סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

זהירות! ויראלי: עשרת הרגעים ששברו את הרשת

העשור האחרון היה העשור של הרשתות החברתיות. פייסבוק, טוויטר, ווטסאפ, אינסטגרם ויו-טיוב החליפו את אמצעי התקשורת המסורתיים ושינו מקצה לקצה את האופן בו אנחנו צורכים את התכנים החדשותיים והבידוריים. וכל זה בלי מילה על Tik Tok שמבשרת על טרנד ויראלי אחר לגמרי (נשמור לסיכום הבא). אז רגע לפני שהעשור מסתיים, ליקטתי עבורכם עשר מן התופעות הכי ויראליות שנראו על מסכנו בעשור שהיה

Old Spice

סרטון הפרסומת של מותג הקוסמטיקה האמריקאי היה אחד הדברים הכי חמים שרצו באינטרנט בתחילת העשור. הקמפיין משנת 2010 בכיכובו של שחקן הפוטובול, אייזיאה מוסטפה, כלל שלל אפקטים ויזואליים, והפך במהרה לויראלי תוך שהוא צובר כבר ב-24 השעות הראשונות שלו בחלל היו-טיוב כ-6.7 מיליון צפיות. ההצלחה העצומה של הפרסומת הולידה עוד עשרות סרטונים בהשתתפות מוסטפה, שזכו אף הם לחשיפה רחבה ברשתות החברתיות השונות.

משב רוח מרענן: YouTube .Old Spice

PSY – GANGNAM STYLE

המרענן הרשמי של קיץ 2012. מהשנייה הראשונה ששוחרר לאוויר העולם, “Gangnam Style”, פזמון הקיי-פופ הקליל והקליט של הזמר הדרום-קוריאני סיי, הפך ללהיט בקנה מידה בלתי נתפס. הקליפ הססגוני והאקסצנטרי שליווה את השיר, בו נראה סיי מפזז בעליצות באתרים שונים ברחבי העיר סיאול, שבר תוך זמן קצר את הרשת והיה לסרטון הראשון ביו-טיוב שהגיע למיליארד צפיות (נכון להיום: 3.4 מיליארד). הבאז האדיר לו זכה השיר הביא את ז'אנר הקיי-פופ אל לב המיינסטרים המוזיקלי העולמי, וסלל את הדרך להצלחה בינלאומית של אמנים רבים מתעשיית הפופ הדרום-קוריאנית.

קיי-פופ להמונים: YouTube .GANGNAM STYLE

יניר האחמ"ש

הסרטון הסאטירי שיצר השחקן והקומיקאי איתי זבולון תיאר בלעג את חווית הרווקות של הגבר התל-אביבי המצוי. יניר הוא אחמ"ש, אבטיפוס חיוור ומעורר רחמים של הדוש התל-אביבי היהיר והמלא בעצמו, שמנסה ללא הצלחה לטרוף את שלל הפיתויים שיש לעיר הגדולה להציע, אבל בסופו של דבר נאלץ להתמודד עם שגרת חיים אפורה ומשעממת המייצגת באופן אותנטי את עולם הרווקות התל-אביבי. הסרטון זכה להצלחה גדולה עם למעלה מ 1.4 מיליון צפיות ביו-טיוב והפך את זבולון לכוכב רשת מוכר ומוערך.

דיוקן הדוש התל-אביבי: יניר האחמ"ש. YouTube

Bob Dylan – Like A Rolling Stone

יוני בלוך מוכר לציבור הישראלי בעיקר כמוזיקאי רוק בעל חזות לפלפלית ודיקציה טעונת שיפור. אך נוסף לקריירה המוזיקלית שלו, בלוך הוא גם בעלים של חברת המדיה EKO, שיצרה בשנת 2013 קליפ אינטראקטיבי ללהיט הרוק המצליח “Like A Rolling Stone” של ענק הפולק האמריקאי-יהודי בוב דילן. הקליפ, אותו ביים וניה היימן, מדמה צפייה בטלוויזיה רב ערוצית ומאפשר למי שצופה בו לזפזפ בין עשרות ערוצים שונים, כאשר בכל ערוץ הדמות שמופיעה על המסך מדקלמת בדיוק את מילות השיר שמתנגנות ברקע. הקליפ גרף מחמאות רבות וזכה להצלחה גדולה ברשת, ואף נבחר ב 2013 לקליפ השנה של מגזין "TIME".

http://video.bobdylan.com

אתגר דלי הקרח

"אתגר דלי הקרח" הוא דוגמא מובהקת לכוח העצום שצברו הרשתות החברתיות במהלך העשור האחרון ולהשפעה שיש להן על החיים שלנו. מה שהחל ביולי 2014 כקמפיין צנוע להעלאת המודעות למחלת ה-ALS, הפך חודש לאחר מכן לתופעה רחבת היקף בה לקחו חלק מאות ידוענים ואושיות תרבות. במסגרת האתגר, המשתתפים היו צריכים להעלות לרשת סרטון בו הם שופכים על עצמם דלי מים עם קרח, ולאחר מכן לאתגר שלושה אנשים נוספים לעשות כן. מי שלא נענה לאתגר תוך 24 שעות היה צריך לתרום סכום של 100 דולר לאיגוד חולי ה-ALS האמריקאי. מאות סרטונים של שחקנים, פוליטיקאים, דוגמניות ומוזיקאים רטובים ונרעדים מקור הציפו מכל עבר את הרשתות החברתיות, וסייעו להעלות לסדר היום הציבורי את המודעות למחלה.

