סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

אחת שיודעת

מילים יכולות להישאר איתנו לנצח. משפט מספר אהוב או שורה מתוך שיר שכיווץ לנו את הלב מוכיחים לנו כמה כוח יש למילה הכתובה על דף מצהיב, או אפילו על מסך מרצד. ובנימה פחות פיוטית, לפני שהשנה מתחלפת ביקשנו מחמש נשים שיודעות דבר או שניים על עולם המילים, להמליץ על הספרים של 2018 שיגרמו לכם לחייך, לצחוק, לבכות ולהתרגש.

מלי מור (32)

מור היא בלוגרית ועובדת ב "רשת 13"  כמאשרת פרסומות במחלקת המכירות, וספרים הם חלק בלתי נפרד מחייה. את דרכה כממליצת ספרים החלה ברגע מכונן, בו היא סיימה ספר ולא היה לה עם מי לחלוק את ההתלהבות. מור מספרת שרצתה שקהל קוראים נוסף יתאהב בדיוק כמוה אז החלה לשתף במחשבותיה.

רוגבי ואומנות הפיתוי/ג'יי.טי.גייסינגר (אדל הוצאה לאור)
באופן מפתיע, גיבורת הספר היא לא נערה בת 22 בגוף של דוגמנית על, אלא אישה בת 36, ואפילו קצת מלאה. ג'ולין עובדת כעורכת ספרים זוטרה בהוצאת ספרים ניו-יורקית ומאוהבת בבוס שלה. הקלפים נטרפים כשהבוס משנה סטטוס ל"רווק" וג'ולין משנסת מותניים (תרתי משמע) ומנסה להשיגו, כשבדרך היא מתאהבת בשכן שלה ומבינה מהי אהבת אמת. מלבד הביטויים הסקוטים הסופר סקסיים, קטעי הצחוק והמתח המיני המטורף יש את החשוב מכל – בשביל לקבל אהבה חיצונית חייבת להיות אהבה עצמית. מבט חטוף בכריכת הספר עלול לתעתע ולרמוז על עלילה שונה מזאת שמתגלה בפנים. מור מציעה לא למהר ולשפוט את הספר לפי הכריכה. קצת כמו בחיים, לא?

איילה תורתי (29)

תורתי בעלת קבוצה בפייסבוק בשם "תורת הסיפורים", של סיפורים פרי עטה. מדובר בקבוצה סגורה לנשים בלבד המונה כ-2,355 עוקבות נלהבות. הסיפורים בסגנון רומנטי וארוטי, כך שאחד הדגשים לפני בקשה להיכנס לקבוצה היא שיש קטעים בעלי תוכן מיני. הפרקים של הסיפורים עולים בראשון, שלישי וחמישי מה שמשאיר את העוקבות עם צפייה ומתח. תורתי מספרת שהיא מכורה סדרתית לספרים מכל סוג, מהסיבה הפשוטה שכל אחד נותן לה פרספקטיבה שונה על החיים.

כשהגשם יורד/ליסה דה יונג (הוצאת U ספרות שנוגעת)
הספר נכתב מנקודת מבטה של קייט, נערה מתבגרת שנאנסת על ידי החבר הכי טוב שלה. סיטואציה שגורמת לה לאבד את האמונה באנשים, ולנו להצטייד בטישיו. לאורך הספר, קייט שואלת את עצמה "האם הסוף שלה יכול להיות טוב?" אשר האנט והלב הגדול שלו עונים לה על השאלה, ומביאים אותה להתמודד עם שדים שנעלה שנים בארון. המלחמה שליבה המצולק של קייט מנהל עם עצמו יוצר עלילה פתלתלה שמביאה את הקוראים לפתוח את הלב ולהבין שקימה מתוך ההרס היא רק עניין של בחירה, שקיים טוב בעולם וצריך רק להאמין בזה. ואם אפשר אז לייחל שלכל אחד/ת יהיה האנט משלו.

לצמוח מתוך ההריסות. כשהגשם יורד. עיצוב עטיפה: מאיה יוסף

אליס סנקביץ' (60)

סנקביץ' גרה בתל-אביב וחייה סובבים בעיקר סביב ספרים, סרטים, הצגות, נסיעות לחו"ל והופעות חיות. עובדת בהוצאת "שלגי", כותבת ב"לוחשת לספרים" וסוקרת באתר "אותיות".

