סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

לא בשוליים: העשור המוצלח של ספרות הנוער

במבט על העשור החולף אי אפשר להתעלם מהמקום שתפסה בו ספרות הנוער, שאחראית גם על כמה משוברי הקופות הגדולים בקולנוע. אז אחרי משבר ה״איך אני מצמצם את הרשימה לעשרה ספרים לעזאזל?״, קבלו את עשרת ספרי הנוער שעשו לי את העשור.

שבע דקות אחרי חצות / פטריק נס (2011)

״שבע דקות אחרי חצות״ עוקב אחרי קונור או׳מאלי בן ה-13. הוא מתמודד עם מציאות לא קלה. בבית הספר הוא סובל מבריונות ובבית הוא צריך לטפל באמו החולה בסרטן. לילה אחד, שבע דקות אחרי חצות, הוא מתעורר משנתו ומגלה בחלונו עץ טקסוס מדבר. העץ מציע שיספר לקונור שלושה סיפורים ובתמורה לכך קונור יספר לו סיפור משלו. הסיפור מקושט באיוריו של ג׳ים קיי שביחד יוצרים סיפור מרגש המלמד איך להתמודד עם אבל. נס השלים את סיפורה הלא גמור של הסופרת שיבון דאוד שנפטרה בעקבות מחלת הסרטן. הספר זכה לשבחים ופרסים רבים ואף קיבל עיבוד קולנועי שיצא בשנת 2016.

עטיפת הספר "7 דקות אחרי חצות"
העץ הנדיב. "7 דקות אחרי חצות". עטיפת הספר: מודן הוצאה לאור

המעון של מיס פרגרין לילדים משונים / רנסום ריגס (2012)

ג׳ייקוב פורטמן נהג להקשיב כילד לסיפוריו של סבא ממלחמת העולם השנייה. הוא סיפר לו על מפלצות אוכלות אדם ועל בית סודי שחיים בו ילדים משונים וציפור זקנה וחכמה. כשגדל, הניח שהמפלצות הן וודאי הנאצים והילדים המשונים הם היהודים. אך כסבא נהרג בתאונה מסתורית, ג׳ייקוב בן ה-16 עוקב אחרי רמזים שמובילים אותו לבית יתומים בשנת 1940, שם הוא מגלה את האמת על חייו. הספר משלב בתוכו תמונות וינטאג׳ רבות שיחד עם המילים מספרות סיפור מהפנט על עולם רגיל אבל גם די משונה, בו יש ילדים עם כוחות מיוחדים, לולאות זמן ואפילו כלבים מדברים. זהו הספר הראשון בטרילוגיה שזכתה להצלחה רבה בעולם ובעיבוד קולנועי על ידי טים ברטון שעלה לאקרנים בשנת 2016.

עטיפת הספר "המעון של מיס פרגרין לילדים משונים"
לא משחק ילדים. "המעון של מיס פרגרין לילדים משונים". עטיפת הספר: כתר

אשמת הכוכבים / ג׳ון גרין (2012)

״אשמת הכוכבים״ הוא מהספרים שציטוטים שלמים מתוכו נחקקים לך בזיכרון ונשארים בו שנים לאחר קריאתם. זה סוד הקסם של ג׳ון גרין – הכתיבה המדויקת, החכמה והפילוסופית לעיתים, שגורמת לך לבכות, לחשוב ואז לבכות עוד יותר. גם בספרו השישי מצליח גרין לפגוע בול עם סיפור אהבה על שני חולי סרטן שמכירים בקבוצת תמיכה, ממשיכים בנסיעה משותפת לאמסטרדם ומסיימים בסוף הטראגי אך צפוי עם מילה אחת בראש – ״אוקיי״. בשנת 2014 עלה לאקרנים העיבוד הקולנועי, בכיכובם של שיילין וודלי ואנסל אלגורט, שהצליח לשבור לנו את הלב אפילו עוד יותר.

כס הזכוכית / שרה ג׳יי מאס (2012)

בעשור האחרון, ז׳אנר הפנטזיה האפית מצא את דרכו אל לב ליבה של ספרות הנוער ו״כס הזכוכית״ הוא אחת הדוגמאות הבולטות לכך. הספר הראשון, מתוך השבעה, עוקב אחר סלינה, המתנקשת המפורסמת ביותר בממלכת אדרלן. כעונש על פשעיה היא נשלחת למחנה עבדות במכרות. לאחר שנת עבדות היא מקבלת הזדמנות לזכות בחנינה מהמלך, אך בתמורה לכך תצטרך לשרת כשומרת הראש שלו לתקופה של ארבע שנים. כשתעלומות רצח מתחילות להתרחש בממלכה, סלינה פותחת בחקירה שמובילה אותה לגלות את הסודות החבויים בתוך קירות הארמון. כתיבתה של מאס שואבת את הקורא אל נפתלות התעלומה שאינה מרפה עד תום הספר, ואפילו אחריו.

