סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

תחתוני מחזור ומה שביניהם

יש בנות ששואבות את הדם של הווסת עם שואב אבק. הן עד כדי כך סובלות מהימים האלה שהן מסכנות את עצמן בשביל הסיכוי שהווסת תיגמר מהר יותר. זה אמיתי, תקראו על זה. באמת אין שום דבר שיכול להפוך את הימים האלה לנעימים יותר, פשוטים יותר, מלכלכים פחות? מתברר שיש. הפתרונות שלנו כבר לא מתחילים בתחבושות חד פעמיות ונגמרים בטמפון

תחתונים, תחבושת וטמפון. צילום: שחר טפיארו
"ביאס אותי שרציתי להשתמש וזה עוד היה רטוב". צילום: שחר טפיארו

בשנים האחרונות תעשיית ההיגיינה הנשית שינתה את פניה. בעקבות הנושא האקולוגי הבוער, שהופך את כל מה שהוא חד פעמי ללא לגיטימי, והדיון הבלתי פוסק על זהות האישה. במקביל לפרסומות החדשניות של חברות ההיגיינה הנשית המנסות להגיע ללקוחות בדרכים אחרות קמו מספר רב של חברות המציעות חלופה נוחה יותר ובעיקר אקולוגית יותר לימי הווסת. המהפכה התחילה עם הגביעונית, והמשיכה עם טרנד תחתוני המחזור.

גביעונית היא טמפון רב פעמי, שמעוצב כמו כוס ובמקום לספוג אוסף. היא עשויה מסיליקון רפואי ובדרך כלל מיועדת לשימוש של עד חמש שנים. היום בשוק יש חברות רבות שמציעות מידות, צורות ורמת רכות שונה כמו אייריסקאפ Iriscup)), מון קאפ (Mooncup), מילונה ועוד. תחתוני מחזור אלה תחתונים אשר סופגים את הדימום בעזרת שכבת בד מיוחדת שמונעת דליפות וריחות רעים. גם לתחתוני המחזור יש בשוק כבר כמה חברות שמייצרות ומשווקת אותן כמו מודי בודי (Modibodi), אינטימנט (Intimate), כותנה ועוד.

מה גורם לבנות לעשות את המעבר? למה חלקנו נמנעות מהשימוש? מה החסרונות ומה היתרונות? שבע בנות, שבע דעות והרבה תשובות.

 

נוחות vs  סביבה

אנחנו חיים בעולם של ניגודים. מצד אחד הערך העליון שמוביל היום את החברה שלנו הוא ערך הנוחות ומצד שני בכל מקום זועקים לנו אקולוגיה. זה נהיה כבר מגניב לשתות בקש רב פעמי ואבוי לסלב שיעלה תמונה שהוא עושה קניות בסופר בלי שקיות רב פעמיות. ועדיין נושא ההיגיינה הנשית לא עלה לכותרות. אולי בגלל המבוכה שבדבר או אולי בגלל שזאת תעשייה שמגלגלת מיליונים. תחבושות חד פעמיות וטמפונים זה זבל שלא מתכלה, הוא נטמן באדמה ויוצר גזי חממה שפוגעים בכדור שלנו. בסוף זה פוגש אותנו, כל אחת ואחת, בשירותים אל מול הפח שלה שבוע שלם בחודש (אולי פחות לחלקנו בעלות המזל) עם השאלה – איזה ערך אני מקדשת, מה אני שמה קודם? את הנוחות שלי או את הסביבה?

למאור, אחת המשתמשות הוותיקות ששכנעה את אמא שלה לקנות לה את התחתונים כי הם היו יקרים מדי בשביל שתקנה לעצמה, העניין האקולוגי לא שיחק תפקיד בהתחלה. היא הדריכה סדנאות של מיניות בריאה לנערות ועניין הווסת עלה שם הרבה. "כל הזמן עבר לי בראש איך אפשר להתחבר אליה ויותר להבין אותה. יש משהו במוצרים החד פעמיים שזה אפילו לא הקטע האקולוגי שעמד בהתחלה בעניין, רציתי להתחבר ולמצוא דברים שהם יותר נעימים לי". את הגביעונית שלה היא קנתה במפגש מקרי עם מישהי ברחוב שמכרה אותן והיא הבינה כמה זבל היא צמצמה רק אחרי שהיא התחילה להשתמש בה.

