סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

זוג או פרד

השגרה אשמה בכל. תחומי החיים שלנו נופלים קורבן לאויבת השקטה הזו בשלב כזה או אחר, וגם תחום הזוגיות לא ניצל מאותו גורל מר כשמדברים על התמודדות עם שחיקה. כשהפרפרים בבטן נעלמים, הרומנטיקה של תחילת הקשר דועכת והחשבונות נערמים, הזוגיות עלולה להפוך מתומכת ואוהבת למטרד ואף לגיהנום של ממש.

אז מה אפשר לעשות אם גם הקשר שלכם נתפס ברשת הרוטינה? מה עושים כשרוצים לתקן, אבל הבעיות ממשיכות להגיע והפתרון לא נראה באופק? ב-2018 טיפול זוגי זה כבר ממש לא פתרון מסתבר, התקדמנו. יש שיטת טיפול חדשה בשטח, שמבטיחה לפתור את כל בעיות הזוגיות וגם לייצר דרמה מהסוג שרק החיים האמיתיים מסוגלים לייצר. איפה הדרמה, אתם שואלים? ובכן, כמו בכל קיץ גם השנה מגיע לישראל גל של תכניות ריאליטי חדשות, והפעם יש ביניהן גם כזו ששואפת להדביק אתכם אל המסך וללמד אתכם דבר או שניים על הזוגיות שלכם. התכנית החדשה "משבר שבע השנים" מציגה ניסוי חברתי חדשני וקיצוני – חילופי זוגות במטרה להציל את האהבה. האם זה מה שמסוגל להעיר את ההתרגשות שכבתה לה מזמן או שמדובר במתכון לאסון?

צילום מסך מתוך הסדרה

היוצרים של "חתונה ממבט ראשון" האמריקאית הבינו מזמן ששילוב של הצמד "ריאליטי" ו"ניסוי חברתי" עובד מצוין ומניב לא מעט הצלחה, הפעם הם חוזרים עם קונספט חדשני בו זוגות נשואים המתמודדים עם משבר מתחלפים עם זוגות אחרים במטרה לנסות ולשקם את הזוגיות שלהם. התכנית מציגה ארבע זוגות, כשכל זוג מתמודד עם בעיה אחרת ולכולם תכונות אופי שונות והפוכות זה מזו. הזוגות יעבדו עם פסיכולוגים קליניים המתמחים בתחום הזוגיות, ולאחר שהמומחים יכירו את הזוגות ואת בעיותיהם לעומק, הם יחליפו כל בן או בת זוג עם בן זוג ניסיוני שיכול למלא את התכונות החסרות אצל בן הזוג המקורי. ההחלפה תימשך שבועיים, כשבסופה יחליטו בני הזוג המקוריים האם הם נפרדים לתמיד או נשארים יחד לנצח. הטיפול נועד למעשה להמחיש לבני הזוג את המצב הרצוי מבחינתם ולשאול את השאלה המתבקשת – האם זוגיות של אחרים היא בהכרח יותר טובה?

צילום מסך מתוך הסדרה

הפרק הראשון מעלה מספר שאלות רציניות והוא פונה לשאלה הכמוסה ביותר שמטרידה זוגות רבים – מה היה קורה אם? יכול להיות שהתפשרנו, ובן הזוג המושלם נמצא אי שם אם רק נחפש אותו? כבר בדקות הראשונות של התכנית הדברים נאמרים בפירוש וללא הסוואות מיותרות – "הניסוי הוא הזדמנות של פעם בחיים להתנסות בחיים שתמיד תהיתם לגביהם". אין ספק שמדובר בקונספט מעורר עניין ובכזה שימשוך צופים רבים אל מסכי הטלוויזיה, בין היתר בגלל שהוא באמת פונה למקומות האינטימיים ביותר של החיים. אך לצד האותנטיות של הניסוי והרצון להציג שיטת טיפול זוגי יעילה וחדשנית, נשאלת גם שאלה אחרת – האם באמת אפשר ליישם שיטה זו במציאות? או שזהו עוד גימיק רגשי שמטרתו רייטינג?

אחד הפספוסים הגדולים של התכנית הוא אופן הצגת המשתתפים. היא מתייגת את בני הזוג תחת תכונה מכריעה אחת, משהו שהרבה תכניות ריאליטי חוטאות בו בכדי לייצר דרמטיות יתר ועימותים מכוונים בין משתתפים. הזוגות מוצגים כבר בהתחלה כ"בעל שמרן" ו"אישה עצמאית", "וורקהוליק ואמנית", "ילד מגודל ושאפתנית" או "עקרת בית ופלייבוי". חד צדדיות שכזו מרדדת את התכנית ואת המורכבות שלה ושל מערכות היחסים המוצגות בה. אנשים הם הרבה יותר מתכונה אחת, והמורכבות שבני האדם מביאים איתם לתוך מערכת היחסים הרומנטית היא זו שתורמת למעשה לצמיחתה או מפלתה. ייתכן שאם הדברים היו מופשטים כפי שהם מוצגים בתכנית, אף אחד מהזוגות לא היה צריך טיפול מלכתחילה. אבל הריאליטי חושף רק את הצד שהוא רוצה לחשוף, והתיוגים, שלא תורמים להצגת המשתתפים כאנשים בעלי אישיות מורכבת, לא אמינים בתכנית שמקודמת בתור "ניסוי חברתי קיצוני".

צילום מסך מתוך הסדרה

מצד אחד, מדובר בריאליטי חדש ומרענן עם קונספט מעניין שעלול להשתוות בהצלחתו לתכנית כמו "חתונה ממבט ראשון". מצד שני, בדיוק כמו עם "חתונה ממבט ראשון", מדובר בקונספט לא מציאותי ליישום בחיים האמיתיים, והוא יישאר כלוא בתוך הפורמט של עצמו, כזה שהופך ללא אמין ככל שצופים בתכנית יותר ויותר. על אף שניתן לשמוע כמה עצות מועילות בקשר לזוגיות ממומחי התכנית, היא לא מציגה שום טיפול פרקטי בבעיות של בני הזוג המשתתפים, שכן למלא את חלל התכונות החסרות דרך בני זוג חלופיים לא באמת יחליף את התכונות הללו אצל בני הזוג המקוריים שלהם. העיניים הכחולות של השכן אולי באמת כחולות יותר משלך, אבל הן לעולם לא יהיו שלך.

משבר שבע השנים, ימים א'-ה', 23:30 בערוץ Yes REAL ו-StingTV