סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

למה את מתכוונת?

כשהטרדות מיניות יפסיקו להתרחש, יגיע השלב שיהיה אפשר להפסיק לדבר עליהן. אבל נראה שהטרדות המיניות כאן כדי להישאר ובלי שום סיבה מוצדקת. והנה כעס נוסף שאין לו הצדקה – תסיסת השיח על הטרדות מיניות מערערת מסתבר גם את הגברים משום ש"אני לא יכול להתחיל עם בחורה כי היום הכל נחשב להטרדה מינית", הלוואי שלא הייתי צריכה להסביר למה, אבל אני טוענת שלא.

במשפטים האלו יצא לי להיתקל לא מעט לאחרונה, בעיקר לאחר "צעדת השרמוטות" שהתקיימה בתל אביב. אז בואו ונעשה סדר: הגבול הדק בין פלרטוט תמים להטרדה מינית מאבד מהדקיקות שלו כשהאישה אומרת לא. מילה קטנה שהתעלמות ממנה הופכת את המקרה להטרדה. וזה לא משנה בכלל באיזה אופן ההטרדה מתבצעת, זו פשוט הטרדה.

אז "כשאת אומרת לא למה את מתכוונת? למה את מתכוונת כשאת אומרת לא?" האם את מתכוונת "לא עכשיו, נסה לגשת אליי בעוד שלוש דקות?" או אולי "אל תיגע לי בחזה, תיגע לי בתחת?" מתי כל התוקפים והתוקפות הפכו למוגבלים מוטורית ומילולית, שכשאומרים להם לא הם עדיין שולחים יד או ממשיכים לומר מילים שאנחנו מזמן לא ביקשנו לשמוע. כבר לא מדובר בעוגה שאמא ביקשה לא לאכול ממנה.

ונניח והעולם לא עומד להשתנות בקרוב, האם כל קורבנות האלימות המינית ימשיכו להיות מואשמות בשקר – או בגלל הצורה בה התלבשו, או בגלל שלקח להן הרבה מאוד שנים להתלונן? מובן הרי למה לוקח לנפגעות שנים עד שהן מתלוננות, הן עוברות מסכת עינויים שמכונה כ"צדק", למרות שהכותרת "אונס שני" יותר מתאימה למקרה, הכל בהסוואה של בתי משפט ושיימינג ברשתות החברתיות. ובכלל, מי אתם שתשפטו את הנפגעות? מדוע אלו שלא עברו תקיפה מסוג זה, מרשים לעצמם להיכנס לנפגעות לתחתונים, ממרום מגדל השן שהם יושבים בו?

הנתקפות עוברות הטרדה נוספת אפילו בבתי המשפט, הרי רק לפני שנה צעירה בת 17 עברה אונס קבוצתי, ונדרשה להיפגש שוב עם הפושעים לעימות ראש בראש. בכתב ההגנה באותו מקרה נכתב שהבחורה הצטלמה עם חוטיני – אז מה? אם היא הצטלמה עם חוטיני מדובר בהזמנה לאונס? ומה לגבי השופט ציון קאפח, ששחרר ממאסר אדם שנחשד בביצוע מעשים מגונים בילדות? לאחר שטען שלאחת מהן, ילדה בת תשע, היה אופי מתירני וכי היא נהנתה מהמתרחש.

"בצעדת השרמוטות" שתתקיים מחר ה-18 למאי בירושלים, הנשים בחרו לנכס לעצמן את המילה למטרה חשובה מאוד, כדי להסביר ולהראות שהבגד שאישה לובשת לא יכול להיות תירוץ להטרדה מינית. וזה שהיא יצאה עם חברות שלה לשתות ולהתנתק מהיום שעבר עליה, לא מצריך ממך "לעזור" לה ולהכניס לה לכוס סם אונס. במאבק מחר, כמו במאבק בתל אביב, ישתתפו נשים וגברים שנאבקים למען עצמם ולמען הקורבנות הבאים, נאבקים על הזכות שלא להיות אחת מאחת.

ולכל הגברים שלא רוצים לגשת לבנות כי הם חוששים- כשלכם יהיו איברי מין נשיים ותבינו את הפחד ללכת בסמטה חשוכה, או אפילו לצאת למסיבה, תוכלו להגיב בצורה שאתם מגיבים ולהתעצבן על המצב שיכול להיות שאפילו חברים שלכם יצרו. אבל עד אז, אל תבקרו את הנפגעות והנפגעים ואל תנסו לשים את עצמכם במקומם, אל תפרסמו תגובות רעות על כתבה שמדברת על  אישה שהותקפה מינית, ואל תנסו להצדיק את המעשים הלא לגיטימיים והמכעיסים של התוקפים –  הם לא הקורבנות פה. ללא טיפת רחמים אוסיף לומר -אתם יכולים גם לפחד לגשת לנשים, אולי זה היה מונע  הכל מלכתחילה.