תמה משתמשת רק בגביעונית ומספרת שמה שהביא אותה לזה היה העניין האקולוגי בלבד. "הרעיון הזה של רב פעמי ממש מושך אותי". ולעומתה לאיילת, שלא התחברה לרעיון, העניין האקולוגי מאוד מפריע אבל בענייני מחזור הכל נדחה למען הנוחות.

שני, סטודנטית לתואר שני ומשתמשת טרייה מעידה על עצמה שהיא לא אקולוגית מדופלמת אבל היא משתדלת והפריע לה שכל מחזור הפח מתמלא. "יש דברים שלא מרגיש לי שהם שווים את הפלסטיק ואז זה מפריע לי, וככה הרגשתי עם הדברים של המחזור". מצד שני היא גם מעידה שכנראה היא לא תשתמש בזה בכל סיטואציה, יש פעמים שנוחות מנצחת את האקולוגיה. "כנראה שאם אני אהיה בטיול או בחופשה אני אשתמש בתחבושות רגילות בגלל הסיפור של הניקיון, אין מה לעשות זה לא פשוט כמו לזרוק לפח ולהיפטר מזה". לדעתה אישה צריכה להרגיש שזה משדרג אותה בתקופת המחזור כדי לעשות את המעבר ולוותר על הנוחות.

לטל, המשתמשת הוותיקה ביותר, השילוב של נוחות ופתרון סביבתי בה ביחד ולא היה מנוגד. "פשוט התחברתי לדברים יותר ירוקים, לא היה לי פתרון יותר נוח לימי המחזור שהוא אקולוגי ולגביעונית לא התחברתי. זה הגיע מתוך המקום האקולוגי אבל גם כי לא היה לי נוח עם תחבושות וטמפונים, זה הרגיש לי הפיתרון המושלם וזה שאני עושה משהו טוב זה עזר". היא מעידה על עצמה שהיום היא כבר לא מסוגלת לשים תחבושת ומבינה כמה זבל היא ייצרה בעולם כשהיא השתמשה בהן ועושה לה ממש טוב לחשוב על זה שהיא מפחיתה את זה.

גביעונית. איור: ירדן טפיארו
"בימים הראשונים פשוט לא בא לך להכניס לשם כלום". גביעונית. איור: ירדן טפיארו

פטנט אלוהי

רגע לפני שנדבר על המחשבה שעוברת לכולכן בראש – כמה זה מגעיל? זה לא ממש מביך לתלות את זה על חבל הכביסה? הרשו לי לעצור רגע ולהביא חוויות של בנות מהשימוש שלהן בתחתונים.

כששאלתי את מאור על השימוש היא ענתה לי בהתלהבות מוגזמת על כך שהיא לא נגעה בטמפונים ותחבושות כבר יותר מארבע שנים. "זה מטורף! הייתי כל כך תלויה בזה. למצוא את התחבושות שאני אוהבת וזה היה כל כך הרבה התעסקות וכאילו זה שיחרר אותי לגמרי". היא מספרת שעם התחתונים היא מרגישה יבשה כל הזמן והיום אחרי שצברה ניסיון הניקוי שלהם כבר ממש פשוט. "בהתחלה הייתי שוטפת אותם ורק אז מכניסה לכביסה אבל עכשיו אני פשוט זורקת אותם לכביסה. אני גרה בדירת שותפים אז אני מכבסת אותם רק עם הבגדים שלי וזה לא מוריד צבע ולא מלכלך ולא כלום, זה ממש לא התעסקות מבחינתי". יחד עם השלמות שבדבר היא מסבירה על חיסרון מפתיע שקשור בכלל לנראות. "התחתונים דורשים יותר חשיבה. היום בבוקר השקעתי בזה חשיבה, התחתונים יותר גדולים אז רציתי מכנס משוחרר, אני לא אשים איתם טייץ'".

