סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

עד הסגר הבא: השירים שעשו לנו את תקופת הקורונה

שניה אחרי שהודיעו שמותר לצאת שוב מהבתים כולנו  ישר שכחנו כמה תקופת הקורונה (קורונה א', אם תרצו) הייתה קשה ובעיקר מפחידה. אבל נראה שלמוזיקאים שלנו לשאוף אוויר רק מהמרפסת דווקא מביא את המוזה.

אילנה דדשיב אספה עבורכם חמישה שירי קורונה ישראליים שהפכו את הסגר לקצת יותר נסבל. מעניינים, מצחיקים, משמחים, וגם גרועים או פשוט מוערכים יתר על המידה.

שיר מקורי של אליעד נחום:

"אני לא רואה את הבייבי כי היא חיונית, והפחד  הגדול הוא ממעלית. יש לי מיסים ויש לי לשלם ארנונה, מתי כבר ימצאו את החיסון לקורונה?" זוהי טעימה מיצירה קטנה שנמשכת 58 שניות, וכל כך חבל שלא יותר מזה. ב-29 במרץ הזמר ויוצר הלהיטים אליעד נחום העלה סרטון לעמוד האינסטגרם שלו, בו הוא יושב בביתו ומקליט את השיר הקצר, שאפילו לא ניתן לו שם. המילים אמנם לא מבריקות, אבל בשביל "שיר קורונה", נושא שלרבים כבר נמאס לשמוע עליו, יחד עם לחן קצבי וקליט זה בהחלט מהשירים הטובים שהוקלטו על התקופה. הסרטון גרף 78 אלף צפיות ו-968 תגובות, ביניהן גם בקשות לגרסה מלאה, שאנחנו מאמינים שתגיע לגלגל"צ ממש בקרוב.

בקרוב בגלגל"צ. אליעד נחום. מתוך עמוד האינסטגרם הרשמי של אליעד

https://www.instagram.com/p/B-SutvABbgT/

"משפחה בהסגר" – ארץ נהדרת:

זה היה לא הגיוני אם תוכנית הסאטירה הפופולרית "ארץ נהדרת" לא הייתה יוצרת שיר מיוחד לתקופה הזו, שכן כל דבר אקטואלי  (במיוחד בסדר גודל כזה) מקבל התייחסות בתוכנית. הקליפ, שעלה ליוטיוב ב-26 במרץ וצבר כבר 902 אלף צפיות, גם הוא לא מאוד מקורי, ערוך כמו שיחת וידאו בזום, כל אחד בביתו עם משפחתו. עם זאת הקליפ מצחיק ומעלה תחושות הזדהות, הלחן נעים לאוזניים והמילים מצחיקות, שנונות ופשוט עושות את שלהן: "שיחקנו טאקי משש, סידרנו את הארון, עשינו שעת יצירה, גזרו את כל הוילון. עשינו מהמחשב שיחה עם סבתא בזום, תסובבי את המסך, את מצלמת קומקום".

בשיחת זום הזאת היינו מוכנים להשתתף. כוכבי ארץ נהדרת ומשפחותיהם. YouTube

נשארים ביחד – סמסונג:

הביצוע – די בינוני, הלחן – בעיקר קליט, המסר – מנחם אבל לא מחדש ובגדול השיר הזה נכנס לרשימה רק בזכות שני מיליון הצפיות שגרף ביוטיוב מאז שעלה. הסרטון מתחיל בכמה מילים מרותם סלע, נועה קירל ונסרין קדרי, מבקשות מהצופים להיות חזקים ולזכור ש"אנחנו תמיד ביחד". אחר כך מגוון רחב של מפורסמים כמו מיה דגן, אנה זק ויובל שמלא, שרים את השיר, כצפוי, כל אחד מביתו. את השיר כתב והלחין ג'ורדי (ג'ורדליש), שהפיק להיטים רבים כמו "זהב" של סטטיק ובן אל. אבל האם זה מספיק כדי לא לשעמם? כנראה שרבים יענו שכן, אחרת לא היו נכתבות מאות תגובות חיוביות על השיר ביוטיוב.