שקרים ותקוות/אילת סוויטצקי (הוצאת דבש)
הסופרת משרטטת ברגישות את סיפורה של ריאן, בחורה שהצליחה לצאת ממעגל האלימות אבל נעשית אלימה כלפי עצמה בצורה כואבת. ריאן מאמצת גישה צינית לחיים שעוזרת לה להתמודד עם הכאב והמחשבה שהיא לא ראויה לטוב או לאהבה. כמו בכל דרמה רומנטית, מגיע הגבר שמצליח לסדוק את חומת הקרח שבנתה סביב הלב שלה ולהתחיל מחדש. אבל בשונה מדרמה רומנטית טיפוסית העלילה סובבת סביב סיפור קשה של התעללות, נישואים קשים וחוסר היכולת של האישה לקום וללכת עם הסטירה הראשונה.

אהבה אלימה. שקרים ותקוות. עיצוב עטיפה: סטודיו לב ארי

סנדרה הבה (43)

סופרת, מחברת הספרים "עשי שאזכור", "עשי שאשכח" ו"פיית'" שיצאו לאור בהוצאת "יהלומים". בעבר הייתה דיילת אוויר באל על והתואר הראשון שלה הוא בהיסטוריה ויחסים בינלאומיים. הבה כותבת בלילה, כשזה רק היא והמילים.

אדר/שרון צוהר (יהלומים הוצאה לאור)
ספר מהז'אנר הרומנטי המתבלט בכתיבה קולחת וייחודית, בה נחשף בהדרגתיות עברו של אדר ושדרכה חווה הקורא את תהליך ההתבגרות יחד עם הגיבור לאורך הספר. אלמנט כחול לבן בספר, הוא החשיפה להוויה הישראלית ולהשלכות שנוצרות כתוצאה מהדרישות שהיא כופה. אדר הוא חייל משוחרר הנושא עמו טראומה נפשית. הוא פוגש את גל בעבודה החדשה שלו כקצין ביטחון בספינת ענק. כמותו, גם היא סוחבת מטען נפשי כבד מהשירות הצבאי, שמתגלה בהמשך. ביחד השניים מנסים להתרומם ולבנות את עצמם מחדש. הקורא נחשף למנעד רגשות של כעס, חיבור, אהבה והשלמה וכך זוכה להכיר את נפשו הפצועה והסבוכה של אדר.

סיפור על אהבת אמת. אדר. עיצוב עטיפה: סטודיו לב ארי

איילור צבר-סטולרו (29)

סופרת, מתגוררת בניקוסיה שבקפריסין, בעלת תואר ראשון בפיזיותרפיה. ספרה הראשון "לב רדוף" יצא השנה בהוצאה עצמית. בנוסף פרסמה סיפור קצר, "מתוך החשכה", שפורסם כחלק מאנתולוגיה של סיפורים קצרים בשם "יותר מסתם אגדות" (הוצאת "יהלומים").

ברייטסייד/קים הולדן (תורגם על ידי סתיו הוצאה לאור)
מרבית העלילה מסופרת מנקודת מבטה של קייט, גיבורת הספר שכל כולה טוב ואופטימיות, למרות הקשיים שהגורל הציב לה. חלקה השני של העלילה מנקודת מבטו של גאס, חברה הטוב של קייט שמכנה אותה בשם "Brightside". על פניו הסוף נראה צפוי: דברים טובים קורים לאנשים טובים, לא? אז זהו שלא. עלילה מתעתעת ומסר אופטימי גרמו לי לחבב את הספר עד מאוד. התרגום המעולה, הדיבור והביטויים שמותאמים לדמויות, כמו גם השירים המשולבים בספר ("Let Her Go" של Passenger או We Might" be dead by Tomorrow" של SOKO) תורמים לחיבור של הקורא לדמויות ולעלילה. הם גם אלה שגרמו לי ללכת ליו-טיוב, להקשיב לשירים ולנשום לאט יותר.

מסר אופטימי. ברייטסייד. עיצוב עטיפה: סטודיו לב ארי