סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

רגע למוסיקה: מאחורי כל שיר מוצלח עומד סיפור

עולם התרבות הוא עניין של תפיסה. אם הייתם משמיעים לעשרה אנשים שונים שיר חדש ומבקשים מהם להסביר מה המשמעות של המילים, כנראה שהייתם מקבלים מגוון תשובות, ניתוחים ונקודות מבט. יש מצב גם שכמה מהם היו קולעים למשמעות של מחבר הטקסט, אולי, כי לרוב אחרי שטקסט תרבותי משוחרר לעולם בין אם זה שיר, הצגה או סתם גרפיטי על הקיר, כוונת המחבר מתה; עם המוות הטראגי הזה באות מאות פרשנויות אחרות ובתכלס? כולן נכונות.

חמש גיטרות צבעוניות
אם הן רק יכלו לדבר. נלקח מ Pixabay

עם כל הטרגדיה שבדבר, החלטתי לעשות צעד ולחבר למכונות הנשמה את המשמעויות של כמה מהשירים הגדולים בארץ ובעולם ולהבין מה היו הסיפורים מאחוריהם שהפכו אותם לכה מוצלחים. ולא, "גג" של ג'ירפות לא נכתב על חתולה.

היי ג'וד, אל תקחי את זה קשה

"Hey Jude", שיר הנחמה המתוק של הביטלס שאף פעם לא מתיישן. הוא יצא בשנת 1968 ונכתב על ידי פול מקרטני. השיר היה להיט כה גדול, במשך שבועיים החזיק במקום הראשון במצעד הפזמונים של בריטניה ותשעה שבועות במקום הראשון של ארה"ב. השיר נחל הצלחה אדירה ועד היום זוכה לגרסאות קאברים או לסתם זמזומים ברחוב, הוא תמיד שם, אבל רגע – מי זאת ג'וד בכלל ולמה היא כל כך עצובה?

אז ג'וד היא בעצם הוא, פול מקרטני כתב את השיר לבנו של ג'ון לנון, ג'וליאן, לאחר הגירושים של הוריו בעקבות הרומן של לנון עם יוקו אונו. מקרטני היה קרוב מאוד לג'וליאן וריחם עליו מאוד, כך שפעם לפני ביקור הוא כתב לו את השיר: "ג'וליאן אל תיקח את זה קשה, קח שיר עצוב והפוך אותו לטוב יותר, נסה להתמודד עם הדבר הנוראי הזה". בהמשך מקרטני החליט לשנות את השם של השיר להיי ג'וד ומשם הכל היסטוריה. עובדה נחמדה – ג'וליאן גילה רק לאחר 12 שנה שהלהיט הגדול נכתב בעצם עליו.

יש פה רוח

"The world is closing in
Did you ever think
That we could be so close, like brothers"

השיר "Wind of change" של הלהקה הגרמנית (ידעתם את זה!?) סקורפיונז יצא בשנת 1989 ונכתב על ידי סולן הלהקה לאחר ביקור שלהם במוסקבה. הביקור היה בזמן פירוקה ההדרגתי של ברית המועצות, שהגיע לשיא בנפילת חומת ברלין בנובמבר 1989. נפילת החומה שמה קץ למלחמה הקרה וסימלה את נפילת המשטרים הקומוניסטים באותה תקופה. נפילת החומה איחדה את גרמניה שעד אז חולקה לשתיים, וברלין המאוחדת חזרה להיות בירתה. רוח השינוי של התקופה, סופה של מלחמה קשה ותקווה לעתיד  היו עמודי הייסוד של הלהיט הגדול, ועד היום יש בכוחו לגרום לנו להאמין בשינוי ובשלום.

עוד מעט, ילד רץ אלייך, מחבק אותך

"עד מחר" של אביתר בנאי הוא אחד השירים המושמעים ביותר בפסקול הישראלי. הוא יצא בשנת 2008 ומאז מוכר כאחד הלהיטים הגדולים ביותר של אביתר בנאי. בנאי כתב שהשיר האהוב מספר על "אישה שיש לה מחשבות עצובות ומפחידות ששוטפות את ליבה ומזיקות, כמו שועלים מחבלים בכרם…  על טיולים בשעת זריחה אחרי לילה בלי שינה ועל הליכות מהירות בפארק הירקון כדי להרפות קצת את המתח המכאיב; הוא מספר על ציפייה גדולה לחסד ועל אהבה." מאז שיצא הפך לשיר תקווה של המון נשים המתמודדות עם דיכאון לפני ואחרי לידה, ואחרי המילים שכתב, אין עוד מה להוסיף.

יופי הוא לא הכל בחיים

שיר האאוץ' המוכר של אפרים שמיר, "נכון את יפה", נכתב על ירדנה ארזי היפיפייה. שניהם שירתו יחד בלהקת הנח"ל ושמיר היה מאוהב בה בטירוף. היא, לצערו, לא החזירה לו אהבה והתחתנה עם מישהו אחר, יפה לא פחות ממנה. מסתבר שחסך בקיום יחסי מין גם יכול להוליד משהו – שיר נקמה, כעס וכאב לב. יש האומרים שהשיר היה כמו קללה על ראשה של ירדנה ארזי לאורך כל השנים. מה אפשר להגיד, צריך לדעת למי לשבור את הלב, ואם עוד לא השתכנעתם הנה בית מהשיר:

"חשבת שפתרת את כל הצרות שלך

ביום שפגשת את האיש שכבש אותך

עליו גם כתבו עיתונים כי גם הוא יפה

איזה שמחה באמת

אבל אני היחידי שיודע

שאף על פי יופיו המשגע

הוא לא יידע לאהוב אותך לעולם"

 

אאוץ', כבר אמרתי?

אל תעשו תנועה טיפשית

השיר "גג" של הג'ירפות יצא בשנת 2006 ונחשב לאחד השירים המצליחים והאהובים ביותר של הלהקה. הגיטרה הפורטת בקצב אחיד מול קולו הסטטי של כהנא בתוספת הטקסט המצמרר הולידו איתם שיר תחינה, בקשה, תרדי מהגג. במשך שנים היו שמועות שהשיר מדבר בכלל על החתולה של כהנא שעלתה על הגג והוא התחנן ממנה שתרד, אך צר לי, אני אנפץ לכם את החלום: שאלתי את גלעד כהנא מהו הסיפור מאחורי השיר והוא ענה: " הייתי אז בזוגיות שהגיעה למשבר שבע השנים שלה וקלטתי שאנחנו עומדים להיפרד.. אנחנו, שהיינו הזוג המושלם.. חששתי נורא שניפרד היא תעלה לגג.. אבל בסוף היא פשוט החליפה אותי במישהו אחר לפני שהספקתי למצמץ." זה אומנם נשמע נורא, אבל איזה שיר יפה יצא מזה, נכון?