טל לא מבינה איך אפשר בלי תחתוני מחזור ובשבילה זה פתרון מושלם. "הייתי שמה אותם ויודעת שאני מדממת וזה היה נשאר יבש, זה היה פטנט אלוהי, כי על תחבושת זה לא באמת יבש. את שמה אותם ואת לא מרגישה אותם בכלל. שכחתי עכשיו את התחתונים ופתאום שאני צריכה להשתמש בתחבושות זה ממש מגעיל אותי, זה מרגיש לי ממש רע לגוף, כבר ממש התרגלתי לתחתונים". טל מדברת בלשון עבר כי היא חושבת שהתחתונים שלה נשחקו בגלל כביסות שעשתה לא טוב, שזה דבר שחשוב לדעת. יחד עם התחתונים באות הוראות הפעלה איך מנקים אותם והן מאוד מדויקות. "התחושה שלי שהתחתונים שקניתי לפני שנה וחצי מתפקדים פחות טוב. זה נשחק נראה לי, זה ספיגה פחות טובה, יש שכבה שמונעת ריחות ועכשיו זה עובד פחות בהרגשה לי".

עם שני דיברתי ממש אחרי הפעם הראשונה שהיא השתמשה והיא לא הרגישה שהיא במחזור כשהיא לבשה אותם. זה לא גירד ולא הציק לה, הייתה לה חוויה טובה ואחרי וסת אחת היא אפילו החליטה לקנות עוד שני זוגות.

 

איכסה

לכולם זה עובר בראש וגם בכל השיחות זה עלה. איכסה. אין מה לעשות, אנחנו חיות בחברה שמחזור זה דבר מביך, מגעיל והרבה פעמים רחוק מאיתנו.

תמה כבר עשתה את הצעד עם עצמה ומחזור לא מגעיל אותה בעקבות השימוש בגביעונית ולכן גם המחשבה על לנקות את התחתונים לא מגעיל בעיניה. היא מבינה בנות שנגעלות מזה ולדעתה כל המוצרים הרב פעמיים הם גם תופעה חברתית רחבה יותר מעניין אקולוגי. "מחנכים אותנו שזה איכסה. אם יש לי כתם מחזור על הבגדים זה הכי איכסה. זה לא לגיטימי שזה מגעיל אותנו, זה עניין של חינוך, זה המון תהליך וחקירה ודיבור מאוד פתוח על זה כדי שזה עוד תהליך שהגוף עובר, זה רק דם. למה זה מגעיל אותי יותר מחתך? אני חושבת שגם המודי בודי וכל שאר המוצרים זה גם תהליך מאוד חברתי, זה לא רק אקולוגי שזה הסיבה ראשונה. ברגע שקניתי את הגביעונית אני כבר לא צריכה להסתיר, ללכת לשירותים עם טמפון בכיס, העניין הזה הוא כבר לא עניין. יש לי את זה, שכחתי מזה, זה יוצר איזה שינוי מחשבתי. כשהדם נספג בתכשירים לא טבעיים זה יוצר תחושה של לא טבעי, מנותק ממני".

ירדן, אמא טרייה, שלא הכירה את תחתוני המחזור ובימי הווסת משתמשת בטמפונים ותחבושות לא הייתה משתמשת בהן למרות שהעניין האקולוגי מפריע לה בגלל שזה מגעיל אותה. "זה מגעיל ההתעסקות בזה, לשטוף את זה, לשים את זה בכביסה".

בשביל איילת, שכבר הבנו שפחות התחברה לקונספט, זה פשוט לא אסתטי ומסורבל. היא רגילה להחליף פד גם כשיש קצת דם כי זה מגעיל אותה ולהחליף את התחתונים כל פעם זה סרט. "אני לא מחליפה את זה תיק תק כמו פד, אני צריכה להוריד את המכנסיים ולהוריד את התחתון". אך היא כן מעידה על כך שלא יגעל אותה להתעסק בדם ולנקות את התחתונים, הגועל הוא כשהדם נמצא בתחתונים לאורך כל היום.

