סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

ציפורי שיר הן העורבני החקיין החדש: ספר חדש ל״משחקי הרעב״

עשור עבר מאז צאת הספר השלישי והאחרון בטרילוגיית ״משחקי הרעב״, אך מסתבר שסוזן קולינס עדיין לא כתבה את המילה האחרונה. מחר (19.05) יוצא ברחבי העולם (ובמפתיע, אפילו בישראל) ספר ההמשך לסדרה עטורת השבחים, ״בלדה לנחשים וציפורי שיר״, וזוהי סיבה מצוינת לחזור אחורה ולהיזכר בספרים שהיו הלהיט החם ביותר של התקופה. על הדרך ננסה להבין האם ספר ההמשך יצליח להצית את הלהבה של הנערה הלוהטת בשנית.

״משחקי הרעב״ הכניסה אותנו אל תוך העולם הפוסט-אפוקליפטי של מדינת פאנם. המדינה מחולקת ל-13 מחוזות שנשלטים ביד רמה על ידי ממשלת הקפיטול האכזרית. כעונש על מרד שפרץ במחוזות כנגד הקפיטול, במהלכה הושמד מחוז 13 (או לפחות ככה חשבו), הוחלט לקיים מדי שנה את תחרות ״משחקי הרעב״ כתזכורת תמידית לכוחו של הקפיטול על המחוזות. התחרות היא מן שילוב בין ״הישרדות״ ל״האח הגדול״ – 24 נערים ונערות, זוג מכל מחוז, נשלחים לזירה בה הם נאלצים להילחם אחד בשני למוות עד שמוכתר השורד האחרון כמנצח.

משחקי הרעב
הטרילוגיה ששיגעה את העולם. עטיפות הספרים: כנרת זמורה דביר בע״מ

קטניס אוורדין, גיבורת הספרים, משתתפת בתחרות ה-74 של המשחקים לאחר שהיא מתנדבת להחליף את אחותה הקטנה ששמה עולה בהגרלת המתמודדים. היא נשלחת לתחרות לצד פיטה מלארק, האופה טוב הלב, והשניים הופכים במהרה לפאוור קאפל של המשחקים, הנאהבים חסרי המזל ששובים את ליבם של הצופים ברחבי המחוזות. השניים נותרים האחרונים בזירה ובסטייל ״רומיאו ויוליה״ הם מאיימים להתאבד ביחד, רק כדי שלא יצטרכו להרוג אחד את השנייה. הקפיטול, שזקוקים למנצח יחיד בתחרות, נאלצים להיכנע לאיומם של קטניס ופיטה ולראשונה בהיסטוריית המשחקים יש שני מנצחים.

אך לצערנו (או לשמחתנו) הספר החדש לא ימשיך לגולל את עלילות הדמויות האהובות אלא ייקח אותנו אחורה בזמן, אל חייה של הדמות השנואה ביותר בספרים – קוריולנוס סנואו. כזכור, סנואו הוא נשיא הקפיטול שאחראי על קיום משחקי הרעב האכזריים וגם מי שלקח על עצמו באופן אישי את המשימה להפוך את חייה של קטניס אוורדין לאומללים, עד שזו הצליחה להביס אותו ואת שלטונו.

אז מה אנחנו יודעים על הספר עד עכשיו? הוא יתרחש 64 שנים לפני אירועי הטרילוגיה המקורית ויעקוב אחרי התחרות העשירית של ״משחקי הרעב״. קוריולנוס סנואו, סטודנט צעיר ושאפתן, נבחר להיות המדריך של אחת ממתמודדי התחרות, נערה ממחוז 12. מסתבר ששנאתו של סנואו למחוז 12 התחילה הרבה לפני שקטניס נולדה, והוא, בלשון המעטה, לא מרוצה מהתפקיד שניתן לו. האם יצליח להתעלות מעל זה ויעזור לנערה לשרוד את התחרות?

טרילוגיית ״משחקי הרעב״ זכתה להצלחה מסחררת עם מכירות של מעל ל-65 מיליון עותקים רק בארה״ב וגם מצאה את דרכה אל המסך הגדול כשארבעת הסרטים (הסרט השלישי פוצל לשני חלקים) שהופקו הכניסו לא פחות מ-3 מיליארד דולר. כיאה למותג מצליח, אולפני ליונסגייט לא בזבזו זמן וכבר רכשו זכויות על הספר החדש, ויהיה בטוח להמר שסרט חדש (ואולי אפילו טרילוגיה) נמצא באופק.

הנשיא סנואו
הנשיא סנואו. צילום מסך מ-YouTube

נדמה שזה נהיה טרנד לקחת דמויות אנטגוניסטיות ולשים אותן בנעליהן של הדמויות הגיבורות. קחו לדוגמה את הסרט ״מליפיסנט״ שסיפר את אגדת היפהפייה הנרדמת בעיבוד מחודש, הפעם מנקודת המבט של הפיה המרושעת. עכשיו הגיע תורו של הנשיא הערמומי. האם הספר החדש יצליח לשנות את דעתנו על סנואו ויגרום לנו לשנוא אותו קצת פחות? מה שבטוח – זה עומד להיות מעניין.