סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

עזבו את החרדים בשקט

בס"ד

במגדל בבל שינה אלוקים את שפתם של הבונים על מנת לבלבל ולפרק את המגדל, ואכן הוא הצליח ופיזר את כולם לשפות שונות בארצות שונות. בישראל אנו מדברים בשפה אחת, עברית, אך לא מצליחים להבין אחד את השני. האם יש סיכוי שהחברה החילונית תבין מתישהו את השפה והמנטאליות של החברה החרדית? או שמא יש כאן משהו מעבר לשפה.

בחודשים האחרונים פקעה לה יבלת גדולה ששכבה מתחת לעור של החברה הישראלית זמן רב מדי. היו ניסיונות רבים מצד אנשי תקשורת זוטרים לפוצץ אותה, אך אנשים טובים הצליחו איכשהו למנוע את הפיצוץ. ליבלת קוראים "היחסים הבלתי מובנים בין החברה החרדית בישראל לחברה החילונית השלטת במדינה". יבלת זו העמיסה כעסים ותחושת קיפוח וניצול בקרב שני הצדדים.

התלהמות תקשורתית

נדמה שמשהו השתנה בחודשים האחרונים במערכת היחסים הזו. למישהו עלה השתן לראש. כאן נכנסת לתמונה הסוגיה הקרויה "הדרת הנשים בישראל", וכאן נכנסו לתמונה בגדול ארגוני הנשים הפמיניסטים למיניהם, על כל שלוחותיהם בתקשורת, בבית המשפט, בכנסת וברחוב. ה"over" פמיניזם השורר בישראל הוא כנראה המישהו הזה שהשתן עלה לו לראש. הוא החליט שאנחנו חיים בעצם באיראן ולא בישראל, המדינה הכי דמוקרטית, פתוחה ומודרנית במזרח התיכון שרבים ממדינות המערב יכולים ללמוד מאיתנו מהי דמוקרטיה וליברליות. ואם קומץ חריג חרדי מתנהג בסוג של קיצוניות, הרי זה עולה על כל היתרונות והתחומים האחרים בישראל.

ההתנפלות הבלתי פרופורציונית כמו ביוב שופכין ארוך, שהתרחשה בתקשורת המתלהמת בחודשים האחרונים כנגד החרדים כולם, מעידה על חוסר הבנה בסיסי של החילונים בהווי של העולם הדתי בכלל והעולם החרדי בפרט. הפערים רק הולכים ומעמיקים, עד כדי כך שנער יהודי חילוני ממוצע אינו מתמצא במושגים בסיסיים ביהדות שהיא היא הפולקלור וההיסטוריה של העם שלנו היושב בציון.

האישה נעלה יותר

ברור שיריקה על ילדה בת 8 בדרכה לבית הספר היא דבר בזוי עד מאוד ואינו ראוי כלל בחברה שלנו לכל הדעות ולכל הזרמים, כולל הזרם החרדי. לכן מי שעשה זאת צריך לשבת בכלא תוך חינוך מחדש על משמעות הכבוד ההדדי בין יהודים בתורה. אך מכאן ועד להכליל את כל עניין ההפרדה בעולם הדתי כאילו הוא מבזה את הנשים? זו בורות מוחלטת וחוסר הבנה בסיסי של העולם הדתי. ההפרדה בין המינים, אינה מעידה כלל על פחיתות במעמד האישה. ההיפך הוא הנכון וכל אדם דתי המתמצא בענייני הלכה בתחום האישות יודע זאת.

האישה על פי היהדות, נעלה ביותר, גם מעבר לגבר. שהרי הגבר נברא מהעפר והאישה נבראה בדרגה אחת מעל: מצלעו של האדם. האישה אינה מחויבת בכל מצוות התורה משום שהיא אינה זקוקה להם. מצוות נועדו לתקן עניינים באדם עצמו או בעולם והאישה היא, כאמור, נעלה יותר רוחנית ואינה זקוקה לתיקונים כמו הגבר. בנוסף, הבעל מחויב מאוד בכבוד אשתו ביהדות עד כדי שידוע הוא כי מי שאינו מכבד דיו את אשתו לא יזכה לברכת ה' בביתו. משפטים כמו "חכמת נשים בנתה ביתה", "תבונה יתרה ניתנה לאישה", "אישה בונה אישה הורסת", "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה", מעידים מעט על היחס של התורה לנשים שמהן תצמח הישועה והחכמה, האושר והתבונה. חייב איש בכבוד אשתו מאוד.