אנחנו גדלות על זה שהדם שלנו מלוכלך, שצריך לנקות אותו טוב, לזרוק אותו, להרחיק אותו מאיתנו. חן, סטודנטית שלא משתמשת במוצרי היגיינה רב פעמיים אומרת שזה נראה לה לא היגייני כל הסיפור הזה. היא שואלת את עצמה איך את יודעת אם שטפת אותם מספיק טוב? והאם זה בכלל מתנקה מספיק טוב? בנוסף זה מרגיש לה מסורבל ופשוט מוזר. "תחבושת מגינה עלייך. מרגיש לי קצת מוזר שאין שום דבר שמגן עלייך".

"בהתחלה  קצת נלחצתי כי באתי לשטוף את זה ולחצתי על זה וזה התחיל להשפריץ בכל המקלחת כמו מרחץ דמים". שני מספרת על הניסיון הראשון לנקות את התחתונים והמבוכה אל מול הבן זוג. "זה הלחיץ אותי והביך אותי מול הבן זוג שלי שזה ממש עסק מלוכלך". אבל אחרי החוויה הראשונית המטלטלת היא למדה איך לשטוף את זה בצורה נכונה ופחות מסורבלת. היא מספרת שלא מביך אותה לדבר על זה עם חברות ומשפחה אבל את הבן זוג שלה זה כן מביך. "כשאמרתי לו 'וואי אתה רוצה לגעת בזה? תראה זה ממש טכנולוגי, איך הם יצרו סוג של חיתול למבוגרים אבל לא מרגיש כמו חיתול', הוא פחות היה בעניין".

תחתוני מחזור. איור: ירדן טפיארו
"את שמה אותם ואת לא מרגישה אותם בכלל". תחתוני מחזור. איור: ירדן טפיארו

זה באמת יותר יקר?

אישה מוציאה בין 16-41 שקל בחודש על טמפונים ותחבושות, תלוי בסוג, בתכיפות ההחלפה ובמותג. תחתוני מחזור שמספיקים לשנתיים לפחות עולים בערך 330-450 שקל לשלושה זוגות וגביעונית שמספיקה לבערך חמש שנים של שימוש, כל חודש מחדש, עולה 100-200 שקלים. כלומר, אם הלכנו על האפשרות הכי יקרה מבין כולם, תוך שנה עד שנה וחצי את מחזירה את ההוצאה. אבל ההוצאה החד פעמית הגדולה מאיימת על הרבה מהנשים ומרתיעה מהמעבר.

תמה, שכבר משתמשת בגביעונית מאוד רוצה להשתמש בתחתוני מחזור אבל זה מרגיש לה יקר מדי. "הדבר היחיד שבגללו אני לא קונה זה בגלל המחיר תכלס ושאני צריכה כמה כאלה, שלא מספיק לי אחד. הגביעונית קניתי אחד וזה היה הוצאה חד פעמית גם אם קצת יותר גבוהה אבל אני חיה עם זה. זה נטו העניין הכלכלי, הייתי משתמשת אם זה היה זול יותר. הן אומרות בעצמן שאת לא יכולה לשטוף ולהשתמש בו יום אחרי בגלל הבד המיוחד, הוא לא מתייבש וזה מבאס אותי. תכלס זה המחיר שמונע ממני להשתמש".

העניין המרכזי שעלה סביב המחיר הוא שבניגוד לטמפון רב פעמי, שאת שוטפת ומשתמשת כל יום מחדש, בתחתונים אי אפשר להשתמש יום אחרי. הוראות הטיפול בהן מוקפדות ואסור לשים אותן במייבש כך שבשביל להשתמש בהן לאורך כל הווסת צריך לפחות שלושה זוגות. טל מסבירה שהכמות זה עניין טריקי והיא הצליחה להתנהל עם שלושה זוגות רק אחרי שהיא למדה לנהל את זה נכון. "כשאני קולטת שאני ביום השלישי אני משחררת מהתחתונים ועוברת לתחבושת רב פעמית. מחזורים שאני בחיבור אני יודעת להתרוקן ואז התחתונים כן מספיקים. יש לי שלושה היום, שניים לזרימה חזקה ואחת בינונית וזה כן מורכב, צריך לחשוב אם להכניס למכונה, מתי לשטוף ביד, מתי לכבס כל אחד".