עטיפת הספר "כס הזכוכית"
תעלומת פנטזיה משובחת. "כס הזכוכית". עטיפת הספר: קוראים הוצאת ספרים

פלא / ר״ג׳ פאלסיו (2012)

אתם מכירים את הספרים ששוברים ומחממים לכם את הלב בו זמנית? אז ״פלא״ הוא לגמרי אחד מהם. הספר מתאר את חייו של אוגוסט פולמן, ילד בן 12 שנולד עם תסמונת טריצ׳ר קולינס, תסמונת גנטית נדירה שגרמה לעיוותים בפניו ובגולגולת שלו. הספר מלווה את אוגוסט כשהוא הולך ללמוד בבית ספר בפעם הראשונה בחייו ומציג את ההתמודדות וההשתלבות שלו במסגרת הזרה. הספר מצליח לעורר מודעות אדירה לנושא קבלת האחר והוא יגרום לכם להתעצבן, להתרגשֿ, לצחוק, לבכות, אבל בעיקר יגרום לכם לרצות לחבק את אוגוסט חזק ולא לעזוב אותו. בשנת 2017, יצא עיבוד קולנועי לסרט בכיכובם של ג׳וליה רוברטס, אוון ווילסון והילד, שהוא באמת פלא, ג׳ייקוב טרמבלי.

עטיפת הספר "פלא"
קבלת השונה. "פלא". עטיפת הספר: כנרת זמורה דביר בע"מ

היינו שקרנים / א׳ לוקהארט (2013)

״היינו שקרנים״ הוא מהספרים שמתחילים לקרוא ולא מצליחים להניח מהיד. קיינדנס סינקלייר נהגה להגיע כל קיץ לאי הפרטי שבבעלותו של סבא שלה עד גיל 15. באותו קיץ חוותה קיינדנס תאונה מסתורית שממנה אינה זוכרת דבר. כעבור שנתיים, בגיל 17, חוזרת קיינדנס לאי ולאט לאט, יחד עם הקוראים, אוספת שברי זיכרון מליל התאונה, שיוצרים ביחד את הטוויסט האולטימטיבי. ״היינו שקרנים״ הוא מותחן פסיכולוגי מהודק שסופו ימשיך לרדוף אתכם גם שבועות לאחר סיום הקריאה.

סיימון מוצא את דרכו / בקי אלברטלי (2015)

עוד ז׳אנר שפרץ בספרות הנוער בעשור האחרון הוא הספרות הלהט״בית. ספרה של אלברטלי הוא אחד מחלוציו. הספר עוקב אחרי סיימון ספיר, תלמיד תיכון שמסתיר סוד גדול – הוא הומו. סיימון מנהל קשר וירטואלי, וכמובן אנונימי, עם תלמיד נוסף מבית ספרו, שגם נמצא בארון. כשמרטין, הבריון של השכבה, מגלה בטעות על ההתכתבויות ביניהם הוא סוחט את סיימון: או שסיימון יעזור למרטין להשיג דייט עם תלמידה מהשכבה או שמרטין יפרסם את ההתכתבויות ויוציא את סיימון, ואת חברו האנונימי, מהארון. במהלך הקריאה חשבתי כמה הספר הזה היה יכול לעזור לי בתור נער מתבגר, וכמה הספר הזה בטח עוזר לנערים מתבגרים כיום. ״סיימון מוצא את דרכו״ הוא סיפור התבגרות מרגש ומצחיק על אהבה, חברות ועל האומץ להיות מי שאתה. ב-2018 זכה הספר לעיבוד קולנועי בשם ״באהבה, סיימון״ שהיה לסרט הנוער ההוליוודי הראשון שהציב במרכזו דמות להט״בית.

