סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

בינג' טיים: סיכום עשור בטלוויזיה

העשור האחרון סימל נקודת מפנה חשובה במדיום הטלוויזיוני. כבר בתחילתו, נפתחו פלטפורמות תוכן חדשות כמו נטפליקס, אמזון והולו, שהעניקו לטלוויזיה מגוון תכנים וערוצים לצפות בהם. כמו כן, העשור האחרון לימד אותנו איך להתאהב בדמויות והראה לנו מה זה לכתוב תסריט מדויק עם עלילות לא שגרתיות. רשימת הסדרות שבחרתי מתוך מגוון כל כך רחב מביאות עמן משהו מרענן והכרחי לשיח העכשווי.

סקנדל – ABC 2012-2017

"סקנדל" היא סדרת מתח פוליטית אמריקאית מבית היוצר של שונדה ריימס, אחת המפיקות והתסריטאיות הכי גדולות בהיסטוריה של הטלוויזיה. הסדרה, ששודרה לראשונה ב- 2012 הרבה לפני מהפכת "Me-too", מציבה את קארי וושינגטון בקדמת הבמה, בתקופה בה את מספר הנשים בתפקידים ראשיים אפשר היה לספור על יד אחת. וושינגטון, בתפקיד אוליביה פופ, היא השחקנית השחורה הראשונה בתפקיד ראשי מאז 1974. הסדרה משחקת על הגבול הדק בין מותחן פוליטי לטלנובלה, ומנתחת באופן מעמיק ואפילו ציני את המשמעות של להיות עם כוח באמריקה. סקנדל מצביעה על הרגעים בהם הממשלה נכשלת בהגנה על אזרחיה, ומתמקדת בלשמר את כוחה.

אישה חזקה. "Youtube. "Scandal

בית הנייר – נטפליקס 2017-2019

"בית הנייר" של היוצר הספרדי אלכס פינה, עלתה לראשונה ב-2017 בנטפליקס. התכנית לפרוץ למטבעה המלכותית של ספרד ולהדפיס כסף, פרי מוחו של "הפרופסור" סרחיו מרקינה, בהחלט גורם לך לשבת על קצה הספה בהמתנה לראות מה יהיה הצעד הבא שלו. מה שהופך את הסדרה למעולה, היא היכולת שלה ליצור תחושות הזדהות ואמפתיה עם הדמויות, למרות שהם גנבים וחוטפים בני ערובה. הסדרה מעלה שאלות קשות, בעד מי אנחנו ומי אנחנו בעצם. צייתנים לחוק או מתמרדים? מרוב שזה טוב,שוכחים שזה מצריך קריאת כתוביות.

Youtube. Money Heist

פאודה – 2015-2019 YES

ליאור רז ואבי יששכרוף, מצליחים להראות כבר במשך שתי עונות, את שני צדדי הקונפליקט בין ישראל לחמאס בצורה אנושית, כך שכל אחד יכול להתחבר. אפילו אימא שלי רואה את זה, והיא שונאת אלימות. הסדרה מבוססת על חוויות אמתיות של יחידת מסתערבים בצבא, ומראה את ניסיונותיהם להיטמע בתוך החברה הערבית בלי להיתפס. הסדרה עלתה לראשונה ב-YES והופצה לנטפליקס ב-190 מדינות. השילוב של ליאור רז שמביא את חוויות השירות הצבאי שלו ביחידת מסתערבים  ויששכרוף, הכתב והפרשן לענייני ערבים, מעניק עומק ודיוק בהצגת המורכבות של הסכסוך הישראלי-הפלסטיני על המסך.

מראה שחורה- 2011-2019

"מראה שחורה" היא מיני סדרת דרמה טלוויזיונית של היוצר, צ'ארלי ברוקר, ששודרה לראשונה ב2011 בערוץ 4 הבריטי. למה מיני? כי יש מעט פרקים בכל עונה. הסדרה עוסקת בהשלכות הטכנולוגיה על החיים המודרניים, ומעוררת חששות וספקות לגבי העתיד. הסדרה גורמת לצופה להבין שהטכנולוגיה יכולה להשתלט לנו על כל תחומי החיים, במיוחד בעידן כמו היום, בו אנחנו תלויים בטכנולוגיה יותר מאי פעם. בקיצור מסריט ברמות ומומלץ לכל מי שרוצה לחשוב מחוץ לקופסא. 

