר מאוד מתעוררות שאלות שמעמידות בסימן שאלה את כל מערכות היחסים בינהם לבין הסביבה בה הם חיים. במרכז העניין הצופים שראו גם את הסרטים, יודעים שוויז'ן בכלל מת באירועי – "סוף המשחק". מעבר לקריצות למעריצי הסאגה הקולנועית ולחובבי הטלוויזיה, "וונדה וויז'ון" עוסקת בהתמודדות עם אובדן, ובנחמה שאפשר למצוא בצפייה בטלוויזיה.

חנופה היא צעד שעובד | מתוך YouTube

סדרה נוספת מבית היוצר של דיסני פלוס "הפלקון וחייל החורף", גם היא מתכתבת בבירור עם הנושאים החמים בחברה האמריקאית היום. הסדרה מתבססת על דמויות מחוברות הקומיקס בקפטן אמריקה והיקום הקולנועי של מארוול – סאם וילסון הידוע בכינוי הפאלקון, (אנתוני מקאי) ובאקי ברנס – חייל החורף (סבסטיאן סטן). השניים מתמודדים עם החיים שלאחר אירוע ה"בליפ", בו מחצית מאוכלוסיית כדור הארץ נעלמה, וחזרה כחמש שנים לאחר מכן. בהשוואה ל – "וונדה ויז'ן", הפאלקון וחייל החורף היא סדרת אקשן מהירה, שלא מפחדת להביא פיצוצים וקרבות מהמסך הגדול אל הקטן. ועדיין, הפלקון וחייל החורף הופכים לסאם ובאקי. שני גיבורי על שהם בעצם חיילים, שחזרו הביתה אחרי קרב ממושך. הסדרה מעלה שאלות על מעמד השחורים בארה"ב, כרלוונטיות מאוד ובמיוחד אחרי השנה שעברה. אחת הסצנות הפותחות בה מציגה את סאם – גיבור אפרו אמריקאי הרואי לכל הדעות, מגיע לבקש הלוואה מהבנק – ומסורב. בצעד שמאוד מתכתב עם רוח הזמן ועדיין מפתיע ביחס למותג שאמור לפנות אל כולם, דיסני פלוס ומארוול מעלות שוב ושוב נושאים של גזע, מעמד, ולקיחת חלק פעיל בחברה מפלה.

הכי עדכניים | מתוך YouTube

נדמה שבהתאמה לתכנים החדשים שנדונים בסדרות, גם המבקרים לא נשארו באותו המקום. הטרוניה התחלפה בשבחים, וסדרות גיבורי העל כיכבו בכל אחת מהקטגוריות בטקס האמי הקרוב, וזכו בפרסים רבים. לדורון פישלר, אחד ממייסדי אתר "עין הדג" לביקורות קולנוע ומגיש הפודקאסט "התשובה", יש תשובה די הגיונית למעבר של גיבורי העל מהקולנוע אל הטלוויזיה:

"זה לא שסרטי גיבורי על זולגים מהקולנוע אל הטלוויזיה, אלא שהקולנוע זולג לטלוויזיה. הקולנוע במשבר מאוד רציני, ולעומת זאת הטלוויזיה מאוד עולה בגלל הרבה סיבות שהקורונה רק הוסיפה להן. אנחנו אחרי שנה וחצי שבה אנשים לא הולכים לקולנוע אבל כן רואים טלוויזיה, ויש את כל ערוצי הסטרימינג של נטפליקס ודיסני פלוס וכאלה שרוצים כמה שיותר צופים. ההשקעה בטלוויזיה היא מטורפת, לפני עשר שנים אי אפשר היה לחלום אפילו על השקעה בסדר גודל הזה, בגלל שההפקות הגדולות היו בקולנוע, איפה שעשו יותר כסף.
בגלל שסרטי גיבורי על זה דבר יקר, החלוקה הייתה שגיבורי על זה עניין של קולנוע. אפשר לראות סיטקום בטלוויזיה, אבל כשאת רוצה ראות אנשים נלחמים וכל זה את הולכת לקולנוע לראות גיבורי על. ברגע שתקציבים עברו אל הטלוויזיה והצופים עברו אל הטלוויזיה, זה כבר לא המצב, יחד איתם גיבורי העל הגיעו אל המסך הקטן".

לדעתך המעבר לטלוויזיה הוביל גם לתכנים שונים?

"כן. בכל זאת כשאת בסדרה ויש לך כמה שעות, זה קצת ארוך בשביל רק לפוצץ את ניו יורק כל הזמן. סרט הוא קצר יחסית, הזמן לפיתוח דמויות הוא מוגבל, והוא צריך כמה שיותר לפנות לכל הקהלים שיש. ברגע שיש יותר זמן בטלוויזיה, אפשר להעמיק יותר. חוץ מזה הקהל של גיבורי העל גם מתבגר. חלק מהם היה בוגר גם קודם זה נכון, אבל העולם של מארוול לדוגמה, קיים כבר 13 שנים. אם הייתי בן 10 כשראיתי את "איירון מן" הראשון, עכשיו אני כבר מבוגר. יכול להיות שמה שמעניין אותי הם דברים קצת יותר רציניים. אז צריך קצת להתבגר יחד עם הקהל".

את הטענות של פישלר, אפשר למצוא בסדרה שהסתיימה ממש לא מזמן – "לוקי". טום הידלסטון חוזר לדמות הנבל האהוב ביותר ביקום של מארוול. כלוקי, בסדרה שגם נוצרה עבור ערוץ הסטרימינג דיסני פלוס. בהתגלגלות אירועים שהחלה כבר בסרטים, האח החורג והערמומי של ת'ור מוצא עצמו נלקח ונאסר בידי – "Time Variance Authority" – הרשות הממונה על ווריאנטים. ארגון בירוקרטי שנראה כאילו נלקח משנות השביעים (זה מבהיל כמו שזה נשמע), שאחראי על המשכו התקין של הזמן בעולם. במקום להימחק, מוביוס (אוון ווילסון), סוכן של הארגון, מציע ללוקי לעזור להם ללכוד רוצח מסוכן שמשבש את הזמן התקין. עד לסדרה הדמות של לוקי הייתה שבלונית, נבל ציני, תככן ובוגדני שמתרסק בכל פעם מחדש. הסדרה בכיכובו מנסה להיכנס לעומק הדמות שנעה כל הזמן בין טוב לרע, אהוב לשנוא, מול יקום בו חופש הבחירה ורצון חופשי מוטלים בספק.

שאלות של טוב ורע | מתוך YouTube