סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

אלוהים הלך לאיבוד: שלושה טרנדים מוזרים בטלוויזיה

"ללא השגחה". סדרה בנטפליקס
כל המלאכים ג'ינג'ים. "ללא השגחה" צילום: יח"צ נטפליקס

היום, כשכוכבים הוליוודיים מהשורה הראשונה ובמאי קולנוע גדולים עוברים למסך הקטן, כבר ברור שהטלוויזיה היא לא מה שהייתה פעם. יחד עם הכוכבים הגדולים הגיעו גם תקציבים מכובדים, שגרמו לסדרות רבות להיתפס, בעיני חלקנו ליצירות אמנות. ובאמנות כמו באמנות, כמאמר הקלישאה, יש מקום לפרשנות. אז מה ניסו להעביר לנו הנרטיבים הטלוויזיוניים בשנים האחרונות?

יש אלוהים! אבל הוא הלך לאיבוד

אחרי כמה עשורים בהן הדיון התמקד בשאלה האם בכלל יש אלוהים, בשנים האחרונות נראה כי הוא קיים – אבל הלך לאיבוד, או השתעמם או שפשוט לא אכפת לו יותר.

ג'סי קאסטר, גיבור הסדרה המצוינת "פריצ'ר" (Preacher) של AMC מ-2017, שעוד לא זכתה להכרה המגיעה לה), הוא פושע לשעבר שהפך בעקבות אביו למטיף. יום אחד נכנס בג'סי – כן, ממש נכנס בו – כוח על אלוהי בשם "בראשית", בנם האסור של מלאך ושדה, שנותן לו את הכוח לגרום לכל אחד לעשות בדיוק את מה שהוא אומר, או מטיף לו לעשות. במהלך הסדרה מגלה קאסטר שאלוהים נעלם ואף אחד בעולם או מעבר לו לא יודע על מקום הימצאו. ג'סי, יחד עם אהובתו הקשוחה וערפד אחד יוצאים לחפש אותו ועוברים בדרך בגיהינום וגם כאן אצלנו בישראל ומכסחים כל מי שמפריע להם בדרך.

אלוהים הלך לאיבוד. "פריצ'ר": AMC. YouTube

 

בסדרה הברזילאית המשודרת בנטפליקס "ללא השגחה"Nobody's looking) ), מלאך שומר חדש במפעל של "אנג'לוס", המפעל מלא הבירוקרטיה בו עובדים כלל המלאכים השומרים, מגלה שאלוהים לא נמצא ומנצל את ההזדמנות יחד עם כמה מחבריו המלאכים כדי לעבור על החוקים. כל המלאכים בסדרה ג'ינג'ים, אריק קרטמן אולי אמר שאין להם נשמה, אבל מסתבר שהם פשוט מלאכים.

בסדרה "Miracle workers" של רשת TBS סטיב בושמי הוא אלוהים ופשוט נמאס לו מהאנושות, אנחנו סתם משעממים אותו. דניאל רדקליף הוא מלאך שמנסה להוכיח שאנחנו דווקא עדיין בסדר ולא כולנו רעים. בעונה השנייה של הקומדיה, שעתידה לעלות ממש החודש לאוויר (28.1.20) מדובר דווקא בימי הביניים וכנראה בסיפור שונה לגמרי, נחיה ונצפה.

עדיין לא מאמינים? הנה עוד כמה סדרות על אלוהים:

"בשורות טובות" (Good Omens), "המקום הטוב" (The Good Place) ו"אלים אמריקאים" (American Gods).

סופר-אנטי-גיבור

העשור האחרון היה רווי בגיבורי-על, ונראה שקצת נמאס מהם. אחרי שהופיעו על המסך הקטן והגדול ללא הפסקה, לא מפתיע שהתחלנו לחפש למה אולי דווקא עדיף שהם לא באמת מתהלכים בינינו, והסדרות התחילו להציג את הצד האפל של בעלי הכוח.

בסדרה "הבנים" (The Boys) של אמזון פריים, גיבורי העל מוצגים כחבורה די נוראית של אנשים אלימים שהתהילה עלתה להם לראש. הם זורעים הרס בכל קרב ומשאירים את האזרחים חסרי הישע להתמודד עם ההשלכות.