"Youtube. "Black Mirror

משחקי הכס- HBO 2011-2019

 איך אפשר לא לשים את "משחקי הכס" בתוך הרשימה? סדרת הפנטזיה האמריקאית של רשת HBO עוררה סערה בלתי רגילה בקרב צופים בכל העולם. הדמויות המורכבות והעלילות המפותלות נלקחו מתקופות שונות בהיסטוריה, ממלחמות באנגליה, ימי הביניים באירופה, הרנסנס האיטלקי ועוד. הסדרה מבוססת על סדרת הספרים "שיר של אש ושל קרח" מאת הסופר האמריקאי ג'ורג' ר.ר. מרטין. בזכות הפלטפורמה האינטרנטית, נוצרה קהילה מקוונת עצומה ששימשה את הצופים לשתף את חווית הצפייה שלהם, להרהר על סיומי הפרקים ולנסות להמציא ולהפריך תיאוריות על הסדרה. עם סיומה, הותירה משחקי הכס ריקנות, שמי יודע – אולי הספין-אוף יצליח למלא.

"משחקי הכס" Youtube.

שקרים קטנים גדולים- 2017-2019 HBO

המסתורין, הסודות, והדינמיקות בעיירה מונטה ריי בקליפורניה הן רק חלק מההצלחה של "שקרים קטנים גדולים", המבוססת על ספרה של ליאן מוריארטי, האוסטרלית. עזבו את זה שניקול קידמן משחקת שם בצורה יוצאת דופן כאישה מוכה ואישה מינית בו זמנית, הליהוק של ארבעת השחקניות הנוספות ריס וות'רספון, לורה דרן, שיילין וודלי, וזואי קרביץ הופך את הסדרה לממכרת והכרחית לכל פמיניסטית.

" Youtube . "Big Little Lies

סיפורה של שפחה 2017-2019 Hulu

"סיפורה של שפחה" מבוססת על ספרה של מרגרט אטווד, "מעשה השפחה".הגלימות האדומות כבר השתלטו על חיינו מ-2017 ועד היום. העלילה מתרחשת בעתיד לא כל כך רחוק מאתנו, במשטר דתי קיצוני שמוציא להורג הומואים ולסביות, וכל מי שמנסה להתמרד נגדו. המציאות שהיא מציגה אכזרית אבל בהחלט הכרחית ומעוררת מחשבה על משטרים קיצוניים בכלל.

" Youtube "The Handmaid's Tale

בנות 2012-2017 HBO  

מה שהסדרה בנות עשתה לנוף הטלוויזיוני ייזכר לדורות. דימוי גוף, עירום, כתיבה שנונה ואמתית של לינה דנהאם על ארבע בחורות צעירות שעסוקות בעצמן, ללא רסן וטקט בניו יורק. הבחירה להראות את השברים בתוך עולמה של אישה מתבגרת רק מושך לסדרה עוד תגובות וביקורות אליו. אנחנו, הצופים, רגילים לראות על המסך גברים דומיננטיים, אנשים טובים נגד הרעים. אך, כשיש ללינה דנהאם מה להגיד דרך התסריט שלה, זה משך ביקורות רבות ותשומת לב.

" Youtube . "Girls

כשהם רואים אותנו- נטפליקס 2019

המיני סדרה של הבימאית אווה דוברניי, מבוססת סיפור אמתי על חמישיית סנטרל פארק. בסיפור חמישה נערים שחורים מואשמים בתקיפה ואונס של אישה לבנה בסנטרל פארק בניו יורק בסוף שנות ה-80. על אף שהראיות מצביעות על חפותן הם מודים בפשע הרבה בזכות פעילות מניפולטיבית משטרתית. הסדרה מציגה ברגישות את מהלך המשפט ושהותם של הנערים בכלא ומציפה מחדש מחשבה על סטריאוטיפים ואפליה בחברה האמריקאית. בקיצור, תכינו את הטישו.

When they see us". Youtube "

פשע אמריקאי 2016 FOX

העונה הראשונה של מיני סדרת הדרמה "פשע אמריקאי" נוצרה על ידי ריאן מרפי, ומציגה את סיפורו של או ג'יי סימפסון החשוד ברצח אשתו, אך מנקודת מבטם של עורכי הדין שלו. הסדרה ייחודית כי היא מפנה מבט אל מאחורי הקלעים של שני הצדדים והמניפולציות שמפעילים עורכי הדין כדי להסיר כל ביסוס לראייה אפשרית נגדו. הסדרה לא בוחרת צד במשפטו של סימפסון אלא מתמקדת בסדקים של מערכת המשפט האמריקאית. היא רלוונטית יותר מתמיד לאור השיח הציבורי על גזענות.

"Youtube. "American Crime Story

ואחד לשנה הבאה: NBC 2016- 2019- This is Us:

כי חייב משהו קצת קיטשי לא? אומנם קיטש, אבל דן פוגלמן, יוצר הסדרה, מראה ברגישות ובדיוק את המכשולים, הרגשות וההתמודדויות הממלאים את חיי השגרה של תא משפחתי. הליהוק יוצא הדופן של השחקנים ההוכחה לכך, אבל את זה אני אתן לכם להחליט בעצמכם.

.Family is forever Youtube