לעומת טל מאור מציגה לנו גרסה אחרת שדורשת פחות תחתונים ומרגישה הרבה יותר זורמת. יש לה שני תחתונים ובשילוב עם הגביעונית זה מספיק לה לכל ימי הווסת בלי תסכול מיוחד. גם מאור מתכננת את זמני הכביסה ומעידה שהאידיאל לשימוש נוח זה לפחות שלושה או ארבעה זוגות אבל לא רואה בזה בעיה ביחס להוצאות אחרות. "מבחינת העלות זה היה יקר אבל לטווח הארוך זה הדבר הכי משתלם עלי האדמות".

איילת, שנמנעת משימוש בהן בכלל ודי נגעלת מהרעיון טוענת שאם היו לה 20 זוגות זה היה יותר פשוט כי היא הייתה פשוט מחליפה כמה פעמים ביום ומשימוש של חברה מעידה ששלושה זוגות זה לא מספיק. "החברה שהכרתי דרכה את התחתונים הייתה משתמשת בשלושה, אומרים שצריך לפחות שלושה והיא הייתה באה אליי תמיד כשהיא גרה לידי והייתה מבקשת ממני תחבושת חד פעמית כי היא הייתה צריכה לשטוף ולחכות שזה יתייבש וזה לא עבד לה מספיק טוב".

חן בדומה לאיילת לא משתמשת בתחתונים אך מעידה על עצמה שהעניין האקולוגי מפריע לה אבל לא מספיק. "העניין האקולוגי נמצא במחשבה שלי וכשאני חושבת על הכמויות הענקיות שנזרקות לפח אז זה קצת מאיים אבל זה לא מספיק מפריע לי". בחישוב של אקולוגי אל מול כלכלי  הכסף מנצח ומה שמונע ממנה לעשות את המעבר זה העלות שלהם בין היתר.

שני היא משתמשת אוהדת כאמור אבל היא מבינה את הבנות שלא קונות אותן. מבחינתה המוצר כן עונה על הצורך האקולוגי אבל זה הוצאה כלכלית שקשה לעשות אותה. לדעתה בשביל שזה יהיה באמת נוח צריך בערך שישה  זוגות ומדובר בעלות כוללת של 660-1500 שקל. זה אכן לא מעט כסף, אבל זה לא הרבה יותר ממה שאנחנו מוציאות על טמפונים ותחבושות או על בגדים באופן שוטף. העניין הכלכלי הוא שיקול בכל מקום בחיים שלנו, במה להשקיע את הכסף שלי זאת החלטה פוליטית וערכית. אך האם באמת מדובר בנוחות אל מול אכפתיות מהסביבה? לא בטוח, זה משתנה מאישה לאישה.

"אני בכללי מנסה להבין מה עושה לי הכי הרבה חופש, מה מאפשר לי הכי הרבה. מצד אחד לא בא לי להתנכר למחזור שלי, אני מתה עליו, הוא מסדר לי את החודש ואני ממש חברה של הווסת שלי. מצד שני אני כל הזמן מחפשת מה יהיה לי הכי חופשי, ישחרר אותי לעשות ספורט ולטייל ולישון אצל חברים ולהתעסק בזה כמה שפחות". מאור מספרת ומזכירה לנו שזה לא חייב להיות עניין כלכלי אל מול אקולוגי, וגם לא נוחות אל מול אכפתיות. זה דווקא יכול לבוא ביחד די בקלות.

כל שינוי בחיים דורש תקופת הסתגלות. בפעם הראשונה ששמתי את התחתונים הרגשתי שאני שמה חיתול. כמו שבפעם הראשונה שהשתמשתי בגביעונית זה פשוט לא עבד. אבל משום מה תקופת הסתגלות נראית לי פחות מפחידה מלסכן את עצמך ואת שואב האבק שלך בניסיון לקצר את המחזור.