ב"השומרים" (Watchmen) המעולה של HBO שואלים – מה קדם למה? הביצה או התרנגולת? האם קודם אנשים ניצלו את הכוח לעשות דברים רעים או קודם עשו דברים רעים ואז השיגו כוח? הסדרה מתרחשת בעולם בו אנשי החוק נאלצים להסתתר מאחורי מסכות כדי להסתיר את זהותם, וגיבורי העל נטולי כוחות מיוחדים מלבד ד"ר מנהטן שהוא סוג של אלוהים כחול. בעולם בו גם הטובים וגם הרעים מסתתרים מאחורי מסכות – האם באמת ניתן להבדיל? ב"השומרים" אין טוב ורע, ממש כמו במציאות, הכל בתחום האפור, נשמע מבלבל? בהחלט. עד הפרק הרביעי שם הכל נהיה ברור יותר וההתמכרות מתחילה.

אין טוב ורע. "השומרים": HBO. YouTube

רוצים עוד? הנה עוד כמה סדרות שלפיהן אולי עדיף לחיות בעולם שבו לאף אחד אין כוח על:

"ג'סיקה ג'ונס" (Jessica Jones), "איך לגדל גיבור על" (Raising Dion) ו"לגיון" (Legion), "חסרי כוחות" (בתרגום חופשי מ – Powerless), וואן פאנץ' מן (One Punch Man)

העתיד ממש לא ורוד

הסוף קרוב, כל העולם השתגע וכולנו רק מחכים בפחד שיגיע הסוף הבלתי נמנע. סיפורים על סוף העולם היו כאן תמיד, אבל לא בכזאת כמות. יוצרי הסדרות בעשור האחרון העלו כל  מיני תרחישים מה יביא את הסוף: טכנולוגיה שתקום על יוצריה, סביבה שזוהמה ללא הכרה או מלחמת המינים.

"היום שאחרי" (Day break) של נטפליקס עוקבת אחרי קבוצת בני נוער ששרדו את האפוקליפסה ונאלצים כעת להתמודד עם עולם בו המבוגרים, שגרמו לאסון בכך שלא דאגו לאקלים ולסביבה, כולם זומבים אלימים ורעבים.

נבואת הזעם של גרטה. "היום שאחרי": Netfix. YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=qnUNGZD3LEs

 

בסדרה של HULU "איש העתיד" (Future Man). ג'וש הוא בטלן צעיר המבלה את רוב זמנו במשחק מחשב. יום אחד הוא מצליח לנצח את המשחק ומיד מופיעות בביתו שתי הדמויות מהמשחק – וולף וטייגר, ומספרים לו כי המשחק מדמה את עתיד האנושות והיה רק מבחן כדי למצוא את הלוחם האולטימטיבי שיעזור להציל את העתיד. הם מגלים כי ג'וש עובד כשרת בחברה של האיש שהם סבורים שעומד להשמיד את האנושות ויוצאים למשימת ההצלה.

"הרפתקאות פין וג'ייק" (Adventure Time) של Cartoon Network אמנם מצויירת ונשמעת כמו סדרה לילדים, אך אל תטעו, מדובר בסדרת מופת. פין הוא בן אדם וג'ייק הוא אחיו הכלב משנה הצורה. השניים יוצאים יחד עם חבריהם להרפתקאות בעולם פוסט אפוקליפטי המלא ביצורים קסומים ומוטנטים מוזרים. במהלך העונות אפשר ממש לראות את תהליך ההתבגרות של פין בעולם המטורף בו הוא חי, ולבלות שעות של הנאה מול הפרקים הקצרצרים (כ-10 דקות לפרק).

רוצים עוד סדרות שניבאו את האפוקליפסה?

"סיפורה של שפחה" (The Handmaid's Tale), "המתים המהלכים" (The Walking Dead) ו"האיש האחרון בעולם" (The Last Man On Earth), "מראה שחורה" (Black Mirror)

לצד הטרנדים הדיסטופיים האלו, יש כמובן עוד רבים אחרים, שעם כניסת הבינג' (והמיני בינג') לחיינו – רק מתרבים כמו חנונים זה מגניב ("דברים מוזרים", "ריק ומורטי" ו"עמק הסיליקון") וטרנד הגירל פאוור ("הארלי קווין", "ברוד סיטי" ו"למה נשים רוצחות") או אפילו טרנד הדוקו-מוקו-שוקו ("אל תתעסקו עם חתולים", "אמריקן ונדל" ואפילו "מקרוב") . יוצר אחד עושה סדרה מעולה, ופתאום בכל שירות סטרימינג צצות עוד שלוש דומות, אם לא זהות. אבל מה זה משנה, העיקר שיש לנו מה לראות. ואם שלושת הטרנדים כאן למעלה באמת מעידים משהו על העולם האמתי, אז כנראה שאנחנו ממש צריכים קצת אסקפיזם.