הציף את הרשת: אתגר דלי הקרח. YouTube

דדי דדון – מתוקה מהחיים

העשור האחרון בישראל התאפיין בהצלחה מסחררת של זמרי המוזיקה המזרחית שהציפו את תחנות הרדיו בעשרות להיטי מסיבות מקפיצים ומדבקים. הצלחה זו הולידה בשנת 2016 את השיר "מתוקה מהחיים" – פרודיה מושחזת ושנונה על אותם להיטי מוזיקה מזרחית. השיר, מבית היוצר של "ארץ נהדרת", בוצע על ידי זמר בשם דדי דדון, אותו גילם הקומיקאי אסי כהן. דדון שילב בין מילים בנאליות לפזמון מרקיד שלכדו מיד את תשומת הלב של הקהל הישראלי. המזמור ההיתולי חרך את יו-טיוב עם למעלה מ- 10 מיליון צפיות, ואף כבש את המקום השני במצעד השנתי של גלגל"צ לשנת תשע"ו.

ממתק עוקצני לכל המשפחה: מתוקה מהחיים. YouTube

סטטיק ובן אל

הצמד המוזיקלי הכי לוהט בישראל הראה בעשור האחרון פעם אחר פעם כמה הוא בקיא בחוקי המשחק המתחדשים בעידן הניו-מדיה. עם הפקה מוזיקלית מהוקצעת ומשוחררת תוצרת ג'ורדי – ג'ורדליש, וקליפים מושקעים ונוטפי "סוואג" וסטייל, סטטיק ובן אל פיצחו היטב את הדי.אן.איי של להיטי הפופ המצליחים ביותר וזיקקו אותם עד דק אל תוך השירים ששחררו לרשת. התוצאה? עשרות מיליוני צפיות ביו-טיוב, סיבובי הופעות רווחיים בישראל ובארצות הברית והסתננות אל לב הפריים טיים הטלוויזיוני כשופטים בריאליטי המוזיקה של "קשת", "הכוכב הבא לאירוויזיון".

פופ טהור ולא מתנצל: סטטיק ובן אל. YouTube

רועי כפרי

כוכב הרשת הישראלי הכי גדול ופורה שנראה פה בעשור האחרון. מ"חתולנובלה" ו"ניצה ולחם", דרך "תור ליאור" ו"שירי מרפסת" ועד שלל הפרסומות הביזאריות שיצר למילקי – רועי כפרי כבש בענק כל פינה ברשתות החברתיות. עם סרטונים גדושי הומור נונסנסי חסר עכבות ובושה, בתוספת הנגיעה האסתטית הייחודית של שותפו ליצירה וניה היימן (אותו וניה היימן מלמעלה) – כפרי עלה על נוסחה מנצחת. עם מיליוני צפיות בכל סרטון שהוציא, ההצלחה הגדולה שלו בישראל עדיין ממשיכה וממש לאחרונה הוא הוציא את האלבום "שירי מרפסת" יחד עם הקומיקאי טל טירנגל.

נונסנס מזוקק היטב: רועי כפרי. YouTube

ערוץ הכיבוד – עור ברווז

חברי "ערוץ הכיבוד" תפסו מקום מרכזי במצעד היוצרים הישראליים שעשו את העשור ברשת. החבורה התחילה את פועלה עם סרטוני ראיונות ערוכים ומהונדסים, בהם הוציאו מהקשרם בין היתר את ביבי נתניהו, אייל גולן וברק אובמה. לאחר מכן פנו גם לנישת הפזמונים הסאטיריים, ועשו זאת בהצלחה יתרה. מעל כולם ניצב הלהיט המזמר הראשון שהוציאו, "עור ברווז" – פרודיה נשכנית על ז'אנר הרגאטון הדרום האמריקאי שהציף בסוף העשור הנוכחי כל פינה במוזיקה העולמית. עם משחקי מילים חסרי משמעות או פשר וביט קליט ורקיד הצליחו "ערוץ הכיבוד" לתמצת היטב את הסתמיות והפאן אל תוך קליפ ויראלי שזכה ל-4.5 מיליון צפיות יחד עם השמעות ברדיו ובכל מסיבה וחתונה.

כבוד למגזר: עור ברווז. YouTube

ג'ימבו ג'יי – עשיתי

עומר הברון המופיע תחת שם הבמה ג'ימבו ג'יי, הספיק הרבה בעשור האחרון. הוא יצר והשתתף בשני מחזות זמר ראפ ("העיר הזאת" ו"תיכון מגשימים"), השתתף בהרבה מאוד ערבי פואטרי סלאם, והוציא שני אלבומים. השיר "עשיתי" יצא כסינגל מתוך אלבומו הראשון ושוחרר כקליפ ליו-טיוב. הקליפ זכה לכמויות אדירות של קליפי מחווה וחיקויים, כולל אחד ב"ארץ נהדרת" בו גם השתתף הברון עצמו. הקליפ עומד כיום על 1.9 מיליון צפיות, וזיכה את ג'ימבו בהצלחה ובעדת מעריצים מגובשת היטב.

בשם הג'יי נעשה ונצליח: עשיתי. YouTube