סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

האוטו שלי, היופי שלך

גילוי נאות: אני לא מבינה גדולה בריאליטי. לא כי אני איזו עילאית ומתנשאת ולא כי אני חושבת שזה טראש או נמוך מדי לרמתי. האמת היא שזה אף פעם לא כל כך עניין אותי, היו לי כמה ניסיונות עם "המירוץ למיליון", כמה פלירטוטים עם "הרווק" ועוד אינספור ניסיונות עם כל מיני תכניות כישרונות למיניהן. ובכל זאת, מדי פעם מגיח לאוויר העולם ולמסכי הטלוויזיה פורמט ריאליטי חדש שמצליח לעורר תקווה אפילו אצל אנשים כמוני, שכבר התייאשו מזמן מהשכפול האינסופי של התכניות שאיך נאמר, פשוט נראות כולן אותו הדבר. הדוקו-ריאליטי החדש של קשת "כמה רחוק", מבטיח לצופים תכנית מהפכנית חדשה שלא דומה לאף תכנית היכרויות אחרת שנראתה על המסך.

התכנית בהנחיית אילנית לוי, שמה במרכזה שלושה רווקים ישראלים מצליחים שמתגוררים בחו"ל. שלושתם מבוססים, בעלי עסקים ויזמים, ולכאורה יש להם הכל חוץ מדבר אחד – אהבה. שלושתם מאוד מעוניינים בזוגיות, אך לדברם הנשים המקומיות לא מסוגלות להבין אותם והם לא מצליחים ליצור את החיבור שהם כל כך מייחלים לו. הם מחליטים לחזור לשורשים, לטוס לארץ הקודש ולחפש להם אישה ישראלית מבית טוב. עד כאן נדמה שהרומנטיקה השתלטה על מפיקי התכנית ומדובר בדוקו מרגש על שלושה גברים שבסך הכל ביקשו למצוא את האחת. אבל מהר מאוד הדוקו נזנח מאחור ונכנס הטוויסט בעלילה, או יותר נכון טוויסט המציאות של הריאליטי – האחת הן בעצם ארבע, והן הולכות להתחרות על ליבו של הרווק.

כל רווק ייפגש עם מספר נשים, מתוכן הוא יבחר ארבע שיטוסו יחד איתו חזרה לחו"ל להמשך ההיכרות. הנשים צריכות לעזוב הכל: את הקריירה, המשפחה והחברים בשביל לקחת את הסיכון או יותר נכון את הסיכוי והזכות להיות האחת שתיבחר. בסיום התכנית תישאר לכל רווק הרווקה האחת והמיוחדת שלו. מצלצל מוכר? ובכן, אחרי הצפייה בפרק הבכורה אפשר לומר בביטחון שבפורמט הזה אין באמת שום חידוש מהפכני, וכי בסך הכל מדובר בעוד גרסה מדוללת של "הרווק", רק שהפעם הרווק הוא כפול שלוש ולחלק לארבע.

בפרק הראשון הצופים פוגשים את יונתן, רווק חינני בן 38 מברצלונה, אב לליה בת ה-4 ומנכ"ל חברת קוסמטיקה בינלאומית. לפני שנה הוא התאלמן מאשתו שנפטרה לאחר מאבק ממושך בסרטן, וכעת הוא מוכן לצאת להרפתקה חדשה ולמצוא אהבה. אי אפשר שלא לחבב את יונתן, שיוצר רושם של גבר חזק ונאה, שבסך הכל מגיע לו למצוא את פיסת האושר שלו מחדש אחרי תקופה קשה מאוד בחייו. אפשר היה להזדהות עם סיפורו יותר אם יוצרי התכנית היו הולכים לכיוון הדוקו והמוקד היה בחיפושיו אחר האהבה. בכל זאת, מחפשים כאן קשר רציני וימי "הרווק" לכאורה מזמן מאחורינו. אבל הדרישה לרייטינג מתעלה אפילו על המטרה של התכנית עצמה, ומה שנוצר הוא למעשה המתכון המוכר והחבוט עד כאב של גבר מבוסס ומצליח העומד מול דלת מסתובבת של נשים ובוחר אותן, באותה היעילות כמו שבוחרים בשר בסופר.

יונתן. צילום מסך מתוך הסדרה.

בעוד שיונתן יושב לו בחדר הדייטים הממוזג ומהרהר על הנשים שפגש, הנשים מתחלפות בקצב מסחרר. יונתן אמנם מקסים ושאר המתמודדות מגיעות גם הן עם סיפורי חיים מרתקים ומגוונים, אבל כל החן שבעולם לא הצליח להציל את התכנית שלשום (שלישי 22.5) מנפילה לקלישאות הריאליטי השפלות ביותר. קשה מאוד שלא לאחל למשתתפים שימצאו במהרה את מה שהם כל כך חושקים בו, אבל המסר המטריד העובר בין השורות הוא שכל מה שנשים מחפשות בחייהן הוא סוג של שוגר דדי שיטיס אותן אל החיים הטובים נטולי הדאגות. לעזאזל הקריירה ולעזאזל הכל. כשהנסיך מגיע, תתבקשי בנימוס להתקפל לתוך מזוודה קטנה, להפסיק עם השטויות ולהתמקד במה שחשוב באמת.

מה חשוב? עקרונות או טיסה? צילום מסך מתוך הסדרה.

ב-2018 נדמה לפעמים שתכניות הריאליטי עדיין חיות על פלנטה משלהן, שרחוקה שנות אור מהעולם האמיתי. בעולם שלנו נשים מפתחות קריירה ועדיין מרוויחות פחות מגברים, המוסר הכפול כלפי נשים לא נעלם לשום מקום והציפייה שאישה תעקור ותעזוב את החיים שלה למען גבר מבוסס ומצליח היא דבר שנתפס לכאורה כמובן מאליו. מצד שני, אולי תכניות כמו "כמה רחוק" הן למעשה בדיוק כמו המציאות, והן מציבות בפנינו את המראה המדויקת שכולנו צריכים להתבונן בה. נכון לעכשיו, ההשתקפות שעולה מתוכה לא מעודדת במיוחד.

הסדרה תשודר בערוץ קשת 12 בימי שלישי בשעה 21:00 וזמינה לצפייה גם באתר של קשת.