סטודנטים במסלול כתיבה כותבים ביקורת תרבות

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוקם ומופעל על ידי הסטודנטים בחוג לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר

משחקי לשון למבוגרים

אם אתה פעיל בפייסבוק, באינסטגרם, ביוטיוב, או בכל רשת חברתית אחרת, לא תוכל להתחמק מטרנד משחקי המילים שפוקד את ארצנו הקטנטנה. כנראה שחגיגות ה-70 שנה למדינה זו סיבה מספיק מוצדקת כדי להחיות את השפה העברית מחדש, או במקרים מסוימים לעשות לה המתת חסד. וכמו בכל טרנד, יש כאלה שמותירים אותנו חסרי מילים ויש את יחידי הסגולה שעושים את נכון. אז הנה חמשת העמודים שרצוי שתעקבו אחריהם או שתתרחקו מהם כמו מאש, אם אתם מבינים דבר או שניים במשחקי מילים.

העמוד: רגע של עברית (Hebrew_moment – באינסטגרם).

ההיצע: תמונות בעיצוב בינוני, שמציגות באופן משעשע משמעות כפולה או משולשת למילים שונות בשפה העברית – לפעמים אפילו יותר מחמש משמעויות למילה אחת.

למה כדאי (או לא) לעקוב: העמוד מספק פוסטים ששווה להמתין בשבילם, אבל זה מלווה בהמון ניסיונות מאולצים – עד שהם מצליחים להגיע לתיבת הצחוק של הקוראים. אז אם יש לכם סבלנות ואינטואיציה טובה, יכול להיות  שזה ישתלם לכם.

עוקבים ותנועה: 29k  – עם ממוצע של 2500 לייקים לפוסט.

עובדת בונוס: הסטורי שלהם מפרגן לשחקנים הטובים ביותר בשוק המילים העברי – ככה שתוכלו למלא את פיד האינסטגרם שלכם בעוד משחקי לשון משובחים.

צילום מסך מתוך הדף" hebrew_moment"

העמוד: מטבעות לשון (tongue.coins – באינסטגרם).

ההיצע: העמוד שם דגש על תוכן ויזואלי עם מעט מאוד מלל. הם משלבים בין שמות של מפורסמים לתמונות של חיות, ירקות או מוצרי חשמל ומשחקי מילים, אבל לא רק.

למה כדאי (או לא) לעקוב: לפעמים מנהלי העמוד לא מעלים פוסטים כמה ימים ברצף, אבל רוב הדברים שלהם קליטים ומשעשעים – למביני עניין כמובן. חוץ מהתמונות עם המפורסמים, יש להם גם עוד תכנים שווים שכדאי לגלול בשבילם.

עוקבים ותנועה:k 7 – עם ממוצע של 1500 לייקים לפוסט.

עובדת בונוס: אביב ילין, ממנהלי העמוד, מתחזק בעצמו חשבון פייסבוק (Aviv yellin) שמכיל פוסטים שנונים במיוחד.

צילום מסך מתוך הדף "מטבעות לשון"

העמוד: אמיר מויאל – בפייסבוק.

ההיצע: אמיר מויאל משתף את משחקי המילים שלו בחשבון פרטי בפייסבוק, בשונה מהעמודים הקודמים. הוא שם דגש על הקטע המילולי בלי שום צירופים חזותיים, עם המון משחקי מילים וקריצות למגזר הדתי, אבל בלי לפסוח על העולם החילוני.

למה כדאי (או לא) לעקוב: הוא משקיע בעיקר במילים ופחות בנוף שמסביב. ובגלל זה ב-85% מהמקרים התוכן שנון מאוד, ב-10% נוספים צריך רמז נוסף כדי להבין ובכל השאר המקרים זה מסתבך יתר על המידה. אבל בשורה התחתונה, מדובר באשף של מילים – שילוב של אבי מלר ואבשלום קור. 60,000 עוקבים כנראה לא טועים.

עוקבים ותנועה:k 60,000 – עם 1,000 לייקים בממוצע לפוסט.

עובדת בונוס: אמיר מויאל הוא סטנדאפיסט דתי שגר בהתיישבות קרני שומרון, ופנאליסט בתכנית "עד כאן" של רשות השידור. יש לו גם אח קטן בשם איתמר שמתחזק חשבון פייסבוק (Itamar Moyal) עם כמעט 7,000 עוקבים – שבו הוא מנסה להתעלות על אחיו הגדול.

צילום מסך מתוך הדף של אמיר מויאל

העמוד: Srutonim – שרוטונים (ערוץ ביוטיוב).

ההיצע: סרטונים שלא כוללים תמיד משחקי מילים, אלא בעיקר הומור קיצוני שמכיל נימה סאטירית לרוב. שלושת הסרטונים של האתגר "נסו לא לצחוק" מבדיחות קרש, שבו מככבים דרור קרן ודניאל סבג – הכניסו את העמוד לרשימה המכובדת. הסרטון האחרון יצא ב-29 למרץ, וגרף כבר מעל 100,000 צפיות.

למה כדאי (או לא) לעקוב: אם אתם אוהבים את זה חסר מעצורים ובפורמט של וידאו, הרי לכם ערוץ יוטיוב שיספק את זה. בנוסף, "שרוטונים" הבינו מזמן שמשחקי מילים זה ענף חשוב, אז הם התחילו  להוציא סרטונים שכוללים משחקי לשון לחגים וקרבות משחקי מילים בסגנון חופשי.

עוקבים ותנועה: 356,383 מנויים – מעל 100,000 צפיות לכל אחד משלושת הסרטונים.

עובדת בונוס: הטרנד של אתגר בדיחות הקרש הכה גלים ברשתות החברתיות ובטלוויזיה בישראל, וקיבל מקום של כבוד בתכנית "חמישיות" של ערוץ הספורט. אז אמנם הטרנד הגיע אלינו באיחור משמעותי משאר העולם, אבל עדיף מאוחר מאשר אף פעם.

צילום מסך מתוך הסרטון של שרוטונים בהשתתפות דרור קרן ודניאל סבג

העמוד: משחקי הקאץ' – בפייסבוק.

ההיצע: לחובבי האיורים העמוד מציע את השילוב האולטימטיבי בין איכות ויזואלית למשחקי מילים.

למה כדאי (או לא) לעקוב: תמונות שכיף לצפות בהן ועומדות בזכות עצמן,  בצירוף משחקי מילים קלילים ומתוחכמים. אז אם אתם מעדיפים תוכן קצר ולעניין, עם איור נחמד לשטוף את העיניים, "משחקי הקאץ'" מביאים לכם בדיוק את זה.

עוקבים ותנועה: k14,000 – עם ממוצע של כ-500 לייקים לפוסט.

עובדת בונוס: לטכנופובים שביניכם, "משחקי הקאץ'" מציעים את הגרסה המודפסת – ספר שמציג את משחקי המילים המוכרים מהעמוד, ומוצע למכירה בארבע חנויות שונות.

צילום מסך מתוך הדף משחקי הקאץ'

בדיחות דוד הם אומרים, הומור של אבא, סבא וסבתא – אבל שום כינוי גנאי לא ימנע ממשחקי הלשון השתלטות כוללת על הרשת ומחוצה לה. אנחנו כאן כדי להישאר!