בסך הכל די בינוני. הסלבריטאים של סמסונג. YouTube

"דברים שלא עושים" – יוסי פנסו:

הפרודיה הזו, על השיר "יש דברים שלא עושים" של עומר אדם, הקדימה את זמנה ופורסמה עוד לפני הסגר, ומאז כבר צברה 908 אלף צפיות. המילים, שאותן כתב וגם ביצע הסטנדאפיסט יוסי פנסו, מפרטות מה לא עושים בתקופת התפשטות הקורונה, כשמאחוריו רוקדות נשים לבושות חליפות מגן, כפפות ומסיכות. המילים בהחלט משעשעות, בעיקר הפזמון: "נגיף כמו טרוריסט, מחסל ת'מידל איסט […] תקשיבו למומחים, זה לא כזה פרויקט, תשמרו על ההיגיינה, תתעטשו רק למרפק". ובכן, מה עוד צריך חוץ משיר קליט של עומר אדם, שהקהל הישראלי גם ככה כבר מזמזם, ומסר אקטואלי ומצחיק?

הקדים את הסגר. יוסי פנסו. YouTube

"חברים" – גרסת הקורונה:

זוהי פרודיה לשיר הפתיחה של הסדרה הכל כך מוכרת "חברים". במבט ראשון הסרטון נראה אמריקאי, אבל חדי העין יבחינו במיכל האקונומיקה הישראלי "סנו ז'אוול", בעוד מיני מותגים ישראליים ובכיתוב "למה חברים זה גרוע!" בהמשך הקליפ, ואחרי נבירה קצרה בפייסבוק ימצאו שמייקל (מישה) רוז, יוצר הסרטון, הוא אמן ישראלי תל אביבי. הסרטון צבר מעל מיליון וחצי צפיות מאז ה-22 במרץ, ובצדק – בחירת השיר מוצלחת בהחלט ומדברת אל קהילה רחבה ברמה בינלאומית. המילים מתכתבות בצורה מעולה עם המילים המקוריות, הן עדיין שם, משתלבות עם התפשטות המגיפה. מילות הפזמון, בתרגום: "אני אהיה שם בשבילך", מעבירות את המסר שהכי התאים לתקופה, ומשתלבות עם החידוד הנכון והמצחיק בשורה הבאה: "עומד במרחק שני מטרים ממך". אפשר לשבח גם את הויזואליות המשעשעת בסרטון, שם ארבעה אנשים מנגנים על כלי נגינה וחומרי ניקוי, מחבקים נייר טואלט, מקריאים סיפור לתמונה ועוד. המשעשע ביותר היה הרגע הקצר בו אחד המשתתפים ותמונה צופים במשהו במחשב, המצלמה פונה אל מסך המחשב וחושפת את פניו של ג'רי סיינפלד, בסדרה המתחרה של "חברים".

החברים של מישה. מייקל רוז. YouTube

בונוס – שיר אחד ממעבר לים (כי אין טיסות וזה)

"My name is corona" – Them Boxer Shorts.

נקנח עם השיר הכי מצחיק על המגיפה, שגרף כבר מעל מיליון וחצי צפיות ביוטיוב מאז התשיעי במרץ. הווירוס מוצג בדרך הכי מצחיקה שאפשר לעלות על הדעת: ה"קזנובה" של הווירוסים, ש"כובש" את כל האנושות. הקליפ מלווה בריקודים ומבטים "קזנוביים" לצופים הנכבשים, כשברקע תמונה של וירוס הקורונה. השניות הכי קורעות הן דווקא בהתחלה, כש"הווירוס" פונה ל"אנושות" ואומר לה: "ראיתי אותך משתמשת בכספומט ההוא ואז מכניסה את האצבעות לפה. אני רואה שאת אוהבת לקחת סיכונים", וזה כמובן ממשיך.

קורונה אהובתי. YouTube. Them Boxer Shorts

https://www.youtube.com/watch?v=juugAWnBRKY&list=TLPQMjMwNDIwMjB5KBpxM2pZ8w&index=21