ההפרדה בין המינים נועדה רק למנוע מצב בו גברים ונשים נמצאים יחדיו במרחב צפוף, אשר עשוי ליצור מגע או קשר שיוביל למצב אסור. זהו למעשה איסור של "שמה" ולא האיסור עצמו. היות והתורה מכירה מצוין את יצר האדם ומודעת לכוח המניע את היצר ועד כמה יכול האדם להיסחף לדבר עברה, היא נתנה גם הלכות של מניעה מהמצב עצמו. בבחינת "אדם נבון לא יכניס עצמו למצב שבו אדם חכם יוכל להיחלץ", כלומר עדיף מראש לא להיכנס למצבים בעייתיים.

זילות החוק להטרדה מינית

החילונים לא מצליחים להבין את העניין הזה כמו שהוא ומפרשים את ההפרדה כהדרת נשים. מבחינת החרדים זוהי בדיחה שרק מוסיפה לתחושת הניכור והבורות מצד החילונים. הם יודעים שהם לא מדירים נשים אלא פועלים רק מטעמים הלכתיים. והם יודעים היטב שכבודה של האישה בעולמם הוא בעל ערך רב לכן אין ולא יהיו להם רגשות אשם בעניין. אם מדובר בעניין הלכתי, אין שום סיכוי שמישהו בעולם החרדי ישנה את התורה או את ההלכה בשביל למצוא חן בעיני החילוני שאינו מבין את שפתם ואת המניע האמיתי לדברים.

התלהמות התקשורת הובילה למצב מגוחך שהוביל לזילות החוק להטרדה מינית. לקחו אדם חרדי בשם שלמה פוקס, שהזדעזע מהתנהגות פרובוקטיבית של חיילת שבחרה לעלות לקו חרדי (בזמן שיש הרבה אפשרויות אחרות לאותו יעד) ולשבת בניגוד למקובל בקו מקדימה. כשפנו אליה וביקשו ממנה יפה לעבור אחורה היא ענתה באופן חד משמעי שאינו תואם התנהגות נשית עדינה וממוצעת בעולם החרדי. הדבר התפרש כחוצפה והחרדי קרא לעברה "פרוצה". מילה שונה במשמעותה בעולם החרדי. פרוצה מלשון פורצת גדר ומכשול ומעמידה אחרים בסכנת עבירה. בעולם החילוני משמעות המילה היא זונה.

אין ספק שגם מעשה זה של שלמה פוקס, אינו ראוי כלל ויש לה זכות מלאה להגיש נגדו תלונה במשטרה. אבל מה הקשר בין מעשה זה לבין הטרדה מינית המאפיינת אנשים אשר מיששו ונגעו באופן בוטה במקומות צנועים בגוף של הזולת, או הטרידו במילים המרמזות בבירור למעשים מיניים שהם מעוניינים לקיים עם האדם לעברו נאמרו המילים?

הנאורים והחשוכים

נדמה שהחברה החילונית לא מצליחה להבין את תרבותה ושפתה של החברה החרדית. המנטאליות בין החברות שונה בתכלית. אבל כאן המקום להוכיח את הפלורליזם האמיתי ואת האווירה הליברלית המקבלת את האחר על אף היותו שונה. במקום זה, מוכיחים "האנשים הנאורים", המובילים סיסמאות של שוויון ודמוקרטיה דווקא את ההיפך. אטימות כלפי האחר שהוא אחיך למעשה, חוסר הבנה וחוסר רצון להבין. חושך מוסרי וערכי. הנאורות נעלמה מעיניהם של אלה המתלהמים וששים אלי קרב להתנפל על החרדים כולם בעוון מעשה נבזי של מיעוט שבמיעוט.

האם יש משהו מעבר לשפה? מעבר למנטאליות? אולי זו ההזדמנות של מישהו ללבות את השנאה שהייתה טמונה בליבו במשך שנים? להחזיר ל"חרדים האלה" על התסכול מנושאי הליבה של היהדות כמו נישואין, כשרות, שבת, קבורה ועוד, שהחרדים מצליחים לשמר במדינה שלנו? הגיע זמן לעשות שלום בינינו. ללמוד את השפה, לשאול שאלות, להקשיב לאחר, לפתור את הבעיות בשיחות והסברים מתוך אהבה וכבוד הדדי בין כולם. הרי אם תלכו לעשות שבת במשפחה חרדית ממוצעת, הם יקבלו אתכם באהבה אין סופית ויארחו אתכם כאילו הייתם מלכים, באמת. כי כך הם מצווים לעשות מן התורה ושום דבר לא ישנה זאת. העקשנות הזאת, על קיום מדויק של מצוות התורה, היא שהחזיקה את העם היהודי לאורך אלפי שנות היסטוריה כמו שהוא מבלי שיכחד.

ליאת שטייר-לבני חושבת אחרת