סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

שחקן על הבר

בימינו, תיאטרון לא נחשב כבילוי הכי סקסי, וככל הנראה זו לא תהיה האופציה הראשונה שתעלה לנו בראש לקראת הדייט הקרוב, או היציאה המגניבה הבאה עם החבר'ה. אבל ברגע שמשלבים מונולוג איכותי ומצחיק עם ישיבה סטנדרטית בפאב, שכוללת גם כמה צ'ייסרים – התמונה נראית קצת אחרת.

נטלי צוקרמן וליחי בקרמן הפיקו לראשונה בשנת 2005 את שיחות עם הברמן –  הפקת תיאטרון פרינג'. הקונספט מקורי, אך פשוט: במהלך הבילוי בפאב השכונתי, בין כוס בירה לכוס יין, צופים בשישה מונולוגים מאת שחקנים שונים שפורקים את הרהורי לבם אל מול הברמן. היום השחקן הוא שלומי אדרי. אדרי החל לנהל ולביים את ההצגה לפני חמש שנים יחד עם השחקן אלון לוי, וביחד הפכו אותה מחוויית תיאטרון דרמטית לחוויה קומית. בערב בו חברי ואני צפינו בהצגה שהתקיימה בפאב Friends Underground בתל אביב, לא ידעתי למה לצפות. אף במה לא הוקמה בפאב, שום מיקרופונים לא נראו לעין ואת השחקנים לא הצלחנו לזהות מבין כל האנשים שישבו סביבנו. הזמנו שתייה מהמלצרית ושוחחנו בינינו עד שכל האורות בפאב כבו, ברקע התנגן השיר "יש לי ציפור קטנה בלב" והברמן (אדרי) קרא לכל הקהל לשיר יחד איתו את הפזמון.

מתוך החושך בחדר נדלק פנס על אחד הכיסאות בבר המרכזי, בו ישב השחקן הראשון שעלה , גור קורן. במונולוג שארך  כעשר דקות שיתף קורן את הברמן ואת היושבים בקשיים שמגיעים עם הבאת ילדים לעולם, דרך סיפור חיים אישי שחשף רתיעה מפורנו ומנועה קירל. במונולוג דיבר על חוויות אישיות, מחשבות ומסקנות לא מתביישות, כאילו נמצא בתא ווידויים עם כומר ולא בפאב מלא בקהל. הטקסט היה מצחיק, אבל כלל גם לא מעט קטעים מרגשים. מרבית המונולוגים באותו ערב דמו לזה של קורן, בכך שהציגו באמצעות כנות והומור נושאים יומיומיים שאליהם אפשר להתחבר ברמה האישית. המונולוג של יעל בר-שביט לדוגמה, עסק באתגר ההרזיה הבלתי פוסק ולעג לנשים שמסתובבות עם מזרוני יוגה ברחוב. השחקנית אפרת בוימולד דיברה על הציפיות וההכנות לקראת עוד דייט כושל. ויונתן פורת עלה עם שיר שכתב והלחין  אותו הקדיש לבתו שטרם נולדה, בו פרש סדרת עצות משעשעות לחיים טובים יותר.

את רוב המונולוגים השחקנים כתבו בעצמם, מה שמחזק את הקרבה בין השחקן לטקסט, ומה שקירב את הצופים לשניהם.  הערב הזה יוצר מעין ערבוב וטשטוש תיאטרלי בעל אופי אינטימי וייחודי. בין אם זה הטקסטים האישיים, המספר המצומצם יחסית של קהל בהצגה, או העובדה שכשהשחקנים עולים להציג מונולוג, הם יושבים בין כלל הצופים בפאב ולא על במה גבוהה ומרוחקת.

המונולוגים עצמם לא הוצגו ברצף ובין קטע לקטע היה לצופים מספיק זמן כדי להזמין עוד כוסית, לצאת לעשן לסיגריה ולדבר על הקטעים בהם צפו עד כה. כמובן שהיו מונולוגים שהתחברנו אליהם יותר ופחות, אבל בסוף הערב אפשר להסכים שמדובר בבילוי יוצא דופן ומהנה שלא מצריך יותר מדי ארגון ותכנון, ואולי אפילו הבילוי האולטימטיבי לדייט הראשון.

יש אפילו זמן לעוד כוסית

ההפקה שיחות עם הברמן תתקיים לאורך כל הקיץ בפאבים ברחבי הארץ, ובכל ערב תארח שחקנים שונים מבניהם עופר חיון, איציק גבאי, טלי שרון ורוני דואני. המחיר לכרטיס הוא 85 ₪, לא כולל אוכל ושתייה.