עטיפת הספר "סיימון מוצא את דרכו"
יוצאים מהארון. "סיימון מוצא את דרכו". עטיפת הספר: מטר

השנאה שנתתם / אנג׳י תומאס (2017)

״השנאה שנתתם״ עוקב אחרי סטאר קרטר, נערה אפרו-אמריקנית בת 16 שחיה בגארדן הייטס, שכונת עוני שחורה. כששוטרים משתלטים על מסיבה בשכונה ומפזרים אותה באמצעות יריות, בורחת סטאר מהמקום יחד עם חבר ילדותה, קאליל, שמסיע אותה הביתה. במהלך הנסיעה, עוצרת אותם ניידת משטרה ולאחר חילופי דברים בין השוטר הלבן לקאליל, יורה בו השוטר והורג אותו לנגד עיניה של סטאר. הספר התחיל כסיפור קצר בהשפעת הירי באוסקר גרנט שהתרחש בקליפורניה בשנת 2009. כתיבתה החדה של תומאס היא אגרוף בבטן שמטרתו להכעיס את הקוראים ולעודד אותם לפעול למען שינוי בחברה שאנו חיים בה. הספר, שנמצא כבר שנתיים ברשימת רבי המכר של ה״ניו יורק טיימס״, זכה לעיבוד קולנועי שיצא ב-2018, בכיכובה של אמנדלה סטנברג.

עטיפת הספר "השנאה שנתתם"
לוחמת צדק. "השנאה שנתתם". עטיפת הספר: כנרת זמורה דביר בע"מ

שניהם מתים בסוף / אדם סילברה (2017)

מה הייתם עושים אם יום בהיר אחד היו מתקשרים אליכם ואומרים לכם שאתם עומדים למות ב-24 שעות הקרובות? מתיאו ורופוס מקבלים בחצות של ה-13 בספטמבר שיחת טלפון המבשרת להם כי הם עומדים למות ביממה הקרובה, מבלי לגלות להם איך הם ימותו ולמה. הם מכירים אחד את השני באפליקציית ״החבר האחרון״, אפליקציה שנועדה להפגיש בין זרים שקיבלו את השיחה, והם מחליטים לבלות את יומם האחרון ביחד. ״שניהם מתים בסוף״, על אף שמו המורבידי, הוא סיפור על חברות אמיצה בין שני זרים שמצליחים, ביום אחד בלבד, לשנות אחד לשני את החיים. דרך העיסוק במוות, מצליח סילברה לעורר אצל הקוראים שאלות לגבי היחס שלהם לחיים ובין כל הדמעות שהזלתי בסוף הספר מצאתי גם חיוך. בימים אלה HBO עובדת על עיבוד טלוויזיוני לספר ואני סופר את הימים לקראתו.

אחד מאיתנו משקר / קארן מ׳ מקמנוס (2017)

 

כיתת ריתוק. חמישה תלמידים. רק ארבעה יוצאים משם חיים. ״אחד מאיתנו משקר״ מציב במרכזו תעלומת רצח, תלמיד נרצח בכיתת ריתוק וארבעת התלמידים האחרים הם החשודים ברצח, שכן לכל אחד מהם היה מניע לרצוח אותו. מקמנוס יוצרת את גרסת הרצח של ״מועדון ארוחת הבוקר״ ומשאירה את הקוראים במתח לאורך כל הספר בדבר זהותו של הרוצח. רשת השידור NBC עובדת על סדרת טלוויזיה לספר שצפויה לעלות במהלך השנה הבאה.

עטיפת הספר "אחד מאיתנו משקר"
רצח לארוחת הבוקר. "אחד מאיתנו משקר". עטיפת הספר: כנרת זמורה דביר בע"מ

ואחד לשנה הבאה:

בן האינסוף / אדם סילברה (2020)

בניו יורק של ימינו מסתובבים בין בני התמותה יצורים בעלי כוחות קסם, השמימיים. יש שמעוניינים לגנוב מהם את כוחם, המכונים ספקטרים. מאז שהיו ילדים, האחים אמיל וברייטון העריצו את המכשפים המהלכים, לוחמים שנשבעו להיפטר מהספקטרים ולהגן על השמימיים. ברייטון תמיד חלם להצטרף למכשפים המהלכים ואילו אמיל רק רצה שהמלחמה תפסיק. הכל מסתבך כשאמיל מגלה בעצמו כוח מיוחד שמציב אותו במרכז הקונפליקט והופך אותו לכלי שיוכל לעצור את המלחמה כולה. אם אהבתם את ״עיר של עצמות״ והחיה הקסומה האהובה עליכם היא עוף חול, זה בדיוק הספר בשבילכם.